W E L K O M.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Hoe kom ik aan klanten?”
Advertisements

Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Lotgenotencontact.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Iedereen coach naar Jef Clement.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
WOW: enqueteren bij Jumbo
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talent in Ontwikkeling
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
LOB zeven stappen naar succes
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Talent in Ontwikkeling
Een vergadering organiseren
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Welkom instructeurs!.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
Coaching.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Duurzame inzetbaarheid
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Communicatie 7e les.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Loopbaan en burgerschap les 3
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Inspelen op innovaties
Creëer je zelf!.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Zichtbaarheid Creëren
Iedereen in de dramadriehoek
Creëer je zelf!.
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

W E L K O M

Van goed adviseren naar meer realiseren 10 oktober 2017

Doelstelling vandaag Je weet… … hoe gedrag werkt en welke invloed je kunt benutten … hoe je meer regie kunt hebben op het gedrag van anderen waardoor je realisatiekracht groeit

Even voorstellen Mario Bierkens MBA Mede-oprichter en partner Intenza Realisatiecoach van ondernemers en topsportorganisaties Doel: meer realiseren, vergroten klantenimpact en commerciële slagkracht Auteur, columnist, spreker

Werkwijze Inspireren Hoog tempo Sheets morgen in je mail

Optimisten en pessimisten krijgen beiden gelijk

Gevoel na afloop van workshops en besprekingen, gesprekken, heidagen, presentaties…

Na enkele weken…

Conclusie(s)

Gedrag is dé succesfactor om ambities waar te maken!

Persoonlijke voornemens 11

FF een experiment

‘Mensen doen meestal niet wat ze willen’ Dr. Ben Tiggelaar

5-95% (bewust-onbewust)

Jij bent de 95% van je relaties

Meer rendement uit ieder 5%-moment gesprek informatiebijeenkomst projectbijeenkomst werkgroep training seminar overleg mail Etc……

Wie heeft er ooit aan karate gedaan?

Achter het plankje denken vergroot je realisatie

Benut VTA voor meer rendement 5% (telefoon-)gesprek, informatiebijeenkomst, training, mail, etc. Mment Vooraf Erna

Benut VTA voor meer rendement 95% 5% 95% Mment Vooraf Erna

Vooraf activeren vergroot beweging Zorg dat de ander voor het 5%-moment al in de actiestand staat.

Vooraf activeren – hoe?

Wat zou de opdracht kunnen zijn? Stel je hebt een kennismakingsafspraak met een nieuwe relatie. Je gaat iemand waarnemen tijdens de zwangerschapsperiode. Wat kun je vooraf al doen waardoor je de ander activeert?

Wat zou de opdracht kunnen zijn?

07:00

06:00

05:00

04:00

03:00

02:00

01:00

00:50

00:40

00:30

00:20

00:10

00:09

00:08

00:07

00:06

00:05

00:04

00:03

00:02

00:01

00:00

00:00

VTA voor meer impact Vooraf: Bel of mail vooraf Vraag de ander op welke vragen hij graag antwoord wil hebben om te kunnen beslissen Check wanneer voor hem het gesprek geslaagd is Benoem je ambitie van het gesprek Stimuleer dat hij anderen erbij betrekt Stuur best practice/referentie/artikel toe met ‘activerende opdracht’ Geef bij gespreksonderwerpen aan dat je tijdens het gesprek graag afspraken maakt over de wijze van samenwerking.

Effecten van vooraf activeren?

Het brein kan niet uit de voeten met vage voornemens

Van vaag naar actie

Duidelijke output = actie Op welke 2 vragen wil je van mij antwoord hebben om te kunnen beoordelen of Partners in Communicatie ook voor jullie de beste partner in communicatieoplossingen is? Naar welke diensten gaat je interesse uit en wil je graag meer over weten? Wat zijn de belangrijkste doelstellingen die ik de komende vier maanden dien te realiseren? Graag hoor ik tijdens onze afspraak wat jij belangrijk vindt om vooraf af te spreken over de wijze waarop wij gaan samenwerken

Help jezelf Benoem output van actie Gebruik getallen Stimuleer meer dan 1 Haal bij voorkeur vooraf op Laat de ander achter het plankje kijken

Voorbeeld Rapportages toesturen met altijd een mentale toekomstgerichte opdracht. Voorbeeld mail: Hierbij ontvang je het overzicht. Wat ons opvalt is dat het aantal klachten is toegenomen. We zijn benieuwd naar jullie ideeën hoe hiermee om te gaan en het aantal klachten te verminderen.

VTA voor meer impact Zorg dat status vooraf bekend is en uitdaging helder is. We bellen je volgende week om samen te kijken wat je kunt doen om het communicatiegedrag te verbeteren. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Begin met het einde

Check

Opbrengst check Ik vraag jullie aan het einde wat je ervan vond en wat je gaat toepassen Ik vertel jullie aan het begin dat ik je aan het einde 2 vragen ga stellen. Eén is dat ik vraag wat je ervan vond en de tweede vraag is wat uit de sessie je zeker gaat toepassen.

Opbrengst check Ik vraag jullie aan het einde wat je ervan vond en wat je gaat toepassen Ik vertel jullie aan het begin dat ik je aan het einde 2 vragen ga stellen. Eén is dat ik vraag wat je ervan vond en de tweede vraag is wat uit de sessie je zeker gaat toepassen.

VTA voor meer impact Benoem je ambitie aan het begin van het (telefoon-)gesprek Geef aan dat je aan het einde toetst of je erin geslaagd bent Vraag de ander op welke vragen hij graag antwoord wil hebben Check wanneer voor hem het gesprek geslaagd is En benoem dat je daarna graag afspraken maakt over het vervolg (laat de ander achter het plankje kijken) Zorg dat vervolg altijd onderdeel van je ambitie is

Voorkom schijngeluk

Het brein kan niet uit de voeten met vage voornemens

"Als je iets wilt veranderen, zul je allereerst het gedrag dat je wilt zien duidelijk moeten concretiseren. Dat is de belangrijkste stap in het hele proces. En het is verbazingwekkend hoeveel mensen hier niet over nadenken...“ ICEK AJZEN

Laat de ander mentaal al bewegen in het 5%-moment

De praktijk Je hebt relatie geïnformeerd over jullie ervaring met Citymarketing en hij geeft aan onder de indruk te zijn. Je bespreekt met relatie het eerste concept communicatierapport. Hij kan zich prima vinden in de opzet. Relatie geeft aan dat de communicatie met de stakeholders niet goed is en het van belang is om eerst goed vast te stellen waar de oorzaak zit.

Het brein kan niet uit de voeten met vage voornemens

Benut mentale (95%-)triggers

Benut mentale triggers Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in

Benut mentale triggers Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd

Benut mentale triggers Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen

Benut mentale triggers Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen Outputvragen

Benut mentale triggers Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen Outputvragen Laat de ander samenvatten op actie(s) en benoem daarna jouw acties

Benut mentale triggers Benut activerende bewegingsafspraken Stel time out in Klein huiswerk met korte doorlooptijd Toepassingsvragen Outputvragen Laat de ander samenvatten op actie(s) en benoem daarna jouw acties Stimuleer actieve terugkoppeling eerste ervaringen

Bespreking met transfer minimaal 30% focus op transfer

De praktijk Je hebt relatie geïnformeerd over jullie ervaring met Citymarketing en hij geeft aan onder de indruk te zijn. Je bespreekt met relatie het eerste concept communicatierapport. Hij kan zich prima vinden in de opzet. Relatie geeft aan dat de communicatie met de stakeholders niet goed is en het van belang is om eerst goed vast te stellen waar de oorzaak zit.

Waar ben jij trots op? Ga eens even staan Zodra je de muziek hoort of klok staat op 0, ga je zitten Vertel je buurman/-vrouw in 3 minuten waar je trots op bent

03:00

02:00

01:00

01:00

00:50

00:40

00:30

00:20

00:10

00:09

00:08

00:07

00:06

00:05

00:04

00:03

00:02

00:01

00:00

WAAR krijg JE energie van………

Laat ander binnen 24 uur bewegen

Beweeg binnen 24 uur, anders

Communicatie is nooit urgent (kan altijd morgen)

Activeer in het 5%-moment

Mate van oplosbaarheid x mate van effect = quick win (OxE=QW)

De praktijk – bedenk vooraf quick wins Je hebt relatie geïnformeerd over jullie ervaring met Citymarketing en hij geeft aan onder de indruk te zijn. Je bespreekt met relatie het eerste concept communicatierapport. Hij kan zich prima vinden in de opzet. Relatie geeft aan dat de communicatie met de stakeholders niet goed is en het van belang is om eerst goed vast te stellen waar de oorzaak zit.

Wanneer bedenken wij wat te doen als het niet goed gaat?

Denk vooraf in scenario’s Vergroot de realisatie met 35%

Meer regie met scenario’s Licht scenariodenken en doel toe (wat levert het op?) Bepaal met je relatie vooraf de scenario’s (buy in) Groter commitment en harder vooraf Begin altijd met positief scenario Neutraal scenario  beweging / grip vergroten Negatief scenario  verwachte 3 negatieve reacties

VTA voor meer impact Achteraf: Vat gesprek samen en open met persoonlijk citaat relatie Zorg voor een extra ‘storting’ Laat binnen 24 uur jouw eerste beweging zien

Terugkijken = natuurlijke neiging brein

“Hoe goed gaat het?”

Voorkom schijngeluk

Noor, hoe sta je ervoor? 6 7 8 9

Vraag om rapportcijfer

Voel het commitment! (of het ontbreken ervan) 5  Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer op een voldoende komt? 7  Je ambitie is een 8, wat gaan we verbeteren om er de komende drie maanden een 8 van te maken? 8  Wat wil je zeker vasthouden om er over een half jaar nog steeds zo voor te staan?

Voel het commitment! (of het ontbreken ervan) 5  Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer op een voldoende komt? 7  Je ambitie is een 8, wat gaan we verbeteren om er de komende drie maanden een 8 van te maken? 8  Wat wil je zeker vasthouden om er over een half jaar nog steeds zo voor te staan?

Voel het commitment! (of het ontbreken ervan) 5  Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer op een voldoende komt? 7  Je ambitie is een 8, wat gaan we verbeteren om er de komende drie maanden een 8 van te maken? 8  Wat wil je zeker vasthouden om er over een half jaar nog steeds zo voor te staan?

Voorkom het zondagavondtrauma

Wat valt je het meeste op?

Wat valt je het meeste op?

80% heeft focus op de 4 en 6 Waar ligt de focus op? Voorbeeld schoolrapport Nederlands 9 Engels 8 Duits 8 Scheikunde 6 Wiskunde 4 Aardrijkskunde 8 Biologie 8 Lichamelijke oefening 9 Muziek 8 121

Doelstelling: 10 per maand Realisatie : 3 i.p.v. 10

De groene golf in de praktijk Bij welke afdeling lukte het jou om het te realiseren en hoe heb je dat toen aangepakt? Wat zou daarvan ook nu kunnen werken? Hoe heb jij in het verleden jouw relaties enthousiast gemaakt en hoe zouden we dat ook nu weer kunnen benutten? Als ik het goed begrijp ben jij enthousiast en is het nu onze uitdaging om ook je andere collega’s te enthousiasmeren Hoe heb je het aangepakt en waar kan jij dit nog meer inzetten?

Focus op bewegen i.p.v. resultaat Team 1 Wat heb ik deze week bereikt? Wat kan beter? Team 2 Wat ging deze week goed? Wat kan ik bedenken om het effect volgende week te verdubbelen?

De kortste weg naar succes gaat via de omweg van leren

Mobiliseer de 95%-omgeving

221 x per dag

Mobiliseer de 95%-omgeving WGG WMB Toekomstgericht evalueren Preventie (voorkomen) dagstart Per dag rapportcijfervraag Focus Elke activiteit is een leerervaring Focus op vandaag i.p.v. gisteren Begin klein Bewegen is ook een succes

Focus op uitdagingen

Vergroot het effect van je aanpak Maak gebruik van de jij-wij-ik-methodiek

Wat is de jij-wij-ik-methodiek? Vat eerst de uitdaging van de ander samen Vervolgens geef je aan dat je samen op zoek gaat naar de mogelijke oplossingen en realisatie van zijn uitdaging Stel allereerst alleen maar toekomstgerichte jij-vragen Als de ondernemer het moeilijk vind ga je door naar wij Daarna kom je pas met ik-oplossingen

Het effect van deze aanpak Klant wordt meer gestimuleerd om met oplossingen te komen Hij voelt dat je er alles aan doet om hem te helpen Bij geen oplossing ander (jij) bied je meteen hulp Je komt met paracaetamol op het moment dat hij hoofdpijn heeft De beleefde toegevoegde waarde is groter Prijsdiscussies over jullie dienstverlening nemen af.

Regisseer de regelmaat

1ste keer  natuurlijk gedrag?

1ste keer  natuurlijk gedrag 66 dagen

Regisseer (de dagelijkse) regelmaat voor DAG

Welke vragen nog?

Wat sprak je tot dusverre aan?

Wat sprak je aan? Terugkijken Ander pleasen Brein wordt niet geactiveerd Praten wordt geen doen

Wat ga je vanaf morgen zeker toepassen?

Pak je smartphone/tablet

Journalist - koptekst

Geef je emailadres als je e-book wilt ontvangen

Op naar meer realiseren!