Onderzoek In Onderwijs – groep bèta

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Advertisements

Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
User Centred Development
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Blok 1, groep 4. Programma vandaag Terugblik opdracht Vooruitblik en Tussenevaluatie Debat.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Reken je (niet) rijk.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
English listening lesson Christiaan van der Logt
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Verlangen naar God Longing for God
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Coachtraining DOEN?! DAG 2
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek In Onderwijs – groep bèta bijeenkomst 4

Dit college in vogelvlucht….. methodencarrousel – vooruitblik bespreken gelezen artikelen debatteren onderwijs 2032 voorbereiden voor volgende keer

de methodencarrousel – vooruitblik vragenlijst interview observatie experiment hardop denken data analyse DIT IS wat jullie gaan uitwerken Denk aan differentiatie

de methodencarrousel – huiswerk Geef een activerende workshop van een half uur over de methode die jij hebt gekozen. Hierin moet aan bod komen: Hoe werkt de methode? wanneer kun je deze methode gebruiken? Wat zijn de voor- en nadelen van de methode? Geef een voorbeeld van onderzoek waarin de methode gebruikt wordt. Schrijf een samenvatting over je methode voor je publiek (als handout).

Dit college in vogelvlucht….. methodencarrousel – vooruitblik bespreken gelezen artikelen debatteren onderwijs 2032 voorbereiden voor volgende keer

Gelezen artikelen voor deze keer Doel: een overzicht krijgen van de opbouw van een onderwijskundig artikel, de keuzes die je moet maken en verschillende manieren van onderzoek doen. De artikelen worden besproken volgens de jigsaw- of expert-methode. Jij bent een stukje van de puzzel. De vier stukjes bij elkaar gelegd vormen het overzicht. Kortom: bereid je zo voor dat je de antwoorden op de vragen aan anderen kunt uitleggen.

Oefening met de gelezen artikelen STAP I: Maak groepen van 4 (mensen die hetzelfde artikel hebben gelezen) Wat is de indeling van dit artikel? Wat is de hoofdvraag? Hoe is het onderzoek uitgevoerd? Welke methode wordt gebruikt? Wat zijn de resultaten? STAP II: Maak groepen van 4 (elk een ander artikel) Breng verslag uit van jouw artikel n.a.v. bovenstaande. Hebben ze allemaal dezelfde indeling? Hoe is dit onderzoek van toepassing op jullie eigen praktijk? Wat zou een vervolgvraag zijn in je eigen lespraktijk?

Dit college in vogelvlucht….. methodencarrousel – vooruitblik bespreken gelezen artikelen debatteren onderwijs 2032 voorbereiden voor volgende keer

ist vs. soll Helpen blauwe contactlenzen bij dyslexie? Onthoud je meer van aantekeningen maken op papier? Werkt leerstijlgericht onderwijs? Moeten we voor masteropleidingen selecteren? Zijlstra (2010) -> doorstroommasters afschaffen, alle masters selectief Bussemaker (2015) -> ingrijpen als toegankelijkheid in geding komt Moet de leerkracht meer invloed hebben op het schooladvies? Is de rekentoets nodig (en zo ja met of zonder context)? Willen we 21st century skills / Maker-Ed / Ipadscholen? Is de leraar verantwoordelijk voor de motivatie van alle leerlingen?

Why debate? To exercise in To learn a new way of presenting yourself. setting up an argumentation for a point of view, articulating your argumentation, critically analyzing your opponent’s arguments in order to refute them. To learn a new way of presenting yourself.

Features of debate Structured discussion: rules about who speaks when. Speakers’ aim is to convince judges and audiences. I.e.: address the audience, not your opponent! Argue your case, not simply state it. A way to structure your argumentation is to label arguments. Critically examining the opponent’s argumentation. Interaction: refuting what the opponent just put forward. Role play: you argue for a point of view that is not necessarily your own.

Formulate a coherent (and plausible!) line of argumentation

Make your argument SEXI State What is the core argument? EXplain Why is it plausible? N.B.: The logic supporting your argument should be robust and well thought through as your opponents will try to shoot holes in it. Illustrate How can you clarify your argument? Name facts or examples that support your argument.

UU ‘College debates’ format Team preparation (8 min.) Opening statements (A: proponents and B: opponents, 3 min. each) Reaction phase (members of the two teams try to refute the other team’s arguments and ask questions to reveal weaknesses in the other (10 min. total) Closing statements team’s (1 min. each) Jury statements (groep C) Public votes Plenary discussion with audience (groep D) & instructor.

Focusing the debate To prevent many arguments going back and forth without a clear focus, think of the following questions: What should be the key question in this debate, according to your team? What does your team have to prove (or refute) in order to win this debate? What is your most important argument to support this point? -> This is the point to start your opening statement and end your closing statement with!

Stelling voor vandaag Het is de verantwoordelijkheid van de leraar om alle leerlingen te motiveren voor de leertaak.

Voorbereiden groepen A: Voorstanders B: Tegenstanders C: Jury (D: Publiek)

Dit college in vogelvlucht….. methodencarrousel – vooruitblik bespreken gelezen artikelen debatteren onderwijs 2032 voorbereiden voor volgende keer

Highlights 2032

Onderwijs2032 Kinderen die nu voor het eerst naar school gaan, solliciteren rond 2032 naar hun eerste baan. Welke kennis en vaardigheden hebben zij nodig om optimaal te kunnen functioneren in de samenleving van de toekomst? De overheid is eind 2014 een begonnen met het traject Onderwijs2032, dat bedoeld is om kerndoelen en eindtermen te ontwikkelen voor het funderend onderwijs ‘van de toekomst’. Maatschappelijk draagvlak wordt daarbij erg belangrijk gevonden. Het traject Onderwijs 2032 duurt een paar jaar en bestaat uit: brainstorm (november 2014 tot eind januari 2015), maatschappelijk dialoog (februari 2015 tot eind 2015), voorlopig advies van het platform aan het kabinet. In het advies staan de resultaten van de dialoog op hoofdlijnen. Het platform gaat hierover met alle betrokkenen in gesprek. Eind 2015 is het advies definitief. Ontwerpfase (eind 2015 tot ongeveer 2017). Deze ontwerpfase moet leiden tot vernieuwde kerndoelen en eindtermen. Het streven is om deze in 2017 vast te stellen. Let op differentiatie, volgende keer Excel file op BB.

Interdisciplinariteit Een interdisciplinaire aanpak [is] nodig om leerlingen een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof te geven en ook om hun leermotivatie te vergroten. De grote uitdagingen waarmee de huidige en toekomstige generaties te maken hebben en krijgen, laten zich niet ‘opsluiten’ in aparte vakken.

Maatwerkdiploma Het Platform tekent daarbij aan dat leerlingen niet elk onderdeel op hetzelfde niveau hoeven af te sluiten.

21st century skills Gezien de huidige technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld als het gaat om robotisering of slimme communicatie tussen technologie, vindt het Platform het belangrijk dat leerlingen leren de essentie van computertechnologie te begrijpen en computers kunnen inzetten om een probleem op te lossen. Computational thinking richt zich op de vaardigheden om problemen op te lossen waar veel informatie, variabelen en rekenkracht voor nodig zijn. Het gaat om een verzameling denkprocessen, zoals logisch redeneren, patroonherkenning en systematisch denken. Die leert een leerling door technologie te gebruiken, bijvoorbeeld door kennis te maken met programmeren, te werken met robotica en te experimenteren met 3D-printing. Zulke activiteiten wekken de interesse van leerlingen en geven ze een voldoende basis mee om zich, desgewenst, in deze richting te specialiseren. Leerlingen kunnen dergelijke kennis en vaardigheden ook opdoen zonder technologie, bijvoorbeeld door middel van zogeheten ontwerpend denken en leren.

Vaardig, aardig en waardig Het Platform vindt dat burgerschap een prominentere positie in de vaste kern van het onderwijsaanbod moet krijgen dan nu het geval is. Voor leerlingen betekent dat dat ze sociale en maatschappelijke competenties opdoen, een moreel kompas ontwikkelen, zich op gemeenschappelijke waarden oriënteren en ontdekken hoe die een rol spelen in de omgang met anderen, ook wanneer opvattingen over waarden botsen.

Visies op het proces van onderwijsvernieuwing Parlementair onderzoek 2007-2008 (Dijsselbloem) How the world’s most improved school systems keep getting better (McKinsey) Flip the System (René Kneijber & Jelmer Evers)

Dit college in vogelvlucht….. methodencarrousel – vooruitblik bespreken gelezen artikelen debatteren onderwijs 2032 voorbereiden voor volgende keer

Voorbereiding voor volgende keer “De leerlingen motiveren voor de leertaak”, wat zou dat eigenlijk moeten inhouden, waar liggen je kansen/valkuilen als docent? Lees de artikelen en denk aan je eigen onderwijs-ervaring tot nu toe (leerling/student/docent). 1. Kies een construct of mechanisme uit één van de drie artikelen dat in jouw eigen handelen en keuzegedrag een belangrijke rol speelt. Noem het theoretische concept of mechanisme en beschrijf een eigen (onderwijs)ervaring waarin je dit herkent (ongeveer 150 woorden). 2. Noteer drie aanbevelingen of implicaties voor discussie. (Punten waar je iets aan hebt, waar je haren recht van overeind gaan staan, of die volstrekt onhelder zijn (en wel hierom…). inleveren via Blackboard: uiterlijk zondagavond voor volgend college je belangrijkste bevindingen in 1 A4 (500 woorden max.) Zeg over ieder artikel tenminste iets. Printje ook meebrengen naar college.