De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014

2 Studentcitaten “I find a master’s thesis project, well, your own little baby at the end of the program. Something you can really put your heart and soul into, it’s just yours only. And I find that important, that you can choose a topic based on your own passions and your own preferences. And well, also choosing your own direction in how to shape it.” “Yes it seems like this is a big convergence of everything you have been doing before. So that is very exciting that it is some kind of big assessment moment, so to say. But I also really look forward to it, that I can finally do something like that, and that in the end it will be mine.”

3 Studentcitaten “I find a master’s thesis project, well, your own little baby at the end of the program. Something you can really put your heart and soul into, it’s just yours only. And I find that important, that you can choose a topic based on your own passions and your own preferences. And well, also choosing your own direction in how to shape it.” “Yes it seems like this is a big convergence of everything you have been doing before. So that is very exciting that it is some kind of big assessment moment, so to say. But I also really look forward to it, that I can finally do something like that, and that in the end it will be mine.” “Ik was ook wel boos op mijn begeleider, want dan denk ik: moet je dat nou drie kwartier herhalen? Dat het niet goed gaat? Want dat weet ik al lang. Wil je me aan het janken krijgen of zo?” “Als je me dit drie maanden geleden had gevraagd, zou ik zeggen: echt slecht. Ik denk dat ik het nooit af ga krijgen. Ik zal hier als fossiel sterven, dat had ik dan gezegd” “Ik ben wel heel sip geweest. Ik ben ook een keer bij een psycholoog geweest omdat ik eh, nou er hoefde maar iemand te vragen: ‘hoe gaat het met je?’ En ik dacht: ‘scriptie, scriptie!’. Nou ja van opstaan tot slapen gaan denk ik aan mijn scriptie.” “We hebben nooit echt richtlijnen gehad over hoe een master scriptie er uit hoort te zien. Als ik terugkijk, als ik dat wist, wat precies de regels zijn, dat zou veel makkelijker zijn voor mij. Nu was het toch wel echt een bevalling.”

4 Overzicht Feedback van je begeleider Doel van de scriptie Adaptieve begeleiding Do’s en Don’ts Vragen

5 Feedback van je begeleider Waar gaat de feedback over? Hoeveelheid?Belang? Product Proces/Aanpak Zelfsturing

6 Feedback van je begeleider Waar gaat de feedback over? Hoeveelheid?Belang? Product++ + Proces/Aanpak+ + Zelfsturing-- 0

7 Feedback van je begeleider Waar gaat de feedback over? Hoeveelheid?Belang? Verbeterpunten Goede punten

8 Feedback van je begeleider Waar gaat de feedback over? Hoeveelheid?Belang? Verbeterpunten++ + Goede punten- ++

9 Feedback van je begeleider Waar gaat de feedback over? Hoeveelheid?Belang? Wat is het doel? Hoe doe ik het? Volgende stap?

10 Feedback van je begeleider Waar gaat de feedback over? Hoeveelheid?Belang? Wat is het doel?- + Hoe doe ik het?+ + Volgende stap?++ +

11 Feedback van je begeleider Waar gaat de feedback over? Hoeveelheid?Belang? Wat is het doel?- + Hoe doe ik het?+ + Volgende stap?++ +

12 Doel van de scriptie BegeleidersStudenten OnderzoeksvaardighedenInhoudelijke kennis over onderwerp

13 Doel van de scriptie BegeleidersStudenten OnderzoeksvaardighedenInhoudelijke kennis over onderwerpDiploma halen Laten zien dat je het kunt

14 Doel van de scriptie BegeleidersStudenten OnderzoeksvaardighedenInhoudelijke kennis over onderwerpDiploma halen Laten zien dat je het kunt Zelfstandig onderzoekenEen leuk onderwerp uitdiepen

15 Doel van de scriptie BegeleidersStudenten OnderzoeksvaardighedenInhoudelijke kennis over onderwerpDiploma halen Laten zien dat je het kunt Zelfstandig onderzoekenEen leuk onderwerp uitdiepen Op koppelniveau: nauwelijks overeenkomsten!

16 Doel van de scriptie BegeleidersStudenten OnderzoeksvaardighedenInhoudelijke kennis over onderwerpDiploma halen Laten zien dat je het kunt Zelfstandig onderzoekenEen leuk onderwerp uitdiepen Op koppelniveau: nauwelijks overeenkomsten!

17 Adaptieve begeleiding Startvraag: hoe geef je doelgerichte begeleiding?

18 Adaptieve begeleiding Startvraag: hoe geef je doelgerichte begeleiding? 1.Het grote doel is voor iedere student hetzelfde.

19 Adaptieve begeleiding Startvraag: hoe geef je doelgerichte begeleiding? 1.Het grote doel is voor iedere student hetzelfde. 2.Er kunnen vanuit de student/docent kleine aanvullende doelen zijn.

20 Adaptieve begeleiding Startvraag: hoe geef je doelgerichte begeleiding? 1.Het grote doel is voor iedere student hetzelfde. 2.Er kunnen vanuit de student/docent kleine aanvullende doelen zijn. 3.Vervolgens kijk je naar: Wat kan een student al/nog niet? Wat is de werkhouding/motivatie van een student? Welke toekomstplannen heeft een student?

21 Adaptieve begeleiding Startvraag: hoe geef je doelgerichte begeleiding? 1.Het grote doel is voor iedere student hetzelfde. 2.Er kunnen vanuit de student/docent kleine aanvullende doelen zijn. 3.Vervolgens kijk je naar: Wat kan een student al/nog niet? Wat is de werkhouding/motivatie van een student? Welke toekomstplannen heeft een student? 4.Op basis daarvan bepaal je je begeleidingsstrategie.

22 Do’s en Don’ts Onvoorbereid aan je scriptie beginnen.

23 Do’s en Don’ts Onvoorbereid aan je scriptie beginnen. Bepaal voor jezelf wat je uit je scriptie wilt halen!

24 Do’s en Don’ts Onvoorbereid aan je scriptie beginnen. Bepaal voor jezelf wat je uit je scriptie wilt halen! Je begeleider het totale gesprek laten leiden.

25 Do’s en Don’ts Onvoorbereid aan je scriptie beginnen. Bepaal voor jezelf wat je uit je scriptie wilt halen! Je begeleider het totale gesprek laten leiden. Weet wat je uit een gesprek wilt halen, waar je feedback op wilt, wat voor feedback je wilt en wat je moeilijk vindt. (Maak evt. een agenda)

26 Do’s en Don’ts Onvoorbereid aan je scriptie beginnen. Bepaal voor jezelf wat je uit je scriptie wilt halen! Je begeleider het totale gesprek laten leiden. Weet wat je uit een gesprek wilt halen, waar je feedback op wilt, wat voor feedback je wilt en wat je moeilijk vindt. (Maak evt. een agenda) Klakkeloos overnemen wat je begeleider wil.

27 Do’s en Don’ts Onvoorbereid aan je scriptie beginnen. Bepaal voor jezelf wat je uit je scriptie wilt halen! Je begeleider het totale gesprek laten leiden. Weet wat je uit een gesprek wilt halen, waar je feedback op wilt, wat voor feedback je wilt en wat je moeilijk vindt. (Maak evt. een agenda) Klakkeloos overnemen wat je begeleider wil. Ga te werk als een wetenschapper en voer een wetenschappelijk debat met je begeleider. Hiermee voorkom je: “Maar de vorige keer zei u het tegenovergestelde”

28 Do’s en Don’ts Er van uit gaan dat je begeleider nog precies weet wat er in je vorige versie stond.

29 Do’s en Don’ts Er van uit gaan dat je begeleider nog precies weet wat er in je vorige versie stond. Geef bij een nieuwe versie kort en puntsgewijs aan wat de belangrijkste wijzigingen zijn t.o.v. de vorige versie.

30 Do’s en Don’ts Er van uit gaan dat je begeleider nog precies weet wat er in je vorige versie stond. Geef bij een nieuwe versie kort en puntsgewijs aan wat de belangrijkste wijzigingen zijn t.o.v. de vorige versie. Na een eerste versie alleen nog wijzigingen aanbrengen n.a.v. de feedback van je begeleider.

31 Do’s en Don’ts Er van uit gaan dat je begeleider nog precies weet wat er in je vorige versie stond. Geef bij een nieuwe versie kort en puntsgewijs aan wat de belangrijkste wijzigingen zijn t.o.v. de vorige versie. Na een eerste versie alleen nog wijzigingen aanbrengen n.a.v. de feedback van je begeleider. Bekijk zelf ook steeds opnieuw of het stuk duidelijk is, aansluit op andere paragrafen, volledig is, informatie herhaalt, etc.

32 Do’s en Don’ts Er van uit gaan dat je begeleider nog precies weet wat er in je vorige versie stond. Geef bij een nieuwe versie kort en puntsgewijs aan wat de belangrijkste wijzigingen zijn t.o.v. de vorige versie. Na een eerste versie alleen nog wijzigingen aanbrengen n.a.v. de feedback van je begeleider. Bekijk zelf ook steeds opnieuw of het stuk duidelijk is, aansluit op andere paragrafen, volledig is, informatie herhaalt, etc. Klakkeloos overnemen wat je begeleider wil.

33 Do’s en Don’ts Er van uit gaan dat je begeleider nog precies weet wat er in je vorige versie stond. Geef bij een nieuwe versie kort en puntsgewijs aan wat de belangrijkste wijzigingen zijn t.o.v. de vorige versie. Na een eerste versie alleen nog wijzigingen aanbrengen n.a.v. de feedback van je begeleider. Bekijk zelf ook steeds opnieuw of het stuk duidelijk is, aansluit op andere paragrafen, volledig is, informatie herhaalt, etc. Klakkeloos overnemen wat je begeleider wil. Ga te werk als een wetenschapper en voer een wetenschappelijk debat met je begeleider.

34 Vragen Hebben jullie naar aanleiding hiervan vragen? Contactgegevens: Renske de Kleijn – Centrum voor Onderwijs en Leren R.A.M.deKleijn@uu.nl

35 Tot slot Het schrijven van een scriptie is hét moment om: -Een onderwerp te verkennen waar jij in je opleiding meer over had willen leren en interessant vindt. -Je CV te pimpen. -Te werken aan je zelfsturende vermogen. -Te ontdekken of een onderzoeksmaster of promoveren iets voor jou is. Maak daar gebruik van en zie het als een kans.


Download ppt "Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google