Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017 “Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017
Wat is er op de vorige LN gebeurd? Ons uitgangspunt is en blijft: 5 kerncompetenties voor omgaan met armoede en ongelijkheid (SDL, Kleine kinderen, Grote kansen, 2014) Armoede zien en diversiteit positief benaderen Werken aan kwaliteitsvolle interacties Kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties Diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces Maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen
Dit is niet van de poes … Inzetten op professionaliseren van de leerkracht, het team Uitdagingen (niet exhaustief): Omslag in percepties en deficit-denken bewerkstelligen Kracht van anticiperend / compenserend handelen Trainen in ‘kwaliteitsvolle interacties’ Elk onderdeel kent verregaande consequenties
Insteek 1: Kwaliteitsvolle Interacties tussen leerkracht en kleuters en tussen kleuters onderling vormen de essentie van onze acties. Centraal staat de idee dat de leerkracht en zijn/haar team het verschil kan maken. 4 bouwstenen en omliggende cirkels
Relatiebevorderende interactie Welbevinden Empathie Leren van elkaar
Taalontwikkelende interactie Uitdagend taalaanbod Veel spreekkansen Rijke taalfeedback
Denkbevorderende interactie Samen plannen en redeneren Probleemoplossend en flexibel denken Zelfsturing bevorderen Bekwaam maken
Muzisch-creatieve interactie ??? Input voor LN 18/1?
insteek 2 - Beeldvorming Centrale vraag: hoe zorgen we ervoor dat (toekomstige) leraren de diverse bouwstenen om zich een beeld te vormen van maatschappelijke kwetsbaarheid én van sterktes/talenten/potenties van kinderen, zich eigen kunnen maken en ernaar handelen? Drie bouwstenen
‘kennis en inzichten’ Omtrent de oorzaken en mechanismen van sociale ongelijkheid, uitsluiting, maatschappelijke kwetsbaarheid Omtrent de kracht van waarderend coachen, lesgeven, talentgerichte benadering Aanreiken van relevante kaders en concepten
‘ontmoeten’ – ‘geraakt worden door’ Ervaringen opdoen, horen, meemaken, …. Ondergedompeld worden in de leefwereld van …
‘ernaar handelen’ – ‘kritische ‘zelf)reflectie bevorderen’ Kritisch reflecteren op hardnekkige percepties, framing, vooroordelen, eigen referentiekaders, veralgemeningen, impliciete en expliciete culpabiliseringen, … Aanpakken uitwerken om je eigen handelen om te buigen - voorbeelden: videocoaching, waarderend taalgebruik, talentgericht handelen, coteaching, leergroepen, …
Zoekend naar een covalente binding Een overkoepeld kader dat de 2 kernthema’s samenbrengt, verbindt
Zoekend naar een covalente binding 1 - Kinderrechtenkader als ‘watermerk’ 2 – ‘woordenwolk’ krachtige leeromgeving basishouding (respect …) ouders als partners omgaan met diversiteit didactiek?
Krachtige leeromgeving: B – veilig positief klasklimaat A – geven van betekenisvolle Taken C – ondersteuning door Interactie D – zorg en leren in evenwicht
Zoekend naar een covalente binding Op zoek naar een metafoor, een visualisering, … In de trant van fiets – atoom – perpetuum mobile – … feedback, nuances, verfijningen?
Vervolg? 7 hefbomen in de aanpak van (kinder/kans)armoede en sociale ongelijkheid – in een kinderrechtenperspectief – met essentiële randvoorwaarden = de structuur van de vernieuwde website, samen met KKGK (KBS – Kind & Gezin) Oproep: alle ideeën, filmpjes, materialen, boeken, … brengen we in deze structuur onder (vb. acties uit de projectplannen)
Verdere planning 3 Lerende Netwerken, ook op 18/1 en 29/3 3 PLG’s, data te bepalen Slotevent samen met KKGK ‘Kind & Gezin’: 28 mei 2018 daarom: LN 29/3 over ‘transities’
Communicatie Klasse materiaal filmpjes taalgebruik …
E-news en magazine Communicatie Aankondigingen? telkens 3 maal eerste magazine: volgende week Aankondigingen?
www.grotekansen.be Grote Kansen #grotekansen
Volgende Lerende Netwerken 18 januari - oproep: Suggesties rond de bouwsteen ‘muzische creatieve interactie’? Sociale kaart – samenwerking met externe organisaties uit andere levensdomeinen – …? 29 maart: transities
Programma voormiddag 1 - Welke betekenissen geven ouders en medewerkers – kleuterleid(st)ers, kind- en naschoolse begeleid(st)ers, zorgcoördinatoren en brugfiguren – aan opvoeding, zorg en leren van jonge kinderen tussen 2,5 en 4 jaar? Katrien Van Laere, VBJK en Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (Ugent) 2 - Unicef België en Hogent werken samen om kinderrechten en kinderrechteneducatie te integreren in de lerarenopleiding, het curriculum en de opleidingsdocumenten. Lien Coppens, lector Hogent, en Anneleen Van Kelecom, Unicef België, laten ons ontdekken hoe je op maat en via een aantal principes kinderrechten kan integreren en duurzaam verankeren. Kinderrechten als verbindend kader en hefboom om met uitdagingen om te gaan.
Programma voormiddag Tot de broodjes: hoe praten wij over armoede, welke woorden gebruiken we? - Uitspraken verzamelen, een inventaris opmaken. flap 1: alle uitspraken flap 2: hoe kan het anders flap drie: tips/suggesties/kaders om met die taal aan de slag te gaan (waarderend taalgebruik, geweldloos communiceren …)
Programma namiddag 13u30 – 15u Ludo Heylen, CEGO - ervaringen uit de samenwerking met Limburgse hogescholen bevindingen uit het CEGO-betrokkenheidsonderzoek in Vlaams-Brabant 15u - 15u30 nabeschouwingen met Ann De Craene, kleuterleidster afgestudeerd aan de Arteveldehogeschool
Programma voormiddag 1 - Welke betekenissen geven ouders en medewerkers – kleuterleid(st)ers, kind- en naschoolse begeleid(st)ers, zorgcoördinatoren en brugfiguren – aan opvoeding, zorg en leren van jonge kinderen tussen 2,5 en 4 jaar? Katrien Van Laere, VBJK en Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (Ugent) 2 - Unicef België en Hogent werken samen om kinderrechten en kinderrechteneducatie te integreren in de lerarenopleiding, het curriculum en de opleidingsdocumenten. Lien Coppens, lector Hogent, en Anneleen Van Kelecom, Unicef België, laten ons ontdekken hoe je op maat en via een aantal principes kinderrechten kan integreren en duurzaam verankeren. Kinderrechten als verbindend kader en hefboom om met uitdagingen om te gaan.