Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
3-jarigen in het basisonderwijs
Ouders en Kinderen Centraal
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Personeelsvergadering
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Ervaringen Implementatie in Nederland
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Kinderrechten als brug
Van visie naar curriculum
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Intervisiegroep gedragswetenschappen
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Administrateur-generaal
Pedagogische theorieën
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Groepsdynamiek 1.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
“ Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 6 september 2016.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari Odisee Brussel
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Lerend Netwerk Vlaanderen 17 november 2016
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Gelijke kansen op school: het kan!
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Kinderrechten in de lerarenopleiding
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
het katholiek basisonderwijs
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
brengt school en ouders dicht bij elkaar
INTRODUCTIE academiejaar
Leiderschapsontwikkeling
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017 “Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 28 september 2017

Wat is er op de vorige LN gebeurd? Ons uitgangspunt is en blijft: 5 kerncompetenties voor omgaan met armoede en ongelijkheid (SDL, Kleine kinderen, Grote kansen, 2014) Armoede zien en diversiteit positief benaderen Werken aan kwaliteitsvolle interacties Kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties Diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces Maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen

Dit is niet van de poes … Inzetten op professionaliseren van de leerkracht, het team Uitdagingen (niet exhaustief): Omslag in percepties en deficit-denken bewerkstelligen Kracht van anticiperend / compenserend handelen Trainen in ‘kwaliteitsvolle interacties’ Elk onderdeel kent verregaande consequenties

Insteek 1: Kwaliteitsvolle Interacties tussen leerkracht en kleuters en tussen kleuters onderling vormen de essentie van onze acties. Centraal staat de idee dat de leerkracht en zijn/haar team het verschil kan maken. 4 bouwstenen en omliggende cirkels

Relatiebevorderende interactie Welbevinden Empathie Leren van elkaar  

Taalontwikkelende interactie Uitdagend taalaanbod Veel spreekkansen Rijke taalfeedback

Denkbevorderende interactie Samen plannen en redeneren Probleemoplossend en flexibel denken Zelfsturing bevorderen Bekwaam maken

Muzisch-creatieve interactie ??? Input voor LN 18/1?

insteek 2 - Beeldvorming Centrale vraag: hoe zorgen we ervoor dat (toekomstige) leraren de diverse bouwstenen om zich een beeld te vormen van maatschappelijke kwetsbaarheid én van sterktes/talenten/potenties van kinderen, zich eigen kunnen maken en ernaar handelen? Drie bouwstenen

‘kennis en inzichten’ Omtrent de oorzaken en mechanismen van sociale ongelijkheid, uitsluiting, maatschappelijke kwetsbaarheid Omtrent de kracht van waarderend coachen, lesgeven, talentgerichte benadering Aanreiken van relevante kaders en concepten  

‘ontmoeten’ – ‘geraakt worden door’ Ervaringen opdoen, horen, meemaken, …. Ondergedompeld worden in de leefwereld van …  

‘ernaar handelen’ – ‘kritische ‘zelf)reflectie bevorderen’ Kritisch reflecteren op hardnekkige percepties, framing, vooroordelen, eigen referentiekaders, veralgemeningen, impliciete en expliciete culpabiliseringen, … Aanpakken uitwerken om je eigen handelen om te buigen - voorbeelden: videocoaching, waarderend taalgebruik, talentgericht handelen, coteaching, leergroepen, …  

Zoekend naar een covalente binding Een overkoepeld kader dat de 2 kernthema’s samenbrengt, verbindt

Zoekend naar een covalente binding 1 - Kinderrechtenkader als ‘watermerk’ 2 – ‘woordenwolk’ krachtige leeromgeving basishouding (respect …) ouders als partners omgaan met diversiteit didactiek?

Krachtige leeromgeving: B – veilig positief klasklimaat A – geven van betekenisvolle Taken C – ondersteuning door Interactie D – zorg en leren in evenwicht

Zoekend naar een covalente binding Op zoek naar een metafoor, een visualisering, … In de trant van fiets – atoom – perpetuum mobile – … feedback, nuances, verfijningen?

Vervolg? 7 hefbomen in de aanpak van (kinder/kans)armoede en sociale ongelijkheid – in een kinderrechtenperspectief – met essentiële randvoorwaarden = de structuur van de vernieuwde website, samen met KKGK (KBS – Kind & Gezin) Oproep: alle ideeën, filmpjes, materialen, boeken, … brengen we in deze structuur onder (vb. acties uit de projectplannen)

Verdere planning 3 Lerende Netwerken, ook op 18/1 en 29/3 3 PLG’s, data te bepalen Slotevent samen met KKGK ‘Kind & Gezin’: 28 mei 2018 daarom: LN 29/3 over ‘transities’

Communicatie Klasse materiaal filmpjes taalgebruik …

E-news en magazine Communicatie Aankondigingen? telkens 3 maal eerste magazine: volgende week Aankondigingen?

www.grotekansen.be Grote Kansen #grotekansen

Volgende Lerende Netwerken 18 januari - oproep: Suggesties rond de bouwsteen ‘muzische creatieve interactie’? Sociale kaart – samenwerking met externe organisaties uit andere levensdomeinen – …? 29 maart: transities

Programma voormiddag 1 - Welke betekenissen geven ouders en medewerkers – kleuterleid(st)ers, kind- en naschoolse begeleid(st)ers, zorgcoördinatoren en brugfiguren – aan opvoeding, zorg en leren van jonge kinderen tussen 2,5 en 4 jaar? Katrien Van Laere, VBJK en Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (Ugent) 2 - Unicef België en Hogent werken samen om kinderrechten en kinderrechteneducatie te integreren in de lerarenopleiding, het curriculum en de opleidingsdocumenten. Lien Coppens, lector Hogent, en Anneleen Van Kelecom, Unicef België, laten ons ontdekken hoe je op maat en via een aantal principes kinderrechten kan integreren en duurzaam verankeren. Kinderrechten als verbindend kader en hefboom om met uitdagingen om te gaan.

Programma voormiddag Tot de broodjes: hoe praten wij over armoede, welke woorden gebruiken we? - Uitspraken verzamelen, een inventaris opmaken. flap 1: alle uitspraken flap 2: hoe kan het anders flap drie: tips/suggesties/kaders om met die taal aan de slag te gaan (waarderend taalgebruik, geweldloos communiceren …)

Programma namiddag 13u30 – 15u Ludo Heylen, CEGO - ervaringen uit de samenwerking met Limburgse hogescholen bevindingen uit het CEGO-betrokkenheidsonderzoek in Vlaams-Brabant 15u - 15u30 nabeschouwingen met Ann De Craene, kleuterleidster afgestudeerd aan de Arteveldehogeschool

Programma voormiddag 1 - Welke betekenissen geven ouders en medewerkers – kleuterleid(st)ers, kind- en naschoolse begeleid(st)ers, zorgcoördinatoren en brugfiguren – aan opvoeding, zorg en leren van jonge kinderen tussen 2,5 en 4 jaar? Katrien Van Laere, VBJK en Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (Ugent) 2 - Unicef België en Hogent werken samen om kinderrechten en kinderrechteneducatie te integreren in de lerarenopleiding, het curriculum en de opleidingsdocumenten. Lien Coppens, lector Hogent, en Anneleen Van Kelecom, Unicef België, laten ons ontdekken hoe je op maat en via een aantal principes kinderrechten kan integreren en duurzaam verankeren. Kinderrechten als verbindend kader en hefboom om met uitdagingen om te gaan.