Gemeenteraadsverkiezingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

De Altijd meteen aan de slag
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Workshop nr: 5 VOG en gedragscode
toolbox deco-procedure
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Geen geld naar onnodige stenen, maar naar activiteiten Advies aan bestuur gemeente Oss over de voorzieningen in het dorpengebied Herpen in 2030.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Communicatie HLZ Arjen Elsemulder # Naar goede zorg die bij ons past.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
MT Community Landelijk Goed Doel – Samen bouwen Partnerships met: –Stichting Pallieter (Landelijk goed doel) –Cordaid (Internationaal.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Kalenders plannen afnemen/ maken afnemen/ maken verzamelen/ rapporteren verzamelen/ rapporteren analyseren bespreken/ terug- koppelen bespreken/ terug-
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Met de MOgroep de verkiezingen in Workshop ‘Investeren in Zichtbaarheid en Beleidsbeïnvloeding’ Wim Carabain Overheidsexperts Public Affairs.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
KNHB Lobby tips and trics 1. Wat beweegt politici –Herverkiezing –Prive –Partij –Coalitie 2.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kunst en kunde van het lobbyen
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Training: Mijn netwerk
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Je moet eerst een muziekje hebben als MP3
Digitalisering en inhoudelijke doorontwikkeling van documenten P&C
Lokaal Sportdebat “Sportgemeente”
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Gemeenteraadsverkiezingen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Digi(bord)boek project <titel project>
Ouders en school samen Maart 2016
Gemeenteraadsverkiezingen
Blik op de toekomst.
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Het tweede LOS-gesprek
Werk maken van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Terugblik gemeenteraadsverkiezingen 2018
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Gemeenteraadsverkiezingen 21 maart 2018 Gemeenteraadsverkiezingen Sportcampagne GR2018 Technische toelichting op deze Powerpoint-presentatie De plaatjes in de dia’s 6 en 7 zijn clickable en leiden door naar het betreffende document. Bij voldoende tijd hier door heen lopen. De plaatjes in de dia’s 3 en 12 zijn eveneens clickable en leiden door naar een filmpje. Speaking notes (voor verenigingsondersteuner (één-op-één) of workshopbegeleider van sportbond of provinciale sportorganisatie) Op 21 maart 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Een mooie aanleiding om sport de komende maanden op de lokale politieke agenda te zetten. Doel van de Sportcampagne is een goede positie van sport in alle (388) college-akkoorden. Als <eigen organisatie> werken wij hierin samen met NOC*NSF, Sportkracht12, VSG en met medewerking van Kenniscentrum sport en het Mulier Instituut.

Voor welke uitdagingen staat de lokale politiek? Speaking notes: De gemeente maakt het lokale sportbeleid en geeft in verhouding tot de rijksoverheid veel meer uit aan sport. 130 miljoen van het rijk tegenover 1,2 miljard van alle gemeenten samen. Door als sportclub aan te sluiten bij de lokale uitdagingen waar een gemeente voor staat wordt en blijft u een gewaardeerd partner en realiseert u uw eigen doelen. NOC*NSF (E-zine: investeren en meedoen!) en de VSG (bouwstenen voor lokaal sportbeleid) hebben juni 2017 input gestuurd voor de verkiezingsprogramma’s van de lokale partijen. Maar, lokale voorbeelden en uitdagingen spreken politici veel beter tot hun verbeelding dan een algemene boodschap zoals ook blijkt uit deze video.

HIER KOMT DE INSTRUCTIESVIDEO http://www. gr2018sport Geen speaking notes.

Zet sport op de lokale politieke agenda! Speaking notes Deze opnames zijn toevallig in Rotterdam gemaakt tijdens het WK Triatlon, maar hadden net zo goed in uw gemeente gefilmd kunnen worden. Zet u zich de komende maanden in om sport de lokale politieke agenda van uw gemeente te zetten. Door te laten zien dat uw sportclub of sportevenement iets kan betekenen voor de uitdagingen waar de lokale politiek voorstaat. Door hen uit te nodigen een werkbezoek aan uw sportclub of sportevenement. Of door u aan te sluiten bij het Sportcampagne Team in uw gemeente en samen een (sport)debat te organiseren.

Hoe creëer je een goed Sportcampagne Team? www.wkpa.nl/sportcampagneteam Speaking notes Besef dat u dit niet alleen hoeft te doen. U heeft uw (organisatorische) kwaliteiten en lobbystijlen, uw collega vrijwilligers weer andere. Vul samen met uw Sportcampagne Team in spé bijgaande tool in, als start voor een gesprek over ieders kwaliteiten, stijlen, rollen en taken. Optioneel: Laat de aanwezigen bijgaande tool invullen (duur: 4 minuten). Men ontvangt na het invullen direct zijn/haar lobbystijl in de mailbox. Ligt eea toe aan de hand van de bijbehorende Powerpoint-presentatie (zie hiervoor www.gr2018sport.nl).

Toolkit voor Sportclubs Speaking notes Hoe? Daarvoor heeft het Sportcampagneteam NL een handleiding, flyer en infographic voor sportclubs ontwikkeld. Hierin staat beschreven wat een politieke partij in iedere periode voor de gemeenteraadsverkiezingen doet en hoe de sportclub hier het beste op in kan spelen.

Toolkit voor Sportcampagne Teams Speaking notes Ook voor Sportcampagne Teams is er een toolkit ontwikkeld. Deze toolkit helpt jou om je voor te bereiden op de gesprekken met (toekomstige) gemeenteraadsleden in een gesprek of werkbezoek of bij het voorbereiden van een debat. Met de informatie in deze toolkit ben je in staat om een toegesneden argumentatie te ontwikkelen over 10 inhoudelijke dossiers. Deze inhoudelijke dossiers komen overeen met de dossiers in de E-zine: Investeren en meedoen! die alle gemeenteraadsleden juni 2017 van NOC*NSF hebben ontvangen. Waar mogelijk is in elk dossier het volgende opgenomen: Stelling: Oproep of bewering over de toegevoegde waarde van sport om te gebruiken in een debat. Achtergrondinformatie: Ter onderbouwing van je stelling of inleiding. Feiten en cijfers: Op basis van landelijke gegevens over het dossier én een stappenplan om de lokale gegevens boven tafel te krijgen. Suggesties voor vervolgstappen voor gemeenteraadsleden. Link met andere relevante dossiers uit deze toolkit. Om de impact van je gesprekken met de politiek te versterken, kun je initiatieven uit verschillende dossiers aan elkaar koppelen. Aanknopingspunten met overige gemeentelijke beleidsgebieden. Om het gesprek optimaal onder de aandacht te brengen, kun je overwegen om aan te haken bij bestaand gemeentelijk beleid.

3 fases Sportcampagne GR2018 Fase 1: input voor de verkiezingsprogramma’s : juni – september 2017 Fase 2: sport op de lokale politieke agenda : okt. 2017– maart 2018 Fase 3: input voor het college-akkoord : maart – april 2018

Relatie fase 1 en 2: inhoudelijke dossiers Fase 1: E-zine ‘Investeren en meedoen! Doel: input voor verkiezingsprogramma’s! Doelgroep: schrijvers verkiezingsprogramma’s. Periode: juni – september 2017 Wat?: inhoudelijke dossiers in E-zine Met oa wetenschappelijke onderbouwing, Infographics, landelijke en gemeentelijke data. Hoe?: mailing NOC*NSF en VSG naar griffies (juni 2017) Fase 2: Toolkit voor Sportcampagne Teams Doel: sport op de lokale politieke agenda. Doelgroep: lijsttrekkers lokale partijen. Periode: oktober 2017 – maart 2018 Wat?: inhoudelijke dossiers in Toolkit Met oa stellingen, achtergronden, links met andere dossiers en gemeentelijk beleid. Hoe?: werkbezoeken en sportdebatten door sportclubs en Sportcampagne Teams Hetzelfde! Speaking notes Uiteraard lopen fase 1 en 2 van de Sportcampagne in elkaar over. De hoofdstukken en paragrafen uit de E-zine ‘Investeren en meedoen!’ komen overeen met de dossiers uit de Toolkit voor Sportcampagne Teams. Deze 2 documenten versterken elkaar en geven aanvullende informatie. In de E-zine is tekst opgenomen welk één-op-één opgenomen zou kunnen worden door lokale politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s. In de E-zine zijn ook links naar wetenschappelijke rapporten opgenomen met meer achtergrondinformatie. In de Toolkit zijn voor dezelfde dossiers: stellingen, achtergronden (= inleidende tekst op een stelling), feiten en cijfers, links met relevante andere dossiers in de toolkit en aanknopingspunten met overige gemeentelijke beleidsterreinen. De teksten (en links!) in de E-zine en de Toolkit sluiten dus op elkaar aan!

Format voor een werkbezoek Speaking notes Op www.gr2018sport.nl en www.nocnsf.nl/gr2018 staat een format hoe u een werkbezoek bij uw sportclub of sportevenement zou kunnen organiseren. Dit is geen blauwdruk. Een voorbeeld hoe je het zou aan kunnen pakken. Geef er uw eigen draai aan. Optioneel: Bespreek het format voor een werkbezoek op een sportclub of sportevenement inhoudelijk. https://www.nocnsf.nl/stream/formule-voor-de-organisatie-van-een-sportdebat.pdf

Format voor een (sport)debat Speaking notes: Op www.gr2018sport.nl en www.nocnsf.nl/gr2018 staat een format hoe je een werkbezoek bij uw sportclub of sportevenement zou kunnen organiseren. Dit is ook geen blauwdruk. Een voorbeeld hoe je het zou aan kunnen pakken. Geef er uw eigen draai aan. Optioneel: Bespreek het format voor een werkbezoek op een sportclub of sportevenement inhoudelijk.

Sportcampagnevideo en Posters Speaking notes In de toolkit zitten daarnaast ook andere campagnematerialen: Posters voor promotie, werkbezoek en (sport)debat. Sportcampagnefilmpje: Investeren en meedoen! om eventueel als aftrap te tonen bij uw werkbezoek of (sport)debat. Maar ook bijvoorbeeld persuitnodigingen en –berichten. Na tonen van het filmpje. Vergeet niet het Sportcampagneteam NL te informeren als u in uw gemeente iets gaat organiseren. Zij nemen uw activiteit dan op in onze kalender op www.gr2018sport.nl

Via uw regionale coördinator! Te vinden via: Meer informatie: Via uw regionale coördinator! Te vinden via: www.gr2018sport.nl www.nocnsf.nl/gr2018 #Sportcampagne #GR2018 #gr2018sport Speaking notes: Meer informatie vindt u hier of neem contact op met uw regionale coördinator!