De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen"— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen
Zichtbaar zijn Reflectie Ca. 20 min. Begin met een algemene introductie / anekdote Welkom aan de deelnemers: de GR2018 zijn in aantocht / doel is om vandaag met elkaar te ontdekken welke kansen dat voor ons biedt 3 deelsessies (ca. 1 uur per sessie) gevolgd door plenaire reflecties Eerst de boodschap – daar valt ook strategie (wat willen we bereiken) en stakeholdersmanagement (coalities) onder Dan specifiek over de verkiezingen – wat gebeurt er in de politieke partijen / hoe kunnen we daar op inspelen? Zichtbaar zijn – hoe organiseren we het / hoe vallen we in positieve zin op? Reflectie – plenaire terugkoppeling, resultaten van de dag verwerken we in de toolkit

2 De juiste boodschap Waar moet een goede boodschap aan voldoen?
Wat is voor onze organisatie(s) een goede boodschap? Hoe pas je deze boodschap aan op je gesprekspartner? Begin met een inleiding / anekdote Vraag de deelnemers naar hun ervaringen Vraag de deelnemers om een voorbeeld te geven van een goede boodschap Waar richt je je lobby op? Ga samen na of je een goede boodschap kunt ontleden: welke elementen / aspecten heb je nodig? (gebruik toolkit) ELEMENTEN BOODSCHAP Introduceer het message house als instrument voor boodschap -> probeer uit (gebruik toolkit en zie volgende sheet) Gebruik het ‘waarom’ om (indien nodig) voorbij de belangen van de eigen organisatie te komen -> intrinsiek, wervend (ook voor bondgenoten) Introduceer perceptie-analyse als instrument voor voorbereiding lobbygesprek -> probeer uit (gebruik toolkit) Drempels/aanjagers: zowel op inhoud, relatie als proces! Afronding: geef aan dat je de input van de deelnemers gaat gebruiken om een kernboodschap en (bouwstenen) position paper op te stellen

3 Beïnvloedingsanalyse
Copyright Lobbyvakschool, neem voor gebruik contact op met de Lobbyvakschool via Beïnvloedingsanalyse Strategie: met wie gaan we (wanneer) in gesprek en met welk doel? Veel invloed Vijanden Duidelijk Opponenten Respectvol Opportunisten Vraag mening Twijfelaars Geef informatie Coalitiepartners Zakelijk Bondgenoten Openhartig Weinig invloed Tegengesteld belang c.q. opvatting Gedeeld belang c.q. opvatting “Eendracht maakt macht” “Tweedracht breekt kracht” Neutraliseren OVERTUIGEN = boodschap Plot de belangrijkste stakeholders in op basis van invloed op en belang in DOELSTELLING (Je kunt een analyse opstellen voor iedere fase in het politieke of besluitvormingsproces) Gebaseerd op het politieke debat: richt je niet tot je opponent, maar tot de mensen die je wil overtuigen Deze analyse vormt de basis van de strategie: Is de lobbydoelstelling haalbaar? Met wie gaan we op welk moment in gesprek, met welke boodschap (zie volgende sheet)? Mobiliseren

4 Message house Duiding Onderbouwing Kernboodschap
Copyright Lobbyvakschool, neem voor gebruik contact op met de Lobbyvakschool via Message house Kernboodschap WAAROM DOEN/WILLEN WE WAT WE DOEN/WILLEN? ACTUALITEIT (=URGENTIE) FEITEN, CIJFERS, REFERENTIES (=ARGUMENTATIE) ERVARINGEN/ANEKDOTES/VOORBEELDEN (=GEVOEL) HOE DOEN/WILLEN WE DAT? WAT DOEN/WILLEN WE? Duiding Onderbouwing Gebruik een bestaand paper van 1 van de deelnemers (reken ca. 45 min) Begin met: wat is een goede boodschap? Vraag om voorbeelden, geef voorbeelden -> zoek de kenmerken en schrijf die op de flip over Deel het paper uit en vraag iedereen (in 5-10 minuten) enkele verbeterpunten op te schrijven -> spreek door Introduceer het MH als model om de boodschap op te stellen -> licht kort toe, aandachtspunten Verhalend: hoe, wat en (vooral) waarom ‘Hearts and minds’: vergeet niet de beelden, anekdotes, etc. Urgentie (kan ook met een statement: ‘geen mens is illegaal’) Herschrijf samen het paper (en vergeet niet de structuur)

5 Gericht beïnvloeden 1. Huidige perceptie 3. drempel 4. aanjager
Copyright Lobbyvakschool, neem voor gebruik contact op met de Lobbyvakschool via Gericht beïnvloeden De kernboodschap op maat maken voor iedere gesprekspartner door rekening te houden met percepties Hoe denkt de stakeholder op dit moment (over ons)? 1. Huidige perceptie Waar moeten we rekening mee houden? 3. drempel Wat kunnen gebruiken om de perceptie te veranderen? 4. aanjager Hoe willen we dat de stakeholder (over ons ) denkt? 2. gewenste perceptie Toetsing achteraf: hebben we het gewenste resultaat bereikt? 5. Getoetst beeld Percepties zijn de ‘automatische piloot’ in ieder besluitvormingsproces Volg de stappen in het schema Drempels/aanjagers: behalve inhoud ook proces (relatie, gunfactor, etc.)

6 Lobbyen tijdens de verkiezingen
Wanneer beginnen de verkiezingen, en wat gebeurt er allemaal? Wat zijn goede momenten om te beïnvloeden? Wie kunnen we het beste beïnvloeden, en hoe? Hoe kunnen we in en na de campagne zichtbaar blijven? Begin met een inleiding / anekdote Vraag deelnemers naar hun ervaringen met politiek Bespreek ambities/behoeften raads- en commissieleden Bespreek het verschil tussen lokale en landelijke partij Stel de vraag: waar komt een verkiezingsprogramma vandaan? (gebruik toolkit) Behandel proces(juiste moment) / mensen (juiste persoon) -> laat deelnemers zelf beredeneren Stel de vraag: wat gebeurt er allemaal tijdens een politieke campagne? Idem Afronding: geef aan dat alle informatie in de toolkit beschikbaar komt

7 Zichtbaar zijn Hoe gaan we de lokale lobby organiseren?
Wat moeten we doen om aandacht te krijgen, en het leuk te maken? Begin met een inleiding / anekdote Vraag deelnemers naar hun ervaringen met het organiseren van een lobby Behandel de belangrijkste vragen uit de toolkit (tussen intervisie en brainstorm): Wat willen we bereiken? Wat verwachten we van vrijwilligers? Wat moeten we daarvoor centraal organiseren en regelen? Hoe richten we de interne organisatie daar op in? Ga samen op zoek naar manieren om positief op te vallen Bereid eventueel voorbeelden voor van goede acties en samenwerkingsverbanden Geef ook aandacht aan het belang van goede relaties Afronding: geen aan dat alle informatie en ideeën verwerkt worden in de toolkit Ook aandacht geven aan het belang van goede relaties

8 Reflectie Ben je door deze dag anders gaan denken over politiek & lobby? Wat neem je mee, wat zou je andere deelnemers willen meegeven? Zou je een vervolg willen zien op deze dag? 1 moderator gaat met de deelnemers in gesprek: Wat neem je mee na deze training? Wat is het leukste of beste idee dat je hebt gehoord? Op welk onderdeel zou je meer kennis of training willen? Wat wil je tot slot nog aan de andere deelnemers meegeven? (Bied deelnemers de gelegenheid om informeel na te praten)


Download ppt "Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen"

Verwante presentaties


Ads door Google