BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin Tamar.clasquin@hku.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Advertisements

Medmec 1 herfst.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Academie voor algemene beeldende
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren - introductie
Samenvatting Havo 5.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Training digitale didactiek
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Praktijkervaring en reflectie
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
‘Je hoeft niet bang te zijn voor perfectie, dat bereik je toch nooit’ Salvador Dali.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Consumentengedrag Beslissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Psychologie Les 1: Introductie.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Bronnen en onderzoeksvragen
Onderhouden bestratingen
‘Meester, nu u een bril draagt lijkt u net op een docent’ Meester Bart
Martin Creed – Museum Voorlinden
LOB Waar ben je trots op?.
Laaggeletterdheid en de BPV
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
John Körmeling, draaiend huis, 2008
Britt Dorenbosch.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Olafur Eliasson, Boijmans
Phobiarama, Dries Verhoeven
Jonas Wood.
Jonas Wood.
Big Data.
‘Ieder kind is een kunstenaar
Big Data.
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Introductie intervisie
STYLING les 3 , 4 en 5 KERSTBOOM VERSIERING
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Portfolio, Logboek en Casus
Social media voor statenleden/politici
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

BDO Basisdocentschap Tamar Clasquin Tamar.clasquin@hku.nl

-Voorstellen -Maken / Beschouwen / Overdragen -Programma doornemen -Tonnie en Caro over de blog

Maken Beschouwen Overdragen

Erwin Wurm, Misconceivable, Museum Middelheim

Erwin Wurm, Disziplin der Subjektivität, Museum Middelheim

maak een one minute sculpture waarin je zelf ‘sculpture’ bent.   Opdracht: maak een one minute sculpture waarin je zelf ‘sculpture’ bent. Gebruik daarvoor de alledaagse omgeving en/of voorwerpen. Werk in een duo en les de sculptures van elkaar vast op foto. Let daarbij goed op de omgeving (ruis) Padlet: scan qr code en lever de foto in via de app Padlet

DOC1B

Inleiding De titel van dit programma is Op zoek naar de eigen vorm, elementaire bouwstenen voor het docentschap in een beeldend vak. Zoeken en eigen vorm zijn in deze titel kernwoorden. Je moet ze dan ook in combinatie met elkaar lezen. Jij bent het immers die gestalte moet gaan geven aan je eigen docentschap. Anderen kunnen je daarbij begeleiden maar jij bent het die op basis van je eigen kwaliteiten aan dat docentschap vorm moet geven. In de titel zit ook een uitspraak die de opleiding doet over docentschap. Net zoals je je eigen vorm moet gaan vinden in het ontwikkelen van je eigen beeldend werk, vinden we dat je dat ook moet doen voor je docentschap. Het lastige hiervan is dat er geen eenduidige regels zijn noch voor dat beeldend werk noch voor het docentschap. Er zijn wel kaders en richtlijnen maar daarbinnen zul jij je vorm moeten vinden. Er wordt in deze eerste twee blokken dan ook een accent gelegd op je eigen ervaringen en de verwerking daarvan. Ervaringen die je opdoet op de opleiding en ervaringen die je eerder hebt opgedaan met beeldende kunst en vormgeving zowel in onderwijs als daarbuiten zijn je leerstof. Die eigen ervaringen kun je beschouwen als je leerboek. Je zult vanuit verschillende invalshoeken dat leerboek regelmatig moeten raadplegen.

Verzameldriftig Eigen beeldend werk logboek BDO Casuïstiek Woordenboek

Eigen beeldend werk

Woordenboek verkennen van je vocabulair en vakvocabulair. * Concrete snippers * Verzameldriftig * Didactisch * Contrapost * Pure kleur * Optische kleurlaag * Kleur heeft een ruimtewerking * Statisch

Casuïstiek ‘We hebben de eerste les van grafiek. Bij binnenkomst krijgen we te horen dat we bepaalde materialen nodig hebben en deze ter plekke dienen aan te schaffen in de winkel. Niemand is hiervan eerder op de hoogte gebracht. Veel van de studenten hebben het benodigde materiaal echter thuis, maar daar is het nu te laat voor. Als we het materiaal hebben gekocht, gaan we, zonder uitleg aan de slag. Tijdens het werken is het onrustig.‘ Hoe schrijf je een casus? In de tegenwoordige tijd, zo concreet mogelijk. Je beschrijft de situatie, niet een mening of oplossing.

Logboek BDO Evaluatie van de lessen BDO: -Analyse van de les: wat heb je gedaan en wat vond je daar van? -Wat neem je mee? -Analyse van je eigen studiegedrag

Hoe wordt je verzameldriftig?

Blog bdovoornaamachternaam.wordpress.com Woordenboek Casuïstiek Logboek BDO Stage Proces Parsons http://bdogonnekeprak.wordpress.com/

huiswerk -Aanmaken blog -Verzamelen woorden en verwerken op blog -Verzamelen casussen en verwerken op blog -Meenemen kindertekeningen 2-6 jaar. (verzamelen 2 t/m 18)

BDO a BDO b Vakvocabulair Casuïstiek Beeldend proces Bouwstenen beeldend docent Beeldende ontwikkeling Esthetische ontwikkeling BDO a BDO b Presenteren Docentschap Omgang en contact Pedagogiek Stage Leerstijlen

Snuffelstage Oosterlicht college Dieselbaan 10, 3439 MV, Nieuwegein 20 september Introductie - 11:40