Vakdidactiek en Onderwijskunde 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectie-portfolio beoordelen
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop OGW in de klas..
Les 5: orde en klassenmanagement
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Assessmentweek SEMESTER 1 (26-30 JANUARI 2015). Welkom!  Wat houdt deze week in?  Individuele voorbereiding  Werken in groepjes  Heel belangrijk:
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Observeren Les 3.
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Mijleer Les 1.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolgroepbijeenkomst
E-learning, E-health & Domotica
E-learning E-health & Domotica
Coachtraining DOEN?! DAG 2
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Gedragsproblemen en stoornissen
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Inspelen op Innovaties
E health, Domotica en E-learning
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Les 3: regels en afspraken met de klas
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Cijferloos lesgeven bij talen
Welkom!.
Ontwikkelingen zichtbaar
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek en Onderwijskunde 2 De kunst van het onderwijzen College 8

Programma periode 3 (5cr) Centraal staat: Actief leren (Effectief leren vorige periode) & Klassenmanagement Werkvormen Workshops klassenmanagement (zelf rubric maken) Individuele video-opdracht klassenmanagement Visies in beeld (gekoppeld aan stageschool) Afronding: Portfolio met daarin: workshop, video opdracht klassenmanagement, mindmap actief leren.

Klassenmanagement

Klassenmanagement Je rol als pedagoog aanvaarden Leg in drie minuten aan je medestudent uit hoe jij de rol van pedagoog in wilt vullen (Wat vind je belangrijk? Hoe gedraag je je? Welke waarden koester je?) Wissel van rol. Een rol aannemen: de vis en de koning Wat kom je hierbij tegen? Wat heeft dat met klassenmanagement te maken?

Worst case scenario Opdracht (in drietallen) Beschrijf de ergste situatie die jij je als docent in een klas kan voorstellen (wat zie je, wat gebeurt er, hoe voel je je? Hoe reageer je?) (individueel) Geef je scenario aan je buurman/vrouw. Deze leest beschrijving en noteert welke grootste angst hieruit spreekt (individueel). Doorgeven aan 3e persoon. Welke actie kun je ondernemen om dit scenario te voorkomen? Schrijf dit eronder (individueel). Ga met z’n drieën in gesprek. Welke angsten leven onder ons Welke instrumenten/vaardigheden hebben we om op te lossen Wat moeten we nog ontwikkelingen om deze angsten te bezweren Wat is je vraag op het gebied van klassenmanagement? Geef je zelf een cijfer in hoeverre ben je toegerust om problemen in de klas het hoofd te bieden (te voorkomen).

Worst case scenario Klassenmanagement: wat zou je willen leren? Hoe de vakdidacticus de pedagoog ondersteunt. (Preventief klassenmanagement) Wisselmomenten Escalatieladder Gespreksvaardigheden/communicatie Overlappen Interventietechnieken (directief/responsief) Afspraken met de klas. Jouw ideale klas. Organiseren van zelfstandig leren Zorgleerlingen (uitzonderingen op regels?)

Workshops Jullie eigen inbreng en Groepjes van drie (maximaal) Hoe de vakdidacticus de pedagoog ondersteunt. (Preventief klassenmanagement) Wisselmomenten Escalatieladder Gespreksvaardigheden/communicatie Overlappen Interventietechnieken (directief en responsief reageren) Afspraken met de klas. Jouw ideale klas. Organiseren van zelfstandig leren Zorgleerlingen (uitzonderingen op regels?) Jullie eigen inbreng en Groepjes van drie (maximaal) 45 minuten Eigen rubric Indeling maken CW Studenten Onderwerp 3.3 3.4 3.5 3.6

Voorbereiden college 9: Actief leren Lees: Actief leren H 1 t/m 4 en hfd 6 Maak: De vragen over actief leren op de wiki