Vakdidactiek en Onderwijskunde 2 De kunst van het onderwijzen College 8
Programma periode 3 (5cr) Centraal staat: Actief leren (Effectief leren vorige periode) & Klassenmanagement Werkvormen Workshops klassenmanagement (zelf rubric maken) Individuele video-opdracht klassenmanagement Visies in beeld (gekoppeld aan stageschool) Afronding: Portfolio met daarin: workshop, video opdracht klassenmanagement, mindmap actief leren.
Klassenmanagement
Klassenmanagement Je rol als pedagoog aanvaarden Leg in drie minuten aan je medestudent uit hoe jij de rol van pedagoog in wilt vullen (Wat vind je belangrijk? Hoe gedraag je je? Welke waarden koester je?) Wissel van rol. Een rol aannemen: de vis en de koning Wat kom je hierbij tegen? Wat heeft dat met klassenmanagement te maken?
Worst case scenario Opdracht (in drietallen) Beschrijf de ergste situatie die jij je als docent in een klas kan voorstellen (wat zie je, wat gebeurt er, hoe voel je je? Hoe reageer je?) (individueel) Geef je scenario aan je buurman/vrouw. Deze leest beschrijving en noteert welke grootste angst hieruit spreekt (individueel). Doorgeven aan 3e persoon. Welke actie kun je ondernemen om dit scenario te voorkomen? Schrijf dit eronder (individueel). Ga met z’n drieën in gesprek. Welke angsten leven onder ons Welke instrumenten/vaardigheden hebben we om op te lossen Wat moeten we nog ontwikkelingen om deze angsten te bezweren Wat is je vraag op het gebied van klassenmanagement? Geef je zelf een cijfer in hoeverre ben je toegerust om problemen in de klas het hoofd te bieden (te voorkomen).
Worst case scenario Klassenmanagement: wat zou je willen leren? Hoe de vakdidacticus de pedagoog ondersteunt. (Preventief klassenmanagement) Wisselmomenten Escalatieladder Gespreksvaardigheden/communicatie Overlappen Interventietechnieken (directief/responsief) Afspraken met de klas. Jouw ideale klas. Organiseren van zelfstandig leren Zorgleerlingen (uitzonderingen op regels?)
Workshops Jullie eigen inbreng en Groepjes van drie (maximaal) Hoe de vakdidacticus de pedagoog ondersteunt. (Preventief klassenmanagement) Wisselmomenten Escalatieladder Gespreksvaardigheden/communicatie Overlappen Interventietechnieken (directief en responsief reageren) Afspraken met de klas. Jouw ideale klas. Organiseren van zelfstandig leren Zorgleerlingen (uitzonderingen op regels?) Jullie eigen inbreng en Groepjes van drie (maximaal) 45 minuten Eigen rubric Indeling maken CW Studenten Onderwerp 3.3 3.4 3.5 3.6
Voorbereiden college 9: Actief leren Lees: Actief leren H 1 t/m 4 en hfd 6 Maak: De vragen over actief leren op de wiki