Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Bedrijfsverbetering met de Code
Economische Barometer Breda 2005 Op de weg terug ?
Hoeveel boterhammen eten wij?
Topografie Nederland (8 dia’s)
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoofdstuk 6.9. bekendst beroemdst breedst gezondst hardst kleinst kortst laatst slechtst vervelendst.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Het werk van de Geest.
Regiovorming in Ketenperspectief.
Spreekbeurt in groep 4.
Module 3 Het leven gaat door …
Totaal alle regio’s in NL
Rob Goossens Het Werkplan.
Passend onderwijs.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Nederland (Provincies, hoofdsteden, wateren en Waddeneilanden)
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ouderbijeenkomst.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4: Zo bereik je meer
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Ouderbijeenkomst.
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Breuken vermenigvuldigen
Voel je wel in je vel !.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
ADL Les 1.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
ADL Les 1.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman

Welkom! Bijeenkomst 3

Thema van de dag: Categoriaal ordenen Ordenen in categorieën

Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Wat is (categoriaal) ordenen? Oefenen met ordenen Evaluatie en reflectie. De thuisopdracht voor de volgende keer.

Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst? Maak groepjes van 3 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.

De thuisopdracht van de vorige keer. De thuisopdracht luidde: Wilt u ter voorbereiding eens nadenken over de volgende vragen: Hebt u wel eens problemen met het ordenen van: Gedachten Informatie Spullen Dagactiviteiten (planning) Extra opdracht koppelwoorden

De thuisopdracht van de vorige keer. We nemen dezelfde groepjes als de vorige opdracht (groepjes van 3). Bespreek met elkaar wat uw succesvolle en minder succesvolle ervaringen zijn met orde scheppen in het dagelijks leven. Spreek af wie de woordvoerder van uw groepje is. Ieder groepje wordt uitgenodigd om de ervaringen te delen.

Opdracht Koppelwoorden

Boeren-kool-soep Kruis-woord-zoeker Tover-bal-zaal Vee-stapel-gek Koel-kast-deur Kerk-toren-klok School-leiding-water Basis-school-plein Zee-arm-zalig Meer-min-naar Boks-ring-vinger Ochtend-spits-muis Kap-stok-oud Voor-stad-huis Achter-stand-plaats Kelder-trap-gevel Televisie-meubel-winkel Grammofoon-plaat-ijzer Slaap-bank-stel Koffer-bak-fiets

Wat is ordenen? Wat is dat eigenlijk ‘ordenen’? We maken op de flip-over een zogenaamd ‘woordweb’. In het midden staat het woord ‘ordenen’ omcirkeld. Alle begrippen die bij u opkomen, die met ‘ordenen’ te maken hebben, noteren we in het woordweb. Roept u maar!

Ordenen, achtergrond informatie In het vorig jaar verschenen boek ‘Een Opgeruimde Geest’* stelt de schrijver dat ons brein niet is toegerust om de enorme hoeveelheid informatie die ons tegenwoordig wordt aangeboden, te verwerken. Ook als je geen Parkinson hebt. Zijn oplossing: we moeten de informatie ordenen om het beter te kunnen onthouden. * Daniel Levintin, Een opgeruimde geest, (2015 vertaald)

Twee manieren om te ordenen Categoriaal ordenen. Hierbij verdelen we de informatie in categorieën. Dit is ordenen van soort bij soort, stapeltjes maken in de kledingkast, de messen- en vorkenlade, een wand met schroefjes en moertjes in de bouwmarkt, een lijstje wat je meeneemt op vakantie (toiletspullen…, slaapspullen,…medicijnen…., documenten…., enzovoorts)

Twee manieren van ordenen Serieel ordenen Het ordenen van zaken of informatie, in een zekere volgorde. Meestal in volgorde van de tijd (maar er zijn meer volgordes). Eerst dat, dan dat. Vakantiefoto’s inplakken, een fietstocht uitstippelen, een training plannen, een plan van aanpak maken, enzovoorts. Vandaag gaan we oefenen met categoriaal ordenen

Na de pauze: bewegen met Jan!

Oefening 1 Welke hoort er niet bij en waarom niet? Ga naar de tabel ‘oefening 1’ op bladzijde 24. Omcirkel in elke rij (horizontaal) welk begrip er niet in thuis hoort. Waarom niet?

Oefening 1 (uitwerking) deel 1 Inkt Papier Pen Potlood Kun je niet mee schrijven Klarinet Cello Saxofoon Trombone Is geen blaasinstrument Macaroni Lasagne Spaghetti Nasi Is geen Italiaans gerecht Legpuzzel Blokken Horloge Pop Is geen speelgoed Stoel Tafel Bank Kruk Is niet om op te zitten

Oefening 1 (uitwerking) vervolg Dahlia Roos Conifeer Margriet Is geen bloem Sok Schoen Laars Teen Kun je niet aantrekken Koffie Bier Thee Limonade Alcoholhoudend Garde Mixer Zakmes Pollepel Is geen keukengereedschap

Oefening 2 Welke plaats hoort niet in het rijtje thuis en waarom niet? Ga naar de tabel ‘oefening 2’ op bladzijde 24. Omcirkel in elke rij (horizontaal) welk plaats er niet in thuis hoort. Waarom niet?

Oefening 2 (uitwerking) deel 1 Leeuwarden Sneek Zwolle Drachten Niet in Friesland ’s-Hertogenbosch Utrecht Vianen Amersfoort Niet in Utrecht Middelburg Goes Dordrecht Terneuzen Niet in Zeeland Rotterdam Amsterdam Den Haag Zoetermeer Niet in Zuid Holland

Oefening 2 (uitwerking) vervolg Alkmaar Haarlem Gouda Den Helder Niet in Noord Holland Apeldoorn Arnhem Tilburg Ede Niet in Gelderland Assen Beilen Emmen Zwolle Niet in Drenthe

Oefening 3 Welke overeenkomst hebben de aardrijkskundige begrippen in elke rij? Ga naar de tabel ‘oefening 3’ op bladzijde 24.

Oefening 3 (uitwerking) deel 1 Leeuwarden Groningen Middelburg ‘s-Hertogenbosch Hoofdsteden Amsterdam Rotterdam Antwerpen Harlingen Havensteden Schiermonnikoog Texel Terschelling Vlieland Eilanden Katwijk aan Zee Haamstede Zandvoort Ouddorp Badplaatsen

Oefening 3 (uitwerking) vervolg Dokkum Harlingen Delfzijl Winschoten Noorden Apeldoorn Rhenen Woudenberg Arnhem Bossen Maastricht Roermond Eindhoven Hulst Zuiden Vlaardingen Hoek van Holland Den Haag Leiden Randstad

KIM-spel We presenteren een aantal voorwerpen stuk voor stuk. Daarna leggen we de voorwerpen door elkaar op een tafel. Observeer de voorwerpen en daarna dekken we het af. (let op! Denk aan categoriaal ordenen!) Schrijf nu de namen van de voorwerpen op een papier.

Controle Jan presenteert de voorwerpen en geeft de toelichting hoe je kunt ordenen. Bij voldoende tijd: herhaal de oefening, maar gebruik de genoemde categorieën.

Afsluiting Wat is er vandaag aan de orde geweest? Wat vond je voor jezelf het belangrijkste? Welke conclusie heb er voor jezelf aan verbonden?

Volgende bijenkomst Serieel ordenen Het thema van de volgende bijeenkomst wordt: Serieel ordenen Thuisopdracht: Breng de ordeningstechniek de komende week eens in praktijk. Suggesties: maak een boodschappenlijstje, een dag- of weekplanning doe iets nieuws en breng er volgende week verslag van uit.

Jan de Groot Henk Torreman Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman