Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Het doen van onderzoek in klas 4
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Lesgeven en begeleiden
Collectief portfolio groep 3
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Bestrijd een vooroordeel
Media en creativiteit Identiteit les 2
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Al doende leren training docenten
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Feedback Wat Soorten Door wie
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaanontwikkeling OOP
Portfolio Presentatie
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Studieadviesregeling
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Praktijkervaring en reflectie
Wjk.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Toekomstgericht onderwijs
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Studieloopbaanbegeleiding
de docent als didactische coach
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Curriculumontwerp AVO
Module 6; didactisch handelen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
taal speelt een rol in alle vakken
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
E health, Domotica en E-learning
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
OGI Een datamuur in de klas.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Bronnenonderzoek.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?

Vooraf GL een vak dat zich onderscheidt Ervaringen (van zichzelf en de ander) Verhalen GL een vak met specifieke werkvormen GL specifieke eisen aan toetsing Samenwerking Leerproces Communicatie

Beoordelen groepswerk op individueel niveau Criterion referenced assessment Voortgangsoverleg (+ feed forward) Observaties (in de les) Logboek Evaluaties

Evaluatief beoordelen Beoordelen met behulp van evaluaties Leerlingen evalueren het eigen eindproduct Leerlingen evalueren het leerproces Leerlingen evalueren de samenwerking

Eindopdracht 1e klas over Jezus van Nazareth Maak een verslag over de laatste week van Jezus’ leven Ooggetuige: leef je in Vorm: Dagboek, tijdschrift, krant, journaal, film, hoorspel, kroniek, weblog, website. Criteria voor beoordelen: Inhoudelijk correct Vorm en stijl Bronnengebruik Samenwerking Verzorging Ik heb hier een eindopdracht als voorbeeld genomen die wij zelf op onze middelbare school, ATC Hilversum, gebruiken.

Een eindproduct om te beoordelen Jullie krijgen een filmpje te zien dat leerlingen uit de 1e klas hebben gemaakt voor deze eindopdracht. Het is gemaakt in maart 2013 door leerlingen uit een 1e klas VWO, te Hilversum. Bij het maken van een film zit de opdracht dat zij vooraf een kort scenario maken waarin de belangrijkste scenes goed zijn uitgekozen. Verder moeten zij duidelijke afspraken hebben wie wat doet. Aan beide voorwaarden was door deze groep voldaan.

Wat hebben de leerlingen vooraf al gedaan Film Jesus Strip Informatie over Volk (groepen) Land Gewoontes Beroepen Personen Opdrachten vooraf: Kernwoorden in een tekst onderstrepen en korte beschrijving van de daarin beschreven persoon maken Posteropdracht over een van de informatieve onderwerpen Wat kleine verwerkingsopdrachten

Wat krijgen zij bij de opdracht Extra teksten met informatie Internetbronnen, zoals www.bijbelencultuur.nl Schema met de belangrijkste gebeurtenissen op een rij

Het eindproduct beoordelen stap 1 Jullie stellen aan de hand van de criteria indicatoren op voor wat slecht (1-3,8), matig (4-5,3), voldoende (5,5-7), goed (7,3-8,5) en zeer goed (8,8-10) is. Criteria voor beoordelen: Inhoudelijk correct Vorm en stijl Bronnengebruik Samenwerking Verzorging

Het eindproduct beoordelen stap 2 Julie krijgen de evaluaties van de groep Jullie stellen vast hoe je de evaluaties kunt gebruiken om de cijfers individueel vast te stellen Welke extra informatie heb je nog nodig als docent? Wat kun je het beste doen na het vaststellen van het cijfer?

Groepswerk evaluatief beoordelen Dit is een onderdeel van het formulier waarmee leerlingen hun eigen aandeel en dat van anderen evalueren door voorgegeven waarderingen

Voordeel evaluatief beoordelen Vooraf: helder dat niet alleen het eindproduct beoordeeld wordt maar ook de individuele bijdrage eraan Vooraf duidelijk dat het proces wordt meegewogen Tijdens: Het groepsproces dat niet zichtbaar is wordt meegenomen Groepsprocessen kunnen vaak tijdig worden bijgestuurd Elkaar helpen en stimuleren leidt echt tot een beter resultaat Na afloop: Meeliften over de rug van anderen wordt niet gehonoreerd. Verschillen in beoordeling worden besproken met de groep

Groepswerk evaluatief zelfbeoordeling Dit is een formulier waarmee de leerling leert zelfstandig terug te kijken op zijn eigen aandeel bij de samenwerking.

Principes van “criterion referenced assessment” Docent en leerlingen krijgen inzicht in wat gevraagd wordt Gaat uit van wat de leerling al kan (m.b.t. kennis, gedrag en houding) Helpt bij het verantwoorden van beoordeling Een goede rubriek is een instrument om een leerling te laten leren

Gebruikt bij een webquest: schriftelijk werk

Voortgang: feed forward