Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?
Vooraf GL een vak dat zich onderscheidt Ervaringen (van zichzelf en de ander) Verhalen GL een vak met specifieke werkvormen GL specifieke eisen aan toetsing Samenwerking Leerproces Communicatie
Beoordelen groepswerk op individueel niveau Criterion referenced assessment Voortgangsoverleg (+ feed forward) Observaties (in de les) Logboek Evaluaties
Evaluatief beoordelen Beoordelen met behulp van evaluaties Leerlingen evalueren het eigen eindproduct Leerlingen evalueren het leerproces Leerlingen evalueren de samenwerking
Eindopdracht 1e klas over Jezus van Nazareth Maak een verslag over de laatste week van Jezus’ leven Ooggetuige: leef je in Vorm: Dagboek, tijdschrift, krant, journaal, film, hoorspel, kroniek, weblog, website. Criteria voor beoordelen: Inhoudelijk correct Vorm en stijl Bronnengebruik Samenwerking Verzorging Ik heb hier een eindopdracht als voorbeeld genomen die wij zelf op onze middelbare school, ATC Hilversum, gebruiken.
Een eindproduct om te beoordelen Jullie krijgen een filmpje te zien dat leerlingen uit de 1e klas hebben gemaakt voor deze eindopdracht. Het is gemaakt in maart 2013 door leerlingen uit een 1e klas VWO, te Hilversum. Bij het maken van een film zit de opdracht dat zij vooraf een kort scenario maken waarin de belangrijkste scenes goed zijn uitgekozen. Verder moeten zij duidelijke afspraken hebben wie wat doet. Aan beide voorwaarden was door deze groep voldaan.
Wat hebben de leerlingen vooraf al gedaan Film Jesus Strip Informatie over Volk (groepen) Land Gewoontes Beroepen Personen Opdrachten vooraf: Kernwoorden in een tekst onderstrepen en korte beschrijving van de daarin beschreven persoon maken Posteropdracht over een van de informatieve onderwerpen Wat kleine verwerkingsopdrachten
Wat krijgen zij bij de opdracht Extra teksten met informatie Internetbronnen, zoals www.bijbelencultuur.nl Schema met de belangrijkste gebeurtenissen op een rij
Het eindproduct beoordelen stap 1 Jullie stellen aan de hand van de criteria indicatoren op voor wat slecht (1-3,8), matig (4-5,3), voldoende (5,5-7), goed (7,3-8,5) en zeer goed (8,8-10) is. Criteria voor beoordelen: Inhoudelijk correct Vorm en stijl Bronnengebruik Samenwerking Verzorging
Het eindproduct beoordelen stap 2 Julie krijgen de evaluaties van de groep Jullie stellen vast hoe je de evaluaties kunt gebruiken om de cijfers individueel vast te stellen Welke extra informatie heb je nog nodig als docent? Wat kun je het beste doen na het vaststellen van het cijfer?
Groepswerk evaluatief beoordelen Dit is een onderdeel van het formulier waarmee leerlingen hun eigen aandeel en dat van anderen evalueren door voorgegeven waarderingen
Voordeel evaluatief beoordelen Vooraf: helder dat niet alleen het eindproduct beoordeeld wordt maar ook de individuele bijdrage eraan Vooraf duidelijk dat het proces wordt meegewogen Tijdens: Het groepsproces dat niet zichtbaar is wordt meegenomen Groepsprocessen kunnen vaak tijdig worden bijgestuurd Elkaar helpen en stimuleren leidt echt tot een beter resultaat Na afloop: Meeliften over de rug van anderen wordt niet gehonoreerd. Verschillen in beoordeling worden besproken met de groep
Groepswerk evaluatief zelfbeoordeling Dit is een formulier waarmee de leerling leert zelfstandig terug te kijken op zijn eigen aandeel bij de samenwerking.
Principes van “criterion referenced assessment” Docent en leerlingen krijgen inzicht in wat gevraagd wordt Gaat uit van wat de leerling al kan (m.b.t. kennis, gedrag en houding) Helpt bij het verantwoorden van beoordeling Een goede rubriek is een instrument om een leerling te laten leren
Gebruikt bij een webquest: schriftelijk werk
Voortgang: feed forward