Sectoroverleg – 16 oktober 2015 Conceptnota: Krachtlijnen nieuwe organisatie opvang en vrije tijd van schoolkinderen Sectoroverleg – 16 oktober 2015
‘Witboek interne staatshervorming’ Context ‘Witboek interne staatshervorming’ Buitenschoolse opvang decentraliseren Vlaams regeerakkoord 2014-2019 Beleidsnota 2014-2019, Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Staten-Generaal opvang en vrije tijd van schoolkinderen 17 juli 2015: Vlaamse Regering Conceptnota ‘Witboek interne staatshervorming’: Vorige legislatuur Keuze om buitenschoolse opvang te decentraliseren Vlaams regeerakkoord 2014-2019 Krijtlijnen uitzetten inzake de toekomstige organisatie van de opvang en vrije tijd van schoolkinderen Samen met ministers van onderwijs, jeugd, sport en cultuur Regie bij het lokaal bestuur – keuze die eerder al gemaakt werd binnen het kader van de interne staatshervorming. Beleidsnota 2014-2019, Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Verder bouwen op de aanbevelingen van de Staten-Generaal opvang en vrije tijd van schoolkinderen 17 juli gaf de Vlaamse Regering haar goedkeuring aan een conceptnota die de krachtlijnen voor een nieuwe organisatie van opvang en vrije tijd vastlegt.
Doel: maatschappelijk debat openen Conceptnota Grote krachtlijnen Doel: maatschappelijk debat openen Beoogd resultaat: nieuwe regelgeving voor de buitenschoolse opvang Belangrijk Het gaat om grote krachtlijnen die nog geconcretiseerd moeten worden Doel van de conceptnota = maatschappelijk debat openen Om van daaruit te komen tot een nieuwe regelgeving
Bestuurlijke organisatie Krachtlijnen? Doelgroep Doelstellingen Bestuurlijke organisatie Algemene principes: bouwen verder op de aanbevelingen van de Staten-Generaal de doelgroep, de doelstellingen en de bestuurlijke organisatie Zou de krachtlijnen willen ophangen aan drie aspecten Doelgroep Doelstellingen Bestuurlijke organisatie
Doelgroep en doelstellingen Doelgroep: kinderen vanaf de kleuterschool Doelgroep: kinderen vanaf de kleuterschool – geen bovengrens vastgelegd
Doelgroep en doelstellingen Doelgroep: kinderen vanaf de kleuterschool Doelstellingen: kinderen ontplooiingskansen en de mogelijkheid biedt een leuke vrije tijd te hebben; ouders toelaat te participeren aan de arbeidsmarkt, een (beroeps)opleiding te volgen en/of deel te nemen aan activiteiten die bijdragen aan hun persoonlijke ontplooiing; sociale cohesie en gelijke kansen bevordert. Doelstellingen op drie niveaus: Kind Ouders/ gezinnen Samenleving Concreet omschreven als zijnde: het geïntegreerd opvang- en vrijetijdsaanbod kinderen ontplooiingskansen en de mogelijkheid biedt een leuke vrije tijd te hebben; ouders toelaat te participeren aan de arbeidsmarkt, een (beroeps)opleiding te volgen en/of deel te nemen aan activiteiten die bijdragen aan hun persoonlijke ontplooiing; sociale cohesie en gelijke kansen bevordert. Verwijzing naar de drie functies van kinderopvang – algemeen gehouden om het herkenbaar te houden voor de andere beleidsdomeinen
Bestuurlijke organisatie Opvang- en vrijetijdsactoren samenwerkingsverbanden Lokale overheid regierol lokale besturen Vlaamse overheid Duidelijke afgebakende bevoegdheden Bestuurlijke organisatie situeert zich op drie niveaus
Bestuurlijke organisatie Vlaamse overheid Lokale overheid Opvang- en vrijetijdsactoren Operationeel Samenwerken Opvang- en vrijetijdsactoren: Opdracht is in de eerste plaats operationeel lokaal samenwerken Lokaal samenwerken Geënt op de lokale situatie – lokale mogelijkheden en lokale vraag
Samenwerkingsverband Opvang- en vrijetijdsactoren ontwikkelen een geïntegreerd aanbod Efficiënt inzetten van beschikbare middelen Afstemmen van het aanbod Expertise delen - partners versterken elkaar! Nog verder te concretiseren! Opgelegde structuur? Vrijwillige of verplichte deelname? Financiering? Opdrachten voor het samenwerkingsverband = aanbod ontwikkelen Beschikbare middelen efficiënt inzetten Aanbod op mekaar afstemmen Meer dan afspraken maken over het aanbod – mekaar versterken, elk vanuit zijn eigenheid. Verder te onderzoeken: Opgelegde structuur? Vrijwillige versus verplichte deelname aan het samenwerkingsverband? Financiering: deelname koppelen aan financiering van actoren? Financiering als lokaal bestuur betrokken is?
Bestuurlijke organisatie Vlaamse overheid Lokale overheid Strategisch Regierol Opvang- en vrijetijdsactoren Operationeel Samenwerken Context = is de strategische meerjarenplanning BVR lokaal beleid kinderopvang Vraag en aanbod in kaart brengen Visie op een geïntegreerd aanbod binnen het geheel van de gemeentelijke beleidsdoelstellingen
Mogelijke opdrachten voor lokaal bestuur Doelmatig aanwenden v/d beschikbare infrastructuur Samenwerking initiëren en faciliteren Werkingsgebied en doelgroep voor het samenwerking bepalen … Verder te concretiseren? Kan lokaal bestuur tegelijk aanbieder en regisseur zijn? Financiering? … ? Mogelijke opdrachten: Nota geeft een aanzet o.b.v. aanbevelingen Staten-Generaal Niet limitatieve lijst: een aantal opdrachten moeten nog verder worden uitgeklaard Verder uit te klaren: Kan een lokaal bestuur tegelijk aanbieder en regisseur zijn? Zo ja, onder welke randvoorwaarden? Belangrijk discussiepunt: Lokale besturen en welzijnssector staan hier loodrecht tegenover mekaar –VVSG ziet daarin een meerwaarde Welzijnssector discussie gaat ruimer dan kinderopvang – is eigen aan de hele welzijssector discussie wordt gevoerd op een ander niveau, nl. lokaal sociaal beleid Ander belangrijk discussiepunt - financiering?
Gepaste en geactualiseerde financiering Vlaamse overheid gemeenten Verder te concretiseren Termijn? Budgettaire grenzen? Zorgzame transitie De nota geeft aan dat er een gepaste en geactualiseerd financiering moet komen Ook wel duidelijk dat er een transitie komt waarbij middelen worden overgeheveld naar de lokale besturen (cf ‘Witboek interne staatshervorming’) Heeft te maken met: hoever gaat de regierol van de lokale overheid? Lokale besturen: regie vraagt doorzettingsmacht en middelen om regie te voeren Verder te concretiseren? Verwacht pittige discussies - water tussen lokale besturen en welzijnsactoren is nog heel diep VVSG: vragend partij om middelen over te hevelen naar lokale besturen o.b.v. objectief criterium bv. aantal kinderen in de gemeente Welzijnssector is voorstander van een rechtstreekse financiering van het aanbod vanuit de Vlaamse overheid Staten-Generaal ontwikkelde in zijn aanbevelingen 2 pistes – en een mogelijk compromis voorstel Compromis: samenwerking financieren via lokaal bestuur en tegelijk aanbod financiering voor welzijnsactoren vanuit de Vlaamse overheid Standpunt bestuurszaken Andere vraag – hoeveel middelen?
Bestuurlijke organisatie Vlaamse overheid Faciliteren Kwaliteit borgen Financieren Lokale overheid Strategisch Regierol Opvang- en vrijetijdsactoren Operationeel Samenwerking Nog even stilstaan bij de rol van de Vlaamse overheid
Kwaliteit borgen - Referentiekader voor het samenwerkingsverband Vlaamse overheid Faciliteren Check op bestaande regelgeving Kwaliteit borgen - Referentiekader voor het samenwerkingsverband Perspectief van het kind – IVRK Doelstellingen en algemene principes Geen normen! Hulpmiddel om te reflecteren over de eigen werking Staten-Generaal Vaststelling die al heel lang meegaat, nl. dat de huidige regelgeving werkt samenwerken niet altijd in de hand Referentiekader Aanzetten in de beleidsaanbevelingen van de Staten-Generaal – maar ook hier nog heel wat verder uit te klaren
Adviesronde Vlaamse Regering Vlaams parlement Volgende stappen SERV, SAR WGG, Vlor, SARC en de jeugdraad Timing: eind september/ begin oktober Vlaamse Regering Vlaams parlement Decretaal kader voor opvang en vrije tijd van schoolkinderen Tijdspad: inhoudelijk kader: 2014-2019 Transitie en implementeren na 2019