Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse
Leven Lang Leren Drie redenen voor een sterk groeiende leerbehoefte: Toenemende tekorten op de arbeidsmarkt Stijgende behoefte aan flexibele innovatie-competenties in bedrijven en instellingen Groeiend beroep op brede competenties in dagelijks leven en burgerschap Moderne complexe samenleving en geavanceerde innovatie-economie draaien op brede en steeds vernieuwde competenties
Leven Lang Leren Nijpende competentietekorten uit sociaal en economisch oogpunt: Ontbrekende startkwalificatie : met name technische en sociale vaardigheden Onvoldoende breed en flexibel vakmanschap: m.n. vakkennis, leer- en innovatiegerichtheid Statische en routinematige professionaliteit: m.n. onderzoeksoriëntatie, evidence based practice, innovatiegerichtheid Tekortschietend burgerschap: m.n. sociale vaardigheid, democratische instelling, tolerantie
Leven Lang Leren Deze tekorten betreffen niet alleen jongeren en jong-volwassenen, maar ook oudere generaties. Bovendien hebben deze tekorten een permanent karakter (revolving) en zijn zij niet door eenmalige actie op te lossen Dit verklaart waarom: Veranderingen in het initieel onderwijs nodig, maar op zich niet toereikend zijn De functie van post-initieel / leven lang leren veel meer is dan het corrigeren van missers in het initiële traject
Leven Lang Leren Noodzaak van een nieuwe, zelfstandige benadering van het leven lang leren: Competentie- en met name innovatiegericht Voortbouwend op en afgestemd op het informele werkplekleren (evc én duaal) Modulair, gestuurd vanuit de vraag naar competenties (portfolio-benadering) In maatwerk voor individuele deelnemers, bedrijven en instellingen Met algemene vorming als integraal onderdeel
Leven Lang Leren De cruciale betekenis van Leven Lang Leren voor de modernisering van economie en samenleving maakt: Dat de overheid dit niet tot een puur private verantwoordelijkheid kan bestempelen maar evenzeer Dat het maatschappelijk middenveld hierin een eigen verantwoordelijkheid moet nemen
Leven Lang Leren De eigen aard van het Leven Lang Leren maakt: Dat niet het aanbod maar de vraag sturend is Dat publieke, noch private aanbieders kunnen claimen de hele markt te bedienen Dat een sterk groeiend marktvolume groeikansen biedt voor alle aanbieders Dat aan de aanbodzijde een slimme combinatie van capaciteit en deskundigheid gevraagd wordt Dat sociale partners veel kunnen doen om de vraagzijde beter te structureren (vraagarticulatie)
Leven Lang Leren De publieke verantwoordelijkheid: Een vraaggericht bekostigingsarrangement voor Leven Lang Leren (> 30 jaar): persoonsgebonden leerrechten en arbeidsgebonden subsidies gericht op tekortsectoren Toelating van aanbieders uitsluitend op grond van kwaliteit (strenge accreditatienormen), dus leerrechten mogen bij alle geaccrediteerde opleidingen worden verzilverd, ook private. Financiering van publieke steunfaciliteiten, zoals open resources
Leven Lang Leren De discussie privaat-publiek of ‘level playing field’ is weinig relevant omdat: De capaciteiten van private en publieke aanbieders zeer verschillend en eerder complementair dan concurrerend zijn Er gezien de werkvelden (sectoren,domeinen) weinig echte concurrentie plaatsvindt, wat uit de kostenstructuur gemakkelijk te verklaren is Er door de enorme groei van de markt geen schaarste maar luxe te verdelen valt.