Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ieder voor zich in de arbeidsmarkt, werkt dat nog wel?
Advertisements

Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Sectorplan: de regio aan zet!
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Veranderingen in de zorg
eCompetence Framework (e-CF)
Maatschappelijk Aanbesteden
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Loopbaancentrum Zwolle
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Departement Onderwijs Europees Sociaal Fonds Sociale partners Vakbonden Werkgeversorganisaties Producenten en leveranciers A C T A Ondernemingen.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Dertig jaar na Uniser-affaire
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Domotica beleid en inzet VWS
1 De “ondernemende oudere” kiest voor inhoud en kwaliteit, ook voor bewegen.. Dit vraagt om innovatie.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Ondernemen(d) in het onderwijs
M AMA, BUURVROUW OF CRÈCHE ? Keuzen en knelpunten in de kinderopvang.
Onderwijs op maat.
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Vernieuwend vakmanschap
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Nieuwe ouderenzorg: overwegingen van een grensganger
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
“De vorming van de onderwijs en opleidingsregio NO Nederland”
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit.
Meer innovatieve professionals
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
WERKEN AAN ARBEID – DIRK GELDOF SAMENLEVINGSOPBOUW IN VLAANDEREN.
Integraal sociaal werk
MEE maakt meedoen mogelijk
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
aantrekkingskracht van informatica
Jongeren de kracht van zorg & welzijn laten zien!
Onderwijzen is opvoeden
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Visie ontwikkeling
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
Transcript van de presentatie:

Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse

Leven Lang Leren Drie redenen voor een sterk groeiende leerbehoefte: Toenemende tekorten op de arbeidsmarkt Stijgende behoefte aan flexibele innovatie-competenties in bedrijven en instellingen Groeiend beroep op brede competenties in dagelijks leven en burgerschap Moderne complexe samenleving en geavanceerde innovatie-economie draaien op brede en steeds vernieuwde competenties

Leven Lang Leren Nijpende competentietekorten uit sociaal en economisch oogpunt: Ontbrekende startkwalificatie : met name technische en sociale vaardigheden Onvoldoende breed en flexibel vakmanschap: m.n. vakkennis, leer- en innovatiegerichtheid Statische en routinematige professionaliteit: m.n. onderzoeksoriëntatie, evidence based practice, innovatiegerichtheid Tekortschietend burgerschap: m.n. sociale vaardigheid, democratische instelling, tolerantie

Leven Lang Leren Deze tekorten betreffen niet alleen jongeren en jong-volwassenen, maar ook oudere generaties. Bovendien hebben deze tekorten een permanent karakter (revolving) en zijn zij niet door eenmalige actie op te lossen Dit verklaart waarom: Veranderingen in het initieel onderwijs nodig, maar op zich niet toereikend zijn De functie van post-initieel / leven lang leren veel meer is dan het corrigeren van missers in het initiële traject

Leven Lang Leren Noodzaak van een nieuwe, zelfstandige benadering van het leven lang leren: Competentie- en met name innovatiegericht Voortbouwend op en afgestemd op het informele werkplekleren (evc én duaal) Modulair, gestuurd vanuit de vraag naar competenties (portfolio-benadering) In maatwerk voor individuele deelnemers, bedrijven en instellingen Met algemene vorming als integraal onderdeel

Leven Lang Leren De cruciale betekenis van Leven Lang Leren voor de modernisering van economie en samenleving maakt: Dat de overheid dit niet tot een puur private verantwoordelijkheid kan bestempelen maar evenzeer Dat het maatschappelijk middenveld hierin een eigen verantwoordelijkheid moet nemen

Leven Lang Leren De eigen aard van het Leven Lang Leren maakt: Dat niet het aanbod maar de vraag sturend is Dat publieke, noch private aanbieders kunnen claimen de hele markt te bedienen Dat een sterk groeiend marktvolume groeikansen biedt voor alle aanbieders Dat aan de aanbodzijde een slimme combinatie van capaciteit en deskundigheid gevraagd wordt Dat sociale partners veel kunnen doen om de vraagzijde beter te structureren (vraagarticulatie)

Leven Lang Leren De publieke verantwoordelijkheid: Een vraaggericht bekostigingsarrangement voor Leven Lang Leren (> 30 jaar): persoonsgebonden leerrechten en arbeidsgebonden subsidies gericht op tekortsectoren Toelating van aanbieders uitsluitend op grond van kwaliteit (strenge accreditatienormen), dus leerrechten mogen bij alle geaccrediteerde opleidingen worden verzilverd, ook private. Financiering van publieke steunfaciliteiten, zoals open resources

Leven Lang Leren De discussie privaat-publiek of ‘level playing field’ is weinig relevant omdat: De capaciteiten van private en publieke aanbieders zeer verschillend en eerder complementair dan concurrerend zijn Er gezien de werkvelden (sectoren,domeinen) weinig echte concurrentie plaatsvindt, wat uit de kostenstructuur gemakkelijk te verklaren is Er door de enorme groei van de markt geen schaarste maar luxe te verdelen valt.