Kwaliteitsbeleid in de ggz

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Veranderingen in rol Familieraden
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Visie op zorg Yvonne van Kemenade.
Diseasemanagement in de praktijk
Voorzitter programmacommissie NPO
Geintegreerde eerstelijns Zorg (GEZ)
Begeleidingsplannen GGZ
Begeleiding door de SPV
Zorg nieuwe stijl.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Een vloeiende GGZ.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Integrale zorg ‘Het geheel zien in elk deel én in elk deel in het geheel zien’ Wat gebeurt er? Integrale zorg koopt zorg in met een focus op kwaliteit,
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Agenda Waar voor dienen de productcodes? Uitgangspunten
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Het jaar van de waarheid!
Tafel dagbesteding gemeenten
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
Beschermd wonen.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
De GGz in 2014 Marlene de Regt ZONH/ROS-netwerk/LVG 19 september 2013.
Herijking (beleidsregels) brede welzijnswerk presentatie raad 16 september 2009 Michel Visser, afdelingshoofd Samenleving - dienst Beleid.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Vormgeving Expertpool in 2016 Procesbeschrijving.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
1 Regio Gooi en Vechtstreek Hulp bij het huishouden, Begeleiding individueel, Persoonlijke verzorging, Dagbesteding, Kortdurend verblijf, Beschermd wonen.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Kansen voor nu en in de toekomst Den Bosch, 17 maart 2016
Bijeenkomst zorgtafel J&O
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Van het hart: Stelling:
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
Wmo beleid in de Drechtsteden
Vera Jansen – projectleider sociaal teams 15 januari 2018
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
Changing mind and metabolism - de PiekFit-app
Grip op Jongerenwerk.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Dr. Bernadette Willemse Programmahoofd Ouderen
VERWARD IN DE WIJK Henk Rosendal / Irene Baten.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsbeleid in de ggz Jeroen Muller Voorzitter RvB Arkin, Voorzitter bestuur Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz, Voorzitter P3NL

Agenda ggz voor gepast gebruik en transparantie De patient voert regie Inzetten op kwaliteit en doelmatigheid Duurzame en herkenbare bekostiging Wetenschappelijk onderzoek @jeroen: dit zijn de hoofdpunten uit de agenda. Zie hieronder de toelichting. Patient voert regie: Behandeling moet dichtbij en laagdrempelig beschikbaar zijn, afgestemd zijn op de behoeften en uitkomstdoelen van de patiënt en precies dat doen wat nodig is om de patiënt zelf regie te laten voeren over herstel en leven. De patiënt en zijn of haar naasten mogen daarbij rekenen op toereikende informatie en ondersteuning en op hulpverleners die doen wat ze moeten doen naar de professionele standaard, triadisch werken en aansluiten bij het leven van de patiënt. Hiermee wordt bedoeld de samenwerking van patiënt, naasten en behandelaar. Inzetten op kwaliteit en doelmatigheid De toegankelijkheid en kwaliteit van de ggz moeten geborgd worden. Kernwoorden zijn matched care en gepersonaliseerde zorg: niet minder dan noodzakelijk en niet meer dan nodig en passend bij de individuele vraag. Er worden kwaliteitsstandaarden en instrumenten (voortbouwend op Routine Outcome Monitoring (ROM)) ontwikkeld die dit faciliteren. Behandelmethoden die hier op aansluiten worden gestimuleerd. Tevens wordt de doelmatigheid en effectiviteit van de behandelingen verhoogd door in te zetten op preventie en vroege interventie en worden stevige verbindingen van de ggz met de overige delen van gezondheidszorg en het sociale domein gerealiseerd. Nauwere samenwerking tussen de voorzieningen in de Wmo, maatschappelijke opvang, beschermd wonen en begeleiding, jeugdhulp, huisartsenzorg met praktijkondersteuners huisarts-ggz (POH-ggz) en de generalistische basis-ggz zorgt voor een aansluitende keten. Er wordt geïnvesteerd in de samenwerking tussen patiënten en hun naasten en professionals, gewerkt aan het terugdringen van stigma en ruimte gecreëerd voor state of the art maatwerk. Inzicht in de uitkomsten van zorg is beschikbaar voor patiënten, zorgaanbieders en financiers. Duurzame en herkenbare bekostiging: In de bekostiging en financiering moet de relatie tussen zorgvraag, kosten, kwaliteit van aanbod en het resultaat van behandeling duidelijker worden. De bekostiging ondersteunt dan de inhoudelijke koers en gepast gebruik. Vraagstukken van duurzame bekostiging en verzekerbaarheid van de ggz worden geadresseerd. Verbeteringen in de uitvoering kunnen binnen het huidige stelsel worden uitgevoerd. Wetenschappelijk onderzoek: Ggz is altijd gebaseerd op de meest actuele wetenschappelijke evidentie en praktijk en ontwikkelt zich continu. Structureel wetenschappelijk onderzoek is noodzakelijk om nieuwe en preventieve interventies te onderzoeken op veiligheid en effectiviteit en om de principes van gepersonaliseerde zorg te kunnen ontwikkelen voor psychische aandoeningen. Daarnaast is onderzoek gewenst naar herstel en ontwikkelingsprocessen van patiënten en naar de implementatie van richtlijnen en zorgstandaarden. Doel is de zorg te verbeteren en zorginhoudelijke en beleidsmatige keuzes te onderbouwen, evalueren en verbeteren.

Het hart van de agenda Kwaliteitsstandaarden (NKO) Nieuwe productstructuur (Nza) Op- en afschaalcriteria @jeroen Hierbij een korte toelichting dat de kwaliteitsstandaarden (omschrijving inhoud), nieuwe bekostigingstructuur (die beter aansluit bij de praktijk) en de op- en afschaalcriteria een belangrijk uitgangspunt vormen. Bij Op- en afschalen als je het toelicht graag het element van de inhoud benoemen of pas later toelichten. Vanaf deze dia start de presentatie met de opbouw van eerst NKO, dan productstructuur en dan Op- en afschaal criteria. En daarna komt door middel van het eerste plaatje de weg naar de toekomst.

Ontwikkeling Kwaliteitsstandaarden

Doel NKO Patiënten die wat te kiezen hebben Van goede zorg naar betere zorg Van status quo naar een ‘lerende’ GGz Effectieve betaalbare zorg Van statische naar dynamische zorgstandaarden @jeroen Hierbij de korte toelichting wat het doel is van het NKO en waarom de kwaliteitsstandaarden worden ontwikkeld. Ter achtergrond: 16 zorgstandaarden 27 generieke modules 1 Multidisciplinaire richtlijn 20 Implementatie-ondersteunende tools

Nieuwe productstructuur Door het gebruik van de HONOS komt een patient dus in een van deze clusters terecht. 3 hoofdclusters die leiden tot 21 subclusters. De clusters zij geordend op soort van zorgvraagzwaarte in plaats van op aandoeningen etc En dan nog even terug naar de vorige.

Shared decision making Afnemende gezondheidswinst Y as effectiviteit meting in Delta T x-as zorgstandaarden Shared decision making Patient journey Gepast op- en afschalen High value Medium value Low / No value Effect van de behandeling Shared decision making @Jeroen Dit is je vaste plaat die je gebruikt voor de afnemende gezondheidswinst. Je kan deze ook vanuit een andere inhoudelijke context gebruiken. De professional levert de zorg aan een patient. Tussentijds moet het mogelijk zijn om de zorg bij te sturen, dan wel te besluiten dat de geleverde zorg niet voldoet aan de verwachtingen. Dit betekent niet als je bij dit plaatje bij de low value uitkomt, maar ook als blijkt dat je de high value niet kan bereiken. Doelmatige zorg is het streven naar de high en medium value en het voorkomen van de low value. Hiervoor kunnen verschillende redenen ten grondslag zijn. De behandeling heeft zijn grootste effect gehad en rendeert daarna onvoldoende. Dan zijn er twee keuzes. Afhankelijk van de ernst van de problematiek kan je opschalen of afschalen. De behandeling slaat onvoldoende aan. Op dat moment kan je op- en afschalen. Dat kan je doen door naar een collega door te verwijzen die dezelfde behandeling bijvoorbeeld uitvoert, maar waar de klik wel aanwezig is. Je kan ook op- of afschalen naar een ander echelon of de behandeling voortzetten in een andere setting. De behandeling behaald in een veel kortere tijd een hoog rendement. Op dat moment kan je vroegtijdig de behandeling afbouwen. Ten allen tijde draait het ook om gezamenlijke besluitvorming. Zorgstandaard (duur van de behandeling)

Doel van ROM ROM = stoornisspecifieke en herstelspecifieke instrumenten gekoppeld aan persoonlijke doelen middels motivational interviewing. Betekenis geven aan de cliënt; Gebruiken om cliënt te informeren over hoe de behandeling verloopt; Cliënt regie geven over behandeling (wat wil de client?) Shared decision making. @Jeroen Hierbij een korte update van hoe ROM word beleefd. Daarna maak je dan de stap naar het kwaliteitsbeleid van de toekomst. ROM speelt daarin namelijk een rol.