Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Edushock leerfestival
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Lesgeven en begeleiden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Workshop evalueren Dcp
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Bijeenkomst September 2015
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Coöperatief leren?? E-twinning Digitaal samenwerken in het klaslokaal (en daar buiten )
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
What is the meaning of? Student centered learning
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Module 6; didactisch handelen
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Klik op een app voor meer informatie: -ZermeloZermelo -Its LearningIts Learning -OneDriveOneDrive -Kahoot!Kahoot! -QuizizzQuizizz -QuizletQuizlet -Aura.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Digi(bord)boek project <titel project>
ICT als didactisch middel
Sleutels, codes en aanwijzingen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
gesprekstechnieken Les 2
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
<naam bedrijf> & <naam school>
Cijferloos lesgeven bij talen
<naam bedrijf> & <naam school>
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Jessica van der Zanden Bee-B0t
Denken en doen.
The Future Teacher 3.0.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven 60% van de punten Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven Prof. Dr. Koen DEPRYCK 20% = groepswerk over 3.7 20% = een (deel van) een lesvoorbereiding waarin je efficient en effectief (DOEL AANGEVEN)één van de tools in de TACCLE boeken gebruikt

context We bespraken het belang van standaarden als context om effectief en liefst ook efficient les te geven/te werken in onderwijs. In deze opdracht gaan jullie aan de slag met Standard 3. Plan for and implement effective teaching and learning Opgave: voor elke van de 6 substandaarden (de 7de deden we al in groep in de lessen) geef je aan hoe je die zowel via F2F als met gebruik van ICT kan implementeren.

Denk aan… Inhoudelijke expertise Didactische expertise Onderzoek Je moet ACTIVEREN. Vermijd dus alleen maar informatie bezorgen, …. Denk aan BLOOM, …. Gebruik de slides in de powerpoint hieronder voor een samenvatting en voeg zelf slides bij voor verdere toelichting Zorg dat in de titel van alles files die je indient ook je eigen NAAM Voornaam staan zodat ik ze gemakkelijk kan terugvinden

PRACTISCH Zoek voor elk item een onderzoeksresultaat. Vergeet niet dat toe te voegen. Geef aan (eventueel een voorbeeld) hoe je het item F2F zou implementeren. Vergeet het DOEL niet aan te geven Geef aan (eventueel een voorbeeld) hoe je het item met de hulp van ICT zou implementeren. Vergeet ook hier niet het DOEL aan tegeven.

Standard 3. Plan for and implement effective teaching and learning 3.1 Establish challenging learning goals 3.2 Plan, structure and sequence learning programs (teacher as EXPERT) 3.3 Use teaching strategies ACTIVATE LEARNERS 3.4 Select and use resources (F2F, ICT, ….) 3.5 Use effective classroom communication (using ICT) 3.6 Evaluate and improve teaching programs (using ICT) 3.7 Engage parents/ carers in the educative process

3.7 Engage parents/ carers in the educative process Hoe kan je ICT (efficient en effectief) gebruiken om ouders te activeren om met hun kinderen over de school te praten?

3.7 Engage parents/ carers in the educative process Graduate Onderzoek F2F ICT Describe a broad range of strategies for involving parents/carers in the educative process. Wanneer ouders praten met hun kinderen over de school heeft dat een effect van 0,2 BRON : …… We nodigen ouders uit om in de school met hun kinderen te komen praten over de school. Olv een leerkracht die het gesprek faciliteert. https://www.klasse.be/37231/ Insteek daarbij is dat we ouders mbv ICT leren hoe zo’n gesprek te voeren. Voorbeeld. Deze werd reeds in de groepen uitgewerkt tijdens de lessen.

toelichting Hier leg je de vorige slide uit. Voeg eventueel nog extra slides toe. Het onderzoek dat je vond moet je opladen als een afzonderlijke document.

3.1 Establish challenging learning goals Graduate Onderzoek F2F ICT Set learning goals that provide achievable challenges for students of varying abilities and characteristics. Het onderzoek wijst uit dat leerdoelen de prestaties van de studenten verbeteren Bron: http://sanneinhetmbo.weebly.com/vragen-stellen - Je doel kenbaar maken - Het juiste materiaal gebruiken leerlingen moeten hun fouten zelf ontdekken Paint, adobe photoshop (om het voorbeel te laten zien zodat ze een beeld hebben van het doel en ze kunnen het zelf ook gebruiken om te tekenen en iets te creëren .

toelichting Kinderen krijgen daardoor een betere inzicht in de opdracht Kinderen leren beter als ze op zelf op onderzoek gaan. Bij nederlands zou ik synoniemen /tegenstellingen laten zoeken zinnen laten maken

3.2 Plan, structure and sequence learning programs Graduate Onderzoek F2F ICT Plan lesson sequences using knowledge of student learning, content and effective teaching strategies. Het onderzoek wijst uit dat je met behulp van de kennis van wat de leerlingen al weten je kennis en kunde kan toepassen (begin situatie) http://james-shorter-teaching-eportfolio.wikia.com/wiki/3.2_Plan,_Structure,_and_Sequence_Learning_Programs http://static9.depositphotos.com/1630589/1115/v/950/depositphotos_11151087-Fruit-crossword.jpg Je kan woordenspel uitvoeren om betere informatie te geven over het leerdoel Door vragen te stellen kom je ook achter wat de kinderen al weten en wat het volgende onderwerp kan worden Kahoot, word ( je stelt je vragen op in word) zo kun je ook de beginsituatie toetsen

toelichting Kinderen worden heel erg enthousiast als ze met spelletjes bezig zijn, daardoor kunnen ze beter informaties onthouden. Een beginsituatie is van belang ,omdat je daardoor je les goed kan plannen en ben dan zeker dat de kinderen ook iets nieuws hebben bijgeleerd. http://static9.depositphotos.com/1630589/1115/v/950/depositphot os_11151087-Fruit-crossword.jpg

3.3 Use teaching strategies Graduate Onderzoek F2F ICT Include a range of teaching strategies. Het onderzoek wijst uit dat kennis vaardigheden het oplossen van problemen, kritisch en creatief denken wordt ontwikkeld Bron http://rebeccawilmot.weebly.com/33-use-teaching-strategies.html Je onderwijs strategieen kun je toepassen door zelfstandig een puzzel op te lossen Youtube, vlc mediaplayer, windows mindmapping

toelichting De leerlingen werken zelfstandig Leren zelf om hun problemen op te lossen Worden creatiever

3.4 Select and use resources Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate knowledge of a range of resources, including ICT, that engage students in their learning. Het onderzoek wijst uit dat je ook veel plaatjes kunt gebruiken om ze meer te motiveren en ook dat ze je beter kunnen snappen https://stephrodert.wordpress.com/professional-standards-for-teachers Je geeft een mondenling uitleg over het onderwerp dan moeten de studenten die door middel van een fantasie tekening uitbeelden. Paint/ powerpoint

toelichting Door middel van fantasie tekeningen kun je creativiteit ontwikkelen bij de studenten De lee http://rebeccawilmot.weebly.com/34-select-and-use-resources.html

3.5 Use effective classroom communication Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate a range of verbal and nonverbal communication strategies to support student engagement. Het onderzoek wijst uit dat kinderen zich daardoor inzicht krijgen betrokken voelen en om ondersteuning te geven. http://rebeccawilmot.weebly.com/35-use-effective-classroom-communication.html Door middel van een rollenspel je opdracht kenbaar maken Je zou eventueel ook kunnen tekenen Mobiel, een filmpje opnemen

toelichting Leerlingen voelen zich dan betrokken Een ieder doet dan mee Iedereen kan de les volgen

3.6 Evaluate and improve teaching programs Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate broad knowledge of strategies that can be used to evaluate teaching programs to improve student learning. Het onderzoek wijst uit dat het onderwijs programma verbetert kan worde door.informatie van elke leerling te achterhalen om het kind daardoor beter te begrijpen. http://mycehd.tamu.edu/faculty-services/course-programs/special-education-undergraduate-program/improving-teaching Aantal gesprekken houden met de leerling Whatsapp, telefoon communicatie

toelichting Je kan op whatsapp een groeps app creëren om informatie uit te delen als er een wijziging heeft plaats gevonden. Je student kan jou elke moment appen om een nood geval door te geven door te appen of te bellen. http://mycehd.tamu.edu/faculty-services/course-programs/special- education-undergraduate-program/improving-teaching

En tenslotte: Geef hier aan wat het belangrijkste is wat je in deze cursus, in deze opleiding geleerd hebt Dat leerkrachten hun school curriculum samen met andere leerkrachten moeten doornemen en hoe je efficiënt en effectief les kan geven.