De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven"— Transcript van de presentatie:

1 Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
60% van de punten Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven Prof. Dr. Koen DEPRYCK 20% = groepswerk over 3.7 20% = een (deel van) een lesvoorbereiding waarin je efficient en effectief (DOEL AANGEVEN)één van de tools in de TACCLE boeken gebruikt RAISRIDEBI MANODAT

2 context We bespraken het belang van standaarden als context om effectief en liefst ook efficient les te geven/te werken in onderwijs. In deze opdracht gaan jullie aan de slag met Standard 3. Plan for and implement effective teaching and learning Opgave: voor elke van de 6 substandaarden (de 7de deden we al in groep in de lessen) geef je aan hoe je die zowel via F2F als met gebruik van ICT kan implementeren. RAISRIDEBI MANODAT

3 Denk aan… Inhoudelijke expertise Didactische expertise Onderzoek
Je moet ACTIVEREN. Vermijd dus alleen maar informatie bezorgen, …. Denk aan BLOOM, …. Gebruik de slides in de powerpoint hieronder voor een samenvatting en voeg zelf slides bij voor verdere toelichting Zorg dat in de titel van alles files die je indient ook je eigen NAAM Voornaam staan zodat ik ze gemakkelijk kan terugvinden RAISRIDEBI MANODAT

4 PRACTISCH Zoek voor elk item een onderzoeksresultaat. Vergeet niet dat toe te voegen. Geef aan (eventueel een voorbeeld) hoe je het item F2F zou implementeren. Vergeet het DOEL niet aan te geven Geef aan (eventueel een voorbeeld) hoe je het item met de hulp van ICT zou implementeren. Vergeet ook hier niet het DOEL aan tegeven. RAISRIDEBI MANODAT

5 Standard 3. Plan for and implement effective teaching and learning
3.1 Establish challenging learning goals 3.2 Plan, structure and sequence learning programs (teacher as EXPERT) 3.3 Use teaching strategies ACTIVATE LEARNERS 3.4 Select and use resources (F2F, ICT, ….) 3.5 Use effective classroom communication (using ICT) 3.6 Evaluate and improve teaching programs (using ICT) 3.7 Engage parents/ carers in the educative process RAISRIDEBI MANODAT

6 3.7 Engage parents/ carers in the educative process
Hoe kan je ICT (efficient en effectief) gebruiken om ouders te activeren om met hun kinderen over de school te praten? RAISRIDEBI MANODAT

7 3.7 Engage parents/ carers in the educative process
Graduate Onderzoek F2F ICT Describe a broad range of strategies for involving parents/carers in the educative process. Wanneer ouders praten met hun kinderen over de school heeft dat een effect van 0,2 BRON : …… We nodigen ouders uit om in de school met hun kinderen te komen praten over de school. Olv een leerkracht die het gesprek faciliteert. Insteek daarbij is dat we ouders mbv ICT leren hoe zo’n gesprek te voeren. Voorbeeld. Deze werd reeds in de groepen uitgewerkt tijdens de lessen. RAISRIDEBI MANODAT

8 toelichting Hier leg je de vorige slide uit. Voeg eventueel nog extra slides toe. Het onderzoek dat je vond moet je opladen als een afzonderlijke document. RAISRIDEBI MANODAT

9 3.1 Establish challenging learning goals
Graduate Onderzoek F2F ICT Set learning goals that provide achievable challenges for students of varying abilities and characteristics. Om de doelen van leerlingen te bereiken kunnen de leerkrachten de leerlingen een pre-assessment geven, zodat de leerkrachten kunnen meten over hun denkwijze Bron: Stephnie Rodert De leerlingen kunnen samen met de leerkrachten het opdracht uitvoeren, zodat de leerlingen meer informatie kunnen verschaffen van de leerkrachten Record de les van de leerkracht Een school website RAISRIDEBI MANODAT

10 toelichting F2F : De doel om een pre-assessment aan de leerlingen te geven is dat de leerkrachten kunnen weten wat de denkwijze is. Bijvoorbeeld: ICT : record de les van de leerkracht, de doel hiervan is dat niet elk leerling even snel en sterk is, daarom is het altijd handig om te recorden van de les zodat de leerlingen thuis rustig het kunnen weer luisteren en als ze iets niet begrijpen kunnen ze altijd op google of met mede studenten vragen. De doel van een school website: als de leerlingen iets niet begrijpen of niet kunnen zelf oplossen,dan kunnen ze de ontbrekende informatie die ze nodig hebben kunnen ze krijgen op hun school website. Voorbeeld: RAISRIDEBI MANODAT

11 3.2 Plan, structure and sequence learning programs
Graduate Onderzoek F2F ICT Plan lesson sequences using knowledge of student learning, content and effective teaching strategies. Als de leerkrachten beginnen te werken met de 5E’s: Engage, Explore, uitleggen, uitwerken, evalueren heeft dat een grote effect op de leerprestaties van de studenten Bron: Stephnie Rodert & Preshaan Chikhoer De leerlingen kunnen zelf een groep vormen en dan kunnen ze samen hun opdrachten uitwerken Leerlingen kunnen ook onderling discussieren twitter Kahoot Quiz RAISRIDEBI MANODAT

12 toelichting F2F: in groepsverband te werken is het beter voor de leerlingen want, daardoor kunnen de meeste leerlingen hun doel bereiken. Hiermee bedoel ik dat niet alle leerlingen zijn eve sterk in studeren, want je hebt sommigen leerlingen die goed is in presenteren en je heb sommigen leerlingen die goed is hun meningen naar voren te brengen. Als we beiden leerlingen combineren in een groep dan kunnen ze met elkaar gaan discussieren over een bepaald onderwerp ze kunnen me elkaar meningen gaan brainstormen en aan het eind is het resultaat dat de klas een goede presentatie kan krijgen door samen te werken in een groep. ICT: de doel van twitter is dat je kan met je mede studenten communiceren, je hoeft dan niet bij één te komen om een groeps opdracht te maken. Ook als je vast zit met een opdracht kun je de leerkracht ook hulp vragen. Kahoot Quiz: is een heel interesante programa, het is een soort game. Je kan het gebruiken om les te geven. Bijvoorbeeld: RAISRIDEBI MANODAT

13 3.3 Use teaching strategies
Graduate Onderzoek F2F ICT Include a range of teaching strategies. Ondersteuning collega’s te selecteren en toe te passen effectief onderwijs strategieën te ontwikelen kennis ,vaardigheden, het oplossen van problemen en kritisch en creatief denken Bron: AITLS, standards for teaching librarian & Preshaan Chikhoer Brainstorm Mind mapping Powerpoint/ excel Video RAISRIDEBI MANODAT

14 toelichting F2F: het doel om aan de leerlingen te geven een mindmapping te maken op een A4 bladje, is dat ze creatief gaan bezig zijn en ze gaan ook brainstormen. En ze gaan dan op papier zetten hoe ze eigenlijk hun doelen willen realiseren en hoe ze de lessen willen volgen. Dan kan later de leerkrachten kijken hoe ze hun bijdrage gaan leveren dat de leerlingen hun doelen kunnen bereiken. ICT: De leerlingen kunnen mbv Power Point een presentatie houden. RAISRIDEBI MANODAT

15 3.4 Select and use resources
Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate knowledge of a range of resources, including ICT, that engage students in their learning. Als de leerkrachten beginnen les te geven met behulp van een Smart board heeft dan een ander effect op de leerprestatie van de leerlingen Bron: Stephnie Rodert Nodig deskundige gastsprekers naar school te bezoeken en praten/ communiceren met studenten Records of feedback Power point Online- studie boeken RAISRIDEBI MANODAT

16 toelichting F2F: het doel om deskundige gasten uit te nodigen is dat ze met de leerlingen gaat praten over Smart Board en de ze gaan hun vertellen wat eigenlijk de voordelen is van een Smart Board. En de doel van een Smart Board is dat de leerlingen ook enthousiast gaat zijn om voor de klas te komen en ze gaan ook de lessen beter begrijpen. ICT: de leerlingen kunnen het recorden en later weer luisteren en zelf uitproberen hoe het werkt. Ze kunnen ook power point maken en daarbij gebruik maken van een Smart Board om uit te leggen. RAISRIDEBI MANODAT

17 3.5 Use effective classroom communication
Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate a range of verbal and nonverbal communication strategies to support student engagement. Voor een goede communicatie tussen studenten en docenten moet niet alleen verbal communicatie zijn , maar ook van verschillende manieren van communicatie Bron: James Shorter Handgebaren compliment Visual records of lesson on iPads ,video-camera’s /film RAISRIDEBI MANODAT

18 toelichting F2F: de doel van non-verbal communicatie bijvoorbeeld met handgebaren is als ik voor de klas sta en zet mijn wijsvinger op mijn mond dat betekent stilte, dan ga ik verder met de les. Verbal bijvoorbeeld een compliment dat en leerling iets heeft verteld over een bepaald onderwerp dan kan je een compliment geven van heel goed enz. Dan raakt de leerling gemotiveerd om eerst volgende keer een antwoord te geven. ICT: Doel van een visual records of lesson on iPads/videocamera’s/film is dat de leerlingen kunnen het recorden en dan thuis het rustig bekijken en hun opdrachten uitvoeren,want niet een ieder begrijpt/ onthoudt het direct. Daarom is het altijd handig om te recorden of te filmen. RAISRIDEBI MANODAT

19 3.6 Evaluate and improve teaching programs
Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate broad knowledge of strategies that can be used to evaluate teaching programs to improve student learning. Als de docenten beginnen de leerlingen een observation notes te geven zal de docent een feedback krijgen van de studenten en ook mede docenten Bron : stephanie rodert De studenten kunnen ingoepsverband een observation notes invullen dan kunnen de docent een feedback krijgen Twitter Video-opname RAISRIDEBI MANODAT

20 toelichting F2F: de doel van een observation notes in te vullen is dat de docent een feedback krijg van de studenten bijvoorbeeld dat praat ik te snel, praat ik zacht en ben ik duidelijk genoeg. De docent kan dan ook zien wat goed is gegaan en wat verbeterd moet worden dat de studenten mij begrijpen en omgekeerd. ICT: de docent kan ook een video maken en kijken hoe ze de les heeft verzorgd of het duidelijk genoeg was en wat er verbeterd moet worden en de studenten kunnen ook weer het video thuis bekijken. En door middel van twitter kunnen ze de studenten ook vragen stellen of feedback geven. En de andere docenten kunnen ook die docent een feedback geven. RAISRIDEBI MANODAT

21 En tenslotte: Geef hier aan wat het belangrijkste is wat je in deze cursus, in deze opleiding geleerd hebt Ik heb uit deze curcus geleerd hoe les moet worden gegeven. Er zijn veel mogelijkheden om een onderwerp uit te leggen waardoor het ook beter is te begrijpen. Les geven is niet alleen praten als leerkracht het is eigenlijk hoe effectief en efficient je de les geeft. Dus hiermee bedoel ik, hebben de leerlingen het onderwerp begrepen? Gaan zij het onderwerp zelfstandig in hun dagelijks leven kunnen toepassen? Daarom is het ook beter om de leerlingen een opdracht te geven en dat zij de opdracht zelf moeten uitvoeren. Indien begeleiding/hulp nodig is van de leerkracht kunnen zij altijd bij de leerkracht terecht voor verder uitleg. RAISRIDEBI MANODAT


Download ppt "Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven"

Verwante presentaties


Ads door Google