Toetsen wij met Lef? Voorstellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 11 januari. INDELING BIJEENKOMST  Praktische zaken –  Inhoudelijke zaken16.00 –
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Het Debat Opbouw en inhoud.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Werkgroep GG: Inter-actief in 2010 Het gebruik van stemkastjes tijdens de scheikundeles Jan Scheele.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Kennis - Intelligentie
WELKOM! Mondial College - locatie Streekweg.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Voor praktijkonderwijs
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Argumentatiestructuren
uw kind begeleiden bij huiswerk
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Welkom op de Geessinkweg R.L.W. Andres Afdelingsleider bovenbouw Maandag 7 september.
Herhalingscombinaties
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Powerpoint presentatie.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Informatie-avond T4 WELKOM!.
Differentiatie.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Formatief versus summatief
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Bepaal jouw SuperPowers!
Robot en weiden.
Toetsen? Doe het zelf!.
Een kijkje nemen in andermans keuken!!!
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Van rapport naar portfolio
Interactief oefenen, formatief toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Lesgeven zonder cijfer?
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Reflecteren volgens de kritische incident methode
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Hoe speel je de Pizza Game?
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Cijferloos lesgeven bij talen
Een klaslokaalexperiment
Informatieavond 3 mavo Mentoren deel
Informatie examen Leerjaar 3 GTL
Transcript van de presentatie:

Toetsen wij met Lef? Voorstellen Toets ik met lef? -> Experiment onderbouw, alle so’tjes formatief

Ons systeem / BHV model Sociale Geografie Summatieve Toets Fysische Geografie Summatieve Toets Sociale Geografie Verdieping Sociale Geografie Formatieve Toets Summatieve Toets Analyse en herhaling

Experiment Verdieping Sociale Geografie Formatieve Toets Summatieve Toets Analyse en herhaling Tot nu toe 1 leerling die een toets 3 keer overgedaan heeft van de 5 klassen. Gemiddeld 2,8 leerlingen per klas die een herkansing nodig hebben. -> Onbeperkt herkansen is een cadeau wat de leerling krijgt op basis van een goede werkhouding. -> dit om te voorkomen dat leerlingen tactisch kiezen en uitstelgedrag gaan vertonen. -> dialoog met leerling na de toets is erg waardevol! Formatieve Toets Analyse en herhaling Formatieve Toets

Gemiddelde data Vraag Antwoord (Likert-schaal) Het krijgen van een herkansing werkt voor mij motiverend 4,34 Een toetsweek vind ik relaxed vanwege de tijd die ik krijg om te leren 4,12 Ik heb liever geen toetsweken omdat ik liever de toets krijg wanneer de toets af is 3,92 Onbeperkt herkansen zal mij op termijn demotiveren 2,98 Het vertrouwen van een docent is voor mij belangrijk 3,82 Het is alleen mijn verantwoording of ik een toets goed of slecht maak 1,44

Mindset en toetsen

Ideale situatie Schets met je groepsgenoten een model waarvan jullie denken dat de leerling daarbij het meest gebaat is. Ga ervan uit dat er nog geen kader of context is dat het idee zou kunnen belemmeren. Gebruik hiervoor de linker helft van de flip-over

Ideale situatie v.s. praktijk Vergelijk de ideale situatie met jullie onderwijspraktijk. Zien jullie mogelijkheden voor experimenten of misschien zelfs verbeterpunten? Zo ja, waar en waarom daar? Schrijf deze bevindingen op de tweede helft van de flip-over. Indien er goede argumenten zijn om de context aan te passen, mag dat er ook bij.

Tot slot http://www.lerarenmetlef.com/