Toetsen wij met Lef? Voorstellen Toets ik met lef? -> Experiment onderbouw, alle so’tjes formatief
Ons systeem / BHV model Sociale Geografie Summatieve Toets Fysische Geografie Summatieve Toets Sociale Geografie Verdieping Sociale Geografie Formatieve Toets Summatieve Toets Analyse en herhaling
Experiment Verdieping Sociale Geografie Formatieve Toets Summatieve Toets Analyse en herhaling Tot nu toe 1 leerling die een toets 3 keer overgedaan heeft van de 5 klassen. Gemiddeld 2,8 leerlingen per klas die een herkansing nodig hebben. -> Onbeperkt herkansen is een cadeau wat de leerling krijgt op basis van een goede werkhouding. -> dit om te voorkomen dat leerlingen tactisch kiezen en uitstelgedrag gaan vertonen. -> dialoog met leerling na de toets is erg waardevol! Formatieve Toets Analyse en herhaling Formatieve Toets
Gemiddelde data Vraag Antwoord (Likert-schaal) Het krijgen van een herkansing werkt voor mij motiverend 4,34 Een toetsweek vind ik relaxed vanwege de tijd die ik krijg om te leren 4,12 Ik heb liever geen toetsweken omdat ik liever de toets krijg wanneer de toets af is 3,92 Onbeperkt herkansen zal mij op termijn demotiveren 2,98 Het vertrouwen van een docent is voor mij belangrijk 3,82 Het is alleen mijn verantwoording of ik een toets goed of slecht maak 1,44
Mindset en toetsen
Ideale situatie Schets met je groepsgenoten een model waarvan jullie denken dat de leerling daarbij het meest gebaat is. Ga ervan uit dat er nog geen kader of context is dat het idee zou kunnen belemmeren. Gebruik hiervoor de linker helft van de flip-over
Ideale situatie v.s. praktijk Vergelijk de ideale situatie met jullie onderwijspraktijk. Zien jullie mogelijkheden voor experimenten of misschien zelfs verbeterpunten? Zo ja, waar en waarom daar? Schrijf deze bevindingen op de tweede helft van de flip-over. Indien er goede argumenten zijn om de context aan te passen, mag dat er ook bij.
Tot slot http://www.lerarenmetlef.com/