ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Leiderschap bij verandering
Gedragsproblemen
Kandinsky College Malderburchtstraat
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
De drie stappen van systeemontwikkeling
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Oproep Mensgericht ondernemen Oproep Innovatie. ESF-Agentschap  ESF = Europees Sociaal Fonds  Subsidieagentschap  Doel is om maximaal de uitvoering.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
STUDIEDAG ‘ROUW EN VERLIES’ KAROLIEN VERMEIREN ORTHOPEDAGOGE GESTALT- & EMDR-THERAPEUTE
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
DPB Fysica Gent.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Wat is een communicatieplan?
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Handelingsgericht samenwerken
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Leerlingenbegeleiding
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Ondersteuningsmodel Degline Daniëlle iov SWV SGR 13 en 14 dd 26/06/2017.
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Het zorgcontinuüm.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Welkom.
Directievergadering BuO
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Richting geven aan Teamontwikkeling
Samen door de schoolpoort
Richting geven aan Teamontwikkeling
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Instrument Team Intervisie
Workshop – teamgroei begrijpen
Team charter Instrument.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Onderzoeksproject Service’
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams 16 juni 2017

Focus : afstemming operationeel niveau Aanname : denken vanuit GO! Kies de vragen / onderwerpen die voor jullie groepssamenstelling de meeste relevantie / urgentie hebben op dit moment Ideaal ondersteuningsteam? Werking ondersteuningsteam?

Samenstelling en afstemming in en tussen ondersteuningsteams het ondersteuningsteam heeft een grote mate van zelfstandigheid en werkt in nauw overleg samen in de realisatie van kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding (fase 2 “n 3) onder aansturing van het samenwerkingsverband (SG / PBD / CLB). Hoe verhoudt het samenwerkingsverband zich tot het ondersteuningsteam Hoe creëren we afstemming tussen de belangen en visie van scholengroep en scholengemeenschap specifieke beleid en de coördinatie en werking van het ondersteuningsteam? Hoe het niveau overstijgende garanderen? Hoe tegemoet komen aan noden van buo garanderen? Welke professionaliseringsnoden zien jullie op dit moment voor de leden van het ondersteuningsteam?

Autonomie en samenstelling van het OT? het ideale ondersteuningsteam komt tegemoet aan de ondersteuningsvragen van leerkrachten en scholen doordat ze zowel generieke als gespecialiseerde profielen in hun team hebben. Over welke expertise beschikken de ondersteuners? Werken we met gespecialiseerde of met generieke profielen? Welke gespecialiseerde profielen zoeken we? Wat is de minimale en maximale grootte van het OT? Hoe zorgen we ervoor dat verschillende ondersteuningsteams van eenzelfde samenwerkingsverband gelijkgericht werken?

Resterende vragen …… Organisatorische Kwaliteitszorg gerelateerde Hoe verloopt de besluitvorming in het OT? Hoe bewaken we dat gelopen trajecten op een doelgerichte manier gebeuren (plannen, uitvoeren, evalueren, bijsturen)? Wie staat in voor evaluatie – en opvolging van ondersteuners? ………

Wat nu ? Vragen blijven stellen – capteren – relevante info (FAQ) Verwerken inzichten in documenten de komende week Draaiboek Profiel Ondersteuning internetten werking op verschillende niveaus Informatie doorstroming vanuit overheid dispatchen Afspraken over ondersteuning korte termijn inhoudelijke professionalisering taken en rollen