Intensief begeleidingstraject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
De Huisartsopleiding in Nederland
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Workshop “Beoordelen”
Naam workshopbegeleider
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Workshop evalueren Dcp
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Bijeenkomst September 2015
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
De praktijk van het bekwaamverklaren
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Begeleiding bij Werkplekleren
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Evaluatie in CMW & LDE.
Opleiden voor de toekomst
Samenwerken en communicatie
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Oogincidenten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Van de WNRA in de WAB Welke valkuilen kleven er aan de WAB en het private arbeidsrecht Volgende slide Mr. B.P.H. (Bram) Hautvast.
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Intensief begeleidingstraject Naam workshopbegeleider

Highlights rondom intensief begeleidingstraject Opzet workshop Kennismaking Highlights rondom intensief begeleidingstraject Opdracht aan de hand van een casus Centrale terugkoppeling Take home messages Geef een korte toelichting op de opbouw van de workshop Kennismaking beperkt zich bij een workshopcarrousel tot het voorstellen van de trainer. Alleen wanneer de deelnemers in de eerste ronde bij elkaar zitten, wordt een kort voorstelrondje gemaakt, beperkt tot naam, discipline en eventueel rol Stel de vraag: wie van jullie heeft wel eens te maken gehad met een aios die onder de maat presteert? 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject 2

Voorbeelden van problemen (competenties) Beslisproblemen (twijfel/beslissingen nemen) Zelfoverschatting (grens van eigen competenties) Desinteresse (motivatie) Technische vaardigheden (kennis) Communicatieproblemen Organisatorische problemen Combinaties …… In deze slide worden voorbeelden van problemen opgenoemd. Stel de vraag: zijn deze problemen herkenbaar? Heeft u nog aanvullingen? Indien de workshop wordt verzorgd in de carrousel opleiden is maatwerk, kun je verwijzen naar de ws professionele attitude van de aios. 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject 3

Intensief begeleidingstraject (IBT) Artikel B22: Besluit tot IBT na: Voortgangsgesprek Jaarlijkse geschiktheidsbeoordeling Eindbeoordeling AIOS wordt geïnformeerd, het wordt schriftelijk vastgelegd en AIOS wordt op geschillenprocedure gewezen. In het kaderbesluit is een artikel opgenomen over het geintensiveerd begeleidingstraject. Dit wordt in deze slide kort toegelicht. De systematiek van het intensief begeleidingstraject is bij de andere specialismen hetzelfde is, alleen dit is niet in de KB’s opgenomen maar voor de sociale geneeskunde in het handboek sociale geneeskunde en voor AVG, HA en SO is opgenomen in het toets- en examenreglement. Kaderbesluit artikel B22   B.22. Geïntensiveerd begeleidingstraject 1. Tot een geïntensiveerd begeleidingstraject kan worden besloten naar aanleiding van: a. een voortgangsgesprek, b. een jaarlijkse geschiktheidsbeoordeling of c. een eindbeoordeling. 2. De opleider stelt de aios tijdens het gesprek, bedoeld in het eerste lid onder a., b., of c., van zijn besluit in kennis en legt dit besluit ten behoeve van de aios schriftelijk vast. De opleider wijst de aios daarbij op de geschillenprocedure. 3. De opleider brengt de MSRC schriftelijk op de hoogte van zijn besluit. 4. Voor een geïntensiveerd begeleidingstraject wordt het individuele opleidingplan bijgesteld. Het opleidingsplan vermeldt de doelen van en de voorwaarden waaronder een geïntensiveerd begeleidingstraject plaatsvindt, de termijn en de wijze waarop ontwikkeling van de aios zal worden beoordeeld. 5. Een geïntensiveerd begeleidingstraject duurt minimaal drie en maximaal zes maanden. 6. Er vindt één geïntensiveerd begeleidingstraject per opleiding plaats. Om bijzondere omstandigheden kan de opleider besluiten een tweede begeleidingstraject (niet aansluitend) te laten plaatsvinden. 7. Tijdens een geïntensiveerd begeleidingstraject vindt ten minste één voortgangsgesprek plaats; artikel B.14., vierde en vijfde lid zijn van toepassing. 8. Een geïntensiveerd begeleidingstraject wordt afgesloten met een geschiktheidsbeoordeling; artikel B.15., derde tot en met zevende, tiende en elfde lid zijn van toepassing. 9. Een geïntensiveerd begeleidingstraject kan leiden tot een verlenging van de opleiding. Als de opleiding naar aanleiding van het geïntensiveerd begeleidingstraject wordt verlengd, ziet de opleider er op toe dat ten minste drie maanden voor het oorspronkelijk beoogde einde van de opleiding de aios en de MSRC daarvan bericht ontvangt. Indien de opleiding in deeltijd wordt gevolgd, wordt de periode waarmee de opleiding wordt verlengd, naar rato aangepast. Artikel B.11. is van toepassing 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject

IOP wordt bijgesteld waarin opgenomen: Doelen Voorwaarden Termijn IBT (2) IOP wordt bijgesteld waarin opgenomen: Doelen Voorwaarden Termijn Wijze van toetsing In het kaderbesluit is een artikel opgenomen over het geintensiveerd begeleidingstraject. Dit wordt in deze slide kort toegelicht. Kaderbesluit artikel B22   B.22. Geïntensiveerd begeleidingstraject 1. Tot een geïntensiveerd begeleidingstraject kan worden besloten naar aanleiding van: a. een voortgangsgesprek, b. een jaarlijkse geschiktheidsbeoordeling of c. een eindbeoordeling. 2. De opleider stelt de aios tijdens het gesprek, bedoeld in het eerste lid onder a., b., of c., van zijn besluit in kennis en legt dit besluit ten behoeve van de aios schriftelijk vast. De opleider wijst de aios daarbij op de geschillenprocedure. 3. De opleider brengt de MSRC schriftelijk op de hoogte van zijn besluit. 4. Voor een geïntensiveerd begeleidingstraject wordt het individuele opleidingplan bijgesteld. Het opleidingsplan vermeldt de doelen van en de voorwaarden waaronder een geïntensiveerd begeleidingstraject plaatsvindt, de termijn en de wijze waarop ontwikkeling van de aios zal worden beoordeeld. 5. Een geïntensiveerd begeleidingstraject duurt minimaal drie en maximaal zes maanden. 6. Er vindt één geïntensiveerd begeleidingstraject per opleiding plaats. Om bijzondere omstandigheden kan de opleider besluiten een tweede begeleidingstraject (niet aansluitend) te laten plaatsvinden. 7. Tijdens een geïntensiveerd begeleidingstraject vindt ten minste één voortgangsgesprek plaats; artikel B.14., vierde en vijfde lid zijn van toepassing. 8. Een geïntensiveerd begeleidingstraject wordt afgesloten met een geschiktheidsbeoordeling; artikel B.15., derde tot en met zevende, tiende en elfde lid zijn van toepassing. 9. Een geïntensiveerd begeleidingstraject kan leiden tot een verlenging van de opleiding. Als de opleiding naar aanleiding van het geïntensiveerd begeleidingstraject wordt verlengd, ziet de opleider er op toe dat ten minste drie maanden voor het oorspronkelijk beoogde einde van de opleiding de aios en de MSRC daarvan bericht ontvangt. Indien de opleiding in deeltijd wordt gevolgd, wordt de periode waarmee de opleiding wordt verlengd, naar rato aangepast. Artikel B.11. is van toepassing 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject

Duur IBT min. 3 en max. 6 maanden 1 IBT per opleiding Tijdens IBT minimaal 1 voortgangsgesprek IBT wordt afgesloten met een beoordelingsgesprek IBT kan leiden tot verlenging van de opleiding Er is een uitzondering mogelijk onder bijzondere omstandigheden waarop 2 IBT tijdens een opleiding plaatsvinden, echter nooit aaneen gesloten. 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject 6

Voorkomen is beter dan genezen... Het voorkomen van een (formeel) intensief begeleidingstraject is het beste. Dit doet u door met regelmaat de ontwikkeling van uw aios te bespreken en te luisteren naar uw onderbuikgevoel. 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject

Deze competenties bieden de meetlat waaraan de AIOS moet voldoen. In het (lokaal) opleidingsplan zijn de competenties voor de AIOS beschreven. Deze competenties bieden de meetlat waaraan de AIOS moet voldoen. Uw “onderbuik gevoel” kunt u concreter maken door naast te praten met collega’s de meetlat erbij te pakken. Het competentieprofiel zoals beschreven in het landelijke/lokale opleidingsplan is de meetlat waar de aios aan moet voldoen. Een aantal opleidingen hebben per jaar beschreven waar de aios aan moet voldoen. Dit helpt u om te bepalen op de verschillende competenties waar de aios staat, danwel waar het nog aann schort. 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject 8

Begeleiden én beoordelen Opleider: begeleiden (dagelijkse praktijk) en beoordelen (meer incidenteel) AIOS. Nogal eens onduidelijk (voor opleider en AIOS) welke PET gedragen wordt. Onderscheid is belangrijk, omdat AIOS behoefte hebben aan adequate feedback/begeleiding; Communicatie tussen AIOS en opleider(s) belangrijk is voor het efficiënt ontwikkelen van verschillende competenties. In de rol van opleider hebt u 2 petten op, enerzijds de pet van begeleider en anderzijds de pet van beoordelaar. Voordat we zelf aan de slag gaan is het belangrijk om deze petten duidelijk te onderscheiden. 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject

Typische momenten van begeleiding Visite lopen Overdracht Klinische besprekingen Lokaal cursorisch onderwijs Feedback geven bij aanleren van technische vaardigheden (KPB) Bij positieve ontwikkeling Bekwaamheidsverklaring Verhogen complexiteit van handelingen van AIOS AIOS laten superviseren/onderwijzen 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject

Typische momenten van beoordeling Voortgangsgesprek geschiktheidsbeoordeling (KPB/OSATS) Bij achterlopen van ontwikkeling Aanpassen IOP Intensievere begeleiding Mentor …. 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject

Kennis en vaardigheden zijn over het algemeen goed. Casus AIOS heeft in toenemende moeite met de organisatie van de werkzaamheden. Kennis en vaardigheden zijn over het algemeen goed. Het werktempo is te laag. Andere AIOS uit de groep hebben bij de opleider beklag gedaan over de hoge werkdruk. Probleem lijkt te liggen op het gebied van het nemen van beslissingen (hoofd en bijzaken scheiden). De beoordelingen (KPB’s en voortgangsgesprekken) tot nu toe laten een voldoende beeld zien.   Het betreft een aios in het tweede jaar van de vijfjarige opleiding. De volgende zaken spelen momenteel: Leden van de opleidingsgroep geven aan dat de aios in toenemende moeite heeft met de organisatie van de werkzaamheden. Kennis en vaardigheden zijn over het algemeen goed. Het werktempo is te laag: verslagen van onderzoeken duren te lang en aantal verrichtingen loopt sterk achter in vergeijking met collega aios. Andere aios uit de groep hebben bij de opleider beklag gedaan over de hoge werkdruk, omdat betreffende aios afspraken met betrekking tot onderlinge werkverdeling niet na komt. Voor leden opleidingsgroep van de opleidingsgroep lijkt het probleem te liggen op het gebied van het nemen van beslissingen (hoofd en bijzaken scheiden). De beoordelingen (KPB’s en voortgangsgesprekkken) tot nu toe laten een voldoende beeld zien. 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject

Welke stappen zet je als opleider in deze casus? Opdracht Ga in groepjes aan de slag met de beschreven casus en kom tot een stappenplan. Geef daarbij antwoord op de volgende vragen: Welke stappen zet je als opleider in deze casus? Welke rol is weg gelegd voor de opleidingsgroep? Welke rol is weg gelegd voor de AIOS? Welke ondersteuning heb je nodig? 13 april 2018 Workshop intensief begeleidingstraject