Voorstelling Meerjarenprogramma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO)
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
De school en het onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Wisselstroom 24/02.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Geïntegreerde schoolverbetering
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gelijke kansen op school: het kan!
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Voorstelling kansarmoedeatlas
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Leiding geven aan school ontwikkeling
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
het katholiek basisonderwijs
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
ONDER WIJS CENTRUM GENT
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Voorstelling Meerjarenprogramma

Steunpunt voor beleidsgericht onderzoek Vertrekken vanuit Beleidsnota 2014-2019 Drie onderzoeksdomeinen: Onderzoeksdomein 1: de lerende Onderzoeksdomein 2: de leerkracht en de school als organisatie Onderzoeksdomein 3: de organisatie van het onderwijs 14 onderzoekslijnen

Organisatie van steunpunt Dagelijks bestuur Promotor-coördinator en adjunct-coördinator Algemeen promotorenoverleg Coördinatieteams CT1A: Onderzoekslijn 1.1, 1.2, 1.3 en 1.7 CT1B: Onderzoekslijn 1.4, 1.5 en 1.6 CT2: Onderzoekslijn 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4 CT3: Onderzoekslijn 3.1, 3.2 en 3.3 => Aandacht voor dwarsverbindingen tussen onderzoekslijnen en valorisatie

Onderzoekslijn 1.1: Continuering van de longitudinale dataverzameling in het secundair onderwijs (LiSO) Promotor: Bieke De Fraine (KuLeuven) Loopbanen van een cohorte leerlingen in kaart brengen Inzichten verzamelen over spijbelen, vroegtijdig uitstromen, zittenblijven, prestatie, welbevinden, enz.

Onderzoekslijn 1.2: Preventie van spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten Promotor: Bram Spruyt (VUB) Studie van de voorwaarden, hinderpalen, uitdagingen, opportuniteiten en good practices van een effectief implementatiebeleid rond spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten (rekening houdend met specifieke uitdagingen verbonden aan de kenmerken van de leerlingen en het type onderwijs)

Onderzoekslijn 1.3: Gelijke onderwijskansenbeleid: verklarende inzichten Promotor: Ides Nicaise (KULeuven) Onderzoek naar (gebrek aan) vooruitgang op vlak van GOK met aandacht voor structurele verklarende factoren, internationale vergelijking en voorstel voor mogelijke maatregelen

Promotor: Elke Struyf (UA) Onderzoekslijn 1.4: M-decreet in de Vlaamse scholen: praktijken en achterliggende processen Promotor: Elke Struyf (UA) Wetenschappelijk onderbouwde inzichten in de vormgeving van M-decreet in Vlaamse onderwijs Processen en mechanismen op micro-, meso- en macro-niveau en impact op diverse actoren

Onderzoekslijn 1.5: Taalstimulerende maatregelen in de praktijk Promotor: Kris Van den Branden (KULeuven) Inzicht verwerven in de diversiteit aan implementatiepraktijken van scholen mbt taalscreening en taalstimulerende maatregelen, de effecten van die praktijken op taalvaardigheid bij leerlingen de factoren op micro-, meso- en macro-niveau die dit beïnvloeden

Onderzoekslijn 1.6: Evaluatiebeleid en diversiteit Promotor: Piet Van Avermaet (UGent) Beschrijving van het evaluatiebeleid en de evaluatiepraktijk in het kleuter, lager en secundair onderwijs met aandacht voor hindernissen beïnvloedende factoren (context-, school-, klas- en leerlingniveau) onderzoek naar mogelijke typologieën van evaluatiebeleid en –praktijken

Onderzoekslijn 1.7: De relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt Promotor: Dieter Verhaest (KU Leuven) Onderzoek naar arbeidsmarktuitkomsten van jongeren uit de arbeidsmarktgeoriënteerde richtingen van het Vlaamse secundair onderwijs naar de impact van diverse vormen van werkplekleren; naar de problemen inzake de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt evaluatie van de veralgemening van duaal leren

Promotor: Peter Van Petegem (UA) Onderzoekslijn 2.1: Leraar van de 21ste eeuw: verwachtingen, beleving en ontwikkeling Promotor: Peter Van Petegem (UA) Onderzoek naar de onderwijsprofessional van de 21° eeuw en de rollen die deze opneemt; met aandacht voor de voorbereiding van onderwijsprofessionals op deze rollen waarbij inhiberende factoren hierbij in kaart gebracht worden

Onderzoekslijn 2.2: Collectief leren en buitenschools leren Promotor: Kaat Delrue (Arteveldehogeschool) het verkennen van beweegredenen en randvoorwaarden van Vlaamse basisscholen om team teaching in te zetten en het analyseren van bestaande praktijken en processen van team teaching het beter begrijpen van beweegredenen, randvoorwaarden en uitkomsten van samenwerking met onderwijsprofessionals buiten de school op niveau van leerlingen, leerkrachten(team) en school en hoe deze zich verhouden tot processen van schoolontwikkeling

Onderzoekslijn 2.3: Personeelsbeleid vanuit schoolperspectief Promotor: Geert Devos (UGent) Onderzoek naar goed personeelsbeleid dat ondersteunend werkt voor en geïntegreerd wordt in het ruimere schoolbeleid met aandacht voor de betrokken actoren, beïnvloedende factoren en de relatie met welbevinden en professionele ontwikkeling van leerkrachten.

Onderzoekslijn 2.4: Loopbaan van onderwijsprofessionals Promotor: Peter Van Petegem (UA) Onderzoek naar de mechanismen die een rol spelen bij de keuzes (bvb. overstap naar leidinggevende functie) die onderwijsprofessionals maken tijdens hun professionele loopbaan en de invloed van deze keuzes op het personeelsbeleid in scholen

Onderzoekslijn 3.1: Financiering in het basis- en secundair onderwijs Promotor: Mike Smet (KULeuven) Onderzoek naar de impact van de huidige financieringsmechanismen (zowel omkadering als werkingsmiddelen) op een aantal beleidsdoelstellingen (bv. het bevorderen van gelijke onderwijskansen, de realisatie van kwaliteitsonderwijs) en evaluatie van deze huidige mechanismen met aandacht voor suggesties tot verbeteringen om de effectiviteit en efficiëntie ervan te verhogen

Onderzoekslijn 3.2: Evaluatie van het nieuw inschrijvingsbeleid Promotor: Steven Groenez (KULeuven) Onderzoek naar effecten van nieuw inschrijvingsbeleid (vanaf 01/09/2017) op sociale mix in scholen en naar transparantie van nieuw beleid voor ouders met aandacht voor impact op vrije schoolkeuze

Onderzoekslijn 3.3: Studiekostenmonitor: afname en analyses Promotor: Steven Groenez (KULeuven) Onderzoek naar de private studiekosten voor ouders (verschillende onderwijsniveau’s) met aandacht voor de samenstelling van die kosten en de beïnvloedende factoren voor die kosten en de evolutie over de tijd