Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Lesgeven en begeleiden
Tim Versluijs Leerdoelen.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Werken met de Stercollecties
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Docentvaardigheden ICT
What is the meaning of? Student centered learning
Docentvaardigheden ICT
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
LOB zeven stappen naar succes
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Module 6; didactisch handelen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Praktijk Opleiders Cursus
© UNIEK IN DE KLAS.
Digi(bord)boek project <titel project>
De Kwaliteit Verbetercyclus
Thema 4: Zo bereik je meer
Sleutels, codes en aanwijzingen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Kennisclip Web toepassingen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Lesgeven zonder cijfer?
Duurzame inzetbaarheid
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Activernde didactiek & passende werkvormen
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Les 6: non-verbale communicatie
Bronnenonderzoek.
The Future Teacher 3.0.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven 60% van de punten Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven Prof. Dr. Koen DEPRYCK 20% = groepswerk over 3.7 20% = een (deel van) een lesvoorbereiding waarin je efficient en effectief (DOEL AANGEVEN)één van de tools in de TACCLE boeken gebruikt RAISRIDEBI MANODAT

context We bespraken het belang van standaarden als context om effectief en liefst ook efficient les te geven/te werken in onderwijs. In deze opdracht gaan jullie aan de slag met Standard 3. Plan for and implement effective teaching and learning Opgave: voor elke van de 6 substandaarden (de 7de deden we al in groep in de lessen) geef je aan hoe je die zowel via F2F als met gebruik van ICT kan implementeren. RAISRIDEBI MANODAT

Denk aan… Inhoudelijke expertise Didactische expertise Onderzoek Je moet ACTIVEREN. Vermijd dus alleen maar informatie bezorgen, …. Denk aan BLOOM, …. Gebruik de slides in de powerpoint hieronder voor een samenvatting en voeg zelf slides bij voor verdere toelichting Zorg dat in de titel van alles files die je indient ook je eigen NAAM Voornaam staan zodat ik ze gemakkelijk kan terugvinden RAISRIDEBI MANODAT

PRACTISCH Zoek voor elk item een onderzoeksresultaat. Vergeet niet dat toe te voegen. Geef aan (eventueel een voorbeeld) hoe je het item F2F zou implementeren. Vergeet het DOEL niet aan te geven Geef aan (eventueel een voorbeeld) hoe je het item met de hulp van ICT zou implementeren. Vergeet ook hier niet het DOEL aan tegeven. RAISRIDEBI MANODAT

Standard 3. Plan for and implement effective teaching and learning 3.1 Establish challenging learning goals 3.2 Plan, structure and sequence learning programs (teacher as EXPERT) 3.3 Use teaching strategies ACTIVATE LEARNERS 3.4 Select and use resources (F2F, ICT, ….) 3.5 Use effective classroom communication (using ICT) 3.6 Evaluate and improve teaching programs (using ICT) 3.7 Engage parents/ carers in the educative process RAISRIDEBI MANODAT

3.7 Engage parents/ carers in the educative process Hoe kan je ICT (efficient en effectief) gebruiken om ouders te activeren om met hun kinderen over de school te praten? RAISRIDEBI MANODAT

3.7 Engage parents/ carers in the educative process Graduate Onderzoek F2F ICT Describe a broad range of strategies for involving parents/carers in the educative process. Wanneer ouders praten met hun kinderen over de school heeft dat een effect van 0,2 BRON : …… We nodigen ouders uit om in de school met hun kinderen te komen praten over de school. Olv een leerkracht die het gesprek faciliteert. https://www.klasse.be/37231/ Insteek daarbij is dat we ouders mbv ICT leren hoe zo’n gesprek te voeren. Voorbeeld. Deze werd reeds in de groepen uitgewerkt tijdens de lessen. RAISRIDEBI MANODAT

toelichting Hier leg je de vorige slide uit. Voeg eventueel nog extra slides toe. Het onderzoek dat je vond moet je opladen als een afzonderlijke document. RAISRIDEBI MANODAT

3.1 Establish challenging learning goals Graduate Onderzoek F2F ICT Set learning goals that provide achievable challenges for students of varying abilities and characteristics. Om de doelen van leerlingen te bereiken kunnen de leerkrachten de leerlingen een pre-assessment geven, zodat de leerkrachten kunnen meten over hun denkwijze Bron: Stephnie Rodert De leerlingen kunnen samen met de leerkrachten het opdracht uitvoeren, zodat de leerlingen meer informatie kunnen verschaffen van de leerkrachten Record de les van de leerkracht Een school website RAISRIDEBI MANODAT

toelichting F2F : De doel om een pre-assessment aan de leerlingen te geven is dat de leerkrachten kunnen weten wat de denkwijze is. Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=QdgN6tDZMeE ICT : record de les van de leerkracht, de doel hiervan is dat niet elk leerling even snel en sterk is, daarom is het altijd handig om te recorden van de les zodat de leerlingen thuis rustig het kunnen weer luisteren en als ze iets niet begrijpen kunnen ze altijd op google of met mede studenten vragen. De doel van een school website: als de leerlingen iets niet begrijpen of niet kunnen zelf oplossen,dan kunnen ze de ontbrekende informatie die ze nodig hebben kunnen ze krijgen op hun school website. Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=fiWd2guQRus RAISRIDEBI MANODAT

3.2 Plan, structure and sequence learning programs Graduate Onderzoek F2F ICT Plan lesson sequences using knowledge of student learning, content and effective teaching strategies. Als de leerkrachten beginnen te werken met de 5E’s: Engage, Explore, uitleggen, uitwerken, evalueren heeft dat een grote effect op de leerprestaties van de studenten Bron: Stephnie Rodert & Preshaan Chikhoer De leerlingen kunnen zelf een groep vormen en dan kunnen ze samen hun opdrachten uitwerken Leerlingen kunnen ook onderling discussieren twitter Kahoot Quiz RAISRIDEBI MANODAT

toelichting F2F: in groepsverband te werken is het beter voor de leerlingen want, daardoor kunnen de meeste leerlingen hun doel bereiken. Hiermee bedoel ik dat niet alle leerlingen zijn eve sterk in studeren, want je hebt sommigen leerlingen die goed is in presenteren en je heb sommigen leerlingen die goed is hun meningen naar voren te brengen. Als we beiden leerlingen combineren in een groep dan kunnen ze met elkaar gaan discussieren over een bepaald onderwerp ze kunnen me elkaar meningen gaan brainstormen en aan het eind is het resultaat dat de klas een goede presentatie kan krijgen door samen te werken in een groep. ICT: de doel van twitter is dat je kan met je mede studenten communiceren, je hoeft dan niet bij één te komen om een groeps opdracht te maken. Ook als je vast zit met een opdracht kun je de leerkracht ook hulp vragen. Kahoot Quiz: is een heel interesante programa, het is een soort game. Je kan het gebruiken om les te geven. Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=aOQujTKPaQ RAISRIDEBI MANODAT

3.3 Use teaching strategies Graduate Onderzoek F2F ICT Include a range of teaching strategies. Ondersteuning collega’s te selecteren en toe te passen effectief onderwijs strategieën te ontwikelen kennis ,vaardigheden, het oplossen van problemen en kritisch en creatief denken Bron: AITLS, standards for teaching librarian & Preshaan Chikhoer Brainstorm Mind mapping Powerpoint/ excel Video RAISRIDEBI MANODAT

toelichting F2F: het doel om aan de leerlingen te geven een mindmapping te maken op een A4 bladje, is dat ze creatief gaan bezig zijn en ze gaan ook brainstormen. En ze gaan dan op papier zetten hoe ze eigenlijk hun doelen willen realiseren en hoe ze de lessen willen volgen. Dan kan later de leerkrachten kijken hoe ze hun bijdrage gaan leveren dat de leerlingen hun doelen kunnen bereiken. https://www.youtube.com/watch?v=MJJeT22UpZA ICT: De leerlingen kunnen mbv Power Point een presentatie houden. https://www.youtube.com/watch?v=LTWf8Ck8Dk8 RAISRIDEBI MANODAT

3.4 Select and use resources Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate knowledge of a range of resources, including ICT, that engage students in their learning. Als de leerkrachten beginnen les te geven met behulp van een Smart board heeft dan een ander effect op de leerprestatie van de leerlingen Bron: Stephnie Rodert Nodig deskundige gastsprekers naar school te bezoeken en praten/ communiceren met studenten Records of feedback Power point Online- studie boeken RAISRIDEBI MANODAT

toelichting F2F: het doel om deskundige gasten uit te nodigen is dat ze met de leerlingen gaat praten over Smart Board en de ze gaan hun vertellen wat eigenlijk de voordelen is van een Smart Board. En de doel van een Smart Board is dat de leerlingen ook enthousiast gaat zijn om voor de klas te komen en ze gaan ook de lessen beter begrijpen. https://www.youtube.com/watch?v=_3BGRsAPDuE{gastsprekers} https://www.youtube.com/watch?v=0wJo6LCRGcM{smartboard} ICT: de leerlingen kunnen het recorden en later weer luisteren en zelf uitproberen hoe het werkt. Ze kunnen ook power point maken en daarbij gebruik maken van een Smart Board om uit te leggen. RAISRIDEBI MANODAT

3.5 Use effective classroom communication Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate a range of verbal and nonverbal communication strategies to support student engagement. Voor een goede communicatie tussen studenten en docenten moet niet alleen verbal communicatie zijn , maar ook van verschillende manieren van communicatie Bron: James Shorter Handgebaren compliment Visual records of lesson on iPads ,video-camera’s /film RAISRIDEBI MANODAT

toelichting F2F: de doel van non-verbal communicatie bijvoorbeeld met handgebaren is als ik voor de klas sta en zet mijn wijsvinger op mijn mond dat betekent stilte, dan ga ik verder met de les. Verbal bijvoorbeeld een compliment dat en leerling iets heeft verteld over een bepaald onderwerp dan kan je een compliment geven van heel goed enz. Dan raakt de leerling gemotiveerd om eerst volgende keer een antwoord te geven. https://www.youtube.com/watch?v=oZMyER7fWJY ICT: Doel van een visual records of lesson on iPads/videocamera’s/film is dat de leerlingen kunnen het recorden en dan thuis het rustig bekijken en hun opdrachten uitvoeren,want niet een ieder begrijpt/ onthoudt het direct. Daarom is het altijd handig om te recorden of te filmen. RAISRIDEBI MANODAT

3.6 Evaluate and improve teaching programs Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate broad knowledge of strategies that can be used to evaluate teaching programs to improve student learning. Als de docenten beginnen de leerlingen een observation notes te geven zal de docent een feedback krijgen van de studenten en ook mede docenten Bron : stephanie rodert De studenten kunnen ingoepsverband een observation notes invullen dan kunnen de docent een feedback krijgen Twitter Video-opname RAISRIDEBI MANODAT

toelichting F2F: de doel van een observation notes in te vullen is dat de docent een feedback krijg van de studenten bijvoorbeeld dat praat ik te snel, praat ik zacht en ben ik duidelijk genoeg. De docent kan dan ook zien wat goed is gegaan en wat verbeterd moet worden dat de studenten mij begrijpen en omgekeerd. https://www.youtube.com/watch?v=DkLj_tpuKS4 ICT: de docent kan ook een video maken en kijken hoe ze de les heeft verzorgd of het duidelijk genoeg was en wat er verbeterd moet worden en de studenten kunnen ook weer het video thuis bekijken. En door middel van twitter kunnen ze de studenten ook vragen stellen of feedback geven. En de andere docenten kunnen ook die docent een feedback geven. https://www.youtube.com/watch?v=THrtZKuK_94 RAISRIDEBI MANODAT

En tenslotte: Geef hier aan wat het belangrijkste is wat je in deze cursus, in deze opleiding geleerd hebt Ik heb uit deze curcus geleerd hoe les moet worden gegeven. Er zijn veel mogelijkheden om een onderwerp uit te leggen waardoor het ook beter is te begrijpen. Les geven is niet alleen praten als leerkracht het is eigenlijk hoe effectief en efficient je de les geeft. Dus hiermee bedoel ik, hebben de leerlingen het onderwerp begrepen? Gaan zij het onderwerp zelfstandig in hun dagelijks leven kunnen toepassen? Daarom is het ook beter om de leerlingen een opdracht te geven en dat zij de opdracht zelf moeten uitvoeren. Indien begeleiding/hulp nodig is van de leerkracht kunnen zij altijd bij de leerkracht terecht voor verder uitleg. RAISRIDEBI MANODAT