Verbetering van de dienstverlening Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Doel van de Wabo Makkelijker sneller en goedkoper ! 1 (digitale) vergunningaanvraag; Omgevingsloket; 1 bevoegd gezag; 1 procedure die leidt tot 1 vergunning; 1 rechtsbeschermingsprocedure; 1 handhaver.
Wat wordt vanmiddag behandeld Wettelijk stelsel; Wat maakt onderdeel uit van de Wabo; Bevoegd gezag en procedure; Indienen van een aanvraag; Welstand Vergunningvrije bouwwerken
Wettelijk stelsel
Vanaf 1 oktober geen: Maar: omgevings-vergunning bouwvergunning monumentenvergunning milieuvergunning ontheffing bp kapvergunning gebruiksvergunning sloopvergunning aanlegvergunning Maar: omgevings-vergunning
Wabo stelt project centraal Activiteiten die van invloed zijn op de fysieke leefomgeving; Oorspronkelijk idee: voor 1 project 1 aanvraag, 1 procedure, 1 besluit. Voorbeeld uitbreiding pleats Burgum
Waaruit zou het project kunnen bestaan ? bouwen van een bouwwerk; gebruik van gronden strijdig met bestemmingsplan; in werking hebben van een inrichting; veranderen van een monument; slopen van een bouwwerk; vellen van een houtopstand; brandveilig gebruik.
Bij wie moet aanvraag worden ingediend Hoofdregel is bij college van burgemeester en wethouders behalve: bij defensie-inrichting: VROM Mijnbouwinrichting:EZ Gesloten stortplaats: Provincie Provinciale milieu-inrichting (IPPC en BRZO): Provincie (Bor)
Rol van de gemeenteraad Wijzigt met de Wabo niet; Raad maakt beleid (bestemmingsplan, welstandsnota, verordening ed.) waaraan bevoegde Wabo gezag bij vergunningverlening moet toetsen; Op één onderdeel legt de Wabo wel een “noodverband” : vml. projectbesluit
Vml. Projectbesluit en de Wabo Projectbesluit (vroegere artikel 19 lid 1 Wro) is nu een omgevingsvergunning; Instrument om (behoorlijke) afwijkingen van bestemmingsplan mogelijk te maken, in verleden bv. toegepast voor politiebureau in park, bebouwing aan de Markt; Oude wetgeving: Bevoegdheid gemeenteraad en delegatie is mogelijk
Vml. Projectbesluit en de Wabo Wabo: 1 bevoegd gezag en dus ook 1 bevoegd bestuursorgaan; Hoofdregel: college van b&w; College mag niet eerder besluiten dan nadat de raad een verklaring van geen bedenking heeft afgegeven; B&W moeten die verklaring van geen bedenking 1 op 1 overnemen.
Adviseurs Wabo kent naast de vvgb ook de term “advies”; Van advies kan worden afgeweken; Voorbeelden van adviseurs zijn: Welstandscommissie; Waterschap; Gemeente (wanneer gs bevoegd is); Minster van OCW (monumenten);
1 aanvraag = 1 vergunning Ervaar je de meeste voordelen van de Wabo maar hiertegen bestaat 1 groot praktisch bezwaar: alles moet worden uitgewerkt. Daarom biedt de wet de aanvrager de mogelijkheid om een project op te splitsen in deelprojecten of om een gefaseerde aanvraag in te dienen.
Deelproject Er mag geen sprake zijn van onlosmakelijkheid (fysiek niet te scheiden) van activiteiten; Volgens de voor die activiteit(en) geldende voorbereidingsprocedure; Na inwerkingtreding van deelvergunning mag dat deel van project gerealiseerd worden; Risico dat niet het gehele project gerealiseerd kan worden.
Gefaseerde omgevingsvergunning Twee fasen; Elke fase volgens de voor het gehele project geldende procedure; Beide beschikkingen samen vormen de omgevingsvergunning: pas beginnen wanneer de totale vergunning in werking is getreden; Onlosmakelijkheid speelt geen rol; Nb. De huidige bouwvergunning fase 1 en 2 verdwijnt: hiervoor in de plaats komt vooroverleg
Consequentie 1 bevoegd gezag Bevoegd gezag voor alles: dus wanneer provincie bevoegd is, dan gaat de provincie ook activiteiten als het bouwen van bouwwerken, vellen van houtopstand en maken van een uitrit vergunnen. Wij gaan de provincie hierover adviseren: Samenwerkingsovereenkomst
Procedure Regulier Uitgebreid 8 weken 6 weken verdagen Aanvraag in krant Nooit een verklaring van geen bedenkingen Beslistermijn fataal Eerst bezwaar Uitgebreid 26 weken 6 weken verdagen Ontwerpbesluit in krant; Verklaring van geen bedenking mogelijk; Beslistermijn niet fataal: wel wet dwangsom Rechtstreeks beroep
Wanneer treedt de vergunning in werking ? Hoofdregel: dag na bekendmaking vergunning Bij slopen, kappen, uitvoeren van werk moet de bezwarentermijn worden afgewacht; Is uitgebreide procedure gevolgd: na afloop van beroepstermijn Is ook een verzoek om voorlopige voorziening gedaan dan moet deze uitspraak worden afgewacht.
Indienen van aanvraag Burger: digitaal mag, hoeft niet; Bedrijf: moet binnen twee jaar digitaal; www.omgevingsloket.nl Aanvraagformulier moet via dit systeem worden gemaakt; Digitaal indienen is voor u en voor ons het eenvoudigst
Hoe ?
Rollen in omgevingsloket (2) Baliemedewerker: helpt aanvrager bij opstellen van aanvraag Door met klant een aanvraag op te stellen; Door een al opgestelde aanvraag “open te stellen” en “invulhulp” aan te zetten Door een papieren aanvraagformulier uit te draaien.
Rollen in omgevingsloket (3) Gemeentelijke coördinator: zorgt voor interne coördinatie, aanvragen adviezen, vvgb, tijdig besluit; Behandelaars: vakinhoudelijke adviseurs Gemeentelijke organisatie is al op de Wabo ingericht: KCC, Team vergunningen, Team Handhaving
Welstand Welstand = toezicht van de gemeente op kwaliteit van de bebouwde omgeving; Stond begin 2000 onder druk: Betuttelend; Niet transparant: proces maar ook kaders Woningwet 2003: openbare behandeling en welstandsnota maar wet biedt ook de ruimte om welstand af te schaffen.
Welstand (vervolg) Opiniërende raad 2002: Er zal welstandstoezicht zijn; Een voldoende is goed genoeg; Hûs en Hiem; Lokale welstandstoets: hier en nu Raad stelt welstandsnota’s vast (bevoegdheid die in de wet is vastgelegd)
Wabo en welstand Voor omgevingsvergunningplichtig bouwen verandert er niets; Voor omgevingsvergunningvrij bouwen: geen (preventieve) welstandstoets; De Wabo (en de Bor) betekent een uitbreiding van de categorie vergunningvrije bouwwerken
Vergunningvrij (artikel 2) Vergunningvrij bouwen en gebruiken; Verruiming van de categorie vergunningvrije bouwwerken: Bv. dakkapel mag nu 1,75 m; Bij hoofgebouwen (dus niet alleen meer bij woningen); Ook bij hoofdgebouwen in aanbouw; Bv. Vlaggemast; Bv. Bouwkeet
Bijbehorend bouwwerk (artikel 2)
Motie Boelhouwer/Wiegman Mag een bijbehorend vergunningvrij bouwwerk nog groter ? Motie: Laat dit aan planologisch beleid van de gemeente over: “verzoekt de regering de voorgestelde verruiming mogelijk te maken waarbij de in het bestemmingsplan geboden mogelijkheden qua oppervlakte en maatvoering het maximum zijn” 28
Vergunningvrij (artikel 3) Vergunningsvrij bouwen; Alleen een omgevingsvergunning nodig bij strijdig planologisch gebruik; Waar gaat het dan om ? Bijbehorend bouwwerk in achtererfgebied lager dan 5 meter; Bouwwerk ten behoeve van recreatief nachtverblijf niet hoger dan 5 meter en kleiner dan 70 m²; Dakkapel op voorkant (indien geen welstandseisen gelden), speeltoestel, zwembad, vijver, jacuzzi, voeder- of mestsilo, verandering van bestaand bouwwerk
Wat betekent dit ? Bv. Iemand wil een vrijstaande schuur van 60 m² bouwen op zijn achtererf; Artikel 2 is niet van toepassing (te groot en te hoog); Aan artikel 3 wordt wel voldaan dus voor het bouwen hoeft geen vergunning te komen; Voor gebruik is alleen een vergunning nodig wanneer dit in strijd is met het bestemmingsplan Toets bestemmingsplan: voldoet, dan geen vergunning nodig
Wat betekent dit ? (2) Geen vergunning nodig betekent ook: geen (preventieve) welstandstoets; geen (preventieve) Bouwbesluit toets. Gevolg van deregulering: je laat bepaalde dingen los: nb. Achteraf kun je wel aanschrijven ! Bovengrens voor artikel 3 is je bestemmingsplan: raad heeft dit planologisch in orde gevonden.
Vraag ? Wil je weer strengere bestemmingsplanregels met als doel het laten herleven van de preventieve welstandstoets ? Hoe verhoudt zich dit tot deregulering ? Systeem: strijd met bestemmingsplan betekent weigering vergunning tenzij “ontheffing” kan worden toegepast Toename van ontheffingen en afname betrouwbaarheid bestemmingsplan
Zijn er nog vragen ?