Veiligheid en gezondheid in de KO op sectoroverleg greet Plannen, netwerken en communiceren
Situering Veilige en gezonde kinderopvang voor elk kind K&G werkt ondersteunend materiaal uit, voor en met de sector universeel zelf aan de slag gaan vrijblijvend aanbod Greet De KO werk dagelijks aan een veilige en gezonde omgeving, om elk kind alle kansen op ontwikkeling te geven. K&G ondersteunt hen daarin. We doen dit door universeel materiaal uit te werken. Daarmee bedoelen we dat het materiaal gebruikt kan worden door de hele sector. Niet kant en klaar. Je gaat er zelf mee aan de slag in je eigen organisatie Vrijblijvend aanbod, het is een manier. Eigen keuze of en hoe je ermee aan de slag gaat.
checklist risicoanalyse online leermodules crisis en GOG Huidig aanbod checklist risicoanalyse online leermodules crisis en GOG workshops crisis en GOG veilig slapen website Greet Om te ondersteunen hebben we materiaal uitgewerkt, verspreid april 2014. Waarom komt deze nota nu naar voor? Evaluatie Te benadrukken: De focus die we willen leggen is het waarom. Systematische, jezelf kunnen verbeteren, Nieuwe medewerkers Professionele setting
Evaluatie ‘15 op basis van: gesprekken intern en extern analyse gevaarsituaties voortgangsoverleg verslag proefinspecties analyse vormingsbehoeften door ’t Opzet Yasmine intern met klantenbeheer dienst communicatie Academie extern met ’t Opzet Zorginspectie met organisatoren kinderopvang intern en extern een overkoepelende werkgroep = Koktail : een samenwerking tussen Kind en Gezin en ’t Opzet Waarom komt deze nota nu naar voor? Evaluatie Te benadrukken: Vanuit signalen van de sector en andere diverse betrokken is nota tot stand gekomen Nood aan ondersteuning wordt duidelijk aangegeven door de sector
Nieuw plan van aanpak Planmatig en thematisch werken Netwerken Communiceren Greet Uit de evaluatie volgt dat er 3 zaken belangrijk zijn : We focussen op een beperkt aantal thema’s, waar we de tijd voor nemen. We gaan achtereenvolgens en volgens een bepaald plan meerdere thema’s in de aandacht brengen. We moeten ons netwerk mee hebben en betrekken. Er is nood aan een goede en duidelijke communicatie op maat.
Planmatig en thematisch werken Yasmine Waarom nu deze thema’s? Volgt uit de evaluatie. Vanuit signalen van de sector en andere diverse betrokken is nota tot stand gekomen Nood aan ondersteuning wordt duidelijk aangegeven door de sector Dit zijn slechts enkele van de vele thema’s waar jullie dagdagelijkse mee bezig zijn. inforonde = aankondigen van de projecten en de bijhorende planning, zoals vandaag op SO RA = RA – actielijst en niet een checklist actielijst op de juiste manier leren gebruiken, leren kijken door de ogen van een kind = doel communicatiecampagne (ifv bewustwording), systematisch, voldoende tijd voor nemen, stap voor stap komen de verschillende thema’s aan bod workshops in samenwerking met ‘t Opzet (eventueel met gebruik materiaal Gezinsbond) Overgang van RA naar veilig slapen Winter van veilig slapen = module met focus op wennen en communicatie met ouders (attest buiklig) communicatiecampagne Overgang van veilig slapen naar wennen Wennen; inhoudelijk materiaal verzamelen, campagne zowel naar de kinderopvang als naar de ouders – ook ouders overtuigen van het belang van wennen- zoals door jullie aangegeven op het vorige sectoroverleg Evaluatie
Netwerken Greet We moeten ons netwerk mee hebben en betrekken. Zowel intern als extern. Intern collega groepen (consulenten, klantenbeheer, team beheer en team beleid) PGO academie en communicatie Extern we werken samen met ’t Opzet we informeren de PTO’s we informeren de koepels en andere belanghebbende organisaties we maken afspraken met partners en bakenen af wat hun en wat onze bevoegdheid is bijvoorbeeld samenwerking met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, FAVV, lokale besturen, … iedere organisatie heeft zijn bevoegdheid, opdrachten en expertise. We moeten op de hoogte zijn van thema’s die kinderopvang aanbelangen. Daarom moeten we duidelijke afspraken maken met aanverwante sectoren. Intern en extern we stellen een KOKtail samen: stafmedewerkers kinderopvang veiligheid en gezondheid, academie, communicatie, klantenbeheer, provinciaal consulent kinderopvang, PGO en ’t Opzet. Afhankelijk van de actie kunnen andere partners betrokken worden. Betrokkenheid van PGO in KOKTAIL?
Communicatie Emotioneel raken Materiaal bijsturen Inhoud Mix van dragers Yasmine We willen dat het ondersteunend materiaal gebruikt wordt zoals bedoeld, namelijk als een middel om te komen tot een veilige en gezonde opvang, ze zijn niet het doel op zich. We willen gaan voor een maximale impact (alle opvangvoorzieningen hiervan bewust maken) Een organisatie die iets heeft meegemaakt is overtuigd van het belang ervan. Ze zijn er emotioneel door geraakt. Ze hebben het inzicht gekregen Gevaardossiers! Inzicht willen we bereiken zonder dat er iets moet gebeuren, vandaar belang van een goeie communicatie Samen met externe partner, gezien het belang hiervan! Communicatie met bedoeling opvang te motiveren, te sensibiliseren aan deze projecten te werken Communicatie naar ouders, wennen, ook mee te nemen in gehele communicatieplan Mix van dragers, elke organisator wil info op andere manier ontvangen – veelzijdig zijn om iedereen aan te spreken en info tot bij kinderbegeleider te brengen
Greet Deze cartoon van VVSG zegt in een oogopslag wat we willen bereiken. Met alleen documenten in te vullen om administratief in orde te zijn, komen we nergens. Bv een opvang kan een goed uitgewerkte procedure hebben en op de plank zetten terwijl de begeleiders niet weten hoe te handelen als er zich een levensbedreigende situatie voordoet. We merken al te vaak dat documenten ingevuld worden om in orde te zijn. Maar we willen een stapje verder gaan. We willen dat iedereen begrijpt waar het over gaat, er de zin van inziet en er mee aan de slag gaat. Tijdens de evaluatie is het duidelijk geworden dat iedereen hetzelfde nastreeft = basisfilosofie : een gezond en veilige opvang waar kinderen zich goed kunnen voelen en zich volop kunnen ontwikkelen.
Welke bedenkingen en suggesties heb je? Brainstorm Wat vind je positief? Welke bedenkingen en suggesties heb je? Welke suggesties heb je om van de actie risicoanalyse een succes te maken? Yasmine Als jullie vragen hebben, opmerkingen of tips, dan horen we dat graag! Om iedereen de kans te geven zijn reactie te geven, willen we een interactief momentje inlassen. We geven ieder van jullie 3 post its : een groene, een rode en een gele. Het is nu de bedoeling dat je je antwoord op de geprojecteerde vragen hier op neerschrijft. Je reactie op de groene vraag, schrijf je neer op de groene post it, enzo … Als je dat gedaan hebt, gaan we alle vragen verzamelen op de flipcharts, die opgesteld staan … We vragen om de post its te plakken bij de juiste vragen/kleur. We vinden het belangrijk om jullie idee te kennen en zijn benieuwd naar jullie suggesties. We nemen dit dan verder mee in de uitwerking van het project. Wat de andere projecten betreft, willen we dit op een later moment opnieuw doen. We gaan ermee aan de slag. Zelfde oefening gedaan met klantenbeheer. Meegenomen in de uitwerking van de campagne. We doen hetzelfde met jullie feedback. We koppelen terug via het verslag.
Verdere stappen Resultaten brainstorm : Terugkoppeling in verslag SO Rekening mee houden in de verdere uitwerking Eerste indruk - campagne risicoanalyse Welkom : do 10 maart van 10 tot 12 u op CA Inschrijven : KO.secretariaat@kindengezin.be Sectoroverleg betrokken houden Greet We zijn op zoek naar een verscheiden groepje van mensen. Niet alleen jullie maar ook mensen die in de dagdagelijkse praktijk staan, liefst verdeeld over zowel de gezins-als de groepsopvang, baby’s en peuters en BKO. Dit is een eerste oefening om het SO te betrekken bij onze planning. Goede praktijkvoorbeelden.
Bedankt voor jullie aandacht Greet