De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Financiële inspecties

Verwante presentaties


Presentatie over: "Financiële inspecties"— Transcript van de presentatie:

1 Financiële inspecties
Klantenbeheer Opvolging inspecties Financiële inspecties

2 Waarom aanpassing in de opvolging van inspecties?
Nieuwe decreet Vlaamse regering: meer autonomie en meer vertrouwen in de partners handhaven van kwaliteit focus op outcome en ex post controle Sector Sociaal ondernemerschap Kernbegrippen: vertrouwen en partnerschap Het Vlaamse kinderopvanglandschap is sinds 1 april 2014 grondig gewijzigd met het decreet houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters. De doelstelling om stap voor stap voldoende, kwaliteitsvolle kinderopvang te realiseren die voor iedereen toegankelijk is, vormt de basis voor het decreet kinderopvang. De nieuwe Vlaamse Regering gelooft in de kracht van het sociaal ondernemen om de zorg en hulpnoden in te vullen en wil daar alle ruimte aan geven. De Vlaamse Regering stelt daarom volgende doelstelling voorop: “We gaan voor meer autonomie en meer vertrouwen in de partners die onze beleidsdoelstellingen helpen uitvoeren. Voor het handhaven van kwaliteit en toegankelijkheid wordt de focus verlegd naar outcome en ex post controle.” Ook de sector is vragende partij om dit sociaal ondernemerschap alle kansen te geven. De doelstellingen van het decreet moeten volgens hen behouden blijven, maar men wil in plaats van regelgeving die alomvattend en risicovoorkomend wil zijn, meer het sociaal ondernemerschap als uitgangspunt nemen waarbij vertrouwen en partnerschap kernbegrippen zijn.

3 Ontwikkeling van instrumenten
Vertrekken vanuit de vraag naar: Sociaal ondernemerschap Deregulering Flexibilisering Outcome controle Responsabilisering Deze vraag naar deregulering, flexibilsering, outcome controle en de vraag om alle kansen te geven aan het sociaal ondernemerschap vormt tevens de achtergrond waartegen de nieuwe instrumenten ontwikkeld worden.

4 Inspectiemethodiek aangepast
Afbouw regelgeving en responsabilisering sector Minder concrete punten voor opvolging in verslag Inspectieverslag: Tekorten Aandachtspunten Vaststellingen/Toelichtingen Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving kinderopvang heeft Zorginspectie zijn manier van inspecteren aangepast. De regelgeving is dermate gewijzigd dat het ‘controleren’ van organisatoren niet meer gebeurt volgens zeer strikte, onweerlegbare normen. Vandaar is het ook niet evident om een lijstje van tekortkomingen op te stellen met hieraan een onmiddellijke remediëring gekoppeld. Het Zorginspectieverslag bevat vaak niet veel concrete punten die door klantenbeheer opgevolgd kunnen worden. Dit heeft te maken met het afbouwen van de regelgeving en het responsabiliseren van de sector. Het doel van dit verslag is: het weergeven van de vaststellingen en het oordeel of de kinderopvang voldoet aan de geïnspecteerde regelgeving In het inspectieverslag leest u wat de inspecteur heeft vastgesteld en wat zijn/haar beoordeling is. Enkel de aspecten van de werking die tijdens het bezoek aan bod gekomen zijn neemt de inspecteur op in het verslag.  Per geïnspecteerd aspect van de werking vindt u de regelgeving, de concrete vaststelling en de afweging van de inspecteur uitgedrukt in tekorten en aandachtspunten. Tijdens het inspectiebezoek kunnen ook andere elementen van de werking aan bod komen. Bij deze elementen wordt geen afweging gemaakt. Tekort: de inspecteur stelt vast dat de werking niet overeenstemt met de regelgeving. De organisator wordt uitgenodigd de tekorten weg te werken en de werking in overeenstemming te brengen met de regelgeving. Aandachtspunt: de inspecteur stelt vast dat de werking van de voorziening afwijkt van een aanbeveling van Kind en Gezin of een goede praktijk voorgesteld in het referentiekader. De organisator is niet verplicht een aandachtspunt weg te werken, maar wordt daartoe toch wel uitdrukkelijk uitgenodigd.

5 Werking klantenbeheer
Focus op responsabilisering en outcome controle Verantwoordelijkheid voor de opvolging bij de organisator Opvragen plan van aanpak Beoordeling plan van aanpak Inschatten overgang naar handhaving Procedure wordt zo aangepast Standaardmails worden zo aangepast Klantenbeheer wil de responsabilisering van de sector ook verder trekken in de opvolging van inspectieverslagen door meer verantwoordelijkheid bij de organisatoren van kinderopvang te leggen bij de initiële opvolging van een inspectie en door de focus te leggen op de outcome controle. De opvolging die klantenbeheer geeft aan inspectieverslagen moet op die manier effectiever worden waarbij de intensieve tijdsbesteding die klantenbeheer hier nog steeds aan zal besteden, meer zal opleveren. Concreet betekent dit dat de klantenbeheerders kinderopvang bij het ontvangen van een verslag van Zorginspectie, de verantwoordelijkheid voor de opvolging meer bij de opvangvoorzieningen legt. Als het verslag van Zorginspectie wordt vrijgegeven aan Kind en Gezin. schat de klantenbeheerder het belang van het verslag in. De organisator van de kinderopvang krijgt dan de vraag om een plan van aanpak te bezorgen. Klantenbeheer kinderopvang vraagt aan de organisator om aan te tonen op welke wijze de procedures opgevolgd worden. De termijn waarbinnen dit moet gebeuren, varieert naargelang de ernst en aard van de tekorten en volgt uit de inschatting die klantenbeheer maakt met betrekking tot het belang van het verslag. De organisator bezorgt dan hun plan van aanpak aan klantenbeheer. Op dat moment maakt de klantenbeheerder een beoordeling ten gronde van het plan van aanpak. Er moet gecontroleerd worden of de organisator op alle tekorten en aandachtspunten reageerde. Kind en Gezin gaat na of de organisator de opvolging van de tekorten naleeft.

6 Inschatting plan van aanpak
Geen algemene regels voor inschatting Wel Leidraad Gezond verstand Collega’s!

7 Lerend traject: Samen groeien in beoordelen plan van aanpak
Overlopen plan van aanpak volgens leidraad Discussie per punt in het plan van aanpak Hoe beoordelen? Wat is voldoende, wat is niet voldoende? Wat kan hiervan in leidraad?

8 Voorbeeld leidraad Tekorten: Aandachtspunten:
alle tekorten staan in het plan van aanpak geconcretiseerd hoe ze weggewerkt gaan worden timing Aandachtspunten: moeten meestal opgenomen worden, inschatting van klantenbeheer welke niet minder streng bekijken dan tekorten: moeilijker om nadien te handhaven Vaststellingen/toelichtingen: moeten niet opgenomen zijn

9 Ondersteuningstructuur
We bekijken met onder partners uit de ondersteuningstructuur hoe we dit samen kunnen opnemen Welke ondersteuning/noden bij de opmaak van een plan van aanpak voor het wegwerken van de tekorten rijzen er bij de organisatoren? Hoe kunnen we daarop inspelen? Eerste overleg met deze partners volgt na de zomervakantie.

10 Samen aan de slag!


Download ppt "Financiële inspecties"

Verwante presentaties


Ads door Google