Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament 1-12-2017 Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament ‘Dalton is voor iedereen en overal’ Concept I januari 2016 Meerjarenbeleidsplan 2016-2019 'Zien en gezien worden' - Gehandicaptensport Nederland - december 2014
Meerjarenbeleidsplan 2017-2020 Ontwikkeling NDV Waar komen we vandaan? Waar staan we nu? Waarom doen we dit?
Meerjarenbeleidsplan Beleidsstructuur Statutair doel Reden oprichting Eeuwig Missie Bestaansrecht Richten 5 tot 10 jaar Visie Invulling bestaansrecht Waarden Hier staat NDV voor Ambities Hier willen we naartoe 4 jaar Meerjarenbeleidsplan 2-4 jaar Inrichten Kwaliteit/ Onderzoek Beleidsbouwsteen Dienstverlening Belangenbehartiging Verrichten Uitvoering Jaarplan jaarverslag 1 jaar
Meerjarenbeleidsplan 2017-2020 Strategisch fundament Ideologie Daltononderwijs is blijvend leren en ontwikkelen in een continu proces. We gaan uit van de leerling met persoonlijke mogelijkheden en talenten. De basis is vertrouwen. . Dit zie je door een continu proces van leren en ontwikkelen betrokkenheid van leerlingen, ouders en leerkrachten een betekenisvolle leeromgeving planmatig werken aan persoonlijke leerdoelen ‘Dalton is voor iedereen en overal’
Daltononderwijs heeft de basis op orde Missie Daltononderwijs staat voor een brede vorming (zowel cognitief, cultureel, sportief als sociaal-emotioneel) die bijdraagt aan persoonsontwikkeling. Onderwijs dat leerlingen past en uitnodigt op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich te ontwikkelen. Op basis van zijn/haar talenten. Dit zie je door: kwalitatief onderwijs: pedagogisch, didactisch en organisatorisch. passend, gepersonaliseerd en uitdagend onderwijs opbrengst- en handelingsgericht onderwijs werken op basis van vertrouwen en verantwoordelijkheid continue reflectie en feedback monitoring, visitaties en collegiale consultatie ‘Dalton is iedere leerling gegund’
Daltononderwijs vormt mensen met lef Visie Daltononderwijs geeft inhoud aan een brede vorming waarbij intellectuele- en creatieve groei in evenwicht is met sociale en persoonlijke groei. De leerling haalt het beste uit zichzelf. Daltononderwijs biedt een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen met lef met een kritische en democratische grondhouding. Daltononderwijs leert leerlingen functioneren in een complexe samenleving. De leerling is ondernemend en draagt verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen.
‘Daltononderwijs werkt, leert en reflecteert’ Vervolg visie Dit zie je door: De school is een veilige en betekenisvolle oefenplaats Er is ruimte voor ontdekkend, ondernemend en onderzoekend leren Verantwoordelijkheid geven en nemen Afleggen verantwoording Samen leren en leven Democratische grondhouding ‘Daltononderwijs werkt, leert en reflecteert’
Daltononderwijs is toekomstgericht ‘Dalton is voor mensen met lef’ Merkbelofte De NDV, directies en leerkrachten zetten zich met elkaar in voor sterk daltononderwijs. Onze leerlingen zijn o.a. sociaal vaardig, kunnen helder communiceren, denken kritisch, zijn creatief, kunnen samenwerken, zijn digitaal vaardig, zijn oplossingsgericht en nemen verantwoordelijkheid. We zien: kansen continue kritische reflectie een proactieve houding leiderschap en eigenaarschap zelfsturing ‘Dalton is voor mensen met lef’
daltononderwijs is effectief Waarden daltononderwijs is effectief Kernwaarden Vrijheid in gebondenheid / verantwoordelijkheid en vertrouwen Zelfstandigheid Samenwerken Effectiviteit / doelmatigheid Reflectie
daltononderwijs is effectief Waarden daltononderwijs is effectief Kernwaarden Vrijheid in gebondenheid / verantwoordelijkheid en vertrouwen Zelfstandigheid Samenwerken Effectiviteit / doelmatigheid Reflectie
Uitgaande van de leerling het beste onderwijs voor de leerling Ambities Uitgaande van de leerling De leerling: ervaart onderwijs dat aansluit bij de individuele leerbehoeften, talent stimuleert en kansen vergroot. ontwikkelt competenties die nodig zijn voor de toekomst. het beste onderwijs voor de leerling
Uitgaande van de leerkracht Ambities Uitgaande van de leerkracht De leerkracht: creëert een stimulerende leeromgeving is daltonbekwaam en kwaliteitsgericht blijft zich professioneel ontwikkelen reflecteert en evalueert Heeft vertrouwen in de mogelijkheden van de leerling biedt de hele dag effectief daltononderwijs De hele dag dalton
Uitgaande van de school Ambities Uitgaande van de school De school: geeft daltononderwijs vorm en inhoud ontwikkelt vaardigheidsleerlijnen en daltoncompetenties werkt opbrengst- en handelingsgericht is een lerende organisatie spreekt betrokkenen aan op hun verantwoordelijkheid stimuleert, faciliteert en realiseert Op een daltonschool zijn schoolleiding, leerkrachten, leerlingen en ouders samen verantwoordelijk.
‘Dalton is voor iedereen en overal’ Ambities De Nederlandse Dalton Vereniging: biedt een overzichtelijk, herkenbaar en samenhangend pakket van producten en diensten aan afgestemd op de behoeften van de leden van de NDV. is bereikbaar en herkenbaar. is dienstverlenend en staat open voor geïnteresseerden. biedt duidelijke kaders en randvoorwaarden voor de (door)ontwikkeling van de aangesloten scholen. Instrumenten hiervoor zijn: visitaties, certificering, opleiding/nascholing, workshops en inspiratiedagen. realiseert een sterk en krachtig netwerk voor daltonscholen. stimuleert (wetenschappelijk) onderzoek naar daltononderwijs. ‘Dalton is voor iedereen en overal’
Meerjarenbeleidsplan 2017-2020 Strategisch plan Dienstverlening/communicatie Leerlingen, medewerkers, school . Belangenbehartiging Lokaal, regionaal, nationaal, internationaal Externen (inspectie, politiek en maatschappij) Kwaliteit/onderzoek Lectoraat Publicaties Visitaties, certificering, opleiding/nascholing .