LA0-Integratie Welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Programma maandag 02 september 2013
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop ‘Competenties’
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Portfolio
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Studieadviesregeling
Werkveldconferentie 13 november 2014
Gespreksvaardig-heden
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hannah Wielenga januari 2017
Begeleiding bij Werkplekleren
Hannah Wielenga februari 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Behavior Based Safety Warehousing
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

LA0-Integratie Welkom

Hoofdlijnen programma Voorlichting Inleiding Waarom LA 0? Basisprincipes assessment Opstellen van het Masterdossier Beoordeling Vooruitblik op de komende trainingsmomenten t.b.v. LA0-integratie Doel: Je kunt aangeven wat er van je wordt verwacht bij LA0-integratie

Integratiefase

Opstart

Vragen vooraf

Waarom LA 0? DOELORIËNTATIE (uit handleiding integratie 2016-2017) In de integratiefase van de opleiding toon je met een Masterdossier en een daarbij behorende mondelinge verdediging aan dat je de competenties MLI beheerst en dat je deze competenties in de onderscheiden rollen MLI integraal kunt toepassen in verschillende praktijksituaties. Je toont je masterniveau aan: • in kritische beroepssituaties in de praktijk; • gebruikmakend van de hiervoor noodzakelijke kennisbasis; • in de uitvoering van de rollen van de MLI alle hierbij benodigde competenties in samenhang hebt ontwikkeld.

Meetinstrument: Assessment Een gedragsmonster Uit de totale ‘gedragskaas’ = Een ‘sample’ benadering

Gedrag nu en/of uit het verleden Uitgangspunt: Gedrag voorspelt gedrag Gedrag nu en/of uit het verleden Gedrag in de toekomst voorspelt Deze aanname ligt ten grondslag aan het hele idee van een assessment. N.B. Dat gaat alleen op in overeenkomstige situaties. Gedrag is ook contextafhankelijk

Competentiedefinitie (Valcke, 2010) Een samenhangende en complexe integratie van kennis, vaardigheden en houding die zichtbaar worden in handelen in concrete, complexe en authentieke situaties. Ergo:Jouw gedrag in de context

Hoe toon je een competentie aan? Begrippen bij elkaar op één plek Competentie is te zien aan succesvol gedrag in een voor de professie kritische situatie Je kunt het zien aan wat je DOET/ZEGT (handelingswerkwoorden)en wat je gemaakt hebt: beroepsproducten tastbaar + niet tastbaar (feedback) Om te beoordelen of je succesvol bent, moet je over je eigen handelen kunnen oordelen: zelfreflectie Een situatie waarin je kunt zien wat de professie werkelijk inhoudt -> Kritische beroepssituatie (KBS) Gedrag en situatie zijn niet los te koppelen, dus competentie en situatie zijn niet los te koppelen -> contextgebonden

Kritische beroepssituatie minimaal 2 en maximaal 3 Om een kritische beroepssituatie te identificeren zijn onderstaande aspecten van belang: je “struikelt” erover in de beroepsuitoefening; er is sprake van hoge complexiteit, een of meerdere vraagstukken en veelheid van informatie; Het onderscheidende aspect voor een beroepskritische situatie is dat een beroepsbeoefenaar meerdere zo niet alle competenties in moet zetten om succesvol te handelen het gaat om een volledige beroepstaak (handeling); er is sprake van een situatie die een resultaat moet opleveren of een doel moet bereiken; het onderscheidt de succesvolle beroepsbeoefenaar van de niet succesvolle beroepsbeoefenaar. (Jaspers & Speetjens, 2007)

Kritische beroepssituatie (KBS) Uit handleiding integratie 2016-2017: De kritische beroepssituaties die je kiest, moeten van dien aard zijn dat je als Master Leren & Innoveren de situatie alleen succesvol het hoofd kunt bieden als je: • effectief voor een bepaalde rol(len) kiest. Dit blijkt uit de verantwoording van de keuze voor een (combinatie van) de MLI-rollen. Je onderbouwt die keuze aan de hand van de situatie. • de MLI-competenties integratief, d.w.z. in samenhang tot elkaar, inzet en zo het gedrag vertoont dat jouw handelen, gelet op de situatie, het meest waarschijnlijk tot succes leidt.

Voorbeelden Opzetten van professionele leergemeenschap binnen de eigen onderwijsinstelling Ontwerpen van een module rondom thema-onderwijs Samenwerking binnen de vakmanschapsroute Verminderen van docent afhankelijke houding bij leerlingen Realiseren van ouderbetrokkenheid Zie tevens voorbeelden op blog

Begeleider en gesprekspartner collega’s Ondernemende ontwikkelaar Bewuste rolinzet: de gekozen strategie(en) Bewuste rolinzet: doordachte (en dus theoretisch onderbouwde) combinatie van rollen die zijn ingezet Excellente docent Refelective practitioner Begeleider en gesprekspartner collega’s Ondernemende ontwikkelaar

Masterdossier

Inhoud Masterdossier Het dossier bevat de volgende elementen : Een up to date CV De beschrijving van minimaal twee en maximaal drie kritische beroepssituaties. Het gaat om situaties: 3. Bewijsmateriaal. Om te bewijzen dat je het vereiste Masterniveau daadwerkelijk hebt behaald, lever je in je masterdossier bewijzen aan. Neem in ieder geval op: 360 graden feedback. Voeg per kritische beroepssituatie van minimaal twee personen feedback toe op jouw handelen in die situatie. verslagen, werkmaterialen en indien mogelijk publicaties.

Principes Masterdossier Rolpositie en -toepassing bepalen. Doordachte combinatie van rolinzet waarbij ook rolverwachtingen van anderen in beschouwing zijn genomen Masterdossier Zelfbeoordeling in 2 à 3 kritische beroepssituaties + variëteit aan bewijsvoering LA 2 LA 1 Beschrijving kbs LA 3 LA 5-2 LA 4 LA 5-1

Stappen... Context: beschrijft de situatie en de crux van de professionele dilemma’s waar voor JIJ werd gesteld. Daaruit volgen de doelen die je wilde bereiken. Strategie: de aanvliegroute (rol(len) en bijbehorende competenties) die je koos + waarom juist die? Je professioneel handelen (=gedrag). Wat deed JIJ allemaal concreet? Wat leverde JOUW handelen op? Hoe verhouden die opbrengsten zich tot de doelen die je stelde? Wat leer je van die uitkomsten over je eigen effectiviteit als MLI’er? (Transfer: Ook voor andere situaties.) -> Voor elke stap geldt: onderbouw de keuzes die je maakt. Waar mogelijk op basis van theorie.

Dus... het masterdossier is een zelfbeoordeling Je bent je eigen recensent Wat was de kritische beroepssituatie? Hoe zette je de rollen in (bewust/onbewust)? En op basis van welke overwegingen? Wat deed je concreet (= gedrag) en waarom deed je dat? Hoe onderbouw je je handelen op basis van theorie? Welke competenties liet je zien in die situatie met dat concrete gedrag? (kennis/vaardigheden/attitude) Hoe werkte jouw handelen uit in die situatie: wat ging goed? En wat is voor verbetering vatbaar? Kun je dat verklaren op basis van theorie? Hoe maak je aannemelijk dat de rollen hebt vervuld en hebt voldaan aan de competenties: welke bewijzen heb je daarvoor?

VRAAK-eisen aan bewijsmateriaal (Sinke, 2009) Variëteit Relevant Actueel Authentiek Kwantiteit: (één zwaluw maakt geen zomer. Vraag je af of een competentie met de bewijsvoering voldoende compleet aannemelijk is gemaakt)

Variëteit aan bewijsvoering Feedback van collega’s, leidinggevende, andere experts uit het werkveldmedestudenten MLI, MLI-coaches enz. Evaluaties van onderwijs Verslagen Evt. publicaties Het moeten bewijzen zijn die de zelfbeoordeling aannemelijk maken. Eventueel een link leggen waaruit blijkt dat het bewijs dat bijgevoegd is daadwerkelijk de competentie of een onderdeel daarvan bewijst (Relevantie). Voorkom dat het voor assessoren een zoekplaatje wordt

Beoordeling Competenties zijn in de rubric in indicatoren vertaald Dublin descriptor Competentie Communicatie Interpersoonlijke competentie De Master Leren & Innoveren heeft oog voor zijn eigen rol (en die van anderen) in de onderwijsinstelling en in veranderingsprocessen en kan zo nodig zijn of haar handelingen variëren. Toepassen kennis en inzicht Organisatorische competentie De Master Leren & Innoveren weet onderwijsontwikkelingen doelgericht en met gevoel voor verhoudingen te begeleiden. Oordeelsvorming Omgevingscompetentie De Master Leren & Innoveren herkent en erkent de belangen van externe betrokkenen bij het onderwijs en (veranderingsprocessen binnen) de onderwijsinstelling en kan hier evenwichtig mee omgaan. Leervaardigheden Reflectie- en onderzoekscompetentie De Master Leren & Innoveren is zich bewust van zijn taken en bevoegdheden en zijn verantwoordelijkheid richting leerlingen, ouders/verzorgers en collega’s en zijn kwetsbare positie daarin. Hij is in staat om het bestaande onderwijs en veranderingen adequaat te voorzien van onderzoek om ‘evidence’ op te bouwen met betrekking tot de leereffecten van zijn onderwijs op korte en lange termijn Competenties zijn in de rubric in indicatoren vertaald

Oh ja..... Er is niet één goede manier voor de dossieropbouw. JIJ moet jouw dossier verdedigen dus JIJ moet je er gemakkelijk bij voelen. Een algemeen geldend ‘perfect masterdossier’ bestaat niet. Wel een dossier waarin jij op de best haalbare wijze aantoont dat je de masterrollen en –competenties in jouw beroepscontext toepast. Gebruik wat anderen bedenken ter inspiratie, maar maak er vooral ook een persoonlijk leerdocument van, dat ook goed voor derden toegankelijk en navolgbaar is.

Verdediging

Verdediging van het masterdossier Je dossier geeft input voor de verdediging Bij de verdediging zijn twee assessoren (beoordelend) en je leidinggevende (adviserend) betrokken Zij stellen aanvullende en verdiepende vragen naar aanleiding van het dossier

Vervolgprogramma Trainingsdagdeel 1 Trainingsdagdeel 2 Voorbeeld masterdossier Bekijken aan de hand van een checklist Plenair terugkoppelen van bevindingen Bekijken van eigen werk Trainingsdagdeel 2 Verdedigingsgesprek ten overstaan van de plenaire groep Oefenen in drietallen Evaluatie Afronding

Tips Aanpak: Denk na over mogelijke KBS Maak een afspraak met je coach om je ideeën voor LA 0 te bespreken Vraag op tijd en gericht feedback aan stakeholders binnen je organisatie Voor het schrijven Probeer kort en bondig te formuleren Houd focus op de beschrijving van jouw handelen Test: arceer de delen in de beschrijving die over jouw eigen handelen gaan.

Vragen?

Afronding Terugblik: Je kunt aangeven wat er van je wordt verwacht bij LA0-integratie

Succes!! Terugblik: Je kunt aangeven wat er van je wordt verwacht bij LA0-integratie