Begeleiding & evaluatie personeel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
COMPETENTIEONTWIKKELING
De nieuwe werkelijkheid
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Welkom bij de 4e workshop over:
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden van medewerkers
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Welkom bij de 4e workshop over:
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Motiveren van vrijwilligers
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop “Beoordelen”
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Aan de slag met vakmanschap
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
1 Begeleiding & evaluatie personeel Fanny Van de Genachte, beleidsmedewerker personeelszaken Gemeentebestuur Knokke-Heist Omdat investeren in mensen de.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
ZESC – Situationeel leiderschap
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Executieve functies Marije Ruben.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Integriteit Dilemmatraining.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Persoonlijk Leiderschap
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Zichtbaarheid Creëren
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Boeien en binden van goede medewerkers
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Eigenaarschap.
Mindset, targets en doelen
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Begeleiding & evaluatie personeel STERREN OP DE WERK-VLOER Begeleiding & evaluatie personeel Omdat investeren in mensen de moeite loont! Fanny Van de Genachte, Beleidsmedewerker personeelszaken

In 3 stappen een ster op de werkvloer… … om onze burgers optimaal te helpen Hoe ziet de begeleiding en evaluatie bij ons eruit? Hoe organiseren wij dat? Ons “sterren op de werkvloer”-project

… voor de kaderleden iets uitgebreider … Plannings- gesprek 360°feedback

Begeleiding is afgestemd op de concrete situatie Diverse situaties : Mentorschap (5md) Proef- of stageperiode met oog op vaste benoeming (6md of 1 jaar) Tijdelijk contract (duur van het contract) Periodieke begeleidingscyclus (2 jaar) Verbetertraject (6md) (na ongunstige eval.)

Wie zorgt voor jouw begeleiding? Je directe chef!! De evaluaties dienen ook door de tweede beoordelaar goedgekeurd te worden!

Why? Net zoals dat jongetje dat gestraft wordt, willen jullie misschien ook weten waarom we dat allemaal doen? We zijn niet voor niets de why-generation. Dat wil ik jullie graag proberen te verduidelijken in de komende 40 ( of 35 ?)minuten. Een beetje à la Piet Huysentruyt.

Proficiat, jij bent geselecteerd voor de job! Een tijdje terug, maar nog niet zo lang geleden werd jij geselecteerd uit alle andere kandidaten om hier te starten!

De uitverkoren uit de groep! De persoon geknipt voor de job! Met de juiste talenten en kwaliteiten! Het bestuur gelooft in jou!

Welk gevoel had je toen? Proficiat, jij bent geselecteerd voor de job! Een tijdje terug, maar nog niet zo lang geleden werd jij geselecteerd uit alle andere kandidaten om hier te starten! Welk gevoel had je toen?

Nieuwe job is als verliefdheid! Kan verliefdheid op het eerste gezicht duurzame liefde worden?

Hoe mensen zich aan een organisatie binden …. Socialisatieproces Nieuwkomer GEVOELENS VOOR DE AANVANG GEVOELENS NA 6 MAANDEN % HIGH MATCH   Fierheid, positief 34,5 HONEYMOON-HANGOVER Volle moed, veel enthousiasme Minder positief gevoel, ontgoocheling 25 LEARNING TO LOVE Sceptisch, terughoudend 16,5 MODERATE MATCH Tevreden met gemiddelde match 12,5 LOW MATCH Slecht, negatief gevoel 11,5 Studie Vrije Univ Brussel ism Nederlandse Universiteiten 72 starters werden bevraagd

Waarom begeleiding & evaluatie? Reden 1 Om je starterstevredenheid en gemotiveerdheid in je job te houden! = WERKGOESTING Wij willen niet alleen dat medewerkers een job hebben , maar ook een goed gevoel bij de job, continu werken aan motivatie, via communicatie, inspraak, vertrouwen geven…. Personeel kost veel geld Werving kost veel geld Inwerking kost veel geld Ziekteverzuim kost veel geld

Algemene tevredenheid Resultaten tevredenheidsonderzoek Algemene tevredenheid 2010: 2015: 3,74 3,78 7,2/10 7,65/10 Die tevredenheid, dat goed gevoel, proberen we af en toe te meten

Belangrijkheid dimensies Resultaten tevredenheidsonderzoek Belangrijkheid dimensies 2010: 2015: Taak Salaris en voordelenpakket Sfeer Kwaliteit van arbeidsleven Collega’s en leidinggevenden Ontwikkeling en Groei Werkbelasting en stress Taak = Sfeer + Collega’s en leidinggevenden + Salaris en voordelenpakket - Kwaliteit van arbeidsleven - Werkbelasting en stress + Ontwikkeling en groei -

Why? Welke andere reden om aan personeelsbegeleiding te doen?

Verschillen per functie ?

Verschillen per functie ! Personeelszaken Financiën Technische dienst Communicatie

Idem voor onze werkmannen

Elke functie zijn eigen accent! Reiniging Groendienst Toezicht sportdienst Toezicht

????????

Iedereen is geniaal … maar als je een vis beoordeelt op zijn kwaliteiten om in een boom te klimmen, zal hij zijn hele leven geloven dat hij incompetent is! (Einstein) Je kunt dus niet iedereen over dezelfde kam gaan scheren.

Verschillen per functie ! Personeelszaken Vertrouwelijkheid Financiën Nauwkeurigheid Technische dienst Planning Communicatie Creativiteit

Elke functie zijn eigen accent! Reiniging Veiligheid Groendienst Nauwkeurigheid Toezicht sportdienst Netheid Toezicht klantvriendelijkheid

Waarom begeleiding & evaluatie? Reden 2 Om de begeleiding af te stemmen op de eigenheid van elke functie én elke persoon! = MAATWERK We zijn allemaal uniek! We hebben allemaal een eigen aanpak nodig. Een aansturing en begeleiding op maat.

En als starter… … zitten we soms nog wat verder af van de gepaste schoen, moet we nog wat inlopen…

Hoe naar meer maatwerk? We zijn allemaal uniek! We hebben allemaal een eigen aanpak nodig. Een aansturing en begeleiding op maat.

Persoonlijk actieplan als basis Elke medewerker vraagt een unieke aanpak! Duidelijke afspraken – Weet wat van hem verwacht wordt – Weet wat hij verder kan ontwikkelen – Weet waarop hij beoordeeld zal worden (Functiebeschrijving als insteek) Hoe zorgen wij voor het maatwerk? Veel begeleiding nodig of werk je graag zelfstandig? Nieuw of al jaren ervaring? Zaken waarin je zelf wil groeien?

Persoonlijk actieplan op maat van elke medewerker TWEE LUIKEN WAT? HOE? = Welke taken te vervullen = Welke resultaten te halen = Welke vaardigheid, kennis, kunde, houding of attitude is belangrijk. Voorbeeld prestatiedoelstelling : jaarlijks beleidsplan klaar eind januari Voorbeeld ontwikkelingsdoelstelling :efficienter gebruik van tijd; aanleren time-management vaardigheden Welke begeleiding de medewerker nodig heeft : de context of werkomstandigheden kunnen wijzigen of moeten gewijzigd worden opdat de medewerker optimaal of optimaler zou kunnen functioneren; vorming kan één van de middelen zijn om competentie verder te ontwikkelen Kenmerken van persoonlijk actieplan : 1/ smart; 2 /belangrijk is dat het ‘persoonlijk’ is : op het lijf of de functie van de betrokkene geschreven; 3/ en het is een ‘actieplan’, dus veronderstelt actie, en deze actie zal opgevolgd worden TAAKAFSPRAKEN COMPETENTIES

Competenties : Wat zijn dat? Christiano Ronaldo (idool van mijn zoon) (ben er nog niet uit of het voor zijn coupe en looks is of voor zijn sportprestaties) , maar, toch een competente voetballer? Competentie = kennis, vaardigheden of attitudes die nodig zijn om succesvol te zijn in je functioneren (huidig of toekomstig). Herkenbaar, waarneembaar bij een medewerker (we zien succesvol gedrag) Meetbaar en beoordeelbaar In meer of mindere mate te ontwikkelen door opleiding en coaching

Competentie = Competentie = kennis, vaardigheden of attitudes die nodig zijn om succesvol te zijn in je functioneren (huidig of toekomstig). Herkenbaar, waarneembaar bij een medewerker (we zien succesvol gedrag) Meetbaar en beoordeelbaar In meer of mindere mate te ontwikkelen door opleiding en coaching

Oefening Schrijf eens 3 competenties op die volgens jou belangrijk zijn voor jouw job We moeten niet allemaal topvoetballers zijn, maar hoe

Onze waarden als basis voor de competenties KWALITEIT KLANTGERICHTHEID TOEKOMSTGERICHTHEID RESPECT VERANTWOORDELIJKHEID

Reflectievraag 1 : Welke van de 5 organisatiewaarden spreekt jou het meest aan en waarom? En is er een match met de competenties nodig voor je job?

Niet-kaderleden : 6 personeelscategorieën

Kaderleden : 3 personeelscategorieën

Competenties zichtbaar in je actieplan

Algemene kerncompetenties = voor iedereen ongeacht functie!! Kaderleden (9) Niet-kaderleden (5) Kwaliteitsvol werken Samenwerken en organisatiebetrokkenheid Zichzelf ontwikkelen Verantwoordelijkheid nemen Adviseren en beleidsmatig werken Omgevingsgericht handelen en netwerken Communiceren en luisterbereid zijn Overtuigen Flexibel zijn Kwaliteitsvol werken Samenwerken Zichzelf ontwikkelen Zelfstandig werken Klantvriendelijk handelen Vergelijken met onze waarden

Why? 3e en laatste reden?

(Fons Leroy, topman VDAB) Als je talenten en passies kan mobiliseren, sta je veel sterker dan wanneer je alleen competenties aanspreekt. (Fons Leroy, topman VDAB)

Van competentie -> Flow Verlies van tijdsbesef

Reflectievraag 2 : Welke van mijn talenten kan ik inzetten in mijn job? En is er een match met de competenties nodig voor je job?

Vragen over je talenten

Persoonlijke ontwikkeling en loopbaan

Vormingsbehoefte Soms heb je hulpvaardigheden nodig om je talenten te kunnen inzetten. Deze kan je leren. Bijv. je bent een harde werker, je bent voor de vooruit, maar je werkt ook in een team, je moet ook leren samenwerken, begrip tonen voor je collega, die misschien minder snel is, maar héél klantgericht, nauwkeurig …

Waarom begeleiding & evaluatie? Reden 3 Om je verder te laten groeien in je talenten en je de mogelijkheid te bieden zelf je loopbaan in eigen handen te nemen! = GROEI EN ZELFZORG Personeel kost veel geld Werving kost veel geld Inwerking kost veel geld Ziekteverzuim kost veel geld

Neem je loopbaan in eigen handen! Succes! De beste manier om je toekomst te voorspellen, is haar zelf te creëren. Peter Drucker   Neem je loopbaan in eigen handen! Succes! Krop de zaken niet op, laat niets op je maag liggen, maar bespreek het!

Neem je verantwoordelijkheid! Als je denkt te klein te zijn om een verschil te maken, Probeer dan eens te slapen met een mug. (Afrikaanse spreuk) LAAT DEGENE DIE DE VLOER VEEGT, ZIJN EIGEN BEZEM KIEZEN - Howard Behar

Een goed gesprek doet wonderen Dagelijkse gesprekken Planningsgesprekken Opvolgingsgesprekken Evaluatiegesprekken

Hoe kan jij ervoor zorgen dat zo’n gesprek succesvol is?

Tips voor de medewerker Bereid elk gesprek goed voor Ken jezelf Luister naar de ander Kies voor de juiste houding

Beschouw de feedback als een cadeau! ! Feedback ontvangen Feedback kun je zien als een kado. Je kunt het aannemen, uitpakken en er je voordeel mee doen. Of je neemt het kado aan, bedankt de gever en legt het vervolgens in een kast om er nooit meer naar om te kijken. Je kunt feedback beter zien als een kans om iets te leren. Hoe? Door goed te luisteren, toelichting te vragen en vervolgens te bedenken wat je ermee gaat doen. 

Stel het klikt niet met de leidinggevende? Personeelszaken (oa zorgcollega’s – loopbaangesprek) Vertrouwenspersonen Interne preventieadviseur Externe preventieadviseur psychosociale aspecten Arbeidsgeneesheer Cfr Vraag 5 reflectiefiche: Bij wie kan ik terecht bij een conflict met een collega? (mijn leidinggevende wuift het probleem weg)

Wat moeten we onthouden? Waarom personeelsbegeleiding? WERKGOESTING : Om je starterstevredenheid, werkgoesting en gemotiveerdheid in je job te houden! MAATWERK : Om de begeleiding af te stemmen op de eigenheid van elke functie én elke persoon! GROEI EN ZELFZORG : Om je verder te laten groeien in je talenten en je de mogelijkheid te bieden zelf je loopbaan in eigen handen te nemen!

MEER INFO? Intranet : Personeelsinfo/Info personeelszaken/begeleiding en beoordeling Toegang tot stars :Via intranet/toepassingen/personeeltoepassingen Je directe chef Dienst personeelszaken : Algemeen : Fanny Van de Genachte (tel. 3169) Tijdelijke contracten & proefperiode : Evelien De Jaeger (tel. 3157) Mentorschap en periodieke evaluatie : Ilse Gheleyns (tel. 3209)

Nog vragen?