De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL

Verwante presentaties


Presentatie over: "ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL"— Transcript van de presentatie:

1 ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Deel 2: Competenties in kaart brengen via de STAR-methode

2 Competenties, motivatie en attitude in kaart brengen

3 COMPETENTIES IN KAART BRENGEN
Jouw sollicitant heeft tal van capaciteiten, maar hoe kan je deze op een efficiënte manier ontdekken? Heel simpel: Gebruik de STAR-methode Ontdek de verschillende competenties van de kandidaat Match je vacature aan de juiste persoon

4 S T A R WAT IS DE STAR-METHODE?
SITUATIE TAAK ACTIE RESULTAAT Met deze methode zal de sollicitant een werksituatie moeten schetsen. Jij brengt zo zijn/haar competenties in kaart en kan beter inschatten of de kandidaat past bij je vacature en bedrijf.

5 HOE WERKT DE METHODE? Een voorbeeld
Je zoekt iemand voor de functie van winkelbediende. Het is belangrijk dat de persoon klantvriendelijk en empathisch is. Hier pas je de STAR-methode toe. Jij vraagt hem/haar: Hoe ga je om met lastige klanten? De kandidaat 1 schetst een vroegere werksituatie. 2 licht zijn/haar taak hierin toe. 3 vertelt over welke actie hij/zij ondernam. 4 legt uit wat het resultaat hiervan was.

6 HOE WERKT DE METHODE? Een voorbeeld: Hoe ga jij om met lastige klanten?
WERKGEVER SOLLICITANT S Heb je al eens zo’n situatie meegemaakt? Ik werkte als verkoper in een doe-het-zelfwinkel. Een klant wilde een rolgordijn terug inleveren omdat de afmetingen niet correct waren. Maar dat rolgordijn was voor hem op maat gemaakt. T Wat deed je toen? Wat was jouw taak? Het was mijn taak om de klant duidelijk te maken dat maatwerk niet wordt teruggenomen. Dat was hem ook verteld bij zijn bestelling. Maar daarop werd hij vreselijk kwaad. A Hoe reageerde je? Wat waren je acties? Ik bleef kalm en vriendelijk. Ik maakte de klant duidelijk dat ik begrip had voor zijn probleem en het zelf heel vervelend vond, maar dat ik er graag op een rustige manier over wilde praten. R Wat was het resultaat? De klant werd rustig en we konden het gesprek op een normale toon verderzetten.

7 WAAROM DE STAR-METHODE?
De kandidaat gebruikt echte voorbeelden van hoe hij/zij met een situatie omging. Je krijgt meer inzicht in de competenties en het handelen van de sollicitant. En dus ook van een potentiële nieuwe medewerker. Je kan beter bepalen of de persoon en de vacature matchen.

8 ANDERE FACTOREN SPELEN OOK MEE
motivatie attitude Naast competenties zijn motivatie en attitude ook zeer belangrijk. Om al deze factoren van talenten professioneel in kaart te brengen zetten we geheime wapens in.  Hoe wij onze kandidaten screnen op motivatie en attitude? Met de e-assessment & talentmanagement tool van Thalento®. Meer weten over thalento? Surf naar of contacteer ons via

9 Meer weten over onze professionele aanpak?
Grijp je kans en contacteer onze specialisten via of Vorige keer: Deel 1: Leer je kandidaat kennen. Volgende keer: Deel 3: Drie tips voor meer motivatie en ‘Enjoy Your Job’ bij je medewerkers.

10


Download ppt "ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL"

Verwante presentaties


Ads door Google