Beoordelen van het praktijkleren Module 4 Begeleiden doen we samen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Gesprekscyclus Quadraam
Werkveldtraining 26 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Portfolio
moderniseren van het curriculum.
Workshop “Beoordelen”
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
Werkveldconferentie 13 november 2014
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Pemprl.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Rollen binnen het werkplekleren
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Kiezen voor keuzedelen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Portfolio, Logboek en Casus
PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL B PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-
PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Stap drie bij projecten
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Beoordelen van het praktijkleren Module 4 Begeleiden doen we samen C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4 Beoordelen van het praktijkleren Module 4 Begeleiden doen we samen

Programma Welkom Beoordelen Pauze Leven Lang Leren Portfolio PLeidooi Evalueren

7 CanMEDs rollen CanMEDS rollen Competentiegebieden Zorgverlener Vakinhoudelijk handelen 2. Communicator Communicatie 3. Samenwerkingspartner Samenwerking 4. Reflectieve EBP professional Kennis en wetenschap 5. Gezondheidsbevorderaar Maatschappelijk handelen 6. Organisator Organisatie 7. Professional en kwaliteitsbevorderaar Professionaliteit en kwaliteit In module 1 hebben we uitgebreid stil gestaan bij het nieuwe beroeps- en opleidingsprofiel, waarin de ordening van de 7 CanMEDS-rollen gehanteerd wordt. Op basis van dat profiel heeft FHMG nieuwe beoordelingscriteria per praktijkleerperiode voor de verschillende competenties per rol beschreven.

Nieuwe competentiekaarten Per PL periode zijn gedragscriteria geformuleerd per competentie PL 1 = voldaan bij behalen 5 van de 7 rollen  Zorgverlener, Communicator, Samenwerkingspartner en reflectieve EBP professional moeten behaald worden. PL 2,3,4 = voldaan bij behalen alle 7 rollen  Attentie voor holistisch beoordelen!! Voor iedere PL-periode zijn gedragsindicatoren geformuleerd, per CanMEDS-rol en competentie, waaraan de student moet voldoen wil hij zijn stage behalen.   Onderwijs tijdens PL wordt niet afzonderlijk beoordeeld. Het onderwijs bestaat uit componenten die bijdragen aan het behalen van het eindgedrag.   Het gedrag dat beschreven staat voor PL periode 1, 2 en 3 wordt beoordeeld met voldaan of niet voldaan. Het eindgedrag beschreven in de competenties voor PL periode 4, wordt beoordeeld op een 10-punt schaal. PL 1 is voldaan als de student het eindgedrag laat zien van minimaal 5 CanMEDS rollen. De eindgedragingen zijn dusdanig beschreven dat een student in PL 1 alle rollen kan laten zien. Maar in totaliteit kan het veel zijn voor een periode van 8 weken. Daarom is de PL 1-periode voldaan als het eindgedrag van 5 van de 7 rollen behaald is. De rol van ‘Zorgverlener’, Communicator, Samenwerkingspartner en Reflectieve EBP professional moeten zeker behaald worden. Deze worden gezien als de basis van het verpleegkundig functioneren en vormen een parameter voor de beroepskeuze. De 2 rollen die eventueel niet behaald worden, moeten in de volgende PL- periode wel minimaal op het niveau van PL 1 aangetoond worden. Voor het behalen van PL 2, 3 en 4 moeten de gedragsindicatoren van alle 7 CanMEDS-rollen aangetoond worden. Ook al dienen alle competentiegebieden behaald te worden, de student kan en mag in sommige sterker zijn dan in andere, zolang deze over het geheel voldoende functioneert. Om dit holistisch beoordelen te stimuleren zijn per PL periode profielen geschreven die meer in het algemeen het gewenste gedrag van de student, de mate van complexiteit van de context en de begeleiding van de werkvelddeskundige weergeven. Studenten doorlopen het praktijkleren op basis van een groeimodel. Wanneer de student een PL- periode niet behaalt en een volgende periode wel afrondt op het niveau van de vorige PL-periode, worden de studiepunten voor de eerder niet behaalde PL-periode alsnog toegekend. (Zie de paragraaf over ‘herkansen praktijkleren’.)

ZELCOM  basis voor profielen per PL periode PL1= niveau A PL2= niveau BB PL3= niveau CCC PL4= niveau DDE Het ZelCom-model stelt dat het competentieniveau samenhangt met zowel de complexiteit van de taak en de context als de mate van zelfstandigheid die de student laat zien. Hoe zelfstandiger je opereert en hoe complexer de taak en context, hoe competenter je bent. In het ZelCom-model leidt de combinatie van de mate van complexiteit en de mate van zelfstandigheid tot vijf competentieniveaus. Niveau A vertegenwoordigt het laagste niveau van zelfstandigheid en niveau E het hoogste niveau. Het ZelCom-model kan toegepast worden om het kwalificatieniveau van de opleiding te bespreken en verantwoorden, opdrachten te ontwikkelen, een leerlijn te ontwerpen, het niveau van opdrachten te bepalen, (beoordelings)criteria voor toetsen vast te stellen en prestaties van studenten te beoordelen Er wordt vanuit gegaan dat wanneer de student voldoet aan het eindgedrag behorende bij een bepaalde PL-periode automatisch ook voldoet aan het eindgedrag van eerdere PL-perioden. Op basis van dit Zelcom model zijn profielen geschreven per PL periode. Deze geven weer welk gedrag in het algemeen van de student verwacht mag worden in welke mate van complexiteit en welke begeleiding daarbij past. Dit is echt algemeen omdat voor iedere zorgsetting het profiel anders zou kunnen zijn gezien de context en de behoefte en complexiteit van de zorgvragers. Ook de eindgedragingen zijn zo geformuleerd dat ze per periode toenemen qua complexiteit en qua zelfstandigheid, echter zonder dat er steeds specifiek bij beschreven is in welke mate van complexiteit en met welke mate van begeleiding dat moet gedrag getoond moet worden. Daar zijn dus de profielen voor.

Oefening beoordelen PL 1 Wat wil je in die 8 weken zien van een eerste jaars student om iets te kunnen zeggen over de geschiktheid voor het verpleegkundig beroep op HBO-niveau? Vergelijk de uitkomst met de competentiekaart. Uiteen in subgroepen Centraal staat de vraag: Wat wil je in die 8 weken zien van een eerste jaars student om iets te kunnen zeggen over de geschiktheid voor het verpleegkundig beroep op HBO-niveau? Wat zijn discrimerende factoren? Ga hier in 3 tallen met elkaar over gesprek Presenteer je bevindingen aan de anderen en schrijf ze op een flap Zoek in de competentiekaarten onder welke rollen en competenties die zaken vallen. Komt dat overeen met wat de school verlangt? Ga in dialoog over eventuele verschillen. Studenten van de VWO stroom doen meteen PL 2; halverwege in de tussenbeoordeling ook kritisch kijken naar het functioneren van de student in relatie tot de criteria van PL 1

Pauze

POP in portfolio De student houdt gedurende de hele opleiding een portfolio bij. Portfolio heeft 3 functies; bewaren, begeleiden en beoordelen In het kader van LLL stelt hij aan het begin van de opleiding een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) op. Student vraagt gebruikers account aan voor de WB, zodat deze in het portfolio praktijkleren van de student kan.

Stagewerkplan De student maakt voor iedere PL periode een stagewerkplan. De persoonlijke doelen uit het POP en de CanMEDS-rollen (met gedragsindicatoren per PL periode) vormen hier de basis voor. Format voor het formuleren van leerdoelen blijft gehandhaafd. De werkvelddeskundige en docent praktijkleren tekenen het stagewerkplan voor akkoord, nadat het door de student in het portfolio is opgenomen. Na de praktijkleren periode stelt de student zijn POP bij op basis van diens zelfreflectie en gekregen feedback en beoordeling.

Praktijkleren 1 VOPL tijdens de onderwijsdagen 28 uur x 8 weken stage Onderwijs op maandag voor schooljaar 2016-2017 (met uitzondering van een aantal ZIC afdelingen) Beoordelen via portfolio (pleidooi)

Leven Lang Leren tijdens PL 1 Opdrachten: 4 schriftelijke reflecties 1 creatieve reflectie Eindpresentatie ontwikkeling Kort het verschil uitleggen tussen LLL in PL 1 en PL 2,3,4 1e jaar staat nu vooral psycho educatie centraal In het 2e, 3e, 4e jaar intervisie / supervisie, gekoppeld aan opdrachten die bijdragen aan de zelfontplooiing. Studenten moeten minimaal 4 schriftelijke reflecties en 1 creatieve reflectie maken t.a.v. en concrete situatie die ze meegemaakt hebben op stage m.b.t. zorgvragers, werkbegeleiders of andere discipline. Aan het einde geven ze een presentatie over hun doorgemaakte ontwikkeling in relatie tot het verpleegkundig beroep Tijdens PL 1 krijgen de studenten les over methodisch werken.

VOPL  samen met WPL, uitgezonderd VOS over beoordelen Praktijkleren 2 VOPL  samen met WPL, uitgezonderd VOS over beoordelen Intervisie  samen met WPL Onderwijs op de woensdag voor schooljaar 2016-2017 (met uitzondering van een aantal ZIC’s) Docentafhankelijk en –onafhankelijk onderwijs Beoordelen via portfolio (pleidooi) 3 x 32 uur stage, 15 x 28 uur stage en 8 uur onderwijs, 4 uur zelfstudie Ethiek Les 1 – Hoe draagt technologie bij aan jouw visie op zorg? Les 2 – Welke technologie kom ik tegen in mijn stage en praktijk? Les 3 – Journal club Les 4 – Moreel beraad Les 5 – Wat is het antwoord op mijn vraag: Hoe draagt technologie in mijn stageplaats bij aan een gedeelde visie op zorg? Les 6 – Actiepunten om mee te nemen in de zorgpraktijk Les 1, 3 en 5 zijn docent onafhankelijk Kwaliteit Les 1 – Wat is kwaliteit, inleidend college Les 2 – Zelfstandige opdracht kwaliteitscycli; crosby, PDCA, Norma Lang, en de gemeenschappelijkheid van alle modellen en werken aan eindopdracht Les 3 – Nabespreken kwaliteitscycli en consult Les 4 – Zelfstandige opdracht probleemanalysemodellen en werken aan eindopdracht Les 5 – Nabespreken probleemanalyse modellen; visgraat, pareto, ESH en consult Les 6 – Posterpresentaties Les 2, 4 en 6 zijn docent onafhankelijk

Leven Lang Leren tijdens PL 2 Dit jaar niet tijdens lesdag, maar intervisie met ALS van WPL studenten, begeleid door eigen DCP. 4 opdrachten die persoonlijke en professionele ontwikkeling ondersteunen: - Socialisatieverslag - In kaart brengen eigen talenten - Persoonlijk stress signaleringsplan - Creatieve reflectie m.b.t. doorgemaakte proces Intervisie (inbrenger schrijft reflectie) Zelfstandige opdrachten: - Socialisatieverslag - Ontwikkel je talent - Winst- en verliesrekening - Persoonlijk stresssignaleringsplan - Creatieve reflectie Opdrachten zijn groeidocumenten vanuit LLL leerjaar 1  koppelen aan inzichten uit stage. Inzichten uit de opdrachten geven input voor leerdoelen en reflecties

Portfolio tijdens PL Student verzamelt bewijslast in portfolio PL: SWP Producten vanuit onderwijs tijdens stage Logboek, Beroepskritische situaties, Reflecties, Gespreksverslagen Uitwerkingen bijv. ziektebeelden Opdrachten vanuit zorginstelling De producten behorend bij het onderwijs worden niet afzonderlijk beoordeeld, maar de lesdoelen zijn verwerkt in de gedragscriteria van de stage. Wel kan de docent PLG of PL LLL ontwikkelingsgerichte feedback geven.

Criteria voor bewijslast Bewijslast in het portfolio voldoet aan de VRAAK criteria: Variatie Relevantie Authenticiteit Actualiteit Kwaliteit (of kwantiteit)  Aangezien variatie van bewijzen al één van de criteria is, kiezen we bij de ‘k’ liever voor ‘kwaliteit’ om te voorkomen dat studenten een enorme hoeveelheid aan bewijzen aanleveren. Door een beperkt aantal bewijzen van ‘kwaliteit’ te vragen, worden studenten aangezet tot reflectie op hun ‘best practices’. De student gebruikt de gehele PL-periode om het portfolio te vullen, met meerdere vormen van bewijs. De student bepaalt zelf welke soort bewijs het meest geschikt is voor het aantonen van het eindgedrag en legt de link hiernaar in het pleidooi. In de bibliotheek van het portfolio van de student staat een format dat de student voor ieder bewijs (word-document) dat in het portfolio opgenomen wordt gebruikt moet worden. De DCP kan zo snel zien wat voor soort bewijs het is en wat de algemene feedback vanuit de praktijk hierop is. Dit voorkomt hopelijk dat je alles op de letter moet lezen.

Begeleiden en beoordelen WB geeft gedurende hele stage feedback op de documenten uit de praktijk en geeft advies oordeel over functioneren Student schrijft pleidooi of en waarom hij de CanMEDS-rollen al dan niet beheerst (Ter voorbereiding op tussenevaluatiegesprek en eindbeoordelingsgesprek) DCP beoordeelt portfolio en stage De student gebruikt de gehele PL-periode om het portfolio te vullen, met meerdere vormen van bewijs. De student bepaalt zelf welke soort bewijs het meest geschikt is voor het aantonen van het eindgedrag en legt de link hiernaar in het pleidooi. In de bibliotheek van het portfolio van de student staat een format dat de student voor ieder bewijs (word-document) dat in het portfolio opgenomen wordt gebruikt moet worden. De DCP kan zo snel zien wat voor soort bewijs het is en wat de algemene feedback vanuit de praktijk hierop is.

Pleidooi en beoordeling De student schrijft pleidooi ter voorbereiding op de tussen- en eindbeoordeling (Bij PL 1 geen officiële tussenbeoordeling) Verantwoording per rol, gekoppeld aan de gedragscriteria Verwijzen naar ondersteunende bewijzen in portfolio (waar blijkt dat uit?) WB geeft ontwikkelingsgerichte feedback en advies oordeel Student ‘bevriest’ portfolio en informeert DCP dat het beoordeeld kan worden. Indien gedrag in praktijk laten zien, mag student éénmalig portfolio aanvullen op basis van feedback van DCP Het pleidooi is een onderdeel van het portfolio wat gebruikt wordt tijdens het beoordelingsgesprek PL. Het is een verantwoording per rol van de student, waarin de koppeling wordt gelegd met de gewenste gedragingen behorende bij de betreffende leerperiode. Dit wordt zichtbaar in de terugblik van de student op zowel de werkwijze als het resultaat en de verantwoording van de kwaliteit. De student brengt linken aan naar ondersteunend bewijslast in zijn portfolio. Nadat de student ter voorbereiding op de beoordeling het pleidooi geschreven heeft, brengt hij de werkvelddeskundige ervan op de hoogte dat het portfolio klaar is. De werkvelddeskundige geeft feedback op het pleidooi plus het onderliggende bewijs en geeft een advies over de beoordeling. In principe heeft de werkvelddeskundige gedurende de stage al feedback gegeven op dat onderliggende bewijs. Mocht dit nog niet schriftelijke vastgelegd zijn doet de werkvelddeskundige dit alsnog voor de bewijzen waar de student in het pleidooi naar verwijst, in het daarvoor bestemde format. Als de werkvelddeskundige feedback heeft gegeven bevriest de student zijn portfolio en informeert de docent praktijkleren dat het portfolio beoordeeld kan worden. Indien de werkvelddeskundige van mening is dat de student het eindgedrag heeft laten zien in de praktijk, maar het portfolio volgens de docent praktijkleren daarvoor onvoldoende bewijs bevat, krijgt de student de kans om het portfolio aan te vullen. De student maakt met de docent praktijkleren afspraken over de termijn die hij daar voor krijgt. Wanneer het portfolio opnieuw beoordeeld kan worden, bevriest de student het portfolio weer en informeert de docent praktijkleren.  

Instructie studenten voor pleidooi Beschrijf het resultaat van je gedrag op de stage. Wat heb je gedaan en wat was jouw aanpak? Hoe is het resultaat beoordeeld, door wie en waarop? Wat is er vervolgens met het resultaat gebeurd? Geef aan waarom je dit voorbeeld een goed bewijs vindt bij deze rol. Leg daarbij een relatie met de verwachte complexiteit en zelfstandigheid van de PL-periode. Waarover was je tevreden en waarom? Wat zou je een volgende keer bij een vergelijkbare situatie en taak anders aanpakken en waarom? De bewijzen koppel je met hyperlinks in het pleidooi. Voor het pleidooi heb je maar beperkte schrijfruimte (maximaal 2500 woorden voor de pleidooien in totaliteit) en mag je lettertype niet kleiner zijn dan 10. Dit dwingt je tot het onderscheid in hoofd en bijzaken. Schrijf dus kort en krachtig. Zie handleiding PL.

Portfolio praktijkleren in N@tschool Voorbeeld portfolio van een student laten zien, die toestemming heeft gegeven. !Feedbackgever hoeft niet alleen de werkbegeleider te zijn. Zie voorbeeld format. Pleidooi bewerken: Re muisknop Bewerken met webpagina editor Tekstcolor (kleur) gebruiken Opslaan Plug-in zorgt voor automatisch bijwerken van de gegevens (student moet bewerkrechten geven). Bij veel instellingen is het installeren van de plug in niet mogelijk vanwege beveiligingsredenenen vanuit de zorginstellingen. Word document Uploaden en downloaden (zonder plug-in)

Student geeft naam en mail WB door aan FHMG WB krijgt mail van FHMG met gebruikersnaam en wachtwoord Student geeft WB en DCP toegang tot portfolio WB logt in m.b.v. instructies in mail en op WB en DCP krijgen student te zien in lijstje De student krijgt de opdracht mee naar stage om de naam en het e-mail adres van de werkvelddeskundige door te geven binnen school, zodat deze een mail kan krijgen met een toegangscode tot N@tschool. Deze code wordt per WB 1 x uitgereikt en kan voor iedere student die stage komt lopen gebruikt worden. Vervolgens moet de student die werkvelddeskundige toegang geven tot diens portfolio praktijkleren. De student moet ook de DCP of LP toegang geven tot zijn portfolio praktijkleren. Laten zien: hoe je in het portfolio komt hoe je feedback kunt geven op documenten Hoe het pleidooi werkt

Beginpagina portfolio

Werkruimte portfolio PL

Voortgang praktijkleren Groeimodel Na PL 1 niet behalen  in september meteen PL 2 Herkansen  na 2 x PL niet behalen examencommissie Versnellen  i.p. niet meer mogelijk, alleen voor heel excellente studenten. Voorkeur meer uitdaging bieden. Indien een student het eindbedrag behorende bij een PL-periode niet behaalt, dan vindt de herkansing ervan plaats in de PL-periode erna. Halverwege de volgende PL wordt door de werkvelddeskundige en docent werkplekleren geëvalueerd in welke mate hij de gedragsindicatoren behorende bij de eerdere (niet behaalde) periode behaald heeft, waarbij afspraken gemaakt worden voor het vervolg tijdens die stage. De student kan, afhankelijk van zijn ontwikkeling, zowel het eindgedrag van de eerdere niet behaalde PL als ook van de huidige PL behalen. Studenten die PL 1 niet behaald hebben, starten direct aan het begin van het tweede schooljaar met PL 2. De student volgt het onderwijs behorende bij de PL-periode welke hij op dat moment volgt, ongeacht of hij het eindgedrag behaald heeft van de vorige PL-periode. Dit onderwijs wordt dus niet opnieuw gevolgd. Wanneer onderwijsproducten die voortkomen uit onderwijs behorende bij een niet behaalde PL-periode behulpzaam zijn in het behalen van eindgedrag dat herkanst wordt, dan geeft de student via zelfstudie hier uitvoering aan. Hij kan dit dan als bewijslast opnemen in zijn portfolio.   Wanneer een student twee PL-periodes na elkaar niet behaalt, dan wordt op basis van het Onderwijs Examen Regelement door de examencommissie de haalbaarheid van de studie voor de student beoordeeld en de consequenties en het vervolg bepaald. Voor studenten van de technische stroom geldt dat bij het niet behalen van de verpleegkunde stage PL 2, niet kan gesolliciteerd kan worden naar een duale opleidingsplaats op de operatieafdeling van een instelling. Indien PL4 niet behaald is kan er in overleg met de examencommissie een verlenging van de opleiding plaatsvinden, waarbij het advies vanuit de SLB’er en docent praktijkleren meegenomen wordt. Dit kan afhankelijk van de situatie meerdere vormen kennen: Verlengen van de bestaande periode op dezelfde werkplek. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden: De eindverantwoordelijke van de stageplaats, de werkvelddeskundige, docent praktijkleren en student moeten akkoord zijn met de verlenging. Er moet bij alle partijen vertrouwen zijn in de mogelijkheid om de stage alsnog op het eindniveau af te sluiten. De duur van de verlenging wordt in onderling overleg tussen de student, werkvelddeskundige en docent praktijkleren vastgesteld. De laatste praktijkperiode mag met een periode van maximaal één onderwijsperiode verlengd worden. Indien in die periode het behalen van het eindniveau niet mogelijk lijkt moet overwogen worden of een hele nieuwe praktijkleerperiode georganiseerd moet worden. De stageplaats voor de verlenging mag niet ten koste gaan van het aantal reeds aangeboden stageplaatsen. Een 5e PL-periode op een nieuwe werkplek gedurende maximaal twee onderwijsperioden Herkansen van PL op een nieuwe werkplek gedurende een jaar in combinatie met het herkansen van het afstuderen Of zoals anders is overeengekomen in overleg met de examencommissie Uitzondering is technische stroom PL 2; wordt nog gekeken naar mogelijkheid om deze te kunnen herkansen zodat daarna alsnog gesolliciteerd kan worden. (Josje levert nog info aan) Versnellen Met versnellen wordt bedoeld dat een student naast het behalen van het eindbedrag behorende bij de betreffende PL-periode, ook het eindgedrag van de daaropvolgende periode behaalt leidend tot het doorlopen van een PL-periode minder (3 perioden i.p.v. 4). Versnellen tijdens PL is slechts in zeer uitzonderlijke gevallen mogelijk. Mogelijkheden voor versnellen dienen vooral in het binnenschoolse onderwijs gezocht te worden. Als het gaat om het praktijkleren dan gaat de voorkeur uit naar het bieden van extra uitdaging en verdieping tijdens het praktijkleren in tegenstelling tot versnellen. Een voorbeeld is een stage waarin de student extra inzet op het ontwikkelen van leiderschap door intensiever met de leidinggevende van de werkplek samen te werken. Ook meer uitdagende opdrachten gericht op praktijkontwikkeling/verbetering zijn denkbaar. Enkel studenten die zowel tijdens het binnenschoolse onderwijs als tijdens het praktijkleren een consequente en bovengemiddelde stijgende lijn hebben laten zien in hun functioneren (m.a.w. hij functioneert steeds zelfstandiger op een steeds complexer niveau dat consequent hoger ligt dan het vereiste niveau van zelfstandigheid en complexiteit), kunnen een onderbouwd verzoek doen voor versnellen tijdens PL (inclusief positief advies van SLB’er, (eerder) betrokken docent(en) PL en evt. werkvelddeskundige). Versnellen kan alleen plaats vinden tijdens PL3. De student dient dan in PL3 het eindgedrag van PL3 en PL4 te laten zien. De beoordeling hiervan vindt plaats volgens het 4-ogen principe, beschreven bij het beoordelen van het eindniveau van PL 4. Of de student in de gelegenheid wordt gesteld om te proberen te versnellen wordt bij voorkeur voorafgaand bepaald en in principe niet gaande een PL-periode. Dit biedt enkele voordelen: Vanaf de aanvang van de PL-periode kunnen afspraken gemaakt worden over leeractiviteiten die bijdragen aan het behalen van het eindgedrag behorende bij PL3 en PL4. In overleg met de stageplaats kan besloten worden om het aantal stage-uren te vermeerderen (meer uren per week en/of extra werken in vakantieperioden of e- weken); aangezien de wegvallende PL4 omvangrijker is qua aantal stage-uren dan PL3. Hierdoor heeft de student meer tijd om het beoogd niveau te behalen en wordt beter voldaan aan de minimaal eis aan praktijkgerichte uren wet BIG. Er kan gezocht worden naar een stageplaats waarover geen twijfels bestaan dat aan vereiste voorwaarden voldaan wordt rondom toetsing (bijv. twee beoordelaars, gesprek), begeleiders (t.a.v. training, opleiding) en algehele kwaliteit van de stageplaats (bijv. leermogelijkheden, leerklimaat).

Opdracht pleidooi beoordelen Je krijgt 2 verschillende pleidooien te zien van CanMEDSrol ……. In hoeverre voldoet het pleidooi aan de criteria? Welke vragen leven er na het beoordelen van het pleidooi?

Vragen?

Evaluatie Claims, concerns en issues Vragenlijst invullen