Leesbevordering in de BSO dagdeel 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Advertisements

Basiscursus Levensboeken
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Voorlichtingsavond groep 3
Presentatie Bijeenkomst 4
Tweede wereldoorlog.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie Bijeenkomst 3
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Alle lijntje bij elkaar…?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Het belang van voorlezen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Denken als een computer
Passend onderwijs.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
© UNIEK IN DE KLAS.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Digi(bord)boek project <titel project>
NSCCT Instructie groep 4
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Duurzame inzetbaarheid
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
NSCCT Instructie groep 6
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
volgende bladzijde terug
Presentatie Schoolboek
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Social media voor statenleden/politici
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Cijferloos lesgeven bij talen
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
NSCCT Instructie groep 6
Project gamemarket Les 1.
NSCCT Instructie groep 7
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Wat leer je allemaal op school?
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Leesbevordering in de BSO dagdeel 1

Voorwoord Voordat je gaat voorlezen kijk je de groep rond en constateert: Ik heb een mooi boek, we zitten allemaal lekker, jullie zijn er, ik ben er, is iedereen er klaar voor? Ja? Mooi! Dan gaat het voorlezen beginnen. Hiermee geef je alvast de voorwaarden voor een prettig voorleesritueel aan: boek / plek / voorlezer / publiek / aandacht. Lees dan ter introductie het prentenboek Piepelotheek voor aan de deelnemers. In dit boek wordt op grappige wijze de bibliotheek verkent. Bespreek kort wat ze van het boek vinden. Wat vinden ze van het verhaal? En van de illustraties? Zouden ze het zelf gekozen hebben? Zouden ze het gebruiken in de groep?

Programma Dagdeel 1: Programma en kennismaken Leesomgeving en collectie Voorlezen oefenen Activiteiten met boeken Huiswerk volgende keer Dagdeel 2: Bespreken huiswerk Belang van (voor)lezen Interactief voorlezen Hoe blijf je op de hoogte?

Even voorstellen Trainer stelt zichzelf kort voor: achtergrond qua werk Deelnemers stellen zichzelf kort voor aan de hand van hun meegebrachte voorleesboek Pas deze dia aan met wellicht een foto van jezelf en je achtergrond in jeugdboekenland. Kies indien gewenst voor een ander voorstelrondje.

Belang van (voor)lezen Wat doen jullie al aan (voor)lezen? Waar zijn jullie tevreden over? Noteer wat genoemd wordt op een flap. Laat dit op de volgende bijeenkomst de start zijn van het theoriestuk.

De leesomgeving We weten dat kinderen lezen leuk gaan vinden en gaan lezen in een uitdagende en stimulerende leesomgeving. Op hoe meer plekken een kind in aanraking komt met een prettige leesomgeving, hoe meer het lezen gestimuleerd wordt. Folders 4 /5 /6 van Kwestie van Lezen zijn speciaal gemaakt voor de kinderopvang en ook bruikbaar voor BSO’s. We gaan wat dieper op de leesomgeving in. Kwestie van Lezen 4: Voorlezen in de kinderopvang http://www.lezen.nl/publicaties/kwestie-van-lezen-deel-4-voorlezen-in-de-kinderopvang Kwestie van Lezen 5: De leesomgeving http://www.lezen.nl/publicaties/kwestie-van-lezen-deel-5-de-leesomgeving Kwestie van Lezen 6: Voorlezen stimuleren in meertalige gezinnen http://www.lezen.nl/publicaties/kwestie-van-lezen-deel-6-voorlezen-stimuleren-in-meertalige-gezinnen

De leesomgeving Wat is volgens jullie een goede leesomgeving? Hoe ziet die eruit? Wat moet er absoluut in? Wat mogen kinderen ermee doen? Vergeet even de praktische zaken, wat is wenselijk? Opdracht: In groepje 5 minuten overleggen. Korte samenvatting per tafel.

De leesomgeving Een prettige en rustige plek om te lezen. Aantrekkelijke collectie en presentatie: Voorleesboeken: fictie en korte verhalen Prentenboeken Boeken met rijmpjes, versjes en liedjes Informatieve boeken Doe- praktijk- en ideeënboeken Spelletjes- en knutselboeken Stripboeken Bespreek de punten op nut voor de leesontwikkeling van kinderen. Goed voorbeeld doet goed volgen. En een uitnodigende collectie en tijd voor lezen doet wonderen. Bespreek het verschil tussen ‘hoge’ en ‘lage’ boekenkast  boeken die je zelf gebruikt (hoog, niet bereikbaar voor kinderen) en boeken die kinderen mogen lezen en gebruiken (laag). Ja, die boeken slijten sneller maar dan slijten ze door gebruik, alleen maar goed. Bovendien kun je kinderen prima leren om er voorzichtig mee om te gaan, vergroot levensduur van de boeken. Bespreek de bibliotheek indeling van AP / AK / E / A/ B / C  past bij de belevingswereld van kinderen op die leeftijd. Geen harde grenzen, grijze overgangen en zegt niets over de technische moeilijkheid. De collectie in een BSO is best een lastige want grote leeftijdsverschillen van 4 tot 12. Hulpmiddel kan de boekenlijst van Boekenopschool zijn voor 4-12 jaar - zie http://www.boekenopschool.nl/home. En voor andere leeftijdsgroepen www.leespein.nl. In BSO staan echter vaak veel kleinere collecties en is veel minder budget beschikbaar. Advies: kiezen voor grootste gemene deler.

Collecties samenstellen Neem een grote en gevarieerde collectie mee. Laat de deelnemers in groepjes hier vijf boeken uitkiezen die wat hen betreft niet zouden mogen ontbreken in de BSO.

Samenwerking met de bibliotheek Bibliotheekpas voor BSO Themacollecties Aansluiten bij projecten en thema’s De bibliotheek kan voor de BSO een goede partner zijn in het creëren van een goede leesomgeving. De meeste bibliotheken kennen een instellingspas waarmee een BSO bijvoorbeeld 40 boeken voor 6 weken kan lenen. Dat vult een eigen kleine collectie leuk aan. Verder is het vaak mogelijk om themacollecties of projectcollecties te lenen. Ook kan er aangehaakt worden bij bijvoorbeeld de Kinderboekenweek in oktober of de Nationale Voorleesdagen in januari. Vertel hier wat bij jouw bibliotheek de mogelijkheden voor de BSO zijn.

Voorlezen, hoe doe je dat? Lezen in de groep: Hoe zitten de kinderen? Verschil grote en kleine groepen. Voorlezen: oefening baart kunst! Vooraf doorlezen van het verhaal. Ingaan op reacties, dan aandacht weer terug naar het boek. Herhaling is een feest, voor kinderen én hun taalontwikkeling. Afwisseling in tempo, toonhoogte en volume. Interactief voorlezen (dagdeel 2). Boek en wereld combineren  activiteiten n.a.v. verhaal.

Voorwaarden voorlezen Wat heb je nodig om te kunnen voorlezen? Boek Voorlezer Publiek Plek Aandacht Laat de cursisten eerst nadenken over de vraag, wat heb je nodig. Noteer gegeven antwoorden eventueel op een flap. Herinner ze daarna aan jouw voorleesstart. Voordat je begint, benoem je de voorwaarden. Bespreek daarna kort de aandachtspunten. Een boek kan ook een digitaal boek zijn, een voorlezer een verteller en het publiek varieert van klein tot groot. Een rustige plek zonder afleiding is prettig, dus geen TV aan, mobiele telefoon weg. En aandacht behoud je door lekker samen te lezen!

Pauze

Zelf voorlezen Groepjes van 4 à 5 deelnemers. Iedereen leest een fragment voor uit het meegenomen boek. De anderen luisteren aandachtig. Op een geeltje schrijven zij hun TOP.

Activiteiten met boeken Wat zou je allemaal kunnen doen met een boek? Voorlezen Vrij lezen Samen lezen Toneellezen Spelletjes n.a.v. een boek of verhaal Knutselen n.a.v. een boek of verhaal Tekenen n.a.v. een boek of verhaal …. Verken eerst met de deelnemers waar zij allemaal aan denken. Laat vervolgens het lijstje zien, misschien moet het aangevuld worden?

Voorbeeld van een activiteit Leeftijd 4- 6 jaar Wat het lieveheersbeestje hoorde – Julia Donaldson & Lydia Monks boerderijdieren, luisterspel Zie uitwerking van activiteit in reader

Voorbeeld van een activiteit Leeftijd 4- 6 jaar Gigantosaurus – Jonny Duddle dinosaurussen, speurtocht Zie uitwerking van activiteit in reader

Voorbeeld van een activiteit Leeftijd 7-8 jaar: Nooit denk ik aan niets – Hans & Monique Hagen gedichten, elfjes maken Zie uitwerking van activiteit in reader

Voorbeeld van een activiteit Leeftijd 7-8 jaar: Blitz – Rian Visser planeten / zelf lezen, planeetje prik Zie uitwerking van activiteit in reader

Voorbeeld van een activiteit Leeftijd 9-10 jaar: Een toetje om te zoenen – Marion van de Coolwijk bakken / clubjes, recepten maken Zie uitwerking van activiteit in reader

In de volgende bijeenkomst, hoop ik dat..... Maak een rondje langs de deelnemers om deze zin af te maken… “In de volgende bijeenkomst hoop ik dat.... “ Noteer de uitspraken en probeer die mee te nemen in de tweede bijeenkomst. Wees ook duidelijk wanneer onderwerpen buiten de training vallen, wellicht kun je aangeven hoe ze op een andere manier aan die informatie kunnen komen.

Huiswerk volgende bijeenkomst: Neem foto’s van de huidige leesomgeving en neem die mee (print of op laptop/tablet). Voer een van de activiteiten uit of verzin zelf een activiteit. Maak zo mogelijk foto’s van het resultaat. Noteer je bevindingen en ideeën en neem die mee.

Tot slot Lees een gedicht voor ter afsluiting, bijvoorbeeld Superguppie van Edward van de Vendel.