Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
HAN Faculteit Educatie.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kwaliteitsprofielen.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Nieuwe toezichtsvisie alsmede ervaringen uit empirisch onderzoek.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Business Process Management
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Mini-conferentie vavo-netwerk 31 oktober 2016
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Zelfevaluatie GOK.
Betere verbindingen met onderzoek
Leiderschapsontwikkeling
José Hermanussen, Ronald Stevens, Jorrick Beckers
Transcript van de presentatie:

Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs door en voor de school ontwikkelen door denken en doen! ACADEMISCHE WERKPLAATS SOCIALE KWALITEIT VAN ONDERWIJS Almere, 5 oktober 2016

AWP & Zelfevaluatie sociale kwaliteit Academische Werkplaats Gericht op kennis over en ontwikkeling van onderwijs gebaseerd op praktijkkennis, evaluatie en reflectie, wetenschappelijk onderzoek Samenwerking scholen, onderzoekers en inspecteurs verbinding expertise; “rol-overstijgend” resultaat AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

Contouren AWP project Instrumentontwikkeling Ondersteunende metingen Basismeting kenmerken van de school Periodieke meting burgerschapscompetenties van leerlingen (benchmark) Pilot / Evaluatie Deskundigheidsbevordering masterclasses, literatuur/voorbeelden, kennisdeling/uitwisseling Ondersteuning en facilitering: Coaching/coördinatoren, centrale ondersteuning AWP - Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

Contouren AWP project AWP - Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Contouren AWP project Deelnemers: 20 scholen voor basis- voortgezet en speciaal onderwijs Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, Inspecteurs van de Inspectie van het onderwijs AWP| 5 oktober 2016 AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Schoolzelfevaluatie Waarom zelfevaluatie? School verantwoordelijk voor eigen kwaliteit (… en dat vraagt inzicht in eigen situatie) Veranderende inrichting van overheidstoezicht AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Schoolzelfevaluatie Schoolzelfevaluatie is een vorm van systematisch praktijkonderzoek door en voor de school Schoolzelfevaluatie wordt gebruikt voor: inzicht in eigen situatie vertrekpunt en hulpmiddel voor schoolontwikkeling interne en externe verantwoording AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Schoolzelfevaluatie De mix van elementen in een schoolzelfevaluatie: (zelf)onderzoek (zelf)beoordeling (zelf)ontwikkeling: bepaling van ontwikkelactiviteiten op basis daarvan AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Schoolzelfevaluatie Methodische vereisten (betrouwbaar en valide): Bronnen en data/gegevens: - proces en product kwantitatief en kwalitatief dataverzameling: gesprekken, vragenlijsten, testen, observaties, documentenanalyse heldere normen en waarderingen AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Schoolervaringen 2014-2015: kennismaken met de schoolpraktijk in een andere sector 2015-2016: onderlinge visitaties: evaluatie van één aspect van de onderwijskwaliteit 2016-2017: evaluatie op de eigen school aan de hand van de proefversie van het schoolzelfevaluatieinstrument Sociale Kwaliteit door ongeveer 40 scholen AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

Schoolvoorbeeld: bs. De Griffioen: 25-10-2017 V Schoolvoorbeeld: bs. De Griffioen: Waaruit blijkt dat je als school succesvol bent in het uitvoeren van je missie en visie in relatie tot sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen? AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Schoolervaringen RImImpact op de eigen houding als evaluator: Kijken naar de eigen schoolpraktijk vraagt afstand nemen van het hier en nu. Dóórvragen op wat vanzelfsprekend is / lijkt. Je waarneming onderbouwen met meerdere ‘bronnnen’ Op zoek naar onderbouwende documentatie. Analyse van de inhoud en de kwaliteit van die AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

Doel van de Werkplaats: 25-10-2017 Doel van de Werkplaats: EeSchoolvoorbeeld: bs. De Griffioen zelfevaluatie sociale kwaliteit ontwikkelen interne en externe verantwoording Deze werkplaats is gestart met als doel een instrument te ontwikkelen waarmee scholen zelf de 'sociale kwaliteit' van de school in kaart kunnen brengen, evalueren en verbeteren. Geschikt voor interne en externe verantwoording. Voorlopig wordt er nog hard gewerkt in de werkplaats. Scholen bezoeken en bevragen elkaar. Bijvoorbeeld: hebben we op onze school een aanbod op het gebied van sociale kwaliteit? Wat doen we dan eigenlijk? Is dat incidenteel of structureel? Hoe bewaken we de kwaliteit daarvan? AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Schoolervaringen RImDwars door de schoolpraktijk gaan: Verbinden van losse elementen in het onderwijsaanbod. Op zoek naar de doorgaande lijn in wat we bieden aan sociale kwaliteit. Kijken naar de eigen schoolpraktijk vraagt afstand nemen van het hier en nu. Hoe onderbouw je de eigen bewering over de mate van sociale kwaliteit van de school en de samenhang tussen de elementen die daaraan bijdragen? AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

Schoolvoorbeeld: bs. De Griffioen: 25-10-2017 V Schoolvoorbeeld: bs. De Griffioen: Opbrengsten voor de school tot nu toe: Grote mate van bewustwording thematiek Ontwikkeling expertise door masterclasses en toepassing Gestart met schooleigen monitoring van de sociale ontwikkeling van de leerlingen Meting burgerschapscompetenties AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Schoolervaringen De schoolzelfevaluatie moet door de school (evaluatieteam) in de praktijk toegepast kunnen worden, zonder (veel) specifieke voorkennis; De schoolzelfevaluatie moet in een beperkt aantal dagen uitgevoerd kunnen worden door een beperkt team (afhankelijk van de omvang van de school en organisatorische complexiteit); Het evaluatieteam moet zich goed kunnen voorbereiden op de schoolzelfevaluatie en toegang hebben tot alle relevante schooldocumenten; Het belang en nut van de schoolzelfevaluatie dient door bestuur en schoolleiding ondersteund te worden, ook is aanzienlijk draagvlak in het personeelsteam van belang. AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

Doel van de Werkplaats: 25-10-2017 Doel van de Werkplaats: EeSchoolvoorbeeld: bs. De Griffioen Uiteindelijke opbrengsten voor de school: Handleiding voor planmatige zelfevaluatie voor de sociale kwaliteit van de eigen school # Procesbeschrijving van de zelfevaluatie # Eigen rapportage over de vastgestelde sociale kwaliteit van de school # Resultaatgegevens over de leerlingen op basis van de Burgerschapsmeting, met landelijke benchmark. Deze werkplaats is gestart met als doel een instrument te ontwikkelen waarmee scholen zelf de 'sociale kwaliteit' van de school in kaart kunnen brengen, evalueren en verbeteren. Geschikt voor interne en externe verantwoording. Voorlopig wordt er nog hard gewerkt in de werkplaats. Scholen bezoeken en bevragen elkaar. Bijvoorbeeld: hebben we op onze school een aanbod op het gebied van sociale kwaliteit? Wat doen we dan eigenlijk? Is dat incidenteel of structureel? Hoe bewaken we de kwaliteit daarvan? AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016

AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016 Vragen? AWP| Conferentie Burgerschap 5 oktober 2016