Zie powerpoint en pdf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Business mapping Business model canvas.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Ondernemen in de praktijk
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Presentatie bij de Toolkit Maatschappelijke Business Case Januari 2012.
Een startersgids voor innovatie
Facility management en inkoop
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Opleiden van medewerkers
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Business Marketing Management
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Business Model Canvas.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Created by BM|DESIGN|ER NoaberGilde default willempoterman.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Van Dordt, voor Dordt.
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Presentatie bedrijfsplan
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Vakman ondernemer Business model Canvas
Presentatie van ondernemingsplan
Duurzaam ondernemen.
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Voorbeeld presentatie
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Zie powerpoint en pdf

Geboortehart FORMAT Bedrijfsplan Durk Berks & Sandra Dahmen Versie 19-11-2015 Business model Canvas Lekker praktisch

Programma van de dag 9.00 Klantsegmenten 9.30 Waardepropositie 10.00 Klantrelaties 10.30 PAUZE 11.00 Distributiekanalen 11.30 Opbrengstenstructuur: Kwaliteit & € 12.30 Lopende zaken stuurgroep:(zie stuurgroep agenda onder deze agenda 13.00 LUNCH 14.30 Hoofdmiddelen 15.30 Hoofdactiviteiten: Kwaliteitssysteem/Platform/Organisatiesysteem/TVB/…. 16.30 PAUZE 17.00 Sleutel partnereigenschappen: outsource etc. 17.30 Kostenstructuur: vast, variabel, synergie 18.00 Dag-evaluatie/borrel/take home message

Start van de dag Inspiratie Why https://youtu.be/l5Tw0PGcyN0 Hoe pakken we het aan: Wat willen we bereiken Wat hebben we hiervoor nodig Hoe houden we elkaar scherp Wie heeft welke rol

Klantsegmenten (customer segments): doelgroep Het bepalen van de juiste doelgroep is essentieel. Breng in kaart welke specifieke klanten je wilt bedienen en onderzoek wat de behoefte is van deze doelgroep. Dit staat ook wel bekend als het segmenteren van de markt omdat je de doelgroep afbakent. Specificeer de wensen van de doelgroep. Als er geen vraag naar jouw producten is, verkoop je niets. Zodra je weet waar de potentiële klanten behoefte aan hebben kun je hier jouw product of diensten op aanpassen. Klantsegmenten Het nieuwe gezin: toekomstige moeder/de zwangere vrouw toekomstige vader/partner Ongeboren en geboren kind Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders?

welke klanten heeft u liever niet? Jos Burger https://www.youtube.com/watch?v=FcKebdC3kmE

Tip: Vraag & aanbod Omvang markt Marktontwikkelingen Belanghebbenden Concurrenten Marktontwikkelingen Demografische en technologische ontwikkelingen

Waardepropositie (value proposition): onderscheidende/toegevoegde waarde aan klant De waardepropositie, oftewel wat is de onderscheidende of toegevoegde waarde die jij biedt aan de klant? Definieer waarin je daadwerkelijk verschilt van de concurrentie. Bepaal dus in welke markt jouw onderneming zich begeeft en specificeer daarin weer wat je aanbiedt. De producten of diensten moeten ten eerste functioneel zijn, maar tegelijkertijd beter of uitgebreider dan de diensten of producten van de concurrentie. Waarden kunnen kwantitatief zijn (bijvoorbeeld prijs, snelheid of service) of kwalitatief (bijvoorbeeld ontwerp, klantervaring. Voorbeelden (niet uitputtend): nieuwheid, performance, customization, ontwerp, merk/status, prijs, kostenbeperking, risicobeperking, toegankelijkheid, gemak /bruikbaarheid Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders?

Klantverwachting mbt waarden overtreffen Lebbis en terrasje https://www.youtube.com/watch?v=SSgyDvnm4wQ

Klantrelaties (customer relationships): op welke manier in contact met klant? Klantrelaties worden opgebouwd en onderhouden met elk klantsegment. Deze bouwsteen beschrijft de soorten relaties die een bedrijf aangaat met specifieke klantsegmenten. Bekijk op welke manier je in contact staat met klanten. Investeer in de relatie met deze klanten. Voorbeelden: persoonlijke hulp, toegewezen persoonlijke hulp, selfservice, geautomatiseerde diensten, communities, cocreatie. Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders?

Distributiekanalen (channels): verkoopkanalen Waardeproposities worden aan klant geleverd via communicatie, distributie- en verkoopkanalen. Deze bouwsteen beschrijft hoe een organisatie met zijn klantsegmenten communiceert en ze bereikt om een waardepropositie te leveren. Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van het aanbod? Op welke manier kunnen zij jouw aanbod verkrijgen? Het model onderscheid directe en indirecte kanalen en maakt onderscheid tussen eigen kanalen en partner kanalen. Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?)

Communicatie/ Distributiekanalen & iedereen meekrijgen https://www.youtube.com/watch?v=Hzgzim5m7oU Power of words

Opbrengstenstructuur (revenu streams): waar komen inkomsten vandaan? Inkomstenstromen zijn het resultaat van waardeproposities die met succes aan klanten worden aangeboden. Met het verdienmodel maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Het gaat erom dat je meerwaarde creëert, meestal geld, maar dit kan ook plezier of voldoening zijn. In een verdienmodel schrijf je op hoe je dat gaat bereiken. Hoeveel klanten je nodig hebt, hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken, hoe je verdient aan de klanten en of je bijvoorbeeld de prijzen goed bepaald hebt. Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

Tip: Opbrengst Kwantitatief Kwalitatief Zo specifiek mogelijk bijv. klanttevredenheidscijfer van 6,5 naar 8 bijv. omzetstijging van 0,5% bijv. toename patiënten van 1000/jaar bijv. kostendaling van 0,3% Kwalitatief Moeilijker te beargumenteren maar wel belangrijk bijv. betere marktpositie bijv. meer naamsbekendheid bijv. betere service

Hoofdmiddelen (key resources): hulpbronnen die nodig zijn, bijv Hoofdmiddelen (key resources): hulpbronnen die nodig zijn, bijv. patent of personeel Hoofdmiddelen zijn de belangrijkste bedrijfsmiddelen, die nodig zijn om de waardepropositie te bewerkstelligen. Hierbij kun je denken aan fysieke middelen (bedrijfsapparatuur zoals een computer of een camera), intellectuele middelen (een patent of een merk) en menselijke middelen (personeel). Het vereist een investering, waarbij er op verschillende manieren gefinancierd kan worden. Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

Doen we de goede dingen? https://www.youtube.com/watch?v=YEzJbkPDGzk

Hoofdactiviteiten (key activities): wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten? Hoofdactiviteiten zijn de belangrijkste kernactiviteiten die een bedrijf moet doen om de waardepropositie te creëren. Maak duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, aan het onderhouden van klantrelaties en aan het werven van nieuwe klanten. Hoofdactiviteiten Regelmatig gezamenlijke patientenbespreking Regelmatig gezamenlijke kwaliteitsbesprekingen Geen verspilling van competenties 24/7 aanwezigheid spoedteam? Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

Waar gaan we naartoe No sense of direction monty python https://www.youtube.com/watch?v=VI4q4ShXNYw

Sleutel partnereigenschappen (partners): samenwerken Sommige activiteiten worden geoutsourcet en sommige middelen worden buiten de onderneming ingekocht. Het kan nuttig zijn om onderscheid te maken tussen drie motivaties om partnerschappen te creëren: optimalisering van schaalvoordelen, beperking van risico en onzekerheid, acquisitie van bepaalde resources en activiteiten. Sleutel partnerschappen WFG Beheer van hardware Gebruik van bemande kraamsuites Kraamzorgorganisaties Verloskundige maatschappen ICT-bedrijf voor beheer ICT-systeem (Chipsoft? Meddix?) Zorgverzekeraars Gemeente? Hoofdactiviteiten Regelmatig gezamenlijke patientenbespreking Regelmatig gezamenlijke kwaliteitsbesprekingen Geen verspilling van competenties 24/7 aanwezigheid spoedteam? Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

Hebben we de goede dingen gedaan? Cleveland Clinic: https://youtu.be/cDDWvj_q-o8

Kostenstructuur: (variabele) kosten De onderdelen resulteren in een kostenstructuur die alle kosten beschrijft om het businessmodel te laten werken. Nadat de acht bovenstaande bouwstenen zijn beschreven, is het vrij eenvoudig om de belangrijkste kosten hiervan te bepalen. Welke kosten zijn vast (bedrijfspand, machines) en welke zijn variabel (inkoop producten). Bekijk welke bedrijfsmiddelen kostbaar zijn en waar er nog (schaal)voordeel te behalen valt, of waar er besparingen mogelijk zijn. Sleutel partnerschappen WFG Beheer van hardware Gebruik van bemande kraamsuites Kraamzorgorganisaties Verloskundige maatschappen ICT-bedrijf voor beheer ICT-systeem (Chipsoft? Meddix?) Zorgverzekeraars Gemeente? Hoofdactiviteiten Regelmatig gezamenlijke patientenbespreking Regelmatig gezamenlijke kwaliteitsbesprekingen Geen verspilling van competenties 24/7 aanwezigheid spoedteam? Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Kostenstructuur ICT dossiersysteem: beheer en onderhoud Personeel (zorgprofessionals) Beheer en onderhoud zorgpaden en kwaliteitssyteem (ICT/overleg) Bestuur entiteit Vastgoed: gebouwen, materiaal? Inventaris: ICT, apparatuur, producten? Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

Invulling Canvas Geboortehart Sleutel partnerschappen WFG Beheer van hardware Gebruik van bemande kraamsuites Kraamzorgorganisaties Verloskundige maatschappen ICT-bedrijf voor beheer ICT-systeem (Chipsoft? Meddix?) Zorgverzekeraars Gemeente? Hoofdactiviteiten Regelmatig gezamenlijke patientenbespreking Regelmatig gezamenlijke kwaliteitsbesprekingen Geen verspilling van competenties 24/7 aanwezigheid spoedteam? Waardepropositie Geboortezorg, waarin veiligheid en kwaliteit leidend zijn 3J’s: juiste zorg, juiste plek, juiste professional Zorg zo dicht mogelijk bij huis Zo min mogelijk verplaatsingen tijdens zorg Shared care Gebundelde (echoscopische) expertise Midwifery-led care is uitgangspunt Relevante gegevens zijn door elke zorgprofessional direct beschikbaar (uitwisseling dossiergegevens/1 (web-based) systeem) Klantrelaties 1 Case manager (verloskundige of klein team van verloskundigen) gedurende gehele zorgplan Aanvullende zorg (klinisch verloskundige/gynaecoloog) obv zorgbehoefte zwangere, competentie gestuurd Zelf-management via portal Groepsvoorlichting Klantsegmenten Het nieuwe gezin: De zwangere vrouw/ toekomstige moeder De partner/toekomstige vader Reeds bestaande kinderen/toekomstige broer/zus? Ouders/toekomstige grootouders? Hoofdmiddelen Gezamenlijke entiteit Gezamenlijk dossier (gekoppeld of 1-dossier) Zorgpaden Kwaliteitsdocumenten Financiele administratie Gezien moeilijk te overziene transitie: 3 jaar ‘redelijke’ financiele zekerheid? Distributiekanalen Website informatief Foldermateriaal informatief Website portal met toegang tot eigen zorgplan App met toegang tot eigen zorgplan? Eenduidig telefonisch aanspreekpunt (casemanager? Centraal?) Kostenstructuur ICT dossiersysteem: beheer en onderhoud Personeel (zorgprofessionals) Beheer en onderhoud zorgpaden en kwaliteitssyteem (ICT/overleg) Bestuur entiteit Vastgoed: gebouwen, materiaal? Inventaris: ICT, apparatuur, producten? Opbrengstenstructuur Grotere klanttevredenheid (cijfers?) Betere uitkomst nog te ontwikkelen kwaliteitsindicatoren, die waardepropositie meten Integraal kwaliteitssysteem met integrale kwaliteitsdocumenten (protocollen,zorgpaden) Opbrengsten per zwangere: nog uit te werken

Voorbeeld Canvas Business Model Sleutelpartners Maatschappelijk betrokken ondernemers (werkplaatsen) Gemeente(n) (financiering en werkplaatsen) UWV / Werkplein Sociale werkbedrijven (uitstroom) Hoofdactiviteiten Begeleiden en opleiden Werkgeversbenadering Netwerken Organiseren werkplekken (werkervaringsplaatsen, opleidingsplaatsen en betaalde banen) Waardepropositie Cliënten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt op weg helpen naar werk, betaald en onbetaald, waarbij de wensen en talenten van de persoon leidend zijn Klantrelatie Persoonlijk en betrokken Maatwerk Laagdrempelig Klantsegment Cliënten met psychische/ psychiatrische vragen en een afstand tot de arbeidsmarkt Hoofdmiddelen bedrijfscoach Trajectbegeleiders MD GGZ-team Vastgoed/panden Werkplekken Methodieken Werkvoorwaarden (Distributie-)kanaal Website + social media Externe profilering folders Kostenstructuur Personele kosten Inhuurkosten Huisvestingskosten Opbrengstenstructuur Winst uit onderneming / opbrengsten uit onderneming Innovatiegelden UWV Projectsubsidies Wmo, Zvw, Wlz

Tip: Kosten Personeel Materieel Inventaris: machines, computers, software Gebouw, vastgoed Promotie

Tip: Investeringen Welke? Omvang Tijdspad Intrestpercentage Doel van investering(en) Omvang Tijdspad Doorlooptijd Intrestpercentage

Tip: Financieel plaatje Kosten-baten analyse: afweging tussen de kosten en de verwachten baten Kosten: personeel, materieel, inventaris, gebouwen/vastgoed, promotie Baten: omzet, verlaagde kosten, klanttevredenheid, service Return on investment (ROI)

Tip: Scenario’s Aannames Best-case scenario Worst-case scenario