Ontwerponderzoek: een wederkerige en logische keuze

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
De waarde van cultuureducatie
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
ArtEZ: 3100 studenten, waarvan ruim de helft in Arnhem 300 op master- en op bachelorniveau (25 AD) 700 in docentenopleidingen en kunsteducatie Disciplines:
verhoogt het Creatief Quotiënt
Wat is er te zien? Kunst van de vroege middeleeuwen tot begin twintigste eeuw Grote kunstenaars zoals Bosch, Bruegel, Rubens, Rembrandt, Kandinsky etc.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Vragen naar het begrip autonomie bij het opleiden van docenten.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Doelen realiseren met media
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
De driehoeksverhouding
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
Special X Onderzoek naar de sociale en mentale ontwikkeling van kinderen met het Fragiele X Syndroom Contactdag Fragiele X vereniging
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Basisschool St. Lambertus September 2018
ECONOMIE en IT (A stroom)
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Ontwerponderzoek: een wederkerige en logische keuze Post-it’s aan de muren DOEL PROCES RESULTAAT

Wie we zijn Annemarie Geerling, MEd. Alumna, docent Marin Rutgers, MSc. Studieleider, docent Arja Veerman, Ph.D. Onderzoeker / docent

HKU Master Kunsteducatie opleiden tot innovatief ontwerpers  gericht op de toekomst van onderwijs  versterking van de beroepspraktijk  vanuit artistiek, pedagogisch en ondernemend perspectief  voor kunstvakdocenten, kunstenaars, educatief (technologisch) ontwerpers, kunstmanagers, CMV-ers  2 jaar deeltijd  startpunt eigen vraag  ontwikkeling, ontwerpen en onderzoek In deze sessie schetsen we allereerst het kader van masteropleiding HKU Kunsteducatie waarin docenten, educators en cultureel werkers worden opgeleid tot innovatief ontwerpers van onderwijs.

CONTEXT We zoomen even in op de kern met gebieden die we in de opleiding hebben vormgegeven: de APO en thema’s, waarbij de studenten zich interdisciplinair ontwikkelen in relatie tot de 5 themagebieden, zie de slide We werken hierbij gelaagd: De studenten, de masters-in-opleiding, ontwikkelen zich als innovatief ontwerpers in en voor het cultuur- en kunsteducatieve veld De opbrengsten zijn zowel vakinhoudelijk, als proces- als productgericht En dragen bij aan kennisontwikkeling en versterking van zowel de master-in-opleiding zelf, als van de opleiding, (expertiseontwikkeling intern, capaciteitsopbouw experts / begeleiders / docenten), als van vakgebieden (via publicaties, congressen etc.) Om deze ontwikkeling te versterken gebruiken we ontwerponderzoek

Sociaal-wetenschappelijk Artistiek onderzoek Ontwerp-onderzoek Plaatsing van ontwerponderzoek in het spectrum Overeenkomsten – verschillen met soc wt oz Overeenkomsten – verschillen tov artistiek oz Wat betekent dit tov eisen die je stelt aan proces van onderzoek en ontwerp, en tov (validatie van) resultaat En wat brengt ons dat? => volgende slide

Wat brengt ontwerponderzoek ons? Toegevoegde waarde voor: Studenten Docenten Alumni Werkveld Toegevoegde waarde door: Kennisontwikkeling Producten Professionalisering Studenten: master biedt tijd en ruimte om vraag uit de praktijk te beantwoorden en innovatieve toepassing voor te ontwerpen. Docenten: samen bouwen aan discours, leren van elkaars vakgebied door interdisciplinaire dimensie onderzoeken, opbouw kennisgroep door binnenhalen alumni in team of als gast Alumni: Kan carriere nieuwe wending geven. Sommige alumni zijn nu betrokken als docent bij de opleiding, gaan mee naar conferenties of komen als gast opleiding in Werkveld: gebruikt nieuwe toepassingen die door studenten zijn ontwikkeld (Aslan, spel Eva)

Voorbeeld 1: Hester Bruinsma Ontwerponderzoek naar de inzet van beeld bij visievorming op kunsteducatie in het PO Ontwerp: Box met fotokaarten, vragen en opdrachten Opbrengst: gevraagd voor inzetten ontwerp in ICC cursus & meegevraagd door docent naar bijeenkomsten van Creatief Vermogen Utrecht

Voorbeeld 2: Floor Vlasblom Ontwerponderzoek naar hoe een kritische houding bij kinderen gestimuleerd kan worden t.o.v. bewegende beelden in sociale media Ontwerp: vlog-spel “Te mooi om waar te zijn” dat leerlingen spelenderwijs bekend maakt met beeldmanipulatie en leert dit te herkennen en te doen. Opbrengst: gevraagd door museum voor Beeld en Geluid

Voorbeeld 3: Eva den Heijer Ontwerponderzoek naar hoe het gebruik van gameprincipes de betrokkenheid bij museumbezoek kan vergroten Ontwerp: kaartspel Tell your ARTtale Opbrengst: ingezet bij introductieweek HKU Beeldende Kunst & KE, Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, geeft workshops Ludodidactiek voor HKU, docent in de Master

Alumna Annemarie Geerling Schets loopbaan. Master tbv ontwikkeling en professionaliseren. Ontwerp onderzoek naar Interdisciplinair improviseren met kunst studenten. Kunsteducatieve product: Plaii Loopbaan: Werkzaam in kunstedcuatieve werkveld. Voortgezet onderwijs en met name Buitenschools voor ik in 2008 starte bij DBKV op Windesheim. Sinds 2013 DBKV ArtEZ. Reden Master: Verder willen ontwikkelen en me met name willen professionaliseren in interdisciplinaire maakprocessen. Ontwikkeld: Plaii. Tool waarmee kunst studenten van verschillende disciplines elkaar dmv interdisciplinair improviseren elkaar en elkaars maakprocessen beter kunnen leren kennen. Literatuur onderzoek, deskresearch en

Hoe zag ontwerponderzoek er uit? Opbouw onderzoek in beeld. Relevantie: Hybride kunstenaars praktijk, verder onderzoeken relevantie en toepasbaarheid van het ontwerp voor andere doelgroepen. Bij het lectoraat Musische professionalisering aan de HKU. Invloed op loopbaan: verschuiving taken bij ArtEZ naar begeleiden onderzoek en interdisiplinaire projecten. Gestart bij HKU ook op gebied van onderzoek en interdisciplinaire maakprocessen. Onderzoek bij Lectoraat.

Vragen? Contactgegvens Marin Rutgers Studieleider HKU Master Kunsteducatie E-mail: marin.rutgers@hku.nl Posters, Annemarie kan hier iets vertellen…