Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Veranderingen AWBZ en WMO Gevolgen voor cliënten
Vragen en behoeften mantelzorgers mensen met CVA
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Voor u Door u. Programma • Inleiding • Terugkijken naar 3 december: de aanleiding • Stand van zaken • De resultaten van de enquête • Discussie.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Terminale palliatieve zorg
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Inhoud van deze synthese :
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Begeleidingsplannen GGZ
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Optimale Parkinsonzorg
Handboek voor mantelzorgers
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De Waerden op Texel.
Als zelfstandig wonen niet meer kan
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Reminiscentie Levensboeken
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Ouderen in veilige handen Grietje Nieland Veilig Thuis.
Westland Sociaal in beweging ! Probus 16 maart 2016.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid Welkom Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid.
Wmo 2015 en Mantelzorg. Hoe ver staat het? Rijk schiet niet op Juli e kamer? Gegevens cliënten pas in augustus naar gemeente Kadernota mei 2014:
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
INTERACTIEF AANKOOP SYSTEEM PERCEEL: HULP BIJ HUISHOUDEN
DEMENTIE: over ziekte, zorg en samenleving
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Thuisondersteuning.
Eigen regie bij dementie; ontwikkeling van een wensen/ waardenhulp Door Paul-Jeroen Verkade Regiomanager/casemanager Geriant.
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Helemaal thuis op Texel…
Waarom schrijven voor ‘partners van’?
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Ouderen en activiteiten
Definitie Thuisondersteuning (concept) - 1
12.2 Totstandkoming van een wet
Innovaties in de Zorg. Innovaties in de Zorg Waar gaan we het over hebben? Wat is het Huis van Morgen? Dementie en hulpmiddelen, gaat dat samen? Waarom.
Vmbo 2 economie Waarom werken?
en palliatieve terminale zorg
Patiëntenparticipatie bij zorginkoop en meerjarenplannen
Inleiding website NuenenHelpt.nl voor zorgprofessionals en verwijzers
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Van Zorg naar SOCAV.
Zorgtaken en Zelfredzaamheid
Lespakket Opleidingen
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Opnieuw licht op de zaak
Mantelzorg en dementie
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Patiëntenparticipatie bij zorginkoop en meerjarenplannen
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Goede zorg in alle fasen van de keten (voorbeeld)
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.

LANGER Thuiswonen! Oudere met Dementie mag steeds langer thuis blijven wonen…………….. Vanuit gemeentes steeds meer gericht op het mogelijk maken hiervan……. Grotere druk bij Mantelzorgers, medeburgers en zorgprofessionals………... Zorgprofessionals geven invulling aan hun eigen rol………………………..

Zorgvraag bij dementie De belangrijkste problemen waar mensen met dementie en hun naasten tegenaan lopen zijn: 1. niet-pluisgevoel 2. vraagtekens, wat is er aan de hand en wat kan helpen? 3. bang, boos en in de war zijn 4. gevoel er alleen voor te staan 5. sociale contacten mijden 6. problemen in de lichamelijke zorg 7. gevaar 8. gezondheidsproblemen 9. verlies 10. het wordt mij te veel 11. zeggenschap inleveren en kwijtraken 12. goede en slechte tijden 13. miscommunicatie (met hulpverleners) 14. weerstand tegen opname

Wat maakt het anders dan bij een cliënt zonder dementieel beeld? 1 AZA biedt huishoudelijke hulp aan mensen die door een ziekte, psychische- dan wel lichamelijke beperking of ouderdom hun huishouden niet (helemaal) zelf kunnen doen. Dus ook aan mensen met dementie. Maar een medewerker van AZA doet meer dan alleen schoonmaken en opruimen: De huishoudhulp denkt mee (of beslist) over wat er moet gebeuren in huis. Vaak is er naast familieleden ook al sprake van een bij de cliënt derde betrokken partij gespecialiseerd en gericht op de geriatrische problematiek. Is dit niet het geval dan kan een daar in gespecialiseerde organisatie worden ingeschakeld zoals de GGZ of Geriant.

Wat maakt het anders dan bij een cliënt zonder dementieel beeld? 2 In de loop van de tijd zullen waarschijnlijk meer hulpverleners betrokken raken bij de zorg rondom de cliënt waarbij een goede afstemming van taken tussen deze hulpverleners van belang is. Omdat tijdens het dementieproces de zorgbehoeften veranderen en complexer worden, is een vertrouwd en vast aanspreekpunt voor mensen met dementie en hun naasten nodig. Deze voor hen vertrouwde huishoudmedewerker vervult samen met de leidinggevende zorgcoördinator voor hen de functie van aanspreekpunt. Zij beschikken over kennis van dementie en de sociale kaart, coördineren in de verschillende fasen van de dienstverlening en eventuele praktische begeleiding en steun voor mensen met dementie en hun naasten. De huishoudmedewerker voert deze –waar nodig en mogelijk– ook zélf uit.

Aan welke competenties moet een medewerker voldoen? De hulp is systeem- en belevingsgericht door aan te sluiten bij de wensen en gewoontes van de persoon met dementie en diens familie. De zorgverleners zijn geschoold in de persoonlijke omgangsstrategieën bij de verschillende fasen van dementie (via eigen opleidingstraject of de Azacademie). Ze zijn bereid nét dat beetje extra te doen, zoals samen koffie drinken met of zonder de mantelzorger. Huishoudmedewerkers ( met ondersteuning van hun zorgcoördinator) zijn getraind in het signaleren van en anticiperen op verslechteringen en mogelijke behoefte aan extra hulp. Zij weten welke stappen zij moeten ondernemen bij cognitieve achteruitgang, toename van functionele beperkingen, ziekteverschijnselen, weigering van hulp, gevaarlijke situaties en bij dreigende overbelasting van de mantelzorg. Geduldig, communicatief, regie kunnen nemen,

Huishoudvoering bij een cliënt met dementie, HOE? Het streven is mensen met dementie zo lang mogelijk zelf de regie te laten houden met ondersteuning waar dat volgens hen nodig is. Als zij niet meer in staat zijn om de huishoudelijke zorg en de algemene dagelijkse levensbehoeften (ADL) zelf te organiseren, of uit te voeren, kunnen zij nog wel (onder begeleiding) (deel)activiteiten uitvoeren. De huishoudhulp is dan ook gericht op ondersteunen bij, (gedeeltelijk) overnemen of samen uitvoeren van huishoudelijke of ADL-taken. Het streven is cliënten met dementie zodanig betrokken te houden, dat zij zoveel mogelijk zelf kunnen blijven doen. * Dit alles vraagt een systeem- en cliëntgerichte benadering en specifieke kennis, inlevingsvermogen en vaardigheden, en dikwijls ook een extra tijdsinvestering van de huishoudmedewerker.  

Gouden driehoek

Afsluiting/ vragenronde