Regiobijeenkomsten Utrecht en Zwolle Kwaliteitslabel Sociaal Werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Ervaringen in samenwerking
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Certificering in de praktijk Dialyseafdeling Oosterscheldeziekenhuis Vakantiedialyse de Banjaard.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Keurmerk voor CF-centra; Het perspectief van de patiënt Workshop Symposium CF-Centrale 30 november 2012 Jacquelien Noordhoek MA MSc Dr. Vincent Gulmans.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Stimuleringsprogramma Welzijn Nieuwe Stijl Dinsdag 11 mei 2010.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
alles over merk gekeurd
Presentatie vakdag BCMB ‘Ins en outs van registratie’ 20 mei 2015
Digitale Agenda 2020 ALV 2015 VIAG
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Ledenjaarvergadering 2016 Agenda: inloop en welkom (voorzitter) overzicht activiteiten van het bestuur 2015 (voorzitter) financieel.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Kwaliteitskoers W&MD Marije van der Meij Edwin Luttik Namens commissie kwaliteit en professionalisering 13 oktober 2015, Eindhoven.
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Kwaliteitskoers W&MD Edwin Luttik 16 september 2015.
Mondzorg - persoonsgericht
Professionalisering Sociaal Werk
BCMB Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners voor Mensen met een Beperking Om de belangen van cliëntondersteuners te behartigen, en om de professionaliteit.
Regiobijeenkomsten Utrecht en Zwolle
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Duurzaamheid in Gennep
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Energiebesparing bij bedrijven
WAT IS HET MAATSCHAPPELIJK MIDDENVELD 1
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Professionaliseringsprogramma opleidingscommissies Inholland Presentatie voor workshop conferentie onderwijsinspectie Versie 31 oktober 2016.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Extra instroom impuls via scholing
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Ontwikkeling, wij als EBS
Ontwikkelen bijeenkomsten
Cijferloos lesgeven bij talen
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Regiobijeenkomsten Utrecht en Zwolle Kwaliteitslabel Sociaal Werk 8 en 9 februari 2017

Programma 12.30 – 13.00 Inlooplunch 13.00 – 13.10                 Opening (Sociaal Werk Nederland) 13.10 – 13.30                 Over het Kwaliteitslabel (Sociaal Werk Nederland en Marja van Houten, CIIO) 13.30 – 14.30                 1e ronde workshops (3 opties) 14.30 – 14.45                 pauze 14.45 – 15.45                 2e ronde workshops (3 opties) 16.00 – 16.30                 Eerste ervaringen: Versa Welzijn 16.30 – 17.00                Afsluiting

Waarom aan de slag met kwaliteit? Interne motivatie: Stimulans om te komen tot meer interne synergie en trots Stimulans om doorlopend te verbeteren Externe motivatie: sociaal werk organisaties willen noodzaak, kwaliteit en maatschappelijke meerwaarde aantonen naar: Klanten Gemeenten Collega’s Andere opdrachtgevers

Benchmark kwaliteit Grootte leden: 50 % heeft < 18 fte personeel 32 % kwaliteitscertificaat, 68 % niet 37 % governancecode ondertekend, 63 % niet 28 % geregistreerde professionals, 45 % niet, 27 % weet het niet Bijna 90 % heeft een klachtenregeling 35 % onderzoekt klanttevredenheid continu of meerdere keren, 65 % één keer per jaar of minder 26 % onderzoekt klanteffect continu of periodiek, 74 % één keer per jaar of minder

Het proces met de leden Ambitie leden: een eigen verhaal over kwaliteit (2013) Uitwerking hoofdlijnen koers door Commissie Kwaliteit en Professionalisering, enquête en 1e presentatie aan leden (2014) Regiobijeenkomsten en mandaat leden (ALV: 79 % akkoord met nieuwe kwaliteitskoers) voor uitwerking (2015) Presentatie stand van zaken (mei 2016) en start pilot Instemming op ALV 30 november 2016: 83% heeft ingestemd met het Kwaliteitslabel Sociaal Werk.

Het kwaliteitslabel Sociaal Werk

Governance Doel Agendering, dialoog en invulling van goed en deskundig bestuur en toezicht in het sociaal werk stimuleren en ondersteunen MET: Herziene governancecode zeven leidende principes voor goed bestuur en toezicht die helpen dat good governance ‘in de genen’ gaat zitten Advieshonoreringsregeling toezichthouders Kern: koppeling tussen honorering van toezichthouder en bestuurder (5 % (lid) resp. 7,5 % (voorzitter) Afwijking voor (kleinere) organisaties is begrijpelijk en mogelijk

Beroepsregister Sociaal Werk Initiatief Actieprogramma Professionalisering Sinds 2015  streven dit jaar af Een register voor alle sociaal werkers Mbo en hbo Student en werknemer Waarom registratie? Belang voor professionals, werkgevers èn financiers Uitgangspunten: Registratie als middel… Uitdagen tot leren en ontwikkelen Leren op de werkplek Toepassen van kennis en aantonen resultaten van leren Portfolio en casuïstiek Aanpasbaar aan actualiteiten en doelgroepen Bij Registerplein (verhouding SKJ en Registerplein) Ontwikkeld door alle partners Actieprogramma Professionalisering Vul hier de enquête in: wat vind jij betekenisvolle registratiecriteria?

Eigen branche normen Vakmanschap en professionaliteit centraal Aandacht voor rol burger/vrijwilliger Focus op reflectie en leren Wendbaar door eigen regie en eigen beheer branche Sluit aan op gedachtengoed en bedoeling sociaal werk 52 normen 3 rubrieken: Vakmanschap Dienstverlening Bestuur en Organisatie

Rubriek 1 (Vakmanschap door professionals), norm 10: Voorbeelden Rubriek 1 (Vakmanschap door professionals), norm 10: Professionals wegen af welke interventies zij toepassen en welke professionele methoden en technieken zij daarbij gebruiken. Rubriek 1 (Vakmanschap door professionals), norm 14: Professionals zijn transparant in en toetsbaar op hun professioneel handelen.

Voor alle leden? Voor alle ‘soorten’ leden bedoeld Dus sociaal werk organisaties in de breedte Voor organisaties als COA, vrijwilligersorganisaties, peuterspeelzalen etc. moeten we op het terrein van vakmanschap gaan ervaren wat passend is en/of normen meer moeten worden toegespitst

Eigen beheer Van en voor de branche Sociaal Werk Nederland is ontwikkelaar en eigenaar Niet onder Toezicht en regime Raad voor Accreditatie 4 CI’s gekozen als preferred suppliers (CIIO, DNV, Keurmerkinstituut en Lloyds) Eigen beheer: Aanpassen in eigen beheer Beheercommissie van leden Raad van toezicht met externen

Verhouding andere keurmerken Label is vergeleken met HKZ en ISO als andere gebruikte normen voor de sector HKZ en ISO opgesteld vanuit perspectief van het management en de organisatie (veelal in termen van ‘regelen dat’ of ‘zorgen voor’) Meeste overeenkomst met de rubrieken Dienstverlening en Organisatie en bestuur. In percentages (zie Crosstabel): HKZ: 29 van de 52 normen zijn geheel of gedeeltelijk branchespecifiek = 56 % ISO: 30 van de 52 normen zijn geheel of gedeeltelijk branchespecifiek = 60%

4 toetsingsopties

Verschillende toetsingsopties Intercollegiaal Adviesmeting tussen 3 leden Matching via Sociaal Werk Nederland Kosten: tijd (met gesloten beurs) Training vereist  7 maart Zwolle: schrijf je in! Resultaat mits voldoen aan eisen: notering in het register op de website Combi CI en intercollegiaal Een CI heeft de lead, toetsing is in combinatie met leden Kosten: geld voor CI en tijd eigen toetsers; vaste dagprijs voor de preferred suppliers Resultaat mits voldoen aan eisen: notering in register en certificaat Extern al dan niet gecombineerd met ISO of HKZ Certificerende Instelling (CI) toetst op de normen Vaste dagprijs voor de preferred suppliers

Kosten toetsing Kosten afhankelijk van: Scope Omvang organisatie en aantal locaties Manier van toetsen (intercollegiaal, combi of puur extern) Combinatie ISO/HKZ

Logo voor organisaties die intercollegiaal getoetst zijn

Logo voor organisaties die extern (of i. c. m Logo voor organisaties die extern (of i.c.m. intercollegiaal) getoetst zijn

Welke stap kunt u nu al zetten? Bezoek www.sociaalwerk.nl en vind achter de subpagina Kwaliteitslabel formats, achtergrondinformatie en aanmeldingsopties Eerst de normen eens zelf proeven? Met de zelfevaluatie en de voorbeelden krijg je zicht op wat je al in huis hebt en je to-do-lijst. Tijdens Workshop2 krijgt u een stappenplan. Wil je graag dat een collega organisatie een kijkje in jouw keuken neemt? Geef je dan via de website op voor een intercollegiale adviesmeting Wil je (daarnaast ook) dat een auditor van een CI komt toetsen? Kies een van de 4 preferred suppliers

Ambitie voor 2017 Minstens 20 % van de leden is (intercollegiaal en/of extern) getoetst Minstens 20 % van de sociaal werkers is geregistreerd in het Beroepsregister Sociaal Werk 10% van gemeenten kent ons kwaliteitslabel Hogescholen en ROC’s bieden meer trajecten op maat voor deeltijdonderwijs van professionals Er is een meerjarige onderzoeksagenda voor het sociaal werk opgesteld, met budget

Workshopronde 1 & 2 Workshop 1. De meerwaarde van het kwaliteitslabel Over de meerwaarde van het Kwaliteitslabel en het stappenplan. En: hoe zorgen we dat gemeenten het label interessant vinden? (Sociaal Werk Nederland) Workshop 2. Over intercollegiaal en extern toetsen Hoe worden de normen getoetst? En hoe kun je als kleine of grote organisatie morgen al beginnen? (Marja van Houten van CIIO) Workshop 3. Over Beroepsregistratie Over de stand van zaken van het beroepsregister Sociaal Werk, het verschil met SKJ Jeugd en uitwisseling over wat goede normen en criteria zijn. (Karin Kleine van HaKa)

Versa Welzijn

Marije van der Meij vandermeij@sociaalwerk.nl 06-40174252 Edwin Luttik luttik@sociaalwerk.nl 06-22073745