FACT: Flexibele Assertive Community Treatment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Van Dwang en Drang naar HIC
Gezondheid, versterkt in eigen hand
Veranderingen in rol Familieraden
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Preventief Verzuimmanagement
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Harry Meijerink.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
“Specialistische” zorg
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
In voor Zorg 10 februari 2010 Samenwerkingstraject gemeente ‘s Hertogenbosch – Zorginstellingen Carla Klomp Frank Pleijers.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Begeleidingsplannen GGZ
Forensische (F)ACT Symposium Resocialisatie 18 april 2013
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Kernprocessen van de Act methodiek
Samen verder!.
Informatiebijeenkomst
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Workshop Intensieve Ambulante Behandelmethoden
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
Participatie in de praktijk
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Perspectief van de cliënt
Reguliere ambulante teams:  Principe van casemanagement:  Een vaste caseload  Één hulpverlener heeft de regie over de gehele hulpverlening aan die.
Social work Week 2.
Zo ‘op maat’ kan de zorg zijn! Michiel Bähler Ypsilon Apeldoorn 8 november 2008.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Zorgbelang Noord-Holland Studiedag RCO de Hoofdzaak 17 januari 2013 Zorginkoop GGZ Kansen voor cliënten.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
St. Rehabilitatie '92 FPK en Rehabilitatie: een onmisbare combinatie !? Assen 28 februari 2011 Lies Korevaar.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
“Wij zijn daar waar onze klant wil slagen” DE REIS NAAR HERSTEL Actieplan GGZ Noord-Holland-Noord naar 30% meer herstel Marijke van Putten 9 juni 2016.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Resultaatgericht Samenwerken
Stichting Jeugdformaat
Vermaatschappelijking van de Zorg
MEE maakt meedoen mogelijk
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
(F)ACT-LVB Symposium KFZ-produkten Laura Neijmeijer
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
Forensisch RACT binnen Antes
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Van Dwang en Drang naar HIC
Uitkomst Quickscan Kampen
F-ACT 27 april 2019 Adviesraad WMO.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Consortium onderzoeksprogramma middelen en criminaliteit
Monitoring Vooral om van te leren.
Introductie en ontwikkelingen
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

FACT: Flexibele Assertive Community Treatment Ambulante behandeling, begeleiding en ondersteuning voor mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen

FACT Sinds 2004 FACT ontwikkeld en beschreven Voor mensen met een actuele ernstige psychiatrische aandoening in een regio 293 gecertificeerde teams in Nederland, Noorwegen, Zweden en Bonaire. Teams in ontwikkeling op Aruba, in België, Canada, Denemarken, Ierland, Engeland, Tsjechië en Moldavië. ± 500 FACT-teams in Nederland?

FACT PRINCIPES 1. Wij zijn daar waar de klant wil slagen! 2. Ondersteunen en meedoen door maatschappelijk netwerken 3. Binden en vinden door transmurale GGZ ketenzorg 6. Ondersteunen rehabilitatie en herstel 4. Bieden zonodig ACT-zorg 5. Behandelen volgens de multidisciplinaire richtlijnen 3

ontregeling behandeling herstel probleemgericht ontwikkelingsgericht CM is onderdeel van het team. Rol team: intensief ACT Planbord Opname Detentie ontregeling behandeling Rol CM: voorlichten, verwijzen, coördineren, evalueren CM blijft individuele belangenbehartiger en let op lange termijn doelen: Continuïteit van herstel door pieken en dalen herstel Rol CM: intensief individueel contact + geïndiceerde collega’s en resources Gericht op strengths ontwikkelingsgericht 4

Wat levert FACT nu op? Flexibele zorg Lage drop out (Nugter et al, 2015) Minder en kortere opnames (Beter worden doe je thuis) (Nugter et al, 2015) Meer mensen aan het werk Betere samenwerking met andere instellingen (GGZ krijgt een gezicht) Hoge tevredenheid cliënten (RET, 2015) Meer onderzoek noodzakelijk!

WAAR SCOREN DE FACT TEAMS GOED OP? Items waarop de teams gemiddeld een score >4.5 op behalen, zijn: Personeelsbezetting Verpleegkundige FACTbord overleg Behandelbijeenkomst cliënt Multidisciplinaire praktische zorg Medicatiebeleid Wachtlijst Bij opname Uitschrijving uit FACT Overleg externe partners Verantwoordelijkheid voor No drop out planning van ontslag Het item multidisciplinair FACT-bord overleg scoort met een 4.80 gemiddeld het hoogst.

WAAR SCOREN DE FACT TEAMS LAAG OP? Items waarop de teams gemiddeld laag scoren, een score <3.0, zijn: Ervaringswerker Verslavingsdeskundige Arbeidsdeskundige Rehabilitatiespecialist Contactfrequentie bord Familie interventie IDDT model ROM gebruik De arbeidsdeskundige is met een gemiddelde score van 2.62 het laagst scorende item.

TRENDS IN MODELGETROUWHEID Enkele afzonderlijke items nader bekeken Er is een significante negatieve correlatie tussen het item Verbetercyclus FACT en het jaar van de audit; In de loop van de periode 2009-2014 wordt er minder aandacht besteed aan kwaliteitsverbetering van de implementatie en ontwikkeling van FACT; Uit de data blijkt echter ook, dat er een positieve correlatie is tussen dit item en de totaalscore op de FACTs. 

CONCLUSIES Verzamelde gegevens van de audits geven beeld van stand van zaken en trends in modelgetrouwheid bij Flexibel ACT teams Modelgetrouwheid blijft over de jaren stabiel Arbeidsrehabilitatie en outreach neemt af Participatie en herstel blijft achter: aanknopingspunten audit-data -> werk aan de winkel dus!

FACT-Schaal 2017 Topzorg voor EPA!

UITGANGSPUNTEN FOCUS OP HERSTEL FOCUS OP PROCES EN INHOUD INTEGRATIE VAN HUIDIGE PRODUCTEN TRANSPARANTIE BEHOUD VAN FACT KENMERKEN ………….. Meebewegen met…..: Onderscheidend Innovatief Toekomstbestendig Geen vinkenlijst Geen opsomming van eisen, EBP of keuzes in de tijdsgeest

“ Ontwikkel een geïntegreerde, wijkgerichte benadering rond mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen, met een goede afstemming en samenwerking tussen mensen met ernstige psychische aandoeningen, familie en naastbetrokkenen, buurten, generalistische wijkteams, huisartsen, gespecialiseerde ondersteuning en begeleiding en specialistische GGz- behandeling.” Over de Brug Focus op Herstel Focus op wijkgerichte zorg Focus op fasering van zorg Minder zorgbehoeften, meer herstel!

“ Gemeenten zien kansen voor een effectievere en efficiënter georganiseerde aanpak in het sociale domein. Dat kan door anders en innovatiever te gaan werken: meer gebruik van de eigen kracht van burgers, van de kracht van de samenleving, meer integraal werken, beter gebruik van alle nabije voorzieningen en meer sturen op resultaat. En vooral dicht bij de burger en de professionele werker staan.” Gemeenten Bron: Sociale wijkteams in ontwikkeling Inrichting, aansturing en bekostiging Regie bij de professional Regelruimte bij de teams Sturen op resultaat Integraal werken

Zorgverzekeraars uit “ inkoopbeleid 2013” Borgen van kwaliteit De instelling maakt gebruik van Outcome monitoring (ROM) vanuit patiëntenperspectief Het volledige palet van behandeling en begeleiding is in alle fases beschikbaar Uitgaan van de kracht van de patiënt Er is continu aandacht voor herstel van functioneren, niet alleen in de GGZ instellingen, maar ook in (samenwerking met) de maatschappelijke netwerkpartners. Herstel van maatschappelijke rollen wordt bereikt middels: Zinvolle dagbesteding, zoals werk. Hierbij wordt aanbevolen gebruik te maken van Individual Placement & Support (IPS) De instelling maakt gebruik van Shared Decision Making / patiënt in regie Het steunsysteem wordt actief ingezet en er is voldoende aandacht voor het familieperspectief. Betrokkenheid ervaringsdeskundigen is blijvend geborgd Inzet E-mental health en zorg op afstand Zorgverzekeraars uit “ inkoopbeleid 2013” Zorgaanbieders en andere netwerkpartners zijn ingebed in het zorgnetwerp en dienstverlening in deze stad/ regio voor het leveren van EPA-zorg, inclusief eerste lijn. Er is een gezamenlijk beleidskader / zorginkoop door zorgverzekeraar en gemeente voor het gecombineerde cure / care aanbod voor EPA doelgroep. Er is de mogelijkheid tot aansluiting van meerdere organisaties en voorzieningen in de regio. De verantwoordelijkheden zijn duidelijk belegd.

Herstelbeweging KLINISCH EXISTENTIEEL FUNCTIONEEL LICHAMELIJK SOCIAAL Whitley, R. & Drake, R. (2010) Slade, M., (2013) 100 ways to support recovery

Falloon: Wijkanalyse en werken met resources Gagne, McGorry, Prochaska en DiClemente, Mueser: Fasering van Zorg Onderzoek T-MACT Wat nog meer? FACT Bipolaire stoornissen FACT DGT FACT MBT FACT Ouderen FACT Sociale Wijkteams FACT VIP FACT Verslavingszorg ……FACT, FACT-LVB, FACT-Jeugd, For- FACT

Dus… Drie vragen aan het FACT-team: Voor wie doe je het? (Voorinformatielijst) Met wie doe je het? (Voorinformatielijst, Deel A) Hoe doe je het? (Voorinformatielijst + Deel A+B) …. en wat is het resultaat van van de match tussen “wie”, “met wie” en “hoe”? (BEOORDELING!)

VAN fact NAAR FACT Teamstructuur Teamproces Diagnostiek, behandeling en interventies Zorgorganisatie Maatschappelijke Zorg Professionalisering Monitoring Alle items komen terug in de nieuwe FACTs met als toevoeging: 8. Herstelondersteunende zorg De basale FACT-kenmerken zijn opgenomen in Deel A. De uitvoering met regie en verantwoordelijkheid bij het team tot Deel B.

FACT-Schaal 2017  Bähler, M., Delespaul, P., Kroon, H., Vugt van, M., Westen, K. (2017) Fact-schaal 2017. CCAF, Utrecht

Instapcriteria 1. Bestaansduur van het team (in maanden) ≥ 12 maanden   ≥ 12 maanden 2. Aantal cliënten in de totale caseload. ≤ 300 patiënten 3. Cliënt/hulpverlener ratio. ≤ 1:30 ratio 4. Er zijn minimaal vier verschillende disciplines (zoals in A) aanwezig in het kernteam. ≥ 4 kerndisciplines 5. Aantal keren per week FACT-Bordoverleg. ≥ 3x/week 6. Het team kan op flexibele wijze de zorg intensiveren indien noodzakelijk. Flexibel 7. Het percentage van de cliënten dat jaarlijks door 4 of meer disciplines van het kernteam wordt gezien. ≥ 50% 8. Het team heeft in zijn visie en werkwijze een duidelijke focus op integraal herstel. Herstelgericht 9. Het percentage van de face-to-face contacten dat extern plaats vindt. ≥ 40%

Deel A: De Structuuritems Disciplines Psychiater Psycholoog Verpleegkundige MW’er Arbeidsdeskundige (IPS’er) Deskundigheden/ Competenties Ervaringsdeskundigheid Somatiek Verslaving LVB FACT Basics Kleine Caseload Outreach Flexibiliteit Shared caseload/Teambenadering Aansturing

Deugdelijk uitgevoerd Deel B: De Thema’s 1-2 3-4 5-6 7-8 Niet zichtbaar In ontwikkeling Deugdelijk uitgevoerd Voorbeeldfunctie

Thema 1: Flexibilisering van Zorg Flexibele zorg is zichtbaar tijdens het FACT-overleg. Fasering van zorg is zichtbaar in het behandelplan en daar wordt uitvoering aan gegeven. Er is sprake van een teambenadering, waarbij de deskundigheid van meerdere teamleden actief wordt ingezet. De intensiteit van zorg is passend bij de fase van het herstelproces waarin de cliënt zich bevindt; de zorg wordt zo wenselijk/nodig op- en afgeschaald.

Thema 2: Persoonlijk Domein Het team herkent en erkent de eigenheid van de cliënt. Het team gaat uit van de eigen kracht van de cliënt. Het worstelen met de culturele, seksuele en spirituele identiteit en emoties als rouw en verdriet worden door het team gezien en daar wordt in gezamenlijkheid naar gehandeld. Er is aandacht voor het tegengaan van stigmatisering door het team en zelfstigmatisering van de cliënt. Het team durft risico's te nemen. Het team kent een hoopvolle houding en gebruikt hoopvolle taal gericht op een open en positief toekomstbeeld.

Thema 3: Maatschappelijk Domein 3.1 De rollen van de cliënt binnen het domein 'zelfzorg en wonen' zijn zichtbaar Het team inventariseert de doelen van de cliënt en stelt de doelen van de cliënt op binnen het domein 'zelfzorg en wonen'. Het team werkt aan realisatie van de doelen binnen het domein 'zelfzorg en wonen' met zichtbare interventies. Begeleiding binnen dit domein is beschikbaar in het kernteam of in het direct aanstuurbare netwerk. 3.2 De rollen van de cliënt binnen het domein 'sociaal netwerk' zijn zichtbaar Het team inventariseert de doelen van de cliënt en stelt de doelen van de cliënt op binnen het domein 'sociaal netwerk'. Het team werkt aan realisatie van de doelen binnen het domein 'sociaal netwerk' met zichtbare interventies. 3.3 De rollen van de cliënt binnen het domein 'werk en vrije tijd' zijn zichtbaar Het team inventariseert de doelen van de cliënt en stelt de doelen van de cliënt op binnen het domein 'werk en vrije tijd'. Het team werkt aan realisatie van de doelen binnen het domein 'werk en vrije tijd' met zichtbare interventies, waarbij de arbeidsdeskundige een initiërende rol speelt.

Thema 4: Symptomatisch Domein 4.1 Psychiatrische Interventies State-of-the-art en geïntegreerd screenen, diagnosticeren, behandelen en op effect evalueren & Medicatiemanagement 4.2 Somatische Interventies State-of-the-art en geïntegreerd screenen, diagnosticeren, behandelen en op effect evalueren. Somatiek wordt in volledige breedte behandeld, indien nodig met actieve verwijzing en opvolging 4.3 Psychologische en Pedagogische Interventies State-of-the-art en geïntegreerd screenen, diagnosticeren, behandelen en op effect evalueren. Het aanbod van interventies is passend bij de casemix. De deskundige op het gebied van LVB speelt zichtbaar een initiërende rol. 4.4 Verslavingsinterventies State-of-the-art en geïntegreerd screenen, diagnosticeren, behandelen en op effect evalueren. Verslavingsinterventies worden expliciet benoemd, beschreven en flexibel/gefaseerd ingezet. De deskundige op het gebied van verslaving speelt zichtbaar een initiërende rol.

Thema 5: Planning en Controle op Individueel Cliëntniveau 5.1 Planning en Controle cyclus De behandelplancyclus is beschreven. Uitvoering en evaluatie van de (voortgang van de) behandeling gebeurt in gezamenlijkheid; er is een samenwerkingsrelatie met de cliënt, naasten, huisarts en POH-GGZ. Besluitvorming over de behandeling komt in gezamenlijkheid tot stand (team, netwerk, cliënt en naasten). Elke partij kan doelen inbrengen. Er wordt minstens een keer per jaar een klinische ROM uitgevoerd ten behoeve van het individuele beleid en het behandelplan, bestaande uit gestandaardiseerde instrumenten die het (1) psychisch en sociaal functioneren, (2) zorgbehoeften en (3) kwaliteit van leven en herstel meten. 5.2 Integrale Verantwoordelijkheid Het team is integraal verantwoordelijk voor het verloop van de behandeling en neemt een regisserende coördinatiefunctie op zich. Er wordt een actief beleid gevoerd om cliënten zo nodig te motiveren en toe te leiden naar geschikte interventies.

Thema 6: Crisis en Veiligheid 6.1 Assertieve Proactieve Crisisinterventies Het team is in staat om de signalen van een (dreigende) crisis te herkennen. Het team is in staat om de zorg te intensiveren en de benodigde (o.a. beschermende M&M/BOPZ) maatregelen te nemen om de veiligheid te herstellen. Het team is integraal en 24/7 verantwoordelijk voor het op- en afschalen van zorg, ook wanneer opnameafdelingen, crisisdienst, huisarts en sociale wijkteams betrokken zijn bij de cliënt. Het individuele crisisbeleid wordt triadisch en systematisch opgesteld en geëvalueerd met cliënt en zijn netwerk. 6.2 Veiligheid en Risico's Bindende, proactieve assertieve hulpverlening is mogelijk om drop-out te voorkomen. Gebruik van risicotaxatie (-instrumenten) passend bij doelgroep. Ter preventie van suïcide, maatschappelijke teloorgang, agressie en delicten. Er is een aanbod van forensische interventies beschikbaar waar gebruik van wordt gemaakt en op effect wordt geëvalueerd. Trainingen op het gebied van agressieregulatie, impulsregulatie of emotieregulatie. Dit kan zowel groepsgewijs als individueel. Het team heeft daarnaast een aanbod voor delictspecifieke problemen als huiselijk geweld of zedenproblematiek of verwijst hiernaar actief door. Er is een beschreven veiligheidsbeleid met aandacht voor de thema's: (1) huisbezoek (2) nazorg na een incident (3) aangifte doen (4) omgaan met agressie.

Thema 7: Samenwerking met het Netwerk 7.1 Betrokkenheid en Samenwerking met het Sociale Netwerk van de Cliënt Er is een (individueel en/of groeps-)aanbod van het team aan naasten. Het team faciliteert en motiveert de oprichting en uitvoering van zelfhulpgroepen door naasten. Het team organiseert cyclisch tevredenheidsonderzoek van cliënten, naasten én netwerkpartners om systematisch te evalueren en de werkwijze waar nodig bij te sturen. 7.2 Samenwerking met het Professionele Interne en Externe Netwerk Het maatschappelijk steunsysteem/de Sociale kaart is bij het team bekend op het niveau van het werkgebied. Interne en externe samenwerkingspartners en de vorm en intensiteit van samenwerking zijn passend bij de caseload, de maatschappelijke omgeving en de beschikbare resources.

Thema 8: Kwaliteit en Innovatie 8.1 Scholing en Opleiding Ieder teamlid heeft in de afgelopen 2 jaar scholing ontvangen in voor het team relevante EBP's. Ieder teamlid heeft in de afgelopen 2 jaar scholing ontvangen in herstel thema's. Er is een beschreven scholings- en intervisiebeleid passend bij de casemix en deze wordt periodiek geëvalueerd en aangepast. 8.2 Expertkennis Er worden minimaal maandelijks experts uitgenodigd (consultatie). Het team heeft een zichtbare consultatie-functie. Er wordt gebruik gemaakt van een second opinion waar nodig. 8.3 Planning en Controle Cyclus op Teamniveau Het team heeft een beschreven verbeterplan opgenomen in het Teamdocument waarin doelen en acties zijn opgenomen. De ROM uitkomsten alsmede het cliënttevredenheidsonderzoek worden op teamniveau gebruikt om systematisch te evalueren en de werkwijze waar nodig bij te sturen. 8.4 Innovatie van Zorg Het team heeft alternatieve en/of innovatieve en/of gezondheidstechnologische interventies of acties waarmee het zich in positieve zin onderscheidt.

Audit Teamdocument + Feedback ketenpartners Dag van de audit met feedback van cliënten en naasten