Inspectiebezoek o.b.s. de Aanloop Datum 20 mei 2014 Onderzoek naar Kwaliteits verbetering Definitief rapport van bevindingen OKV 17 september 2014
1. Waar heeft de onderwijsinspectie naar gekeken. 2 1.Waar heeft de onderwijsinspectie naar gekeken? 2.Wat is de aanleiding geweest? Wat leren de leerlingen en hoe ontwikkelen zij zich? Hoe is het onderwijs ingericht? Hoe zit het met de zorg en de begeleiding? Norm inspectie eindtoets Cito 2011-2012 Cito eindscore: 531.1 533.1 2012-2013 Cito eindscore: 530.5 532.9 2013-2014 Cito eindscore: 532 533.1 Bron:PO- analyse , september 2014
Wat gaat nog niet goed? Een duidelijke uitleg van de leerstof. De leerlingen zijn niet allemaal actief betrokken en taakgericht aan het werk. De afstemming van de instructie op de verwerking en leertijd. Na analyse bepaalt de school de aard van de zorg voor zorgleerlingen. Uitvoering van de planmatige zorg. De resultaten van de leerlingen moeten beter worden geëvalueerd. De kwaliteit van het onderwijs moet beter worden geborgd.
Wat gaat Stichting OPO hieraan doen, met welke middelen, waarom en hoe? Stichting OPO PO- Raad ingeschakeld naar de specifieke problematiek van de school. Cito gegevens Klassenbezoeken en gesprekken gevoerd met leerkrachten, ouders, teamleider en CD en AD Rapport Analyse PO-raad met aanbevelingen. Dit rapport kan de school gebruiken als input voor het plan van aanpak ter verbetering van de onderwijskwaliteit. Stichting OPO controleert de kwaliteit, waarbij risico’s in de kwaliteitsontwikkeling vroegtijdig worden gesignaleerd en aangepakt. Draaiboek voor een kwaliteitszorgsysteem op schoolniveau geënt op de inspectiemethode van kwaliteitsanalyse. Stichting OPO faciliteert in coaching,training instructievaardigheden, video interactie begeleiding, externe deskundigheid, collegiale klassenconsultaties, tabletonderwijs, digitaal onderwijs en extra aanschaf leermiddelen.
Wat gaat de school doen om de onderwijskwaliteit te verbeteren? Opbrengsten: De opbrengstproblemen zijn het grootst bij rekenen&wiskunde. Teamscholing rekendidactiek, training, video interactiebegeleiding, coaching van leerkrachten tijdens de rekenlessen. Aanpassing rekenonderwijsaanbod met daarop afstemming naar leerbehoeften basis, risico en plusgroep. Administratie Parnassys (groepsplannen, observaties, groepsoverzichten, ontwikkelingsperspectieven, notities, weekplanning onderwijsaanbod en evaluaties) Verhoging eindopbrengsten. Snappet en adaptieve rekenmethode WIG Verhoging tussenopbrengsten. Snappet en adaptieve rekenmethode WIG Inzet concrete leermiddelen, digitale leermiddelen. Cultuurverandering : opbrengstgericht.
Tijd: Aantal uren taal/ lezen (10 uur p/ week) Taalbeleidsplan en coaching taal- en dyslexiespecialist. Aantal uren rekenen&wiskunde (5 tot 7 uur p/week). Differentiatie door onderwijsaanbod te compacten (bij elkaar voegen) voor meer presteerders. Gebruik instructietafel voor risicoleerlingen en voor basisleerlingen verlengde instructie. Efficiënte leertijd. Bel gaat 5 minuten eerder. Tweede bel in de klas zitten (teamleider) Om 12.00 uur gaat de bel en om 15.15 uur. Op den duur schaft de school een automatische zoemer aan.
Didactisch handelen Directe instructie model Taakgerichte werksfeer.
Afstemming: Instructie afstemmen op verschillen in ontwikkeling van leerlingen Afstemming van de onderwijstijd in ontwikkeling van leerlingen (compacten of juist extra leertijd)
Zorg Groepsbespreking 4xp /schooljaar Intervisie schoolbreed ingebrachte leerlingen, zorgleerlingen (4x /jaar of plotseling) Door trendanalyses schoolbreed, groepsanalyses, individuele leerling-analyse wordt de aard van de zorg bepaald: schoolbreed, groepsbreed of per leerling Groepsoverzichten. Groepsplannen Praktijk Evaluatie zorg
Kwaliteitszorg Trendanalyse (2x p/ jaar met evaluatie/ diagnose , verbeteringen schoolbreed n.a.v. Cito tussen (januari)- en eindtoetsen (mei) jaarlijks. WMK-PO Vragenlijsten op alle indicatoren, vragenlijsten sociale veiligheid van leerlingen, leerkrachten, ouderenquête. Planmatig werken aan verbeteractiviteiten. Dit schooljaar rekenen & wiskunde met meer hulp, hulpmiddelen, dezelfde rekentaal en expertise. Borgingsdocumenten: o.a. Teamsamenwerking, DI-model, Afstemming, Effectieve leertijd, Veiligheidsbeleid school, Rekenplan, Taalplan, ZIEN (sociaal emotioneel volgsysteem in januari en juni jaarlijks) Verantwoording aan derden (website, nieuwsbrief, inspectie, MR enz.)
Voorwaarden kwaliteitszorg Effectieve aansturing Visie van de school op onderwijs en leren Professionele en opbrengstgerichte schoolcultuur Afstemming Bestuur / Clusterdirecteur en AD
Schoolklimaat Veiligheidsplan (maart 2015) Schoolregels Leefstijl HVO Uitnodigen van hulpinstanties (Amnesty International, KIKA, e.a.) Leerlingenraad (schooljaar 2015-2016) Ouderbijeenkomsten Info Pesten en Social Media (februari 2015) Pestprotocol (mei 2015) Betere fysieke inrichting klassenlokalen Meer leerbronnen in de klas en in de school voor algemene ontwikkeling. Effectieve communicatie Krachtige leeromgeving
Jaarplanning Per maand Faseoverzicht van 4 maanden: geconcretiseerd met doelen en resultaten. Per indicator Vorm, inhoud, gekoppeld aan soort van bijeenkomst: Besluitvormend / mening vormend/ evaluatief/ informatief
Afspraken inspectie: Voortgangsgesprek November 2014 Tussentijds kwaliteitsonderzoek Juni 2015 Voortgangsgesprek November 2015 Onderzoek naar kwaliteitsverbetering Juni 2016 Communicatie : Ouderbijeenkomst Juni 2014 Ouderbijeenkomst Oktober 2014 Ouderbijeenkomst Februari 2015 Ouderbijeenkomst Juni 2015 Ouderbijeenkomst Juni 2016 Website:www.obs-deaanloop.nl en nieuwsbrieven.