AWBZ-begeleiding naar WMO één van 3 decentralisaties in Sociale Agenda Quintus Sirag / afdeling Mienskip Burgum – 26 april 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
WMO Praat mee!.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Transitie van het Sociaal domein
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Nieuwe Wmo – Platform VO
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Transitie AWBZ begeleiding naar de Wmo
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Samen verder!.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Aanleiding tot verandering
De veranderingen in de zorg…..
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
De samenhang van de drie transities presentatie dorpsraadvergadering Nederwetten stand van zaken 29 september 2014.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Project oriëntatie op het beroep
Van AWBZ naar Wmo: van verzekerde rechten naar compensatieplicht Drs. Linda Hazenkamp Vereniging van Nederlandse Gemeenten 28 maart 2011.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Presentatie RTG 11 juni 2012 Transities Awbz en Jeugdzorg “Transformeren en integreren”
Decentralisatie begeleiding naar gemeenten Wat houdt het in? Wat gaat er veranderen?
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Veranderingen in ABWZ, veranderingen in onderwijs?
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Van AWBZ naar Wmo begeleiding Van AWBZ begeleiding naar Wmo ondersteuning 24 januari 2012.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Gebundelde krachten Beleidskader decentralisaties Midden Holland.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Wmo 2015 en Mantelzorg. Hoe ver staat het? Rijk schiet niet op Juli e kamer? Gegevens cliënten pas in augustus naar gemeente Kadernota mei 2014:
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Raadsinformatieavond PGB
Veranderingen in de zorg Ypsilon Zeeland 11 mei 2017 Welkom!
Ontwerp Wmo beleidsplan
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Transcript van de presentatie:

AWBZ-begeleiding naar WMO één van 3 decentralisaties in Sociale Agenda Quintus Sirag / afdeling Mienskip Burgum – 26 april 2012

Inhoud presentatie:  waarom, wat, hoe decentralisatie AWBZ  hoe zit dat in onze gemeente  vanuit welke visie aanpakken  de 3 B’s  enkele specifieke aandachtspunten  planning

Decentralisatie AWBZ: aanleiding  kabinet zet extra in op stelselwijziging Zorg èn op decentraliseren taken naar gemeenten  beide waren al in gang (zie Wmo, W&B): minder Rijk, meer Burger, gemeente 1e overheid / vangnet  uitdijen van kosten zorg voorkomen (bezuiniging)  bestuursakkoord met Gemeenten + Provincies: div. decentralisaties naar gemeenten (Jeugdzorg, AWBZ, WerkenNaarVermogen, Milieuhandhaving)

3 grote decentralisaties in Sociale Agenda  gemeente verantwoordelijk voor ± alle ondersteuning (niet-medisch) aan burger  grootse deel van het gemeente-budget bestemd voor het sociale domein Als decentralisatie AWBZ rond is (+ ook WetWerkenNaarVermogen en Jeugdzorg):

Bedoeling decentralisatie AWBZ: wat ?  AWBZ terugbrengen naar kern: echte zorg, waar geen verzekering voor is  Burgers-met-beperkingen ondersteunen vanuit perspectief ‘participatie’ (meedoen), minder vanuit perspectief van ‘zorgrecht’  Daarom WMO uitbreiden: gemeenten kunnen beter (dan zorgkantoor) verbindingen leggen met participatie- mogelijkheden andere gemeente-taken

Bedoeling decentralisatie AWBZ: hoe ?  wetsvoorstel: begeleiding-zonder-verblijf en kort-verblijf ( logeren ter ontlasting mantelzorger ) toevoegen aan WMO-compensatieplicht  budgetten - nu hiermee gemoeid - gaan naar gemeenten (doelmatigheidskorting)  vanaf moeten nieuwe aanvragen door gemeenten worden behandeld  vanaf ook alle bestaande gevallen

Wat gaat de decentralisatie van AWBZ-begeleiding betekenen ?  somatische en psychogeriatrische aandoeningen (veelal ouderdom)  psychiatrische aandoeningen  verstandelijke beperkingen  lichamelijke handicaps gemeente krijgt dan in haar WMO-aanpak ook mensen met matige en ernstige beperkingen :

Wie voeren nu AWBZ-begeleiding uit?  Skewiel, Berghiem, Bennemastate, NieuwToutenburg (ouderen)  Talant (verstandelijke beperking)  Noorderbrug (diverse beperkingen)  GGZ-Fryslân (psychiatrische aandoeningen)  Tal van particuliere zorginitiatieven en ZZP’ers (diverse beperkingen)  Maatschappelijk Werk, MEE, Welzijn (signalering, cliëntondersteuning, toeleiding naar zorg)

Waarover hebben we het feitelijk ? van welzijnsactiviteiten tot zeer specialistische zorg, want: –individuele begeleiding, d.w.z. hulp bij dagstructuur - financien/administratie - huishouden voeren - persoonlijke verzorging - reguleren gedrag –groepsbegeleiding, d.w.z. dagopvang, dagbesteding –èn: GGZ-inloop, palliatieve zorg, logeerhuis, vervoer  400 tot 500 mensen in onze gemeente  Kosten nu: 4,5 miljoen  Hoeveel moeten we besparen: 5 tot 15%

Waarom naar gemeente / WMO ?  gemeente staat dichter bij burger  gemeente meer gericht op mogelijkheden tot participatie/meedoen  gemeente kan verbinding/samenhang maken: complete ondersteuning burger  gemeente kan met WMO beter kosten in hand houden dan Rijk met AWBZ

Vanuit welke visie pakken we het aan ?  3 decentralisaties : integraal  Sociale Agenda : basis  WMO/Kanteling : aanpak  Welzijn-nieuwe-stijl : innovatie

Afstemming decentralisaties  Afstemmen met andere decentralisaties: Jeugdzorg, Wet Werken Naar Vermogen, en met Passend Onderwijs  In de aanpak is niet het domein bepalend (of werk, of zorg, of jeugd, of onderwijs)  maar wèl de situatie van de persoon op al zijn levensgebieden

Uitgangspunten Sociale Agenda  85% geen problemen, kan anderen ondersteunen, 10% ondersteuning nodig bij nemen/houden regie, 5% heeft permanente steun/zorg nodig  Uitgangspunt: eigen kracht+mogelijkheden burger  1 familie, 2 mienskip, 3 professionele voorziening  beleid samen met burgers en professionals  samenwerking/vertrouwen locale instellingen  minder overheid, minder 2e lijn, méér mienskip

Uitgangspunten Kanteling  Basis: vraag/behoefte van burger-met-beperking  Middel: in gesprek thuis bespreken wat nodig is voor compensatie van beperking  Doel: bevoerderen van zelfredzaamheid en meedoen-in-mienskip  Resultaat: compensatieoplossingen–in– maatwerk, samenhangend, dicht-bij-burger

Uitgangspunten Welzijn-nieuwe-stijl  Preventie en faciliteren vóór hulpverlenen  Informeel waar kan, formeel waar moet  Collectief waar kan, individueel waar moet  Ruimte voor professional: vertrouwen waar kan, procedures waar moet  Niet vrijblijvend, doorgaan tot resultaat  Bij risico’s: niet afwachten, maar er op af

Burgers / gebruikers betrekken  WMO-raad tussentijds informeren + tijdig advies vragen  Communiceren met burgers (o.a. WMO-krant)  Inspraak op verordening regelen  Belangrijk in verantwoording: tevredenheidsonderzoeken gebruikers

Professionals betrekken  Functionele netwerken opbouwen  Netwerken rol geven in samenhang, samenwerking, afstemming, signalering, beleidsontwikkeling  Wèl: vertrouwen op professionaliteit van de professionals Niet: wantrouwen organiseren in procedures

Gemeente regisseert  formuleert visie èn draagt die uit  draagt zorg voor samenhang / integraal benutten van wetten + regelgeving  draagt zorg voor effectieve en efficiënte uitvoering door derden  draagt zorg voor medeverantwoordelijkheid burgers / gebruikers  verantwoordt zich naar burgers en locale professionele partners

Hoe de sturing inrichten ?  Niet: sturen op zo goedkoop mogelijk product  Wèl: sturen op resultaat, dus arrangementen met zoveel mogelijk zelfoplossend vermogen (is duurzaam: maatschappelijk èn op langere termijn goedkoper)

Hoe omgaan met indicatiestelling ? Eenvoudige aanvragen:  op basis van gesprek toekennen  zo min mogelijk bureaucratie  mogelijk: mandateren aan professionals Complexe aanvragen:  integraal indiceren voor meerdere voorzieningen uit verschillende wetten/regelingen tegelijk Achteraf controleren (d.m.v. steekproeven) Mogelijk experimenteren: professionals beoordelen wat nodig is

Inkoop/contracten/PGB  Er zal niet één vorm van inkoop zijn.  Contractering moet op maat, afhankelijk van wat nodig is ter compensatie van beperking.  Collectieve voorzieningen: kunnen in subsidievorm.  Individuele voorzieningen: kunnen aanbesteed.  Voorwaarde in contracten: samenwerking met locale ketenpartners.  Voor zeer gespecialiseerde begeleiding: raamcontract op provinciaal niveau.  PGB (= maatwerk bij uitstek): voorwaarden + controle goed regelen.

Planning  Oriëntatie: t/m voorjaar 2012  Visie, strategie, keuzes: september opiniërend in raad  Beleidsregels, verordening: november besluitvormend in raad  Nieuwe aanvragen: vanaf  2013 = overgangsjaar  Alle aanvragen via WMO:

Vragen?

Contactpersoon: Quintus Sirag Telefoon: