Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker
Inleiding Twee regio’s: -Nijmegen & Wijchen -Regio Noord Veluwe Tussenevaluatie: zomer 2011 Tweede evaluatie: voorjaar 2012
Algemene bevindingen Blijvende voordelen: Korte lijnen Elkaar beter weten te vinden Snellere aanmelding voor ambulante hulp Samenwerking & werkafspraken aangescherpt Uitbreiding experimenten RNV: Jeugd GGZ & LVG betrokken Nijmegen: meerdere gemeenten Nieuwe werkwijze heeft tijd nodig Communicatie van groot belang Instellingsbelang blijft aandachtspunt Experiment als input voor visievorming transitie
Doel & Visie Stelling: Effectief investeren in preventie is de grootste uitdaging voor de aanstaande stelselwijziging
Doel & Visie Projecten binnen jeugdbeleid koppelen aan andere ontwikkelingen (3D’s) Intuïtief draagt experiment bij aan minder instroom in zware vormen van jeugdzorg Delen van kennis & expertise vanuit experimenten binnen provincie Inzetten interne ambassadeurs Experimenten continueren tot daadwerkelijke overheveling (2014?)
Samenwerking Stelling: Liever geen experiment dan een mislukt experiment
Samenwerking Steeds benoemen & communiceren positieve effecten Informeren & betrekken eerstelijn (huisartsen, gezondheidscentra) Faciliteren van het delen van kennis (online, face-to-face) Communicatie richting professionals bevorderen
Kwaliteit & veiligheid Stelling: Partijen in het voorliggende veld moeten in staat zijn om zelfstandig te screenen op veiligheid
Kwaliteit & veiligheid Inzetten op toerusting voorliggend veld Opzet & functie gezamenlijk startgesprek toetsen in CTO RNV: klinische les opzetten voor goede inschatting veiligheidsrisico's Regio Nijmegen: continueren ‘learning on the job’
Aanbod Stelling: Vernieuwend aanbod aan opvoed- en opgroeiondersteuning ontstaat vanzelf dankzij samenwerking
Aanbod Analyseren van vraag van gezinnen leidt tot inzicht in ontbrekend aanbod en tot innovaties Focus op inzet van tweedelijns expertise (functies) i.p.v. tweedelijns aanbod (organisaties) leidt tot ‘ontschotting’ Op alle niveaus vormgeven van ambitie om hulp vroegtijdig, dichtbij & licht in te zetten Experimenteren met gecombineerde inzet van expertise in één traject
Deskundigheid Stelling: Ouders en kinderen worden beter van directe aanmelding bij een jeugdzorgaanbieder
Deskundigheid Retrospectief trajecten analyseren om lessen te trekken Organisatie van evaluatiemomenten in de praktijk Uitwerken van co-coaching idee Aanmeldcriteria continu onder de aandacht brengen
Werkprocessen Stelling: Experimenteren leidt tot concrete nieuwe werkwijzen in de zorg voor jeugd
Werkprocessen Aanmeldformulier verder vereenvoudigen Verruimde aanmeldcriteria hanteren, gericht op veiligheidsrisico’s en motivatieproblemen Plan voor borging nieuwe werkwijze Werkafspraken blijven aanscherpen en onder de aandacht brengen Waarborgen dat (sluip)route voor aanmelding bij BJz voor ambulante hulp niet meer kan worden gevolgd