Www.aoc-oost.nl Wateroverlast drainage N31 N41 D. van der Neut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

Stijg- en zakleidingen
De ecologische voetafdruk
Individuele loopbaanbegeleiding
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Wonen in Nederland § 2.1 Leven met water.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Interpreteren van data
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Hoe leg ik een drainage aan
STAGE KLAS 3 7 – 24 april 2015 TIPS VOOR STAGIÈRES.
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Stappenplan Samenvatten
Volksuniversiteit Zwolle
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Online filmpjes maken. (
Wateroverlast drainage
Terugblik Integrale opdracht tuinaanleg Vijvers afgerond Rioleringen  theorie afgerond Volgende week eindtoets Nu: drainage Komende weken:
Samenwerken En Ontwikkelen. Samenwerken Met deze mensen werk ik samen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
28 januari 2016 Digitale verzuimregistratie!. Registratie naar situatie Situatie 1 : AVO onderbouw In de onderbouw is er sprake van homogene groepen waardoor.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Informatieavond Zijlkwartier Maatregelen ter verbetering van de waterhuishouding.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Sluizen Inhoud: Sluizen in Wildervank Bovenste middelste benedenste verlaat.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Het Werkplan.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Presentatie ouderbijeenkomst
AANLEG GRASZODEN.
AANLEG GAZON.
Rob Goossens Het Werkplan.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Onderhouden met Werktuigen en machines
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
MAW Inleiding + §1.1.
Nee Zeggen!.
Kiezen voor keuzedelen
Loopbaan en burgerschap les 2
Plannen en optimaliseren
Opleidingen Dijkbewakingsorganisatie
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade
Waarom is het soms nat en soms droog?
Onderzoek water!! Les 1 WaterLab www. onderzoekwater.nl Water
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
SEL Les 2: normen en waarden.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Wateroverlast drainage N31 N41 D. van der Neut

Het komt vaak voor dat een gedeelte van de tuin of sportveld te nat is. Mensen willen daar dan een advies over. Dat moet je kunnen geven als hovenier of groenvoorziener!

Internet klusidee.nl Schrijf op wat de oorzaken kunnen zijn van de volgende praktijkgevallen

Internet klusidee.nl 09 November 2010, 20:21 Drainage Klant 1: “We hebben nogal veel last van water in de tuin, soms staan er gewoon plassen water”.

18 Februari 2007, 16:43 Verticale drainage Klant 2: “Situatie: slecht gazon, ongelijk (kuilen etc) Blijft veel water op staan na regenval.”

25 November 2008, 16:32 Wateroverlast tuin Klant 3: “Ik zit met het probleem dat mijn tuin kliedernat blijft na een paar regenbuien”.

31 Maart 2010, 20:06 Tuin met wateroverlast Klant 4: “In onze tuin hebben wij last van water. Nadat het geregend heeft, duurt het enkele dagen alvorens de plassen weggezakt zijn. Wanneer we door de tuin lopen, voel je het zand “soppen”.”

Programma 23 april 2013 Doelen Inleiding Les  Onderzoeken wateroverlast  Oplossingen voor wateroverlast Evaluatie

Doelen Je weet hoe je wateroverlast moet onderzoeken. Je kunt de verschillende oplossingen voor wateroverlast benoemen en toepassen.

Wat moet je kunnen als hovenier/uitvoerder? Werkproces Legt riolerings- en/of waterafvoersystemen aan “Hij legt op basis van vaktechnisch inzicht drainage aan”. “Hij overlegt tijdig en regelmatig met andere betrokkenen”.

Bewijsstuk

Waar moet je op letten als een klant je vraagt om een waterprobleem in de tuin op te lossen? 1.Wanneer is het nat? 2.Hoe is de situatie in de tuin? 3.Hoe is de omgeving? 4.Hoe ziet de bodem er uit?

1. Wanneer is het nat? alleen bij hevige regenval? hele jaar door? hoe lang duurt het voor de grond weer droog is?

2. Hoe is de waterafvoer van de daken en het terras? wordt dat afgevoerd naar het riool of in de grond? Border? Grasveld?

3. Hoe is de ligging ten opzichte van de omgeving? hoog of laag? is er een sloot in de buurt? kan daar het water op afgevoerd worden? of staat het waterpeil in de sloot te hoog ten opzichte van de tuin?

4. Hoe is de grond tot 1,20 meter diepte? met de grondboor een bodemprofiel uitleggen, hieruit aflezen of er een storende laag is en hoe diep het grondwaterpeil is. NB: -roestverschijnselen -mantelbuis

Oplossingen voor de wateroverlast in een tuin: 1.Hemelwaterafvoer verbeteren, 2.Grondbewerking; 3.Grondverbetering; 4.Drainagebuizen leggen Zandpalen aanbrengen. 6. (drainagebuizen doorspuiten)

1. Waterafvoer verbeteren

1. Waterafvoer verbeteren

1. Waterafvoer verbeteren

Opdracht Kies een waterprobleem in de tuin. (Dat kan zijn van de stage, van thuis, of rond het schoolgebouw) –Onderzoek het probleem. –Welke vragen ga je eerst stellen om achter de oorzaken te komen. –Geef de mogelijke oplossingen. –Kies de beste oplossing –Presenteer aan de klas.

Groepen van 4 Detective Secretaris Presentator Meewerkend voorman »(Uitleg)

Presentatie op groot papier Hoe is de situatie precies? Wat voor vragen ga je stellen aan de klant? Geef de mogelijke oplossingen. Kies de beste oplossing.

Aan de slag!

Presenteren

Proces Bespreek in de groepen kort hoe de rollen gewerkt hebben:  Detective  Secretaris  Presentator

Uitwisselen

Evaluatie Doel bereikt? Schrijf op: een positief punt van deze les. Schrijf ook een verbeterpunt op.

Doel Je weet hoe je een waterprobleem in de tuin moet onderzoeken. Je kunt de verschillende oplossingen voor een waterprobleem in een tuin benoemen en toepassen.

Transfer Hoe ziet de ideale praktijkles er uit om veel te leren over drainage en waterafvoersystemen?