Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
De bevlogen leerkracht
situationeel leiderschap
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
De “ leraar” als rolmodel
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
De weg naar de competente docent
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
C. Molmans SOD-Opleidingen
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Kinderen en...hun sociale talenten
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Regels kun je omzeilen, principes niet.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Geïntegreerde schoolverbetering
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Samenwerken en communicatie
Competentie gericht onderwijs
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Activernde didactiek & passende werkvormen
In hoeverre zijn de 21st century skills zichtbaar binnen de plusprofielen? KW2COLLEGE.
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Heb jij ballen voor scrummen?
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Vrijwilligers en personeel: schuivende profielen
The Future Teacher 3.0.
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Nieuwe opzet onderwijs

Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze de onderwerpen worden behandeld “Intervisie” wordt zeer beperkt toegepast Docent bepaalt zelf grotendeels : Alternatieve uitleg Differentiatie Didactiek Planning Lesdoelen Gewijzigde lessentabel en reductie van onderwijstijd Gewijzigde leeromgeving door toename ICT

Resultaten huidige werkwijze: Hoge (examen)resultaten, maar wel met verschillen Bij sommige/meerdere leerlingen beperkte motivatie Gemakzuchtige houding, snel tevreden en niet kritisch Hulpbehoevend Weinig verantwoordelijkheid voor eigen leerproces Leerlingen ”Waarom moeten we dit leren”

Veel tijd en energie investeren op pedagogisch gebied om negatief gedrag te corrigeren Onevenwichtige verdeling van aandacht Beperkte differentiatie Weinig aandacht voor bredere vorming Weinig tijd en energie beschikbaar om leerlingen positief te coachen in hun leerproces Resultaten huidige werkwijze: Docenten Duidelijkheid en zekerheid geboden door lesmethode “Waarom willen ze niks leren”

Conclusies huidige werkwijze: Docent werkt het hardst in de klas Leerlingen leren uiteindelijk de benodigde vakinhoudelijke kennis Leerlingen zijn geen eigenaar van hun eigen leerproces Leerlingen krijgen in beperkte mate afgestemde aandacht Leerlingen hebben een beperkt probleem oplossend vermogen en zelfredzaamheid Leerlingen zijn beperkt gemotiveerd Leerlingen zien niet in wat het doel van de lessen is. Docenten snappen niet dat leerlingen het doel niet zien

Onderwijs moet een leerling doelgericht voorbereiden op zijn toekomst door het vormen van succesvolle leerders via het stimuleren van hun talenten Vraag 1: Wanneer is een leerling volgens het Commanderij College een succesvolle leerder? Vraag 2: Wat maakt een leerling volgens het Commanderij College een succesvolle leerder?

Reguliere lesLOB activiteiten Vakinhoudelijke Kennis VaardighedenLOB vakwerkplan21th century skillsMarinka Kuijpers Sociaal emotioneel welzijn en ontwikkeling

21th first century skills Probleem oplossen Creatief denken Kritisch denken Zelfregulering Media wijsheid ICT- basis vaardigheden Informatie vaardigheden Computational thinking Sociale en culturele vaardigheden Samenwerken Communiceren

Marinka Kuijpers

Didactisch handelen Kwaliteitsaspect 7: Het (vak)didactisch handelen van leraren stelt leerlingen in staat tot leren en ontwikkeling.

Reguliere lesLOB activiteiten Vakinhoudelijke Kennis VaardighedenLOB vakwerkplan21th century skillsMarinka Kuijpers Sociaal emotioneel welzijn en ontwikkeling T.a.v. Kwaliteits- aspect 7

Cultuuromslag voor het Commanderij College: 1 Waarom we dingen doen 2 Hoe we dingen willen doen 3 Wat we willen doen Belangrijk  We hebben veel kwaliteit in huis Binnenshuis bestaan wel verschillen Lerende organisatie Geen oude wijn in nieuwe zakken

Cultuuromslag voor het Commanderij College

Vertrouwen in je eigen kunnen Op weg naar succes: Belangrijkste voorwaarde: en elkaars kunnen Veranderen zonder vertrouwen geeft onrust Veranderen met vertrouwen geeft drive

Wat als het niet lukt? Hulpeloosheidrespons Meesterschapsrespons  entiteitstheorie  groeitheorie “ik geloof dat ik hierin beter kan worden” “dit is wat ik kan” Presteren of leren? Prestatiedoel:Gedrag gericht op een positieve beoordeling te krijgen of een negatieve beoordeling te voorkomen van je competenties Leerdoel:Gedrag gericht op het vergroten van je competenties Wat als wat niet lukt?

Beoogd resultaat 1: Duidelijk herkenbaar Commanderij profiel Beoogd resultaat 2: Beter niveau van de docenten en lessen doordat: Docenten weten waarop ze moeten sturen Hoger niveau van kennis en vaardigheden in de breedte

Onderwijs moet een leerling doelgericht voorbereiden op zijn toekomst door het vormen van succesvolle leerders via het stimuleren van hun talenten Beoogd resultaat 3: