Nieuwe opzet onderwijs
Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze de onderwerpen worden behandeld “Intervisie” wordt zeer beperkt toegepast Docent bepaalt zelf grotendeels : Alternatieve uitleg Differentiatie Didactiek Planning Lesdoelen Gewijzigde lessentabel en reductie van onderwijstijd Gewijzigde leeromgeving door toename ICT
Resultaten huidige werkwijze: Hoge (examen)resultaten, maar wel met verschillen Bij sommige/meerdere leerlingen beperkte motivatie Gemakzuchtige houding, snel tevreden en niet kritisch Hulpbehoevend Weinig verantwoordelijkheid voor eigen leerproces Leerlingen ”Waarom moeten we dit leren”
Veel tijd en energie investeren op pedagogisch gebied om negatief gedrag te corrigeren Onevenwichtige verdeling van aandacht Beperkte differentiatie Weinig aandacht voor bredere vorming Weinig tijd en energie beschikbaar om leerlingen positief te coachen in hun leerproces Resultaten huidige werkwijze: Docenten Duidelijkheid en zekerheid geboden door lesmethode “Waarom willen ze niks leren”
Conclusies huidige werkwijze: Docent werkt het hardst in de klas Leerlingen leren uiteindelijk de benodigde vakinhoudelijke kennis Leerlingen zijn geen eigenaar van hun eigen leerproces Leerlingen krijgen in beperkte mate afgestemde aandacht Leerlingen hebben een beperkt probleem oplossend vermogen en zelfredzaamheid Leerlingen zijn beperkt gemotiveerd Leerlingen zien niet in wat het doel van de lessen is. Docenten snappen niet dat leerlingen het doel niet zien
Onderwijs moet een leerling doelgericht voorbereiden op zijn toekomst door het vormen van succesvolle leerders via het stimuleren van hun talenten Vraag 1: Wanneer is een leerling volgens het Commanderij College een succesvolle leerder? Vraag 2: Wat maakt een leerling volgens het Commanderij College een succesvolle leerder?
Reguliere lesLOB activiteiten Vakinhoudelijke Kennis VaardighedenLOB vakwerkplan21th century skillsMarinka Kuijpers Sociaal emotioneel welzijn en ontwikkeling
21th first century skills Probleem oplossen Creatief denken Kritisch denken Zelfregulering Media wijsheid ICT- basis vaardigheden Informatie vaardigheden Computational thinking Sociale en culturele vaardigheden Samenwerken Communiceren
Marinka Kuijpers
Didactisch handelen Kwaliteitsaspect 7: Het (vak)didactisch handelen van leraren stelt leerlingen in staat tot leren en ontwikkeling.
Reguliere lesLOB activiteiten Vakinhoudelijke Kennis VaardighedenLOB vakwerkplan21th century skillsMarinka Kuijpers Sociaal emotioneel welzijn en ontwikkeling T.a.v. Kwaliteits- aspect 7
Cultuuromslag voor het Commanderij College: 1 Waarom we dingen doen 2 Hoe we dingen willen doen 3 Wat we willen doen Belangrijk We hebben veel kwaliteit in huis Binnenshuis bestaan wel verschillen Lerende organisatie Geen oude wijn in nieuwe zakken
Cultuuromslag voor het Commanderij College
Vertrouwen in je eigen kunnen Op weg naar succes: Belangrijkste voorwaarde: en elkaars kunnen Veranderen zonder vertrouwen geeft onrust Veranderen met vertrouwen geeft drive
Wat als het niet lukt? Hulpeloosheidrespons Meesterschapsrespons entiteitstheorie groeitheorie “ik geloof dat ik hierin beter kan worden” “dit is wat ik kan” Presteren of leren? Prestatiedoel:Gedrag gericht op een positieve beoordeling te krijgen of een negatieve beoordeling te voorkomen van je competenties Leerdoel:Gedrag gericht op het vergroten van je competenties Wat als wat niet lukt?
Beoogd resultaat 1: Duidelijk herkenbaar Commanderij profiel Beoogd resultaat 2: Beter niveau van de docenten en lessen doordat: Docenten weten waarop ze moeten sturen Hoger niveau van kennis en vaardigheden in de breedte
Onderwijs moet een leerling doelgericht voorbereiden op zijn toekomst door het vormen van succesvolle leerders via het stimuleren van hun talenten Beoogd resultaat 3: