Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DENDRON COLLEGE.
Advertisements

Techniek in het basisonderwijs!
Maak een tentoonstelling
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Werken naar onderwijsbehoeften
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Workshop OGW in de klas..
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Logical Framework Approach
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Wat gaan we leren in groep 5
Grote Rekendag a minor problem Vincent Jonker, fi Leo Prinsen, ipabo.
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Iedereen coach naar Jef Clement.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Informatieavond Groep 7-8
Wat gaat er allemaal veranderen?
OFC28 mediawijsheid les 4.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Natuur en Techniek in de Basisschool
De werkgroep O & O (Onderzoeken en Ontwerpen) Voorheen lab.vaardigheden Jaap Teule, Hageveld Lyceum - Heemskerk.
 Inloop van maandag t/m donderdag 8.15 – 8.30  ‘s Middags mogen de kinderen fruit meebrengen  Gymles: Maandag- en donderdagmiddag ( ) sporthal.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat gaat er allemaal veranderen? De persoonlijke school Een vriendelijke school Onderwijs op maat voor elke leerling Betrokken docenten en mentoren.
TRENDS 2014 Hafida
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Inleidinginleiding | handleiding | verantwoording thema | beeldmateriaalhandleidingverantwoording themabeeldmateriaal Groep 6Groep 6 | Groep 7 | Groep.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
WELKOM IN GROEP 5 EN 6.  Aandachtspunten in de klas: Lezen: leeskilometers maken Werken met tablets en computers Kanjertraining Datamuur Leerling portfolio.
Het is vandaag Girlsday!
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Onderwijs Ondersteunend Personeel
WAT IS NLT?.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Laaggeletterdheid en de BPV
© UNIEK IN DE KLAS.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Ouderavond 19 september 2018 Linda
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker

Programma 14: :40 14: :30 15: :40 15: :30 Informatie Twee OOL activiteiten Groepspresentaties En hoe doe je dat in je eigen klas (in groepen, jaargroepen bij elkaar)?

OOL - Uit jullie visie: Onderzoekende houding bij leerling Onderzoekende houding bij docent Breed gedragen binnen het team Leerlijn W&T, afstemming met andere gebieden (rekenen, taal, etc.) Drie voortrekkers (Jitske, Cees, Bob)

Onderzoekend en ontwerpend leren waarom eigenlijk? en hoe?

Voorbereiding kinderboekenweek De 61e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 7 t/m zondag 18 oktober 2015 Het thema is Natuur, Wetenschap en Techniek.

Activiteit 1 – Meetkunde-selfie

Mighty Optical Illusions

Activiteit 2 - straattekenen Spelen met perspectief

In beide gevallen Hoe zou jij deze activiteit zelf doen in jouw klas? Hoe open/gesloten is de vraag? Past de activiteit in een al bestaand vak?

Presentaties

En waar zou het passen? (kerndoelen) 33 - De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij o.a. lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, kracht De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Bij elkaar zitten in jaargroepen

Acht Kisten Maak een concrete opdracht Misschien vanmiddag alleen het idee, maar liever nog een stap verder Opzetje voor een werkblad Het idee eindigt in de 'Kist' (vandaag hebben we er voor elke groep 1) Je kunt er onmiddellijk mee aan de slag De kisten krijgen een vaste plek

Basiscursus W&T (4 a 5 middagen) Introductie/oriëntatie Taal Rekenen Zaakvakken Natuur & Techniek Binnenschools en buitenschools Opbrengstgericht werken De Boomgaard-voortrekkers en de UU-begeleiders zullen door dit programma kijken en kijken of delen hiervan geschikt zijn voor de Boomgaard

Opleiding Onderwijskundig Expert Wetenschap en Technologie 17 september voorlichtingsavond

Grote Rekendag 2016 "Kijkje achter de code" 23 maart 2016 zoeken naar regelmaat en patronen; systematisch werken; maken en lezen van symbolische weergaven; interpreteren en zelf ontwerpen van codetaal

Lessuggesties ktwt.sites.uu.nl -> leermiddelen

Uit de groepen ½: prentenboek (hyper) 3: Sopochtend: bellen blazen/maken 4: Circuit (3 x 2 act.). Ontdekhoek 5: Circuit (o.a. papier maken; met kranten constructies bouwen; proefjes met papier) 6: Stopmotion-film n.a.v. sprookje (selfie) 7: wij hebben al veel ideeen (proefjes.nl, e.d.) 8: gave dingen (3d hologram; VR; AR; iets met natuur)

Suggesties voor de kinderboekenweek kinderboekenweek.yurls.net proefjes.nl

Bedankt! Monica Wijers Liesbeth van de Grint Vincent Jonker