Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker
Programma 14: :40 14: :30 15: :40 15: :30 Informatie Twee OOL activiteiten Groepspresentaties En hoe doe je dat in je eigen klas (in groepen, jaargroepen bij elkaar)?
OOL - Uit jullie visie: Onderzoekende houding bij leerling Onderzoekende houding bij docent Breed gedragen binnen het team Leerlijn W&T, afstemming met andere gebieden (rekenen, taal, etc.) Drie voortrekkers (Jitske, Cees, Bob)
Onderzoekend en ontwerpend leren waarom eigenlijk? en hoe?
Voorbereiding kinderboekenweek De 61e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 7 t/m zondag 18 oktober 2015 Het thema is Natuur, Wetenschap en Techniek.
Activiteit 1 – Meetkunde-selfie
Mighty Optical Illusions
Activiteit 2 - straattekenen Spelen met perspectief
In beide gevallen Hoe zou jij deze activiteit zelf doen in jouw klas? Hoe open/gesloten is de vraag? Past de activiteit in een al bestaand vak?
Presentaties
En waar zou het passen? (kerndoelen) 33 - De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij o.a. lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, kracht De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
Bij elkaar zitten in jaargroepen
Acht Kisten Maak een concrete opdracht Misschien vanmiddag alleen het idee, maar liever nog een stap verder Opzetje voor een werkblad Het idee eindigt in de 'Kist' (vandaag hebben we er voor elke groep 1) Je kunt er onmiddellijk mee aan de slag De kisten krijgen een vaste plek
Basiscursus W&T (4 a 5 middagen) Introductie/oriëntatie Taal Rekenen Zaakvakken Natuur & Techniek Binnenschools en buitenschools Opbrengstgericht werken De Boomgaard-voortrekkers en de UU-begeleiders zullen door dit programma kijken en kijken of delen hiervan geschikt zijn voor de Boomgaard
Opleiding Onderwijskundig Expert Wetenschap en Technologie 17 september voorlichtingsavond
Grote Rekendag 2016 "Kijkje achter de code" 23 maart 2016 zoeken naar regelmaat en patronen; systematisch werken; maken en lezen van symbolische weergaven; interpreteren en zelf ontwerpen van codetaal
Lessuggesties ktwt.sites.uu.nl -> leermiddelen
Uit de groepen ½: prentenboek (hyper) 3: Sopochtend: bellen blazen/maken 4: Circuit (3 x 2 act.). Ontdekhoek 5: Circuit (o.a. papier maken; met kranten constructies bouwen; proefjes met papier) 6: Stopmotion-film n.a.v. sprookje (selfie) 7: wij hebben al veel ideeen (proefjes.nl, e.d.) 8: gave dingen (3d hologram; VR; AR; iets met natuur)
Suggesties voor de kinderboekenweek kinderboekenweek.yurls.net proefjes.nl
Bedankt! Monica Wijers Liesbeth van de Grint Vincent Jonker