De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Natuur en Techniek in de Basisschool

Verwante presentaties


Presentatie over: "Natuur en Techniek in de Basisschool"— Transcript van de presentatie:

1 Natuur en Techniek in de Basisschool
Ed van den Berg Frank Schweickert AMSTEL Instituut en Expertisecentrum NH Universiteit van Amsterdam

2 Programma Inleiding met achtergrond informatie over W&T in basisschool
Twee activiteiten Discussie

3 Waarom W&T in Basisschool?
Natuur en Techniek onderdeel leefomgeving….Wereldorientatie! Past bij ontwikkelfase van kinderen (verkennen, proberen) Scientific literacy Interesse stimuleren voordat de hormonen komen Redeneren met bewijsmateriaal

4 Kerndoelen (contrast)
42. De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. 43. De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.

5 Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL)
Vragen stellen Bedenken welke informatie (of experimenten) nodig zijn om vragen te beantwoorden Verwachtingen, voorspellingen Resultaten Communiceren van resultaten

6 7 stappen model Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL)

7 Wat er gebeurt Proefjes.nl…..consequenties Bruggen bouwen
Eieren verpakken en laten vallen Alleen Verkennen en aanrommelen of meer?

8 Film voorbeeld groep 1&2 Welke kleur geeft de beste
achtergrond voor een spiegel? Het bijbehorende filmpje is niet opgenomen in dit verslag

9 Projecten, Programma’s
VTB ( ) 2500 scholen VTB Pro ( ) Nascholing 5000 leerkrachten Kenniscentra Talentenkracht

10 Kenniscentrum Noord-Holland
Nascholing Train trainers Duostages Minor W&T Onderzoek Analyse W&T curricula Pabo’s Excellentie programma

11 Sensoren: €Sense Sensoren Geluid Licht Temperatuur Actuatoren Buzzer

12 Scherm voor EuroSense

13 Afstandssensor

14 Leerdoelen Kinderen leren
wat ze zien, horen, en voelen te relateren aan getallen en grafieken grafieken aflezen en interpreteren relateren van gebeurtenissen met grafieken onderscheiden van snelle en langzame verandering grafieken als werktuig te gebruiken in nieuwe situaties

15 Interview 5 weken na laatste activiteit Zelf grafiek schetsen van beweging
Schets van Rita, groep 7, rekent op groep 6 niveau Andere kinderen (N=20): Richting en stil staan: 89% correct Snelheid: 67% correct

16 Interview: Interpreteren van grafieken
Beschrijf hoe je de linker temperatuurgrafiek zou kunnen maken. Hoe maak je dan de rechter grafiek?

17 Nieuwe situatie: snel klappen
Hoe kun je geluidsensor en grafieken gebruiken om de winnaar aan te wijzen van een wedstrijd snel klappen?

18 Resultaten snelklappen
60% van zowel groep 7 als groep 8 kinderen kwamen met een acceptabele oplossing Groep 7 vooral afstand tussen twee pieken (kleine afstand, snel klappen) Groep 8 frequentie idee…aantal klappen per tijdsinterval

19 Vervuiling meten met lichtsensor in groep 6
Het bijbehorende filmpje is niet opgenomen in dit verslag

20 Workshop activiteiten
Station 1: Sensoren basisschool Station 2: Analyse lesmateriaal OF discussie over PO…VO overgang

21 Mogelijke discussie vragen
Aansluiting PO met VO PO probeert positieve attitude te kweken, hoe zorg je dat die niet verdwijnt in de onderbouw? Wat beperkt je in de onderbouw dat je niet echt interessante dingen kunt doen? Nieuwe en alternatieve onderbouw programma’s, bv brugklas


Download ppt "Natuur en Techniek in de Basisschool"

Verwante presentaties


Ads door Google