Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden, maar een succes wordt een LVS pas wanneer het aansluit bij de organisatiestructuur en prettig en eenvoudig is om mee te werken. Bij LVSopMaat staat de leerling centraal. Zo is er een koppeling tussen cijferadministratie en Programma's van toetsing en afsluiting (PTA's) op individueel niveau in plaats van op klasniveau. Er is veel aandacht besteed aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en de aansluiting bij de organisatie. En omdat scholen verschillen, is LVSopMaat geen kant en klaar product. LVSopMaat biedt een fundament waarop het LeerlingVolgSysteem kan worden gebouwd. In samenspraak met de school wordt het product vervolgens afgebouwd. Wij geloven dat dit de enige manier is om een goed LVS binnen de school te krijgen. Hierbij staat het woord 'goed' niet alleen voor betrouwbare software, maar juist ook voor een bruikbaar systeem waarbij men niet steeds op beperkingen stuit. Wij zouden graag in contact willen komen met scholen die interesse hebben om te participeren in de verdere ontwikkeling van dit product. Info: web:
het LeerlingVolgSysteem Voor iedere school anders Ids Osinga René van der Veen Rölingcollege, Groningen
in deze presentatie… Doel van deze Bijeenkomst Het LVS op dit Moment Eisen aan een LVS De huidige Stand van Zaken LVSopMaat in de Praktijk De Toekomst
Doel van deze Bijeenkomst Informatief Samenwerking
Het LVS op dit Moment Infrastructuur - breed gebruik / beheer - veiligheid Gebruikersvriendelijkheid - complexiteit - draagvlak Pakketbeperkingen - aansluiting - beheertijd - functionaliteit Knelpunten op het gebied van:
Eisen aan een LVS “het moet kunnen wat de organisatie vraagt” “het moet niet aanbieden wat de organisatie niet vraagt!” ongeschoolde collega’s kunnen er intuitief mee werken” “ het systeem nodigt uit om er mee te werken” gegevens moeten makkelijk bereikbaar zijn voor iedereen” “gegevens moeten goed beschermd zijn tegen kwaadwillenden” het pakket houdt rekening met functieverschillen” “het pakket weet wat het takenpakket van individuele gebruikers is” Conclusie: “dat kunnen we niet!” Aansluiting bij de organisatie Draagvlak door aantoonbare meerwaarde Balans tussen veiligheid en bereikbaarheidPersoonsgebonden interface Een goed LVS maak je met de organisatie
Opbouw van het LVS Werken op basis van leerling en niet van klas Werken op basis van cohort en niet van leerjaar Directe koppeling tussen cijfers en PTA Automatische cijferberekeningen Isolatie van rapportcijfers / periodecijfers Schrijfrecht voor medewerkers Leesrecht voor direct betrokkenen Eisen van de organisatie: zittenblijvers, pakketkeuze, absentie, inschrijving voor keuzelessen, data-analyse, etc.
De huidige Stand van Zaken Infrastructuur op het Rölingcollege
De huidige Stand van Zaken Infrastructuur & FileMakerPro FileMakerPro - werkt op diverse platforms - veiligheid: zekerheid door expertise van marktleider Beveiligingskeuzes - FMP-server heeft schrijfrecht op Web-server - Beperkte zichtbaarheid van buitenaf - Alleen beperkt leesrecht via de browser - Scheduling
De huidige Stand van Zaken LVSopMaat: functionaliteit in modules PTA-beheer Cijferadministratie Docent-Klas-gegevens Mentorkaart Web-publicatie En verder: - absentie, pakketkeuze, statistiek, banduren-planner, counceling, etc.
LVSopMaat in de praktijk
De Toekomst Uitbreiding van werkzaamheden Samenwerking met gelijkgestemden Basis niet commercieel
Contact
Cohorten: cruciaal Ath H1H2 H3 H4 H5 H6 Ath H1 H2 H3 H4 H5 H6 Ath H1 H2 H3 H4 H5 H6
Cohorten: cruciaal