De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe werkt bibliografische software?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe werkt bibliografische software?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe werkt bibliografische software?
De meeste referentiebeheersystemen of bibliografische software hebben dezelfde workflow: Organiseren van referenties Kies de gewenste citatiestijl Verzamelen van referenties “Cite while you write" Deel Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

2 Hoe werkt bibliografische software?
Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 1: begin met het creëren van je eigen persoonlijke bibliografische databank met referenties Dit kan op verschillende manieren (afhankelijk van het type software): afzonderlijke referenties of hele referentielijsten kunnen vanuit bibliografische databanken (Pubmed, Web of Science, EconLit, etc.) geëxporteerd worden naar het programma dat je gebruikt; "capture online": in sommige systemen kan je met 1 druk op de knop, online referenties uit een databank of op een webpagina in je bibliografische beheertoepassing laden; als je bepaalde referenties toch niet automatisch kan importeren, kun je ze nog altijd manueel in je eigen databank invoeren door de gegevens zelf over te typen. Je spaart veel tijd uit door bibliografische gegevens automatisch te importeren in je databank, maar je blijft wel verantwoordelijk voor de juistheid van al je referenties. Zorgvuldig controleren is dan ook de boodschap! Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

3 Hoe werkt bibliografische software?
Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 2: Organiseer en groepeer de referenties in je persoonlijke bibliotheek Een handig hulpmiddel hiervoor is de mogelijkheid om verschillende submappen aan te maken; daarbij kan je referenties in meerdere mappen tegelijk opslaan. Maak 1 folder aan per paper die je gaat schrijven. Dat vergemakkelijkt het aanmaken van een literatuurlijst. Voor een bachelor- of masterproef kan je per hoofdstuk afzonderlijke mappen voorzien. Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

4 Hoe werkt bibliografische software?
Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 3: nu is het mogelijk om terwijl je aan het schrijven bent automatisch referenties in je tekst in te voegen, op basis van de gegevens in je databank. Je kan ook de gewenste citatiestijl instellen. Voor deze integratie van je bibliografische software in je tekstverwerkingsprogramma is (afhankelijk van de gebruikte toepassing) de installatie van een bijkomende plugin nodig. Voorbeeld: de "cite-while-you-write plugin" voor Endnote Basic “Word- of Libre Office-plugins" voor Mendeley en Zotero. Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

5 Hoe werkt bibliografische software?
Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 4: bijkomend kan je ook bibliografische literatuurlijsten aanmaken en converteren. Je duidt aan welke referenties in zo'n lijst moeten staan, selecteert de citatiestijl die je wil of moet gebruiken en bepaalt in welke vorm je de lijst wil krijgen. Die kan je vervolgens integreren in documenten of publiceren op een webpagina. Als je de citatieplugin voor je tekstverwerker geïnstalleerd hebt, houdt dat programma automatisch alle referenties in je document bij in een aparte lijst op het einde van dat document. Die lijst wordt ook onmiddellijk omgezet naar de citatiestijl die je wil of moet gebruiken. Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

6 Hoe werkt bibliografische software?
Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 5: Online bibliografische beheertoepassingen stellen je ook in staat om met (mede)studenten of collega's samen te werken aan bibliografieën, of om referenties gewoon te delen. Degene die een bibliografie deelt, beslist: wie alleen maar leesrechten krijgt: die personen kunnen de bibliografie wel inkijken, maar geen gegevens veranderen of referenties toevoegen; wie lees- en schrijfrechten krijgt: die kunnen de bibliografie inkijken, gegevens veranderen én referenties toevoegen. Zo ben je dus echt aan het samenwerken. Je kan bibliografische bestanden alleen delen met andere gebruikers van dezelfde software. Als je een bibliografie in EndNote Basic beheert, kan je die dus enkel openzetten voor andere EndNote Basic-gebruikers; hetzelfde geldt voor Zotero, Mendeley en alle andere toepassingen. Module 5 – Het beheren van gevonden informatie


Download ppt "Hoe werkt bibliografische software?"

Verwante presentaties


Ads door Google