Advies en begeleiding op het gebied van: leren gedrag sociaal-emotioneel opvoeding onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Intentie veranderen door bewustzijn
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Hoera, een oudergesprek!
VUmc Basispresentatie
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Tips voor een vlotte start!
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Autisme in de dagelijkse praktijk
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Advies en begeleiding op het gebied van: leren gedrag Sociaal-emotioneel opvoeding onderwijs.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Voelsprieten Informatieavond
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Advies en begeleiding op het gebied van: leren gedrag sociaal-emotioneel opvoeding onderwijs

leren/ onderwijs Hulp bij : -leesproblemen / dyslexie -rekenproblemen -concentratie problemen -motivatie problemen Aanpak: -individuele begeleiding op maat (praktijk), evt. op basis van arrangement (school) -groepstraining: leren leren -advies voor school Mogelijkheden tot vaststellen niveau en leerstijl: -pedagogisch- didactisch onderzoek -beelddenk onderzoek -onderzoek leesrijpheid (groep 2 naar groep 3)

gedrag Hulp bij : -druk / hyperactief gedrag -gedrag op school -teruggetrokken gedrag -ongewenst gedrag Aanpak: -individuele begeleiding op maat -advies voor thuis en school Mogelijkheden tot in kaart brengen gedragsstijlen van de ouders en daarmee van het kind.

Sociaal-emotioneel Hulp bij : -onzekerheid -faal (angst) -gevoelens uiten -slaapproblemen Aanpak: -individuele begeleiding op maat -online training ‘Bouwen aan Zelfvertrouwen!’ -weerbaarheidstraining ‘Coole Kids!’

opvoeding Hulp bij : -vraagstukken over opvoeden: waar doe ik goed aan in mijn situatie, hoe pak ik bepaalde situaties effectief aan? -zorg voor kinderen bij echtscheiding Aanpak: -begeleiding op maat voor ouders -begeleiding van kinderen bij echtscheiding Tijdens de zwangerschap kunnen vrouwen de cursus ‘Zwanger in Verbinding’ volgen.

Annemieke is opgeleid als leerkracht basisonderwijs en heeft zich daarnaast geschoold op diverse gebieden. methodieken

Elke baby wordt geboren met actieve reflexen, zoals bijvoorbeeld zuigen, grijpen en een schrikreactie. Deze bewegingen vormen het fundament voor de ontwikkeling van onze hersenen. Ze zijn aanvankelijk bedoeld voor bescherming en om te overleven. In het eerste levensjaar ontwikkelen deze primaire reflexen zich naar meer doelgerichte bewegingen. Wanneer een reflex niet goed geïntegreerd is, kan de daarop volgende ontwikkeling vertraging oplopen of helemaal niet ontstaan. Met als gevolg mogelijke leer- en ontwikkelingsproblemen. Door reflexintegratie kunnen de reflexen alsnog geïntegreerd worden en leer je aan de hersenen en het lijf het normale reactiepatroon waardoor het lijf en de hersenen efficiënter gaan werken en waardoor een stevig fundament ontstaat. Kinderen ervaren vaak meer rust en balans in hun lijf. methodieken

Neuro Linguistisch Programmeren Praktisch kijken naar welke gedachtepatronen, emoties en gedrag naar succes leiden. Welke onbewuste strategieën motiveren je, stimuleren je creativiteit en laten je in mogelijkheden denken? We ontdekken 'hoe' jij de dingen doet die je doet en hoe je (indien gewenst) deze kunt veranderen. Hoe reageer jij (communicatie en gedrag) op dat wat je waarneemt en hoe zou je dat effectiever of anders kunnen doen? methodieken

Dit maakt verhoudingen binnen een systeem (gezin, organisatie) zichtbaar en hanteerbaar. Ieder mens maakt deel uit van zijn eigen ‘systeem van herkomst’. Je hebt je eigen plek in het systeem en er is sprake van een ordening. (Opnieuw) contact maken met je eigen plek en het leren kennen van de plek van anderen kan tot veel inzicht en verandering leiden. methodieken

De MatriXmethode is een praktische behandelwijze die snel en effectief afrekent met problemen. Deze coachingtechniek kan worden ingezet bij leerproblemen, gedragsproblemen, mentale problemen en emotionele problemen. Goede resultaten worden geboekt bij (faal)angst, dyslexie, dyscalculie, ADHD, autisme, boosheid, verdriet, stress. Het doel van de behandeling is het zelf aanpakken en oplossen van de problemen, door gebruik te maken van de eigen kracht, kwaliteiten en potentieel. methodieken

Heb je last van concentratiestoornissen, snel boos of geïrriteerd zijn, controle verliezen, vergeetachtigheid, futloosheid, energie tekort, black-out tijdens examens… Concentratie- en geheugenprocessen worden aanzienlijk bevorderd door een eenvoudige vorm van biofeedback op het hartritme. Je leert met simpele en praktische oefeningen je denkvermogen en hart beter te laten samenwerken. Beter en sneller leren! Effecten zijn dat je beter gaat slapen, overzicht houdt op je werk, meer energie hebt, faalangstige leerlingen gaan vooruit en hun angst wordt beheersbaar, betere leerprestaties, beter in je vel zitten en je leren beheersen bij woedeaanvallen en andere heftige emoties. methodieken

Verbeter je schoolresultaten door te leren HOE je moet leren! Door beeld en taal te combineren wordt optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van het brein. Je onthoudt de leerstof makkelijker en sneller. Met oefeningen en het aanleren van geheugentechnieken ontstaat inzicht in de werking van de hersenen, waardoor bewuster en beter geleerd wordt. Door overzicht te houden, wordt informatie behapbaar en inzichtelijk. Je leert hoe je hoofd- van bijzaken onderscheid en deze in een conceptmap weer kan geven. In minder tijd betere resultaten! methodieken

Een unieke en effectieve manier om ALLE basisschoolregels van taal (spelling, grammatica en begrijpend lezen) en/of rekenen in je hoofd te zetten. Op een voor het kind handige en unieke manier. We beginnen vanaf de basis met als eindresultaat alle taal- en rekenregels van groep 1 t/m 8 overzichtelijk in een tekening én in je hoofd opgeslagen. Daarnaast werken we aan zelfvertrouwen rondom taal en/of rekenen en het opnieuw ervaren van plezier in leren! methodieken

EMDR is een behandelmethode voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een nare herinnering of schokkende ervaring. EMDR werkt met sets van afleidende stimuli. Dat kunnen snelle oogbewegingen zijn of bewegingen van de handen. Dit zorgt ervoor dat het brein dusdanig wordt ‘afgeleid’ dat de nare herinnering een plekje in het lange termijn geheugen krijgt en niet meer eindeloos blijft rondwaren in het werkgeheugen. EMDR is een methode die zowel bij kinderen als volwassenen toegepast kan worden.

methodieken Annemieke start altijd met een intakegesprek met de ouders. Hierin nemen we de belangrijke items uit het levensverloop van het kind door. Aan de hand van deze gegevens én samen met de hulpvraag van de ouders, stelt Annemieke een behandelplan op. Zij maakt daarin keuzes welke methodieken op welk moment het beste passen zodat er zo snel mogelijk resultaat bereikt wordt!

Vergoeding door zorgverzekering : De volgende zorgverzekeraars vergoeden de consulten vanuit het aanvullende pakket: -Menzis -CZ groep : CZ, CZ Direct, Delta Lloyd, Ohra.CZCZ DirectDelta LloydOhra -Achmea groep : Zilveren Kruis, Avéro, FBTO, OZF en Agis.Zilveren KruisAvéroFBTOAgis –ONVZ, waaronder ook VvAA en PNOzorg.ONVZ –De FrieslandDe Friesland –De Goudse.De Goudse -Coöperatie VGZ : VGZ,Plus Zorgverzekering van VGZ, Bewuzt, IZZ, IZA, Univé Zorg, ZEKUR, IZA Cura, UMC en Cares Gouda. VGZPlus Zorgverzekering van VGZBewuztIZZIZAUnivé ZorgZEKURIZA CuraUMCCares Gouda

Wonderwijs verzorgt ook lezingen voor ouders en leerkrachten. Dit is mogelijk op locatie (school, vereniging, buurthuis) en Wonderwijs organiseert lezingen in Castricum en Tuitjenhorn over diverse onderwerpen: beelddenken leren gedrag zelfredzaamheid reflexintegratie

Wonderwijs geeft ook Webinars ! Je kunt een webinar thuis volgen, vanuit je luie stoel achter je computer. Het eerstvolgende webinar geeft Annemieke op 12 juni. Het onderwerp is: ‘ 3 tips hoe je kunt zorgen dat je kind doet wat jij wilt!’ Meld je snel aan via de website, het is gratis!

Wonderwijs verzorgt trainingen en begeleidingstrajecten voor leerkrachten en teams. Werk je in het onderwijs en vind je het leuk jezelf op persoonlijk vlak en vakinhoudelijk te ontwikkelen? Het is ook mogelijk met het hele team een training te volgen. Informeer naar de mogelijkheden voor een in-company training. Onderwerpen zijn: - ‘Orde in de Chaos’ ; werken aan een opgeruimd hoofd! - ‘Zicht op communicatie ’: begrijp gedrag en communiceer optimaal - ‘Eerst bewegen, dan leren ’: de invloed van neuromotoriek op leren - ‘Basisdenksystemen’ : taal- en beelddenken en de invloed op communicatie en leren

Vragen? Wil je meer informatie? Neem gerust contact op. Dit kan via de mail op en telefonisch op