Zelforganisatie: integreren van eenvoud Buurtzorg Jos de Blok
Buurtzorg Nederland locaties collega’s/2000 wijkverpleegkundigen clienten op jaarbasis Omzet: 320m 2015 Overhead: 45 pers. backoffice (fin.adm/clientadm/pers.adm/prod.) 17 coaches/; 2 dir. Instroom: collega’s per maand
Buurtzorg Nederland vanaf 2007 Maatschappelijke gezondheidzorg Relatie cliënt – professional centraal Oplossingen in plaats van uitvoeren indicatie Dus: splitsing administratief en professioneel proces Buurtzorgweb en Buurtzorgplein: kennis, informatie en communicatie
CLIËNT 4. Formeel zorgnetwerk 2. Informeel cliëntnetwerk 3. Buurtzorgteam 1. Zelfredzaamheid cliënt Schillenmodel Buurtzorg Buurtzorg werkt van binnen naar buiten: empowerend en adaptief, netwerkvormend, ondersteunend, aanvullend en vervangend.
Buurtzorg en zelforganisatie Vakmanschap/beroepsethiek Vertrouwen Reflectie Dialoog Alles draait om de clienten! Cultuur: doe maar normaal! Leren van ervaringen
Buurtzorg en zelforganisatie Zelf plannen en roosteren Zelf verantwoordelijk voor kwaliteit Zelf verantwoordelijk voor financien Zelf opleiding regelen Zelf collega’s aannemen Zelf voor je collega’s zorgen Zelf werk/prive balans bewaken
Organisatie Eenvoudig Overzichtelijk Optimale regelruimte Maximaal 12 medewerkers per team 40 à 50 cliënten Van intake tot uit zorg; generalisten! 50% wijkverpeegkundigen
Nieuwe varianten Buurtdiensten Buurtzorgplus Buurtzorg Jong BuurtzorgT Buurtzorgpension Buurtzorghuis Buurtzorgkliniek Internationaal: Zweden, USA, Azie
Financiële structuur € eenvoud € transparant € integer € maatschappelijk verantwoord € solidariteit Geen planning en controlcyclus!!
HRM en Kwaliteit Wie heeft er behoefte aan HRM? Functieprofielen? Allerlei procedures en regels? HKZ? Jaarlijkse plannengekte? Vergadercircus? Wel: logische werkwijzes/verdeling Wel: zicht op uitkomsten
Buurtzorgweb Community Instrumenten Order- communicatie Produktie Cliënt Grip op bedrijfsvoering Rol in de ketens Zicht op zorg / transparantie Duurzaamheid Zorgt voor
Overige resultaten Clienttevredenheid 9 Medewerkerstevredenheid 9 3x beste werkgever van NL Overhead 8% (personeel 0,7%) 1500 nieuwe collega’s per jaar
Veelzijdig Kennis van zaken Bescheiden Oplossingsgericht Communicatief Ervaren En ook: aardig! De rol van coach
En de bestuurder? Kennis van zaken Duidelijke visie (op alles) Streeft naar eenvoud Heeft vertrouwen in… Is hitteschild Zoekt kritiek/feedback
Wat doen we niet? plannenmakerij Vergaderen (als het niet nodig is) Moeilijk als het makkelijk kan Zaken verborgen houden Ruzie maken? Bemoeien met zaken die mensen zelf op kunnen lossen Zenuwachtig worden
Lange termijnvisie en plan ‘Think global act local’ Problemen zijn niet op te lossen….. Stakeholdersnetwerk Trouw blijven aan basisprincipes Stap voor stap bouwen Tegenslagen incalculeren Het proces
Theoretische onderbouwing? Sharda Nandram: the integrating simplification theory Frederic Laloux: Reinventing Organizations Talloze internationale publicaties Rapporten: Nivel, E&Y, KPMG
Wat levert dit op? De maatschappij Bijdrage aan sociale cohesie Versterking samenhang / ketenzorg Effectief benutten arbeidsmarkt Professional Boeiend werk Goed salaris Meer verantwoordelijkheid De organisatie Flexibiliteit Grotere marges Innovatieve cultuur Verzekeraar Zorg als bate – betere zorg / lagere kosten Meer inzicht in effectiviteit van zorg Cliënt gezondheidswinst Maatschappelijke participatie Lagere eigen bijdrage