Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economisch Netwerk Albertkanaal Bedrijventerrein Wommelgem-Ranst
Advertisements

Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
[Young Ones] BFP (Bren For President). Beoogd doel  De club weer gezond maken en leiden met een nieuw elan.
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Provinciaal Proefcentrum voor de Groenteteelt Oost-Vlaanderen vzw Duurzame bedrijfsvoering en duurzame teelt op land- en tuinbouwbedrijven ir. Erwin De.
ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)
Comité Bossenwaard Bossenwaard Comité vertegenwoordigt in volmacht :
Dorpshuus Heino MFA Heino
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Searail 2008 AGHO HAVEN OOSTENDE Algemene voorstelling
NAIADES Een Europees Actieplan voor de binnenvaart Relatie met het Vlaams beleid ir. Rik Goetinck, AWZ ir. Leo Clinckers, W&Z Erik Portugaels, DS.
Persconferentie Leiedal - W&Z Watergebonden bedrijvigheid Kantoren Leiedal - 24 januari 2011, 11u30.
Denderdebat20 november 2007 Streefbeeld Dender Waterbeheersing en Transport.
Haven Amsterdam is een bedrijf van de gemeente Amsterdam De invoering van de havenbrede richtlijn Project Havenbrede Richtlijn.
Op- en afrittencomplex Rieme-Noord
Toelichting onderzoek uitbreiding sluiscapaciteit Albertkanaal
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Strategische ruimtelijke projecten SYMPOSIUM Leuven, 8 maart 2010 Technisch instrumentarium voor duurzame strategische projecten Leuven – 8 maart 2010.
Beleidsvoering naar groei
Significante Schade bij Zuiderzeeland - 3e Praktijkdag MEPGEP - 1 februari 2007 Rens Huisman (waterschap Zuiderzeeland)
1 Naiades en Logistiek Vlaanderen Naiades Opportuniteiten voor logistiek Vlaanderen Prof. Alex Van Breedam Vlaams Instituut voor.
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
Vooraf: van - naar.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Faunapassage. VAN PROBLEEM NAAR OPLOSSING Verleden >> Heden >> Toekomst? HELP.
Bruggen.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Variant 1 ➢ Draaibrug op huidige locatie ➢ Huidige hoogte (ca. 1 meter) ➢ Draaipunt in midden van de vaarweg ➢ Verbreden vaarweg naar 54 meter Voordelen.
Rondrit van GOL naar Beter Drunen West. Overzichtskaart rondrit start.
Intergemeentelijke werkgroep warmtenetten Wat kan EnergyVille betekenen voor steden, gemeenten en provincie? Erik De Schutter – 29-jan-2016.
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Smartcities & Immokrediet voor OCMW’s VVOS, 22/4/2016 Eric Vleminckx –
When rail means service > LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING FINANCIËLE CLOSING VAN DE PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING 5 november 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd.
Nieuwe lokale brug over de Vecht bij Muiden Irma Brandsma, projectleider Muiden, 14 december 2011.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Wijkvergadering Zoersel Project woon – en zorgcentrum Zoersel Woensdag 29 april 2009.
Verduurzaming van bedrijventerreinen in het werkgebied van RESOC Brugge en RESOC Oostende via de uitbouw van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Haalbaarheidsstudie Seine-Schelde West Resoc, 4 december 2007.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
1 Toelichting Stevin-project Resoc Brugge – 01 feb 2011 Ilse Tant, Manager Permits, Property & Environment Jeroen Maes, Project Portfolio Team Manager.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Voortgang projecten. Inhoud 1.Richting kiezen en daarna 2.Gebiedsontwikkeling oude en nieuwe stijl 3.Nieuwe ontwikkelvisie Dordrecht 4.Rolneming projecten.
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten:
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Overkoepelend Schipdonkcomité Damme, Maldegem en Zomergem
Opwaardering kanaal naar Charleroi
A11 verbindt Oostkust Persconferentie 21/02/2014.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Oeververvanging, waarom?
Natuurdoelen: afgelegde weg en toekomst
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Informatiebijeenkomst PrimA4a
Seinen en borden.
Transcript van de presentatie:

port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”

0 t t t t t t t t t t t BINNENVAART

KORTE TERMIJN Klassieke binnenvaart –aansluiting op binnenvaartnetwerk via kanaal Brugge-Gent passage Brugge: hinder voor scheepvaart én wegverkeer stijgende tendens binnenvaart –acties minder hinder optimalisatie verkeersmanagement optimale infrastructuur (inspecties, onderhoud en exploitatie)

KORTE TERMIJN Estuaire vaart –belangrijk richting Rijn (containertrafiek) –beslissing Vlaamse Regering 15/07/05 betoelaging –deel van ombouwkosten –tijdelijk voor exploitatie –zowel richting Vlaanderen als richting Rijn –eerste schepen in de vaart in 2008

ESTUAIRE VAART

LANGE TERMIJN Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen –drie opties internationale waterwegverbinding kusthavens verbetering kanaal Gent-Brugge : problematisch op termijn o.a. wegens hinder en capaciteitsbeperking verbinding Zeebrugge en kanaal Gent-Terneuzen : voorkeursalternatief binnenvaartproject Seine- Schelde West (klasse Vb eenrichtingsverkeer, om economische en ecologische redenen) kustvaart op Scheldemonding vooral richting Rijn

BRUGSE OMMEVAART

WEST-EUROPESE WATERWEGEN

Haalbaarheidsstudie Seine-Schelde West Aanvang studie op 23 februari 2007 – looptijd 12 maanden Nagaan haalbaarheid verbetering binnenvaartontsluiting kusthavens Nadruk op haalbare oplossing via (beperkte verruiming) Afleidingskanaal van de Leie –Op technisch, economisch, financieel, ruimtelijk, milieutechnisch, landschappelijk, menselijk vlak Oog voor potenties, synergieën en creatie van meerwaarden, alsook financierings-mogelijkheden Uitmondend in realistische fasering van werken ter verbetering binnenvaartontsluiting

CEMT Vb-schip

Dwarsdoorsnede vaarweg

Seine – Schelde West doortrekking Seine-Schelde West naar kusthavens? –fysieke doortrekking –doortrekking ontwerpprincipes aandacht voor bescheiden ingrepen dekking behoeften tot ruime tijdshorizon economisch, ecologisch en landschappelijk verantwoord –multifunctioneel verhoogde veiligheid door betere waterafvoer potenties ontwikkeling watergebonden bedrijvigheid, wonen, recreatie, natuur in doortrokken gebied

Directe baten –Capaciteitsverhoging van de vaarweg door de bouw van nieuwe sluizen –Schaalvergroting van schepen Externe baten –Verminderde emissies door verschuiving van wegtransport naar watertransport –Verminderde congestie op de wegen –Verhoogde veiligheid op de wegen

Definiëring project-scenario’s Hoofddoel = nagaan haalbaarheid Afleidingskanaalscenario’s Voorbeeldvarianten: –Scenario obv verbreding op de linkeroever thv de evenwijdige kanalen –Scenario obv verwijderen middendijk Leopold- Afleidingskanaal –Scenario obv verwijderen middendijk Leopold- Afleidingskanaal –Alternatief scenario obv vari ë ren waterpeil, locatie stuwen en sluizen, indeling panden

Invulling project-scenario’s

Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse Financieringsanalyse Macro-economische impacten Multi-Criteria Analyse Strategische beleidsnota

Voorstel tot (stapsgewijze) implementatie project Tijdsschema voor realisatie en fasering werken Rekening houden met andere en beleidsplannen Opstellen timing en stappenplan