De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)

Verwante presentaties


Presentatie over: "ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)"— Transcript van de presentatie:

1 ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)
Totale omzet: miljard BEF Toegevoegde waarde: miljard BEF Jobs: Jaarlijkse terugvloei naar de schatkist: miljard BEF Jaarlijkse terugvloei naar Vlaanderen: miljard BEF ->Antwerpen handhaven als internationale mainport levert in 2015 een meerwaarde op van minstens 543 miljard BEF.

2

3 GROEI CONTAINERSCHEPEN
: 15 “pionierschepen” > 3000 TEU thans nog 4 in vaart januari 2001: 35 schepen in vaart > 6000 TEU 73 schepen in bestelling > 6000 TEU

4 GROEI CONTAINERSCHEPEN
Nieuwe norm in Oost-Westverkeer exploitanten/bestellers ondermeer: Maersk Sealand: 26 van 6000 TEU in vaart (K-klasse) 15 van 6600 TEU in vaart (S-klasse) 4 van 6600 TEU in bouw 3 van 6250 TEU in bouw P&O Nedlloyd: 4 van 6673 TEU in vaart 4 van 6788 TEU in bouw (oplevering 2001) Nyk: 5 van 6148 TEU in vaart 9 van 6200 TEU in bouw Oocl: 4 (6) van 7400 TEU in bouw Hapag-Lloyd (vaart nu met schepen van 4890 TEU): 4 van 7200 TEU in bouw MISC: 4 van 6200 TEU in bestelling MSC (vaart thans met maximaal 4056 TEU): 5 van 6750 TEU in bouw 5 van 6700 TEU in bouw CMA-CGM (thans 3961 TEU): 8 van 6500 TEU in bestelling/bouw Evergreen (RW): 5 van 6046 TEU (K-klasse) in bouw 5 van 6400 TEU (E-klasse) in bouw Hyundai M.M.: 5 van 6400 TEU (worden gehuurd) Mitsui OSK 5 van 6000 TEU in bestelling

5 GROEI CONTAINERSCHEPEN
Vlaamse havens Maersk (Antwerpen): /7048 TEU Nyk (Antwerpen): TEU MSC (Antwerpen): (wekelijks) Lloyd Triestino (Zeebrugge): 5364 TEU CMA-CGM (Zeebrugge): TEU

6 CONCLUSIES 1. Op zo kort mogelijke termijn moet op de Schelde een getijonafhankelijke diepgang van 13 m worden aangeboden om Antwerpen op dit vlak op dezelfde voet te plaatsen als o.m. Vlissingen & Hamburg. Indien dit niet gebeurt, gaat de positie van Antwerpen als Europese tophaven verloren 2. In het kader van een coherente Vlaamse havenstrategie moet, terzelfdertijd, ten behoeve van Zeebrugge, het 55’ programma worden uitgevoerd, zodat dieperstekende containerschepen zonder oponthoud een Vlaamse haven kunnen aanlopen. 3. Op basis van voortschrijdend inzicht in de evolutie van het estuarium, worden op middellange termijn stapsgewijs besluiten genomen over een mogelijke verdere verbetering van de maritieme toegankelijk-heid van de haven van Antwerpen, rekening houdend met de weerslag op veiligheid en natuurlijkheid en met de vereisten van een duurzame ontwikkeling.


Download ppt "ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)"

Verwante presentaties


Ads door Google